Producătorii de vinuri din România își doresc un proiect de țară ca în Moldova și nu înțeleg de ce autoritățile refuză să promoveze vinul românesc. Târgurile Moldovei le oferă gratuit spații de promovare producătorilor, iar autoritățile, în frunte cu președintele Dodon, fac PR, din mijlocul evenimentelor. Și exemplul Italiei e demn de urmat, țara având o agenție care promovează vinurile certificate DOP și IGP din producția internă, la săptămâna italiană, doar pentru a deschide noi piețe.
România nu are o agenție care să se ocupe doar de promovarea produselor autohtone, României, deși a fost propusă ideea organizării unei astfel de autorități care să unească într-o strategie comună șase ministere: Ministerul Agriculturii, Ministerul Turismului, Ministerul Dezvoltării, Ministerul Culturii, Ministerul Educației și Ministerul Afacerilor Externe. “Un plan comun, o singură imagine, ar constitui un mare pas înainte. Așa ar putea începe un proiect cu beneficii incomensurabile pe termen lung. Alte țări pun vinul pe un piedestal, îl folosesc la maximum pentru a deschide piețe noi, folosesc vinul ca un real ambasador, iar noi ne cramponăm de legi prost făcute, suntem prizonierii unei lipse de viziune a unora care consideră vinul o băutură alcoolică”, eplică Diana Pavelescu, degustător profesionist de vinuri, secretar general al Asociației Degustătorilor Autorizați din România (ADAR). Asociația tocmai a-mplinit 24 de ani de la înființare, iar cu ocazia evenimentului aniversar, specialiștii au făcut, și anul acesta, o evaluare a vinurilor ce vor apărea în piață. “Ne-am întâlnit anul acesta la Timișul de Sus, un loc cu mare încărcătură emoțională, deoarece aici, în urmă cu 24 de ani a luat ființă această asociație”, mai spune specialista. De expertiza celor din sectorul privat ar putea profita și autoritățile din România.
Creșteri constante
Producția premium de vinuri este în creștere constantă, în ultima perioadă, cu circa 10-15% pe an. Anul trecut, producția de vin nobil din România fost de 2,1 milioane de hectolitri, iar suprafața de vie nobilă din România a ajuns la 88.437 de hectare, fiind, de asemenea, în creștere constantă. Previziunea pentru 2018 este că se va menține aproximativ același ritm de creștere.
Strategia de promovare a Moldovei este gestionată și condusă de ONVV, organismul omolog al Oficiului Național al Viei și Produselor Vitivinicole (ONVPV) de la noi. Potențialul vitivinicol al României este semnificativ mai mare decât al Moldovei, se încasează peste un milion de euro anual de la producători, pentru certificare, dar banii nu se investesc pentru promovarea însemnelor.
Cel mai important eveniment care promovează vinurile românești este concursul anual International Wine Contest Bucharest (IWCB), incert pentru acest an.