Jurnalul.ro Auto Pilotul automat al Tesla, reclamat că stă cu piciorul pe frână

Pilotul automat al Tesla, reclamat că stă cu piciorul pe frână

de Tudorel Muşat    |   

Mașinile autonome reale pot fi numărate pe degete la acest moment. Există însă sisteme care permit condusul în mod semiautonom.

Multe dintre ele permit șoferului să meargă fără să țină de volan preț de câteva zeci de scunde. Unele știu să facă mai mult. Tesla are cea mai avansată tehnologie și are de gând s-o vândă și altor producători auto. Dincolo de sentimentul de nesiguranță pe care îl ai ca șofer atunci când te lași pe mâna senzorilor și a computerului, există mari semne de întrebare despre folosirea mașinilor autonome în acest moment în condiții de trafic real.

 

Sistemele autonome ale Tesla fac deja obiectul mai multor investigații ale NHTSA, care se concentrează pe accidente, dar acum se pare că sunt supuse unei analize complet diferite. Biroul procurorului general din California a deschis propria investigație privind tehnologia Autopilot de la Tesla și modul în care a fost comercializată către consumatori, potrivit unui nou raport. Greg Wester, un proprietar de Model 3, a depus o plângere la Comisia Federală pentru Comerț cu privire la comportamentul neregulat al vehiculului său electric, care includea frânarea necontrolată, atunci când Autopilot era activat. Wester a fost nemulțumit de experiența de conducere autonomă și a declarat că s-a simțit păcălit după ce a plătit mii de dolari pentru pachetul de top „Full Self Driving”. „Tesla ar trebui să le ofere clienților opțiunea de a primi o rambursare completă a funcțiilor Autopilot, dacă nu sunt mulțumiți de produs”, a declarat Wester într-un interviu. De asemenea, el a susținut că atunci când a bifat căsuța cu opțiunea „Full Self Driving” a crezut că achiziționează o mașină complet autonomă, dar a primit „un produs de monitorizare a șoferului cu autonomie parțială”.

Plângerea lui Wester nu este singura investigată de biroul procurorului general din California. Un fost angajat Tesla și actual proprietar al Model 3 a avut o problemă similară. Atât Tesla, cât și autoritățile, au refuzat să comenteze povestea sau nu au răspuns la o solicitare de comentariu în cazul Tesla, atunci când au fost abordate de jurnaliștii americani, iar Tesla nu a dezvăluit anterior că este investigată de biroul procurorului general. În apărarea Tesla, deși numele „Autopilot” este cel mai mare dușman al sistemului, frânarea necontrolată nu este exclusivă pentru mașinile acestui producător auto. Au fost semnalate mai multe cazuri în care proprietarii de automobile s-au plâns că mașinile pe care le conduc cu sisteme semiautonome se comportă, de asemenea, în mod neregulamentar.

 

Autopilotul face pui

 

În ciuda anchetelor deschise la nivel federal, Tesla vrea să monetizeze tehnologia pe care o deține prin vânzarea către marii producători auto. Concernul lui Musk este în discuții pentru acordarea de licențe pentru tehnologia sa de conducere autonomă completă. Mulți cred că „principalul producător de echipamente originale” la care a făcut referire Elon Musk este, de fapt, Ford. Full Self Driving are detractorii și susținătorii săi, dar nu există nicio îndoială că are sclipiri. De aceea, ar fi logic ca orice marcă care simte că a rămas în urmă în jocul de ajutorare a șoferului să ia în considerare licențierea tehnologiei pe care Tesla a dezvoltat-o deja. Musk a rămas deschis la colaborarea cu alți producători auto în cea mai mare parte a perioadei în care a fost CEO al Tesla. În 2014, el a promovat valoarea unei platforme open-source și, chiar în iunie, a menționat că Tesla ar fi deschisă la acordarea de licențe pentru FSD și Autopilot. Recent, Ford și Tesla au anunțat că vor colabora pentru a le oferi clienților Ford acces la rețeaua Supercharger prin încorporarea portului de încărcare NACS în viitoarele vehicule Ford. Este posibil, desigur, ca Ford să nu fie marca aflată în discuții cu Tesla. Căci deja produce și vinde BlueCruise, prezent pe multe dintre vehiculele sale. Deși este mult mai limitat în comparație cu Full Self-Driving în ceea ce privește capacitatea, este un sistem solid, care are un potențial real pentru viitor. Există doar câteva companii care se califică drept ceea ce majoritatea consideră a fi „mari” producători de echipamente originale. Mărcile mai mici, precum Lucid sau Rivian, nu sunt probabil în cursă. Se califică pentru acest statut, în schimb, Hyundai și Kia. Acestea sunt în mod clar în plină ascensiune și, deși sistemele lor de asistență pentru șoferi sunt de top, marca nu are un plan de tehnologie pentru șoferi de nivel 3 sau mai mare cunoscut public. Acordarea licenței FSD ar permite acestor mărci coreene să depășească mulți concurenți în domeniul ajutoarelor pentru șoferi.
 

Încredere în scădere

 

Cu toate că vorbim despre un mare salt înainte și de mare ajutor dat șoferului, mulți dintre deținătorii de automobile sunt reticenți față de mașinile autonome. 68% dintre șoferii americani spun că le este frică de mașinile autonome. Acesta este un mare semnal de alarmă, deoarece, în 2022, procentul șoferilor care s-au declarat speriați de astfel de mașini a fost de 55%. Același studiu pentru 2023 mai arată că 23% dintre șoferi nu știu dacă să aibă încredere sau nu în astfel de mașini, în timp ce numai 9% spun că au încredere în mașinile care se conduc singure. „Nu ne așteptam la un asemenea declin dramatic al încrederii din anii precedenți”, a precizat Greg Bannon, directorul de cercetări auto al Asociației. „Însă având în vedere numărul de accidente semnificative care au avut loc din cauza dependenței excesive de actualele tehnologii ale vehiculelor, acest lucru nu este în totalitate surprinzător”, a mai adăugat acesta. Studiul mai arată că 10% dintre șoferii americani cred că pot să cumpere o mașină în care pot dormi în timpul condusului. Confuzia cea mai mare este creată de numele date sistemelor de conducere autonomă. Studiul relevă că 22% dintre șoferii americani cred că unele sisteme ale altor producători în afară de Tesla pot să conducă singure mașinile, fără să fie nevoie de intervenție umană. În realitate, nu există, în acest moment, o mașină care se poate conduce singură, fără ca șoferul să intervină sau măcar să monitorizeze ce se întâmplă. Nici cele mai avansate astfel de sisteme, precum cel oferit de Mercedes-Benz cu un sistem autonom de nivel 3, nu sunt concepute pentru a elimina în totalitate intervențiile celui de la volan.

 

- 68% dintre americani nu au încredere în mașinile autonome

- 10% dintre șoferi s-ar lăsa pe mâna mașinii

- 3 nivelul de autonomie din acest moment

 

Avantaje

 

- tehnologii noi

- ușurează sarcina șoferului

 

Dezavantaje

- erorile pot fi fatale

- senzație ciudată la volan

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: masini autonome tesla
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri