Oamenii de afaceri români cred că anul viitor va continua instabilitarea politică, criza economică se va adânci, iar leul se va devaloriza în raport cu euro.
Totodată, 26,8% spun că nu au avut schimbări importante în afaceri, în acest an, 29,3% sunt de părere că moneda națională se va devaloriza până la 5,10 lei/euro în 2022, peste 80% apreciză că scandalurile politice vor continua, arată Barometrul Moneycorp, "Provocările anului 2021 şi aşteptările economice pentru 2022".
Astfel, 19,5% consideră că afacerile au scăzut în acest an cu până la 25%.
"Restricţiile impuse de autorităţi, mai ales în prima parte a anului 2021, efectele "work from home", creşterea costurilor de finanţare şi efectele mobilităţii reduse a consumatorilor generată de pandemie, s-au aflat, de asemenea, în topul provocărilor din acest an. În acest context, 46,3% dintre cei chestionaţi au apelat la programele de relansare economică propuse de autorităţi, iar 43,9% dintre aceştia au remarcat un impact pozitiv. O altă mare provocare, în 2021, a fost evoluţia nefavorabilă a cursului valutar pe care cele multe dintre companii (39%) au transferat-o către preţurile finale. 31,7% dintre respondenţi au declarat că deprecierea cursului le-a afectat marja comercială şi numai 9,7% nu au inregistrat pierderi, folosind instrumente specifice de hedging. (Hedging: servicii financiare prin care clienţii cu expunere valutară îşi pot fixa cursul valutar în viitor, indiferent de cursul din piaţă existent la acel moment)", arată barometrul.
Mai mult, 36,6% dintre participanții la studiu cred că economia va scădea în 2022, iar 17,1% consideră că va stagna. Doar 19,5% apreciază că economia va crește cu 2%. Domeniul politic inspiră cea mai puțină încredere, astfel că 80,5% cred că instabilitatea va continua.
Vestea bună este că 65,9% dintre managerii chestionați vor să facă angajări.
Costurile de finanțare vor crește, potrivit unui procent de 46,3% dintre participanți.
Barometrul a fost realizat în perioada 16 - 22 noiembrie 2021, pe 1.225 de persoane, din domenii diverse, precum: IT&C, FMGC, HoReCa, asigurări, papetărie, echipamente, materii prime, turism. Profilul respondenţilor a fost reprezentat de middle si top management, cu studii superioare (63% bărbaţi şi 37% femei), cu o vârstă medie de 45 de ani.