“Uniunea Teatrală din România nu este o uniune a teatrelor, ci a oamenilor care fac teatru, a indivizilor cu talent în diferite ipostaze ale teatrului, care sunt asociaţi în această uniune pentru a li se apăra dreptul la creaţie, drepturile fundamentale şi perspectivele”, a afirmat preşedintele UNITER, Ion Caramitru.
El a precizat, la aniversarea a 30 de la înfiinţarea uniunii de creaţie, că UNITER este "o asociaţie de artişti - actori, regizori, scenografi, critici, secretari literari - care, fiecare la instituţiile lor sau independenţi, au şi vor avea mereu aceleaşi idealuri".
"Rostul Uniunii a fost, pe de o parte, să contribuie ca partener la tot ce înseamnă legislaţie specifică, să fie permanent atentă la modul în care se dezvoltă legislaţia în domeniul nostru, asta presupunând relaţii şi în Parlament, dar mai ales cu Ministerul Culturii, care este cel care are dreptul să propună legi şi dispoziţii legate de viaţa noastră artistică, să se ocupe de sănătatea şi de, hai să spunem, senectutea celor care sunt în nevoie. În altă ordine de idei să aibă grijă ca tineretul care e la început şi are talent să primească un sprijin şi moral, dar şi material, un sistem de burse, un sistem de a promova în felul nostru pe proiecte şi programe, cum sunt Gala HOP, de exemplu, sau premiile pe care le oferă Senatul UNITER sau chiar juriul care face selecţia pentru gală, şi nu în ultimul rând, aşa cum dorim acum în mod expres, de a ne apleca şi mai mult spre destinul celor câteva mii de tineri care nu au şi nu vor avea vreo şansă să intre, să fie angajaţi într-un teatru", a declarat Caramitru.
Preşedintele UNITER şi-a exprimat dorinţa ca momentele cele mai frumoase ale Galelor UNITER, cu mărturisiri de suflet ale marilor artişti premiaţi sau invitaţi de-a lungului timpului, să fie "preluate şi tipărite" într-un volum.
Potrivit acestuia, atât în teatru, cât şi la UNITER vor urma, "mai devreme decât mai târziu", schimbări.
"Vor trebui împrospătate forţele, urmează mai devreme sau mai târziu, dar eu cred că mai devreme decât mai târziu, schimbări la nivelul conducerii Uniunii, la nivelul conducerii teatrelor, trebuie să ne îngrijim să vedem cine merită şi cine are calităţi pentru a nu dizloca din ceea ce s-a făcut elemente fără de care teatrul nu poate trăi, dar transmiterea ştafetei aşa cum s-a petrecut, de exemplu, până la un moment dat la Teatrul Bulandra, unde am funcţionat mai toată viaţa mea artistică, dar şi la Teatrul Naţional în aceşti 15 ani de când sunt conducerea lui, este unul din principiile de bază ale artei noastre", a afirmat Ion Caramitru.
"Nu ştiu ce o să se întâmple în viitor, dar rostul nostru pe lume este bine cunoscut: teatrul este oglinda lumii. Hai să fim în continuare în aceeaşi poziţie, să oglindim aici ce se întâmplă afară şi să ne spunem părerea ritos. De aia vă rog, vă implor, de altfel, să fim solidari pe această profesiune. Nu mă interesează ce păreri politice are unul sau altul, mă interesează religia teatrului, mă interesează respectul faţă de el, dorinţa de a ne depăşi şi de a ne face treaba bine. În sensul ăsta, singurul lucru pe care vi-l cer la 30 de ani e să fim mereu aceiaşi", a afirmat preşedintele UNITER.
Evenimentul aniversar desfăşurat la sediul UNITER din Capitală a fost prefaţat de un film retrospectiv în care au fost prezentate momente din Galele UNITER.
La eveniment au fost prezenţi, printre alţii, Marcel Iureş, Dorina Lazăr, George Mihăiţă, Mihai Mălaimare, Virginia Mirea, Adela Mărculescu, Ana Ciontea, Rodica Negrea, Coca Bloos, Mircea Rusu, Dragoş Buhagiar, Iuliana Vîlsan, cronicarii Ion Parhon, Florica Ichim, Ludmila Patlanjoglu, Marina Constantinescu, Ileana Lucaciu.
Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER premiul de excelenţă, premiile pentru întreaga activitate şi premiile speciale.
Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data de 24.02.2020, Senatul a acordat următoarele premii:
Premiul de Excelență: FESTIVALUL NAȚIONAL DE TEATRU pentru calitatea excepţională a ultimelor șase ediții
Premiul pentru întreaga activitate actriță: RODICA MANDACHE
Premiul pentru întreaga activitate actor: MIRCEA RUSU
Premiul pentru întreaga activitate regie: DRAGOȘ GALGOȚIU
Premiul pentru întreaga activitate scenografie: CONSTANTIN CIUBOTARIU
Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală: MYA LIONTESCU
PREMII SPECIALE
Premiul special pentru promovarea teatrului-dans: LINOTIP – CENTRU INDEPENDENT COREGRAFIC
Premiul special pentru teatru de păpuși și marionete: FESTIVALUL „PUPPETS OCCUPY STREET” / „PĂPUȘILE OCUPĂ STRADA”, EDIȚIA 2019 cu tema „Evoluție prin Revoluție” organizat de Teatrul pentru copii și tineret Colibri Craiova
Premiu special pentru video mapping: ANDREI COZLAC
Premiul special pentru o activitate de șase decenii în editarea cărții de teatru: VIORICA MATEI
Premiul special pentru machiaj de scenă: MINELA POPA
Premiul Președintelui: TEATRUL NAȚIONAL „MARIN SORESCU” DIN CRAIOVA pentru 170 de ani de istorie în teatrul românesc
NOMINALIZĂRILE PENTRU PREMIILE GALEI UNITER 2020
Pentru a XXVIII-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Ludmila Patlanjoglu, Maria Zărnescu, Călin Ciobotari.
Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2019.
Nominalizările pentru anul teatral 2019 sunt următoarele:
Debut:
- Andrei Chifu, pentru rolul El din spectacolul „Casa de pe graniţă” de Sławomir Mrožek, un spectacol de Ada Lupu Hausvater la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara
- Tamás Jakab, pentru rolul George Gibbs din spectacolul „Oraşul nostru” de Thornton Wilder, regia Vladimir Anton la Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc
- Constantin Radu Tudosie, pentru regia spectacolului „A douăsprezecea noapte” la Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu” Petroşani
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic:
- „Hamlet” de William Shakespeare, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihai Lungeanu, producție a Societății Române de Radiodifuziune
- „Jos comunismul – joc pe calculator de strategie şi RPG” de Ema Stere, regia artistică Attila Vizauer, producție a Societății Române de Radiodifuziune
- „Frumoasa adormită şi trezită” de Alexandra Ares, regia artistică Diana Mihailopol, producție a Societății Române de Radiodifuziune
Cel mai bun spectacol de teatru TV:
- „Furtuna” de William Shakespeare, regia Alexandru Lustig, producție a Societății Române de Televiziune și a Fundației Teatru Contemporan
- „Manifest. Scrisoare către un prieten şi înapoi către ţară” de Ruxandra Cesereanu, regia Cornel Mihalache, producție a Societății Române de Televiziune (Casa de Producție a TVR)
Premiul pentru critică de teatru:
- Oana Cristea Grigorescu
- Raluca Rădulescu
- Irina Zlotea
Cea mai bună scenografie:
- Carmencita Brojboiu şi András Rancz, pentru scenografia spectacolului „Nora” de Henrik Ibsen, regia Botond Nagy la Teatrul Maghiar de Stat Cluj
- Cristina Milea, pentru scenografia spectacolului „Legături primejdioase” de Christopher Hampton, după romanul lui Choderlos de Laclos, regia Cristi Juncu la Teatrul Mic Bucureşti
- Irina Moscu, pentru scenografia spectacolului „Casa cu suricate” de David Drábek, regia Radu Afrim la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Cea mai bună actriţă în rol secundar:
- Puşa Darie, pentru rolul Mama din spectacolul „Dansul Delhi” de Ivan Vîrîpaev, regia Radu Afrim la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
- Elena Popa, pentru rolurile din spectacolul „Dragonul de aur” de Roland Schimmelfenning, regia Catinca Drăgănescu la Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe
- Alina Rotaru, pentru rolul Madame de Tourvel din spectacolul „Legături primejdioase” de Christopher Hampton, după romanul lui Choderlos de Laclos, regia Cristi Juncu la Teatrul Mic Bucureşti
Cel mai bun actor în rol secundar:
- Andrei Cătălin, pentru rolurile din spectacolul „Emisie: Titanic Vals”, după Tudor Mușatescu, regia Matei Lucaci-Grunberg la Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea
- Cristian Grosu, pentru rolul Caliban din spectacolul „Furtuna” de William Shakespeare, regia Gábor Tompa la Teatrul Naţional Cluj-Napoca
- Răzvan Vicoveanu, pentru rolul Joshua din spectacolul „Creştini” de Lucas Hnath, regia Radu Iacoban la Teatrul „Regina Maria” Oradea
Cea mai bună actriţă în rol principal:
- Anca Hanu, pentru rolul Chiritza Bârzoi din spectacolul „Chiritza în concert”, după Vasile Alecsandri și Matei Millo, un spectacol concert de Ada Milea la Teatrul Naţional Cluj-Napoca
- Ofelia Popii, pentru rolul Martha din spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?” de Edward Albee, regia Andrei și Andreea Grosu la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
- Oana Predescu, pentru rolul Morticia Addams din spectacolul „Familia Addams”, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu la Teatrul Excelsior Bucureşti
Cel mai bun actor în rol principal:
- Lucian Ionescu, pentru rolul Gomez Addams din spectacolul „Familia Addams”, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu la Teatrul Excelsior Bucureşti
- Sorin Leoveanu, pentru rolul Barry Champlain din spectacolul „Radio” de Eric Bogosian, regia Bobi Pricop la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
- Marius Turdeanu, pentru rolul George din spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?” de Edward Albee, regia Andrei și Andreea Grosu la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Cea mai bună regie:
- Eugen Jebeleanu, pentru regia spectacolului „Itinerarii. Într-o zi lumea se va schimba” la ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București și Compagnie des Ogres
- Alexandru Mâzgăreanu, pentru regia spectacolului „Steaua fără nume” la Teatrul Tineretului Piatra Neamţ
- Botond Nagy, pentru regia spectacolului „Nora” la Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Cel mai bun spectacol:
- „Chiritza în concert”, după Vasile Alecsandri și Matei Millo, un spectacol concert de Ada Milea la Teatrul Naţional Cluj-Napoca
- „Familia Addams”, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu la Teatrul Excelsior Bucureşti
- „Oraşul nostru” de Thornton Wilder, regia Vladimir Anton la Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc