x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

CNAIR nu poate ţine ritmul cu gogoşile electorale ale PNL

0
Autor: Adrian Stoica11 04 Mar 2021 - 07:47

Pariul electoral al PNL că în România se vor inaugura 3.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri extreme până în 2030 este contrazis puternic de realitate. Deşi ar trebui să termine în fiecare an 300 de kilometri de şosea de mare viteză, startul a fost greoi. Anul trecut România a reuşit să inaugureze doar 59 de kilometri de autostradă. După o plecare din blockstart „explozivă”, oboseala s-a instaurat rapid, aşa că anul acesta nu vor fi puşi în circulaţie mai mult de 42 de kilometri, cu puţin noroc. După gradul de execuţie fizică a lucrărilor în luna februarie, mai sigur ar fi să mizăm pe deschiderea a numai 26 de kilometri. Pe de altă parte, moştenirea celor mai bine de 30 de ani de investiţii în infrastructură rutieră înseamnă astăzi o reţea de 16.000 de kilometri de drumuri naţionale, dintre care aproape 60% au durata de folosinţă depăşită.

 

 

Viteza cu care se construiesc autostrăzi în România este foarte mică. În urmă cu câţiva ani, preşedintele Klaus Iohannis spunea că ele avansează  cu viteza melcului, dar era prost informat de consilierii săi. Viteza melcului este mult prea mare. De exemplu, melcul de grădină, cunoscut pentru cochilia sa în spirală, poate atinge la maturitate până la 50 de metri/oră, cu mult peste ce au putut constructorii noştri de autostrăzi. De exemplu, în 2020, când la Compania de Drumuri fusese instalată în frunte o conducere agreată de Guvernul Orban, constructorii au avansat, în medie, cu circa 10 metri pe oră, considerând ziua de lucru chiar de 12 ore.

 

Bătuta pe loc: mai puţin de un metru pe oră

 

Având în vedere gradul fizic de execuţie al tronsoanelor aflate în lucru, nici anul acesta nu trebuie să ne facem iluzii prea mari privind deschiderea de noi autostrăzi. În 2021 ar trebui finalizată, după o întârziere de peste un cincinal, Autostrada Sebeş-Turda (A10) care are o lungime de circa 70 de kilometri. Potrivit datelor Companiei Naţionale pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR), ar urma să fie finalizat în luna iunie a acestui an Lotul 2, Sântimbru-Aiud, cu o lungime de 24,25 kilometri, care avea în februarie un grad fizic de execuţie de 71,89%. Valoarea contractului pentru execuţia lucrărilor este de 549,33 milioane de lei, fără TVA, dar pentru construcţia celor 24 de kilometri a fost nevoie de mai bine de 6 ani, după ce ordinul de începere al lucrărilor a fost dat în decembrie 2014. Lucrările au avansat practic cu o viteză de 11 metri pe zi, adică mai puţin de un metru pe oră.

 

Se poate şi cu 0,5 metri pe oră

 

Un alt ciot de 2,2 kilometri ar urma să se finalizeze pe Lotul 1, Lancrăm-Sântimbru, al aceleiaşi autostrăzi. Lotul are o lungime totală de 17 kilometri, dar 14,8 kilometri au fost daţi în folosinţă în decembrie 2020. Per total, valoarea contractului pentru execuţia celor 17 kilometri este de 541,73 milioane de lei, fără TVA, iar ordinul pentru începerea lucrărilor de construcţie s-a dat în decembrie 2014. Aici viteza cu care au avansat lucrările din momentul în care s-a dat ordinul de începere este incredibil de mic. Doar 0,5 metri pe oră.

 

Viteza record, 6,8 metri pe oră

 

Tot anul acesta, este programată deschiderea Lotului 3 Ogra-Câmpia Turzii (Cheţani-Câmpia Turzii), Cheţani de pe Autostrada Braşov-Târgu Mureş-Cluj-Oradea (A3). Cu o lungime de 15,69 kilometri, valoarea contractului semnat în mai 2016 este de 279,74 milioane de lei, fără TVA. Finalizarea construcţiei anul acesta este improbabilă, având în vedere că în februarie gradul fizic de execuţie era de numai 37,64%, ceea ce înseamnă că lucrările au avansat doar cu 6,8 metri pe oră. Ca de obicei, motivul invocat este slaba mobilizare pe şantier a constructorului  STRACO GRUP SRL care a intrat în insolvenţă pe data de 24.08.2015, la aproximativ 6 luni de la data semnării contractului de lucrări.

 

Promisiuni din nou neonorate

La cum arată şantiere de autostrăzi astăzi, şi anul 2021 va fi unul ratat, în care ţinta de 300 km nu va fi atinsă. Pentru a nu ne întoarce prea mult în timp, să spunem că în anul 2019 fostul ministru al Transporturilor Răzvan Cuc promitea darea în folosinţă a 100 de kilometri de autostradă. Nu a fost să fie şi ne-am ales doar cu 43 de kilometri. După marea gogoriţă a PNL cu 3.000 de kilometri în 10 ani, CNAIR anunţa pentru anul 2020 doar 80 de kilometri de autostradă. Ceva mai rezervat, fostul ministru al Transporturilor Lucian Bode ne oferea o mostră de planificare şi promitea între 45 şi 100 de kilometri. Cu o aşa marjă de eroare, nici nu avea cum să nu o nimerească ex-ministrul Bode, având în vedere că am încheiat anul cu 59 de kilometri daţi în folosinţă.

 

La ce să ne așteptăm în 2022

 

Conform datelor CNAIR, în martie 2022 ar urma să se finalize construcţia Subsecţiunii 3C2: Chiribiş-Biharia de pe Autostrada Braşov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea. Are o lungime de 28,55 kilometri, iar valoarea contractului este de 326,51 milioane lei, fără TVA. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pe data de 14 septembrie 2020.

Tot de pe această autostradă ar urma să fie gata în 2022 (nu se precizează luna) Sectorul 1C: Tg. Mureș-Ogra, de pe Lotul 1 – Târgu Mureş-Ungheni (4,5 km) + drum de legătură (4,7 km). Cu o lungime de 9,2 kilometri pentru realizarea acestei bucăţi de autostradă CNAIR ar urma să plătească 192,06 milioane de lei, fără TVA. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în iulie 2020, iar în februarie gradul de execuţie era de 37%. Cu o mobilizare bună a constructorului pe şantier, este posibil ca această bucată de autostradă să fie finalizată chiar din acest an.

O altă bucată de şosea de mare viteză care ar trebui să fie finalizată anul viitor, în decembrie, este Lotul 3, Bragadiru-Joiţa de pe Autostrada de Centură a municipiului Bucureşti (A0). Cu o lungime de 17,96 kilometri, execuţia lotului va costa 853,42 milioane de lei, fără TVA. Deocamdată lucrările nu au început, antreprenorul înregistrând întârzieri mari în activitatea de proiectare, după ce ordinul de începere al operaţiunii fusese emis în mai 2019. Din cauza întârzierii înregistrate, antreprenorul a fost deja penalizat. Acest lot face parte din Secţiunea de Sud a noului inel de centură al Capitalei care va fi construit la profil de autostradă şi va avea 100,7 kilometri.

Având în vedere inaugurările programate, în 2022 am putea să mai adăugăm pe hartă aproape 56 de kilometri. Asta înseamnă că CNAIR nu va reuşi să depăşească media de construcție a ultimilor ani, care a fost de 60 kilometri/an, nereuşind astfel să ţină pasul cu promisiunile electorale ale PNL.

 

Kilometri de autostradă inauguraţi (km)

 

2013: 118

2014: 49

2015: 40,7

2017: 24

2018: 48

2019: 43

2020: 59

2021: 42

Calcule Jurnalul 

 

Se pregătesc noi studii de fezabilitate

 

Potrivit bugetului pe anul în curs alocat Ministerului Transporturilor, se află în pregătirea elaborarea mai multor studii de fezabilitate în vedere construirii unor noi tronsoane de autostradă şi drumuri expres. Astfel, se are în vedere elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru autostrăzile Sibiu-Făgăraş, Făgăraş-Braşov, Târgu Neamţ-Târgu Mureş, Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, Timişoara-Moraviţa, elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru Autostrada Braşov-Bacău şi pentru drumurile de mare viteză Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani-Suceava-Siret. În ceea ce priveşte drumurile expres sunt avute în vedere, elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru: Craiova-Târgu Jiu, Ovidiu-Tulcea, Brăil-Tulcea, Brăila-Buzău, Focşani-Brăila, Găeşti-Ploieşti, Piteşti-Mioveni, Bacău-Piatra Neamţ, precum şi completarea studiilor pentru elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru Drum Expres/Autostrada (Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare)-Oar (Granița Româno-Ungară-Drum Expres M49 Ungaria), Satu Mare-Baia Mare şi Autostrada Nordului/Drum de Mare Viteză Baia Mare-Suceava (Lot 1, Baia Mare-Bistrița; Lot 2 Bistrița-Vatra Dornei; Lot 3 Vatra Dornei-Suceava), Tișița-Albiţa şi Arad - Oradea;

 

Ce autostrăzi sunt aşteptate în 2023 (km)

 

A1: Sibiu - Piteşti Lot 1 (Sibiu - Boița)-14,15

A3: Suplacu de Barcău - Borş Secţiunea 3B2 (Zimbor - Poarta Sălajului)-13,36;

A3: Suplacu de Barcău - Borş Secţiunea 3A2 (Nădăşelu - Mihaieşti)-16,8;

A3: Suplacu de Barcău - Borş Secțiunea 3B1 (Mihăieşti - Zimbor)-13,26;

A0: Centura Bucureşti, Sud: Lot 2 (CF 902 - DN6)-17

A0: Centura Bucureşti, Sud: Lot 3 (DN6 - A1)-17,5

A0: Centura Bucureşti, Sud: Lot 1 (A2 - CF 902)-16,3

A0: Centura Bucureşti, Nord: Lot 4 (DN3 Cernica - A2)-4,5

A11: Oradea - A3 (Oradea - Borş)-18,96

Sursa: CNAIR

 

Noile şosele, promise prin planul de relansare

Guvernul Orban promite să înceapă lucrările pentru construirea a  aproximativ 3.000 km de autostrăzi și drumuri expres în următorii zece ani, potrivit Planului Național de Investiții și Relansare Economică publicat în vara anului trecut, pe lângă finalizarea a circa 400 km de autostrăzi şi drumuri expres aflate în construcţie. Valoarea investiţiei era estimată la 31 de miliarde de euro, iar proiectele noi anunţate cu această ocazie erau:

- Autostrada Sibiu-Pitești (Loturile 2, 3)

- Autostrada Transilvania: Nădășelu-Suplacu de Barcău

-Autostrada Unirii: Tg. Mureș-Iași-Ungheni

-A3: Ploiești-Comarnic-Brașov

A7: Ploiești-Suceava-Siret

Inelul de Nord București; 

București-Alexandria-Craiova-Lugoj;

Buzău/Focșani-Brăila-Galați;

Măcin-Tulcea-Constanța;

Gilău-Cluj N.-Apahida. 

 

Un sfert din drumuri, pietruite sau din pământ

 

În prezent, reţeaua rutieră a României numără circa 86.000 de kilometri de drumuri, dar autostrăzile reprezintă doar 5%. Evoluţia numărului de kilometri de autostradă este catastrofală în ţara noastră de ani de zile, indiferent de partidul care s-a aflat la guvernare, dar aceasta nu este singura noastră problemă problemă. Potrivit ultimelor date publicate de Institutul Naţional de Statistică privind starea drumurilor, România are aproape o treime din reţeaua rutieră reprezentată de drumuri pietruite sau de pământ (26.860 km).  De asemenea, din cei 21.365 km de drumurilor rutiere cu îmbrăcăminţi uşoare, 43,1% aveau durata de serviciu depăşită.

 

 

800.000

 

de euro costă în 2021 reabilitarea unui kilometru de drum, iar cu un buget alocat de  întreţinere a reţelei rutiere de 617 milioane de lei (126 milioane de euro),  înseamnă că vor fi bani doar pentru modernizarea a 157 de kilometri de drumuri.

 

Pagube de 31 mil. euro în cazul unui cutremur

 

Potrivit datelor Ministerului Transporturilor, CNAIR asigură în prezent administrarea şi întreţinerea unei reţele de 16.758 km din care 847,149 km de autostrăzi şi 15.910,851 km drumuri naţionale. O reţea întinsă, dar care peste 58,6% are durata de funcţionare expirată. De exemplu, impactul unui dezastru de tip cutremur asupra podurilor rutiere cu deschideri mai mari sau egale cu 45 metri, respectiv tabliere cu momente de inerţie mari, care pot suferi deplasări, rotiri sau căderi de pe reazeme în cazul unui seism mai puternic este de aproximativ 31 de milioane de euro, luând în considerare un total de 135 poduri.

 

Borna de 1.000 de kilometri de autostradă este o ţintă mult prea îndepărtată pentru România, deşi dacă am aduna kilometri din promisiunile politicienilor, am avea deja câteva mii de kilometri


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Schimbare importantă pentru Dacia în cadrul grupului Renault

Schimbare importantă pentru Dacia în cadrul grupului Renault
Pentru prima dată de când Gru­pul Renault a preluat marca Dacia, sub conducerea lui Luca de Meo, brandul va avea propriul consiliu de administraţie, alături de Lada, în condiţiile în care sinergiile dintre cele...

Industria de apărare, la limita supraviețuirii

Industria de apărare, la limita supraviețuirii
Galerie Foto Industria de apărare românească se îndreaptă cu pași mari spre colaps, iar sindicaliștii spun că au fost aduși la disperare de indiferența cu care ministrul Economiei Claudiu Năsui tratează problemele...

Cimitirul oilor de la Smârdan - Gelu Cazacioc, trimis în judecată pentru furt de curent

Cimitirul oilor de la Smârdan - Gelu Cazacioc, trimis în judecată pentru furt de curent
Galerie Foto În scandalul sutelor de cadavre de oi îngropate la marginea localității Smârdan în loc să fie incinerate după ce au fost scoase de pe nava eșuată în portul Midia în 2019, apar primele trimiteri în...

Costurile construcțiilor dinamitează piața imobiliară

Costurile construcțiilor dinamitează piața imobiliară
Prețurile materialelor de construcții s-au dublat în ultimele luni, ca efect al pandemiei. Contractele  semnate deja ar trebui să se modifice, pentru că nicio firmă de construcții nu-și mai permite să...

HoReCa cere deconectarea de la rata incidenței COVID-19 de la 1 iunie 2021

HoReCa cere deconectarea de la rata incidenței COVID-19 de la 1 iunie 2021
Domeniul HoReCa trebuie deconectat de la rata incidenței COVID-19 de la 1 iunie 2021, mai ales că la această dată vor fi vaccinați circa 90% dintre angajați, arată Federaţia Patronatelor din Industria...

Ce trebuie să știi atunci când decizi să schimbi locul de muncă

Ce trebuie să știi atunci când decizi să schimbi locul de muncă
Dacă îți plac provocările sau pur și simplu nu te mai simți confortabil la locul actual de muncă și ai nevoie de o schimbare, atunci cel mai probabil va fi nevoie să depui o cerere de demisie la departamentul de...

Ce cred companiile despre ieșirea din criza economică generată de pandemie

Ce cred companiile despre ieșirea din criza economică generată de pandemie
Circa 46% dintre companiile din România spun că nu sunt afectate de criza economică, iar 60% consideră că în acest an se vor redresa și vor ajunge la nivelul la care se aflau înaintea pandemiei,...

Inflația a scăzut la 3,1% în luna martie 2021. Mâncarea s-a scumpit

Inflația a scăzut la 3,1% în luna martie 2021. Mâncarea s-a scumpit
Inflaţia a scăzut la 3,1% în luna martie 2021, de la 3,2% în perioada precedentă. Produsele nealimentare s-au scumpit cu 4,37%, mâncarea cu 1,59%, iar serviciile cu 2,21%, arată datele Institut...

Traficul cu sturioni sălbatici, tot mai greu de stăpânit

Traficul cu sturioni sălbatici, tot mai greu de stăpânit
Un studiu de piață  privind comerțul cu produse din sturion relevă că aproape o treime din produsele verificate au avut o proveniență ilegală. Realizată de fundația WWF, statistica prezentată oferă...

Sindomet Servcom primește o lovitură cu ranga de un milion de euro pe an

Sindomet Servcom primește o lovitură cu ranga de un milion de euro pe an
Galerie Foto Decizia ministrului Transporturilor de a demola buticurile de la metrou i-a stricat o afacere de peste un milion de euro pe an sindicalistului-șef Ion Rădoi. De la etapa pe răngi, acum s-a trecut la amenințări. În...

Crizele surpriză în pandemie: BICICLETE și HÂRTIE IGIENICĂ

Crizele surpriză în pandemie: BICICLETE și HÂRTIE IGIENICĂ
Galerie Foto Comenzile curg, fabricile nu pot livra produsele din cauza lipsei unor componente. Aceasta este una din „piesele” relansării economieie mondiale care trebuie să pună în mișcare roțile lanțurilor de...

Indicii BVB la niveluri record: Piaţa de capital ar putea deveni a doua sursă de venituri după salarii

Indicii BVB la niveluri record: Piaţa de capital ar putea deveni a doua sursă de venituri după salarii
Indicii BET şi BET-TR au urcat, în primele 3 luni ale acestui an, cu peste 14%, de la începutul anului.  În ultimele 12 luni creşterile au fost de 46,7% pentru BET şi de 54,4% pentru BET-TR, arată...

Discriminare pe piața muncii. Angajatorii resping aproape jumătate dintre candidații între 45-54 de ani

Discriminare pe piața muncii. Angajatorii resping aproape jumătate dintre candidații între 45-54 de ani
Angajatorii refuză circa 46% dintre candidații între 45-54 de ani, pe motiv de vârstă. Cele mai defavorizate sunt femeile, 63% din  acestea fiind respinse, în timp ce 37% din bărbați nu sunt...

Condiții de eligibilitate pentru un credit nebancar

Condiții de eligibilitate pentru un credit nebancar
Oricine ştie că un credit ne poate ajuta să ne procurăm lucrurile pe care ni le dorim, de la o locuinţă la mașina mult visată, până la acoperirea cheltuielilor personale, atunci când situaţia noastră...

Salariul mediu net a scăzut în februarie 2021

Salariul mediu net a scăzut în februarie 2021
Salariul mediu net a scăzut la 3.365 lei în luna februarie 2021, cu 30 lei (-0,9%) mai mic față de perioada anterioară. Comparativ cu aceeași lună din 2020, acesta a crescut cu 5,1%,...
Serviciul de email marketing furnizat de