Amza Pellea s-ar fi putut numi in o mie de feluri, dupa oricare dintre personajele carora le-a dat viata. Insa toata lumea l-a simtit a fi mai ales "nea Marin". Fiindca mai ales cu acesta Amza s-a identificat pana la contopire. Nimeni nu si-l mai poate inchipui pe Amza decat dandu-si palaria ponosita pe ceafa si exclamand mucalit: "Baaa, tata, ba!".
Personajul s-a nascut o data cu Amza Pellea, in vestitul Bailesti. Era o parte din el insusi, o parte dintr-un var de-al lui, o parte din tatal sau, cate o parte din fiecare satean de-al locului. Ca si nevasta-sa, Veta, ca si nepotul Suca, ca si nasul Pandelica. In facultate, Amza spunea cu un haz nebun bancuri cu olteni. Era acolo, intr-i nsele, un nene sugubat, aparent intr-o defensiva permanenta, usor viclean, cu limba ascutita. De fapt, acela era omul care pricepe totul intr-o clipa, dar exprima cu ironie doar jumatati de adevar, spre a-i da adevarului sansa calatoriei fara sfarsit. Adica Amza spunea bancuri cu ai lui si cu sine insusi. De aceea, pe atunci nu s-a gandit nici o clipa ca "nea Marin" va ajunge celebru. Apoi bancurile s-au transformat in monologurile interpretate pe postul national de televiziune. Tudor Vornicu a facut o pasiune definitiva pentru olteanul cu ilic. In plina epoca a griului, mizeriei si neputintei, Revelioanele cu "nea Marin" ne salvau pe taramul semnifica- tiilor, ne racoreau, ne umpleau cu o tandrete mantuitoare, ne ajutau sa trecem prin grotescul zilei de maine. Consacrarea in clasicitate vine in 1980, o data cu premiera lungmetrajului "Nea Marin miliardar ", singura comedie care a iesit de sub bagheta prolifica a regizorului Sergiu Nicolaescu. Succesul a fost enorm. Dupa aceea, "nea Marin" s-a retras din lume catre ungherele sufletelor noastre, ca sa mai traiasca putin, chiar daca Amza Pellea nu se mai vedea. In urma au ramas martorii. Iata-i pe cativa dintre ei: Oana Pellea, Draga Olteanu Matei, Sergiu Nicolaescu.
Dorul de speranta
Actrita Oana Pellea, fiica lui Amza Pellea, isi aminteste cu nostalgie: "Pentru el, nea Marin a insemnat vesnica intoarcere acasa. Amza nu era un citadin. Fugea deseori la Bailesti, doar ca sa stea pe prispa, sa se incarce. De aceea, poate, spre sfarsitul vietii a devenit pasionat de pescuit si de vanatoare. La inceput au fost numai poantele pe care si le aducea aminte. Colegii i-au spus ca personajul acesta ar trebui sa existe, dar Amza nu a crezut in el. Probabil ca toata iubirea pentru pamant, pentru oamenii de acolo, pentru oarecum ciudatul spirit oltenesc s-au esentializat in nea Marin. A devenit un bulgare de intelepciune, de smecherie, de optimism. A fost iubit nu doar fiindca ii facea pe oameni sa rada, dar era un personaj pentru care iti dadeai camasa de pe tine. Emana speranta, dezvolta tehnici de supravietuire. Astazi sunt oprita pe strada si mi se face un compliment suprem atunci cand mi se zice: "Ne e dor de el!". De fapt, oamenii spun: "Ne e dor de speranta! "."
"Acest personaj il regla pe Amza"
"Monologurile de la televiziune i se datoreaza lui Tudor Vornicu. Acesta il iubea si il intelegea pe Amza peste cuvinte. Si le scria noaptea, la biroul lui. Manuscrisele au extrem de putine corecturi. Textul ii venea, cum se zice, dintr-una. Urma o sedinta cu cel mai aprig critic al lui: mama mea. Ne citea. Era fabulos. Radeam cu lacrimi, radea si el. Ca si cum ar fi citit un text pe care tocmai il primise. Apoi nea Marin a inceput sa existe usor in spatele lui Amza. De curand am descoperit doua note din timpul unor calatorii pe care le-a facut in Cuba si la Paris. Deodata, in mijlocul lor, apare nea Marin: Amza spune ceva, Suca si nea Marin comenteaza. Personajul il regla. Si in situatiile grele, si la vreme de succes. Bunul-simt al lui nea Marin nu i-a dat niciodata voie sa se piarda printre orgolii. Trecerea la personajul de film s-a facut simplu. Succesul era atat de mare, incat a venit de la sine. Insa filmul l-a obosit. Lui Amza ii era foarte bine cu nea Marin, dar a fost perioada cea mai indelungata cat au stat impreuna, iar Amza nu era doar nea Marin."
Poezia mamaligii taiate cu ata
"Olteanul acesta este un model de verticalitate. N-a fost niciodata las, niciodata cu doua fete. Intotdeauna il pocneste pe Suca atunci cand minte. Se situeaza, evident, aproape de Creanga. Am crezut ca, daca doar voi citi textele, acestea isi vor pierde savoarea. Nu e deloc adevarat: au poezia mamaligii taiate cu ata, mirosul lubenitei sparte, adancimea cerului instelat sub care stai sa bei un pahar cu zaibar. Aveam 18 ani cand filmul a inceput sa ruleze pe marile ecrane. Personajul a explodat. Era din ce in ce mai greu sa mergem pe strada. Lumea tragea de Amza, din iubire. Tragea, de fapt, de nea Marin. Nea Marin are transcendenta in care fiecare ne regasim. Amza si nea Marin s-au inteles."
"Personajele Nea Marin si Veta nu sunt rezultatul unui proiect. Ele tasneau din noi. Am fost o generatie daruita de Dumnezeu cu talent. Cand ne adunam impreuna, ceea ce era de facut se facea"
Draga Olteanu Matei
"Nea Marin miliardar", umor oltenesc, reteta americana
Regizorul Sergiu Nicolaescu. ""Nea Marin miliardar " a fost un proiect inspirat de Amza. Dupa ce a terminat "Mihai Viteazu", a venit sa ma intrebe: "Ce parere ai daca voi juca intr-o comedie la Athenee Palace?". Zic: "Daca e sa castigi un ban, foarte bine! Dar ce faci acolo?". "Latru!" "Pai bine, Amza, abia l-ai jucat pe Mihai Viteazu si acum te duci intr- un bar, ca sa latri? De ce nu faci numarul acela cu nea Marin?" Dupa ce a aparut multa vreme la televiziune, i-am promis ca-i fac si un film. Pentru prima data mi-a fost frica. M-am apucat sa studiez comedia americana, incepand cu filmele mute. In toamna lui ‘79 am inceput filmarile. Aveam o criza de sciatica, ma duceau la filmari cu targa. Am filmat in Germania, pe aeroportul din Frankfurt, in zona Constantei. Ideea personajului a fost a lui Amza, dar la scenariu au lucrat si Vintila Corbu, si Mircea Burada, si eu. Dar cred ca eu n-am semnat. Muzica filmului a fost furata, pe vremea aia se inghitea. Personajul insa a strabatut timpul. Era tipul de taran destept, care crea un umor de situatie, de tip american. Umorul filmului este unul de tip oltenesc, dar schema sa e americana. Fiindca am inceput sa lucram la sfarsitul verii, am reusit sa-i adun pe toti actorii pe care i-am vrut."
Draga merge mai departe!
Draga Olteanu Matei: "Amza l-a facut pe nea Marin un personaj national: este taranul roman de pretutindeni, chiar daca Amza vorbea si se comporta ca un oltean. Am fost foarte incantata ca m-a ales sa-i fiu partenera in rolul Vetei. As fi suferit daca alegea pe altcineva. Am fost la Bailesti. Acolo am cunoscut toate personajele despre care vorbea Amza. Era prin 1953 cand batea viscolul acela teribil. Vacanta anului al treilea de institut mi-am facut-o la Bailesti. Eram colegi de an, din 1951. Tot impreuna am luat examenul de admitere. De atunci am ramas ca fratii. Chiar daca nu aveam acelasi cerc de cunostinte, prietenia noastra a fost sincera si adanca. Pentru Amza am avut mereu o imensa admiratie. Din pacate, astazi nu se prea mai vorbeste despre el. Tocmai de aceea mi-am luat rolul Vetei in serios: am inceput sa scriu pentru ea niste monologuri. Pe doua dintre ele le-am spus deja la televizor. Din cand in cand o sa apar ca sa duc mai departe ideea lui Amza. Veta merge mai departe!".
Veta, cardinalul din umbra
"Nea Marin a existat cu adevarat. Era un var de-al lui Amza. Dar are mult si din tatal lui Amza, cum Suca are multe nebunii de-ale lui Amza. Suca e tot Amza, dar partea sugubeata, expansiva. Nea Marin era reflexiv. Veta e creierul din umbra, fara ea, nea Marin n-ar fi fost acelasi. Dupa cum Amza n-ar fi fost acelasi daca n-ar fi fost mama", spune Oana Pellea.
CIFRE
20 de milioane de spectatori
"Premiera a avut loc in februarie 1980. A fost un succes nebun. Ca incasari s-a situat imediat dupa "Mihai Viteazu". A fost omor! L-au cumparat toate tarile socialiste, si chiar unele tari din Occident. A avut in jur de 20 de milioane de spectatori. Cei de la "Romania Film" au pierdut evidentele si acum le scot din burta", povesteste Sergiu Nicolaescu.
RAPID
Filmari-instant: 32 de zile
""Nea Marin miliardar" a costat cat un film de actualitate obisnuit. Numai ca eu filmam mult mai repede. Din cauza asta, filmele mele erau mai ieftine. "Buzduganul cu trei peceti", copiat dupa "Mihai Viteazu", a costat 19 milioane de lei. Filmul meu a costat doar 14. La "Nea Marin miliardar" am filmat totul in 32 de zile", sustine Sergiu Nicolaescu.
"Mihai Viteazu se uita la tine"
"Ca sa ii fie bine se intorcea la copilarie. Toata creatia lui Amza e legata de copilaria lui. A vrut sa fie Mihai Viteazu de la 9 ani. Pe un perete al camerei pastra o gravura. Un var al lui fusese nevoit sa plece pe front. A venit intr-o noapte si i-a spus: "Vei ramane tu barbatul familiei". Amza a inceput sa planga si varul i-a aratat acea gravura: "Nu trebuie sa plangi! Mihai Viteazu se uita la tine!"", zice Oana Pellea.
O arma alba: papornita
"O scena filmata la un bar din Olimp. Veneam cu papornita cu praz, sa-l caut pe Marin. Mafiotii erau pe ring, deghizati in femei. Sergiu Nicolaescu mi-a zis: "Or sa danseze, iar tu trebuie sa-ti faci loc printre ei, ca sa ajungi langa Amza". Pe margine erau vreo 200 de spectatori, oameni veniti sa vada cum se face o filmare. Ca sa-mi fac loc, am inceput sa lovesc cu papornita in stanga si in dreapta. I-am innebunit pe toti: lumea a inceput sa aplaude", isi aminteste Draga Olteanu Matei.
Articol republicat din data de 23 Feb 2004