În perioada 5-9 iulie va avea loc ediția 27 a Festivalului Internațional de Jazz de la Gărâna. Concertele vor avea loc pe scena din Poiana Lupului și la biserica catolică din Văliug.
Miercuri, zi dedicată școlii poloneze de jazz
La fiecare ediție, Marius Giura a rezervat o seară unei anumite zone jazzistice europene. În anii trecuți au fost zile dedicate jazzului scandinav, jazzului latin, industrial jazz, avantgarde. Ediția de anul acesta Polonia va avea o zi a ei, chiar ziua de deschidere, pe 5 iulie. Reprezentanți ai școlii poloneze de jazz au fost mereu prezenți și foarte apreciați la Gărâna.
Polonia este la mijloc, între jazzul scandinav, teuton, de multe ori industrial, cu multă forță și deseori repetitiv, și jazzul de influență latină, cu teme jucăușe sau romantice, virtuoase sau blânde. Însă jazzul polonez le îmbină pe toate acestea făcând de-a lungul anilor ca școala poloneză de jazz să fie foarte apreciată chiar și în Statele Unite, patria jazzului.
Muzicienii polonezi au făcut istorie peste Ocean încă din anii 60. Lista lor este lungă, dar îl amintesc doar pe legendarul pianist Lesław Możdżer. Este legendar chiar dacă are doar 52 de ani, însă cariera sa abundă de premii și colaborări cu muzicieni la rândul lor legendari. Printre ei David Gilmour (Pink Floyd), Pat Metheny, Phil Manzanera, Lars Danielsson sau trompetistul american Lester Bowie. Unul din proiectele cu care a impresionat în SUA a fost transpunerea în jazz a muzicii lui Frédéric Chopin, iar concertul susținut la New York în celebra sală „Carnegie Hall” a fost transpus pe disc și a obținut „Discul de platină” datorită numărului uriaș de discuri vândute. Ei bine, Leszek Możdżer revine la Gărâna. De data aceasta cu un proiect solo. Totuși, chiar dacă pe scenă va fi doar el cu pianul, nu vor lipsi din recital uluitoarele improvizații pe teme de Frédéric Chopin.
Ziua Poloniei va fi completată de alte două recitaluri extraordinare, Marcin Wasilewski Trio și Marcin Pater Trio. Primii au 30 de ani în această formulă. Sunt foarte apreciați pe scenele jazzului mondial pentru felul în care îmbină teme tradiționale cu sonoritățile contemporane.
În ceea ce-l privește pe Marcin Pater, acesta va aduce în Semenic primul instrument „exotic” al ediției din acest an, vibrafonul. Desigur, vibrafonul a mai fost folosit pe scenă la Gărâna, însă este prima oară când acest instrument este vedeta, „solistul celorlalte instrumente”. Va fi interesant de văzut cum acest instrument care, de obicei, intră în „corul” instrumentelor de acompaniament, în spate, alături de contrabas și tobe, de data aceasta iese în față, fiind el acompaniat de bass și tobe.
Inedit: kantele, serpent, lăută
De-a lungul anilor am avut parte de momente inedite, de instrumente care, la prima vedere, n-ar prea avea legătură cu jazzul. Sunt foarte mulți critici care sunt de părere că acordeonul, vioara, harpa, cobza sau chiar vibrafonul sunt instrumente fade, care nu au ce căuta în jazz. Și totuși, muzicienii din spatele lor, pe care am avut ocazia să-i vedem pe viu și în Semenic, au demontat aceste mituri. Violonistul Jean-Luc Ponty sau acordeonistul Kimmo Pohjonen, de exemplu, sunt dovezile că jazzul nu are limitări.
Anul acesta avem ocazia să ascultăm, în premieră, la Gărâna alte trei instrumente. Primul este kantele, tradițional din Finlanda, supranumit de mulți „sitarul finlandez”, „dresat” de Sinikka Langeland, care este din Norvegia. Însă ea este și o foarte apreciată voce în lumea jazzistică scandinavă. În ceea ce privește „exoticul” instrument, kantelele sună aproape ca o orchestră în sine. Membrii grupului sunt de asemenea foarte apreciați în Norvegia și nu numai: trompetista Kristina Fransson, saxofonistul Trygve Seim, bassisul Jo Skaansar, Markku Ounaskari - percuție.
Tot sâmbătă, 8 iulie, avem parte de o altă premieră. Serpent. Un instrument rar folosit nu doar pe scenele de jazz ci și în orchestrele de muzică simfonică. Surprinzător, pentru că sunetul duios al acestui instrument are o unicitate a lui, este de-a dreptul fermecător. Va fi pus în valoare de muzicianul francez Michel Godard în două rânduri la Gărâna Jazz. Prima oară, sâmbătă seara pe scena din Poiana Lupului, acompaniat de acordeonistul italian Luciano Biondini și de vocea Natašei Mirković, Bosnia și Herțegovina. A doua zi, duminică la ora 11.00, Michel Godard va susține un recital solo la biserica catolică din Văliug, desigur, la serpent. Acustica de excepție a bisericii, căreia i se spune în zonă „Ateneul din Semenic”, va pune în valoare și mai clar toate nuanțele acestui instrument.
Anouar Brahem și „cobza” lui
O prezență de ultim moment la această ediție este cea a muzicianului francez de origine tunisiană Anouar Brahem. Nu este pentru prima oară în România, însă este pentru prima oară la Gărâna. Și tot în premieră pe scenă va fi și instrumentul lui, oud. Asemănător cu lăuta sau cobza, instrumentul își are originile în zona arabă și persană.
În ceea ce-l privește pe Anouar Brahem, acesta și-a creat un nume foarte respectat în lumea jazzistic atât în Europa, cât și peste Ocean. A colaborat cu nume mari ale genului, precum John Surman, Dave Holland, Jan Garbarek, Django Bates și Jack DeJohnette, și, până la ediția 2023, singurul din această listă care nu urcase în Semenic era Anouar Brahem. Acum bifează și el participarea la Gărâna, însoțit de grupul său, cu care cântă de mai bine de 10 ani. De asemenea, va fi și cel care va susține recitalul de închidere al ediției din acest an a festivalului.
Sâmbătă, ziua vocilor
Dacă cele cinci zile sunt dominate de instrumente, organizatorii au rezervat penultima zi de festival vocilor. Sâmbătă, 8 iulie, va fi și cea mai lungă zi, cu cinci recitaluri în Poiana Lupului, dintre care trei vor fi și cu voci. Deschiderea o va avea Dean Bowman, „americanul din Reșița” care a impresionat și pe scena „Românii au talent”. Creator și al unei școli de gospel în Reșița, Bowman este mai mult decât un muzician entuziast, pasionat de voluntariat. Apreciat pentru „baritonul său zgomotos și falsetul care dezlănțuie inima... un spectacol”, așa l-a descris „Village Voice”, a fost premiat la Timișoara Jazz Awards în 2022. La Gărâna va fi acompaniat de cel mai bun pianist de jazz din Serbia, Vasil Hadžimanov, și de americanii Nimrod Speaks, bass, și Ronnie Burrage, percuție.
De asemenea, tot sâmbătă, vom admira încă o voce de excepție, care „sare de trei octave”: Rebekka Bakken. Solista din Norvegia este de mulți ani este una dintre cele mai impresionante cântărețe de jazz, și nu numai, din Europa. Paleta interpretativă se întinde de la jazz, americana, funk, folk până la soul și blues.
A treia voce a serii este Sinikka Langeland, despre care am spus că este și interpretă la kantele. Dincolo de „exoticul” instrument vom avea ocazia să-i descoperim și calitățile vocale, excepționale, extrem de apreciate pe toate meridianele jazzului.
Program
Miercuri, 5 Iulie
Marcin Pater Trio
Leszek Możdżer
Marcin Wasilewski Trio
Joi, 6 Iulie
Blazzaj
Austrian Syndicate
Paul Zauner Quartet
Julian & Roman Wasserfuhr
Feat. Jörg Brinkmann
Vineri, 7 Iulie
7Th Sense
Marquis Noir Jazzybit
Enzo Favata – The Crossing
Camille Bertault & David Helbock
Per Mathisen & Jan Gunnar Hoff Feat Nguyên Lê & Gary Husband
Sâmbătă, 8 Iulie
Răzvan Cipcă Trio
Dean Bowman’s 5000-Pound Band
Rebekka Bakken Band
Oded Tzur Quartet - Isabela
Sinikka Langeland - Wind And Sun
Michel Godard & Luciano Biondini & Nataša Mirković
Duminică, 9 Iulie
Michel Godard Solo
Marta Popovici
Daniel Herskedal Trio
The Side Effects
Anouar Brahem Quartet
Biletele costă 140 lei pe seară,
abonament 5 zile - 650 lei,
abonament 4 zile 520 lei.
Acestea se pot achiziționa online pe
bilete.ro sau la intrare.