Jurnalul.ro Timp liber Calatorii De ce trebuie să activezi opțiunea "avion" pe smartphone în timpul unei călătorii aeriene

De ce trebuie să activezi opțiunea "avion" pe smartphone în timpul unei călătorii aeriene

de Giulia Anghel    |   

Cu toții cunoaștem rutina de zbor: „Vă rugăm să vă asigurați că scaunele sunt în poziție verticală, mesele pliate, jaluzelele ferestrelor ridicate, laptopurile depozitate în spațiile de deasupra capului și dispozitivele electronice setate în opțiunea avion”.

Ei bine, primele patru sunt rezonabile, nu-i așa? Jaluzelele ferestrelor trebuie să fie ridicate, astfel încât să putem vedea dacă există o urgență, cum ar fi incendiul. Mesele pentru tăvi trebuie să fie pliate și scaunele în poziție verticală, astfel încât să ne putem ridica rapid. Laptopurile pot deveni proiectile în caz de urgență, deoarece buzunarele din spate nu sunt suficient de rezistente pentru a le opri, scrie cnn.com.

Și telefoanele mobile trebuie să fie setate în opțiunea 'avion", astfel încât să nu poată semnala o urgență pentru avion? Ei bine, depinde pe cine întrebi.

Autoritatea Federală de Aviație a SUA și compania Boeing, într-un studiu independent din 1992, au investigat posibila interferență a dispozitivelor electronice cu computerele de bord ale aeronavelor și nu au fost semnalate probleme cu acestea sau cu alte dispozitive electronice personale, în timpul fazelor necritice ale zborului (decolările și aterizările sunt considerate faze critice).

Comisia Federală de Comunicații din SUA a început să creeze lățimi de bandă de frecvență rezervate pentru diferite utilizări - cum ar fi telefoanele mobile, navigația și comunicațiile aeronavelor - astfel încât acestea să nu interfereze una cu cealaltă. Guvernele din întreaga lume au dezvoltat aceleași strategii și politici pentru a preveni problemele de interferență cu aviația. UE a permis din 2014 ca dispozitivele electronice să rămână pornite.

2,2 miliarde de pasageri în 2021

De ce atunci însă, cu aceste standarde globale în vigoare, industria aviației a continuat să interzică utilizarea telefoanelor mobile. Una dintre probleme constă în ceva la care s-ar putea să nu te aștepți - interferența la sol.

Rețelele wireless sunt conectate printr-o serie de turnuri. Rețelele ar putea deveni supraîncărcate dacă pasagerii care zboară peste aceste rețele terestre își folosesc toți telefoanele.

Peste 2,2 miliarde de pasageri au zburat în 2021, și acesta este doar jumătate din numărul de pasageri din 2019.

Desigur, când vine vorba de rețelele mobile, cea mai mare schimbare din ultimii ani este trecerea la un nou standard. Rețelele wireless 5G actuale – de dorit pentru transferul lor de date cu viteză mai mare – au cauzat îngrijorare în industria aviației.

Lățimea de bandă a frecvenței radio este limitată, dar se încearcă adăugarea de dispozitive noi. Spectrul de lățime de bandă a rețelei wireless 5G este extrem de aproape de spectrul de lățime de bandă rezervată pentru aviație, ceea ce poate provoca interferențe cu sistemele de navigație din apropierea aeroporturilor care ajută la aterizarea aeronavei.

Operatorii aeroportuari din Australia și SUA și-au exprimat preocupările legate de siguranța aviației privind lansarea 5G. Cu toate acestea, se pare că nu au avut astfel de probleme în UE. În orice caz, este prudentă limitarea utilizării telefonului mobil în avioane, deocamdată.

„Furia aerului”

Majoritatea companiilor aeriene oferă acum clienților servicii Wi-Fi, plătite sau gratuite. Cu noile tehnologii Wi-Fi, pasagerii și-ar putea folosi, teoretic, telefoanele mobile pentru a efectua apeluri video cu prietenii sau clienții în zbor.

Totodată, echipajul de cabină crede că ar fi un inconvenient să aștepte ca pasagerii să își termine apelul pentru a-i întreba dacă doresc băuturi sau mâncare. Pe un avion de linie cu peste 200 de pasageri, serviciul în timpul zborului ar dura mai mult dacă toată lumea vorbește la telefon.

În plus, cum ar fi ca 200 de persoane dintr-un avion să vorbească simultan la telefon?! Într-o perioadă în care comportamentul perturbator al pasagerilor, inclusiv „furia aerului”, este din ce în ce mai frecvent, utilizarea telefonului în zbor ar putea schimba dramatic lucrurile.

„Furia aerului” reprezintă comportamente perturbatoare care iau diferite forme, de la nerespectarea cerințelor de siguranță, cum ar fi nepurtarea centurilor de siguranță, altercații verbale cu ceilalți pasageri și echipajul de cabină, până la violență fizică între pasageri și echipajele de cabină.

În concluzie, utilizarea telefoanelor în timpul zborului nu afectează în prezent capacitatea aeronavei de a opera. Dar echipajele de cabină ar prefera să nu întârzie să ofere servicii în timpul zborului tuturor pasagerilor.

Cu toate acestea, tehnologia 5G invadează lățimea de bandă radio a sistemelor de navigație a aeronavei și va fi nevoie de mai multe studii pentru a răspunde la întrebarea dacă 5G interferează cu navigația aeronavei în timpul aterizării. Cele două faze critice ale zborului sunt decolările - opționale, și aterizările - obligatorii!

 

Subiecte în articol: avion calatorii smartphone
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri