Jurnalul.ro Ştiri Social TikTok, cooptat în lupta împotriva obezității. Rețelele sociale, utilizate pentru a stopa un fenomen îngrijorător

TikTok, cooptat în lupta împotriva obezității. Rețelele sociale, utilizate pentru a stopa un fenomen îngrijorător

de Monica Cosac    |   

În timp ce Comisia Europeană investighează aplicația TikTok, luând în calcul o posibilă interzicere a acesteia pe teritoriul Uniunii, medicii spun că aceasta ar fi cel mai bun instrument pentru a combate un fenomen care a atins proporții îngrijorătoare, în special în rândul copiilor și adolescenților: „epidemia” de obezitate. Este nevoie urgent de valorificarea potențialului TikTok și al altor canale de socializare pentru a oferi tinerilor informații științifice despre obezitate într-un mod captivant și accesibil, au atras atenția specialiștii prezenți la European Congress on Obesity (ECO), organizat recent la Veneția. 

Mai mult de un miliard de oameni din întreaga lume suferă în prezent de obezitate, potrivit unui amplu studiu publicat în luna martie de revista medicală The Lancet, mult mai devreme decât anticipaseră experții. Chiar dacă se știa că obezitatea este un fenomen în creștere rapidă, anterior, specialiștii estimaseră că acest număr simbolic va fi atins abia în anul 2030.

Analiza realizată cu date colectate de circa 1.500 de cercetători din 190 de țări a scos la iveală date șocante: în ultimii 30 de ani, rata obezității a crescut de cinci ori la copii, s-a dublat la femei și s-a triplat la bărbați.

Numărul copiilor și adolescenților care trăiau cu obezitate în anul 2022, la nivel global, a ajuns la 159 de milioane, potrivit celor mai recente date, de cinci ori mai mult decât în 1990, când se estima că existau aproximativ 31 de milioane de copii și adolescenți obezi.

Obezitatea severă în copilărie reduce la jumătate speranța de viață

Aceste date alarmante au fost dezbătute și în cadrul Congresului European privind Obezitatea, organizat la Veneția, Italia, cu puțin timp înainte de Ziua Europeană de Luptă Împotriva Obezității (marcată, anual, pe 21 mai). Noi cercetări prezentate la ECO au cuantificat pentru prima dată impactul obezității infantile asupra sănătății pe termen lung și a speranței de viață.

Spre exemplu, un studiu condus de o firmă de consultanță în domeniul științelor vieții din München - la care au participat mai mulți specialiști de la universități și spitale din Marea Britanie, Olanda, Franța, Suedia, Spania, SUA și Germania - a constatat că vârsta de debut, severitatea și durata obezității își pun amprenta asupra speranței de viață. În mod special, dezvoltarea obezității la o vârstă fragedă s-a dovedit a avea un impact uriaș.

De exemplu, un copil care trăiește cu obezitate severă la vârsta de patru ani, care nu pierde ulterior în greutate, are o speranță de viață de 39 de ani - aproximativ jumătate din speranța medie de viață, potrivit Asociației Europene pentru Studiul Obezității.

„Impactul obezității infantile asupra speranței de viață este profund. Este clar că obezitatea infantilă ar trebui considerată o boală care pune viața în pericol. Este vital ca tratamentul să nu fie amânat până la dezvoltarea diabetului de tip 2, a hipertensiunii arteriale sau a altor «semne de avertizare», ci să înceapă devreme. Diagnosticul precoce ar trebui și poate îmbunătăți calitatea și durata vieții”, a subliniat Dr. Urs Wiedemann, care a prezentat concluziile cercetării la European Congress on Obesity. 

9 din 10 adolescenți au cel puțin un cont de social media

Epidemia de obezitate în creștere, în special în rândul tinerilor, „reprezintă o provocare globală care necesită abordări inovatoare”, mai spun oamenii de știință.

„Este timpul să folosiți TikTok pentru a vorbi tinerilor despre obezitate”, spune Antonella Franceschelli, cercetător la Universitatea Internațională de Medicină Unicamillus din Roma, Italia, precizând că popularitatea și acoperirea largă a platformelor de socializare le oferă specialiștilor posibilitatea de a ajunge la diverse audiențe, inclusiv la adolescenții și adulții tineri.  

„Peste 90% dintre adolescenți au cel puțin un cont de social media, iar prezența lor în social media continuă să crească. Brandurile de alimente și băuturi valorifică această tendință prin utilizarea rețelelor sociale pentru a-și vinde produsele, inclusiv cele nesănătoase, adolescenților. Dar există, de asemenea, un potențial imens de utilizare a rețelelor sociale pentru a disemina informații științifice despre obezitate și nutriție și pentru a sprijini adolescenții și adulții tineri să mănânce sănătos”, a explicat cercetătoarea din Italia. 

Pentru a exemplifica, aceasta a prezentat în cadrul ECO impactul unui cont de TikTok, pe care îl coordonează și care prezintă informaţii privind alimentaţia sănătoasă, antrenamentele fizice, tratamente pentru obezitate şi chiar conversaţii în direct cu medicii, de tipul întrebări şi răspunsuri. În total, au fost analizate 108 videoclipuri informative, postate din septembrie 2021 până în februarie 2024, care au însumat peste 4,6 milioane de vizualizări (cu o medie de peste 42.000 de vizionări pe videoclip). 

Cele mai populare au fost videoclipurile despre medicamentele pentru obezitate, cu un număr mediu de circa 136.000 de vizionări pe videoclip, iar în cadrul discuţiilor live au participat până la 2.000 de persoane.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că social media este un vehicul puternic pentru comunicarea datelor științifice într-un mod accesibil și captivant.

„Trebuie să găsim noi modalități de a vorbi tinerilor despre obezitate. Canalele de socializare precum TikTok oferă o oportunitate unică de a ajunge la ei într-un mod distractiv și creativ și de a-i angaja în discuții semnificative despre sănătate. Prin videoclipuri scurte, este posibil să împărtășim informații despre prevenirea obezității, obiceiurile alimentare sănătoase, importanța activității fizice și alte subiecte”, a conchis medicul italian, subliniind că „nu este timp de pierdut în valorificarea acestui potențial”. 

Utilizarea TikTok pentru a aborda obezitatea poate ajuta la combaterea stigmatului asociat afecțiunii, mai spun cercetătorii: „Prin crearea unei comunități online de sprijin și împărtășirea poveștilor de succes și a experiențelor personale, este posibil să se promoveze o cultură a acceptării și sprijinului pentru cei care se luptă cu greutatea lor”. 


 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri