Jurnalul.ro Cultură Teatru Premieră semnată Andriy Zholdak la Naționalul craiovean: FEMEIA MĂRII de Henrik Ibsen

Premieră semnată Andriy Zholdak la Naționalul craiovean: FEMEIA MĂRII de Henrik Ibsen

de Magdalena Popa Buluc    |   

Bine-cunoscutul regizor ucrainean de renume internațional Andriy Zholdak se află în această perioadă la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, unde montează piesa „Femeia mării” a celebrului autor norvegian Henrik Ibsen. Primele reprezentații vor avea loc în datele de 5, 6, 11 februarie 2022, ora 18:00, în Sala „Amza Pellea” a teatrului.

Câștigător al Premiului UNESCO pentru arte performative (2004) dar și al celebrelor Premii Masca de Aur (Rusia) și OPER (Germania), regizorul ucrainean de teatru și operă Andriy Zholdak montează pentru prima dată la Naționalul craiovean la propunerea domnului George Banu, Președinte de Onoare al AICT – Asociația Internațională a Criticilor de Teatru și consilierul artistic al proiectului „Femeia mării”.

Andriy Zholdak a pus în scena Rosmersholm, o altă piesă de Ibsen, unde simbolism și realism, de asemenea, se conjugă. Acum el se confruntă cu Femeia mării și apetitul insațiabil de nemărginire a acestei eroine crescute pe un far în mijlocul apei și eșuată pe malul unui mediocru fiord. Zholdak mobilizează resursele teatrului pentru a materializa „nevoia de altundeva”. Nevoia vitală… iar, pentru el, nevoia de teatru.

George Banu

                                                                                             

Spectacolul Femeia mării de Henrik Ibsen în traducerea lui Valeriu Andriuță și versiunea scenică a Ioanei Mălău îi are în distribuție pe actorii Costinela Ungureanu, Nicolae Vicol, Angel Rababoc, Raluca Păun, Petronela Zurba, Cătălin-Mihai Miculeasa, Cătălin Vieru, Irina Danciu și Roxana Mutu.

Regia, co-scenografia, light-design-ul și ilustrația muzicală sunt semnate de către Andriy Zholdak,  decorul și creația video poartă semnătura lui Danilo Zholdak, costumele sunt semnate Yan Zholdak, iar muzica poartă amprenta lui Valentyn Silvestrov.

În 1888, Ibsen a scris Femeia mării; suntem acum în 2022. Au trecut 134 de ani... timpurile și semnificațiile și formele s-au schimbat parțial, dar în unele locuri au avut loc fracturi și schimbări tectonice: în mentalitatea oamenilor și mai ales cea a femeilor. Ellida mea este în viață astăzi, o întâlnesc adesea în diferite orașe și țări în care călătoresc... Această Ellida de astăzi a moștenit de la prima Ellida (strămoșul-Ellida) aceeași ,,boală a mării”... aceeași naștere extraterestră... „sufletul” care într-un incubator ascunde și are cusut adânc în el „alteritatea”. Ellida l-a primit ca testament, de la forțe superioare, prin calea Destinului și servește drept protecție împotriva oamenilor... care se află în preajmă, care o iubesc sau o disprețuiesc. În plasma ei, în mintea ei, care nu este una obișnuită, mișcă milioane și miliarde de neuroni care nu oglindesc lumea exterioară sau realitatea... ci viitorul oamenilor.

Andriy Zholdak

 

Dramaturgul norvegian Henrik Ibsen (1828 - 1906) este unul dintre reprezentanţii dramei de idei din literatura mondială.  Inițiator al curentului modernist în teatru, Ibsen este unul dintre cei mai influenți dramaturgi ai timpurilor sale, fiind cel mai frecvent jucat autor din lume, după Shakespeare. Respins şi neînţeles în Norvegia, Ibsen a trăit timp de 27 de ani în străinătate, în Italia şi Germania, revenind la Oslo de-abia în anii 1890.

Trebuie să ne apropiem încet de Ibsen, una dintre cele mai complexe personalităţi literare. Ibsen e un realist înverşunat şi cu toate acestea opera lui e îmbibată de poezia şi de avântul romantismului.

Liviu Rebreanu

 

Piesa Femeia mării / Fruen fra havet (1888) este scrisă în Germania, iar premiera absolută a avut loc la Teatrul Christiania, pe 12 februarie 1889.

Piesa lui Ibsen e o capodoperă. Aici marele scriitor norvegian pleacă de la contextul cunoscut al unei familii nordice, context realist în care injectează cu geniu forța simbolului. Femeia mării  asociază cele două dispoziții opuse și dezvăluie  sfâșierile unor personaje care, toate, își afirmă nevoia de altundeva. Nimeni nu e aici la locul lui și, într-un fel, confirmă titlul celebru al unui roman de Milan Kundera –  Viața este altundeva.  Acest apetit de îndepărtare e sursa de suferință, dar totodată semn de rezistență căci fiecare, de la tinerele fete la protagonista piesei se sufocă în cadrul domestic, în satul izolat și își dorește accesul la un alt orizont, departe, altundeva. Străini în mijlocul cadrului cotidian, ei nu privesc decât spre un alt orizont … orizont dorit, dar periculos. Să le ascultăm visele și să le împărtășim nostalgiile.

George Banu 

 

despre regizorul Andriy Zholdak

Andriy Zholdak, regizor ucrainean de teatru și operă, născut la Kiev, a studiat regia de teatru la Moscova, la clasa profesorului Anatoli Vasiliev. A pus în scenă spectacole de teatru și operă în Ucraina, Franța, Rusia, România, Germania, Elveția, Finlanda, Suedia, Macedonia, Belgia, Polonia, Muntenegru.

Prelegerile sale pe teme precum „Actorul viitorului“ și “Quantum Teatru” dar și atelierele speciale care disecă Arta Actoriei au fost ținute în Brazilia, Japonia, Italia, Spania.

A primit Premiul UNESCO pentru arte performative în 2004, Premiul Masca de Aur la categoria Cel mai bun spectacol de operă și Cel mai bun regizor pentru montarea sa cu „Evgheni Oneghin” de P.I. Ceaikovski la Teatrul Mihailovski din Sankt Petersburg în 2014, iar în 2016, tot Premiul Masca de Aur la categoria Cel mai bun Ansamblu, pentru spectacolul „Trei surori” de A.P. Cehov la Teatrul Alexandrinski din Sankt Petersburg, iar la ediția 2022 a Premiilor Masca de Aur este nominalizat la categoria cel mai bun regizor pentru spectacolul „Nana” după Émile Zola, montat tot la Teatrul Alexandrinski din Sankt Petersburg, spectacol care mai are și alte patru nominalizări.

Montarea sa cu opera Vrăjitoarea de Ceaikovski la Opera din Lyon a fost declarată cel mai bun spectacol din 2019 la Premiile OPER din Germania și nominalizată pentru cea mai bună producție la Premiile Mondiale OPER din 2020.

 

Cea mai recentă producție montată de Zholdak este opera Castelul Prințului Barbă-Albastră a lui Bartók la Opera din Lyon,  Franța, în primăvara lui 2021.

 

Femeia mării

de Henrik Ibsen

Traducerea: Valeriu Andriuță

Versiunea scenică: Ioana Mălău

 

Regia, co-scenografia, light-design-ul, ilustrația muzicală: Andriy Zholdak

Asistent de regie: Valeriu Andriuță

Decorul și creația video: Danilo Zholdak

Costumele: Yan Zholdak

Muzica:  Valentyn Silvestrov

 

Translator: Corina Druc

Consilier artistic al proiectului: George Banu

 

Cu: Costinela Ungureanu, Nicolae Vicol, Angel Rababoc, Raluca Păun, Petronela Zurba, Cătălin-Mihai Miculeasa, Cătălin Vieru, Irina Danciu, Roxana Mutu.

* spectacol recomandat persoanelor peste 18 ani

 

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: Teatrul Național Marin Sorescu
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri