x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Scandalul finanțării campaniei prezidențiale din 2025 eclipsează ceea ce s-a întâmplat anul trecut, când CCR a anulat alegerile

Scandalul finanțării campaniei prezidențiale din 2025 eclipsează ceea ce s-a întâmplat anul trecut, când CCR a anulat alegerile

de Ion Alexandru    |    25 Apr 2025   •   07:20
Scandalul finanțării campaniei prezidențiale din 2025 eclipsează ceea ce s-a întâmplat anul trecut, când CCR a anulat alegerile

Partidul condus de George Simion este verificat de către Autoritatea Electorală Permanentă, după ce, în spațiul public, a apărut un contract încheiat de AUR cu o firmă de lobby din SUA, pentru promovarea lui George Simion în media de peste Ocean și pentru a-i facilita acestuia întâlniri cu politicieni americani.

Suma serviciilor – 1,5 milioane de euro pe lună. Contractul, care este publicat pe site-ul Departamentului de Justiție al SUA, nu este recunoscut de către cei de la AUR. 

În România, același partid continuă să alimenteze cu milioane de euro firma de casă a formațiunii. Este vorba despre o firmă care are sediul în casa liderului AUR din Băicoi și care este patronată de o fostă asociată a lui George Simion din ONG-ul unionist pe care acesta l-a condus înainte să intre în politică. Nicușor Dan, pe de altă parte, a plătit firmei de panotaj controlată, prin interpuși, de afaceristul Matei Păun, tarife de la trei până la patru ori mai mici decât cele achitate de alți clienți comerciali, pentru accesul la spațiile publicitare puse la dispoziție de aceeași companie. Iar fondurile cheltuite de Nicușor Dan în campania sa electorală sunt, doar până în acest moment, de 18,5 mai mari decât bugetul alocat de USR propriului candidat, Elena Lasconi, președintele de partid trădat de colegii săi, în favoarea lui Nicușor Dan.

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a anunțat, ieri, că au fost demarate procedurile legale în vederea declanșării misiunii de control privind verificarea finanțării partidului Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) pentru campania electorală aferentă alegerilor prezidențiale din anul 2025, precum și a finanțării activității curente a acestei formațiuni politice.

Acest anunț vine în contextul informațiilor dezvăluite, miercuri seară, de către Antena 3 CNN cu privire la faptul că partidul AUR ar fi desfășurat posibile activități de propagandă politică cu încălcarea prevederilor Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.

Mai exact, AEP s-a autosesizat după ce, pe pagina oficială de internet a Departamentului de Justiție al Statelor Unite ale Americii, a fost publicat un document din care rezultă că partidul AUR s-a angajat să plătească lunar câte 1.500.000 de dolari SUA unei companii de lobby din Statele Unite, BDG Legal and Consulting LLC. În schimbul acestei sume de bani, firma de lobby americană se angajează, la rândul ei, să-i faciliteze partidului condus de George Simion întâlniri în Washington DC cu lideri politici republicani, dar și apariții în media de peste Ocean.

Acest document a fost încheiat la data de 18 aprilie 2025 de către prim-vicepreședintele AUR, Marius Lulea. În actul citat se stipulează faptul că suma de 1.500.000 de dolari SUA se va plăti în termen de 30 de zile. 

Reprezentați de comunicatorul fraților Tate

Se mai arată că participantul străin la acest contract este un partid politic străin, iar la numele și titlul funcționarului cu care se angajează solicitantul înregistrării este menționată Mateea-Cristina Petrescu, nimeni alta decât directorul de comunicare al fraților Tate.

Scopul, misiunea sau obiectivul partidului străin parte a acestui contract este „alegerea candidaților politici naționali”. Firma de lobby nu va primi nicio plată dacă nu își va respecta angajamentele asumate prin contract, și anume acelea de a organiza întâlniri cu lideri politici de la Washington DC pentru George Simion și apariții în presa americană.

Într-una dintre aceste apariții în presa americană, mai exact în cadrul unui interviu acordat lui Steve Bannon, ex-consilier al președintelui SUA, Donald Trump, George Simion a afirmat că se urmărește eliminarea lui prin orice mijloace, inclusiv eliminarea lui fizică, „așa cum s-a încercat  cu premierul Slovaciei, Robert Fico”.

De asemenea, Simion s-a mai întâlnit în SUA cu Robert W Malone și cu influencerul Jack Posobiek, interviurile fiind găzduite de platforma X.

În ciuda faptului că informația provine dintr-un document oficial, publicat de către Guvernul SUA, AUR neagă că ar fi încheiat un astfel de contract sau că ar fi plătit bani vreunei entități din Statele Unite ale Americii. Marius Lulea, al cărui nume este menționat în aceste documente, susține că nu există semnat niciun contract, că nu există nicio plată făcută din subvenția publică în acest scop și că nu s-a plătit niciun leu în SUA din conturile partidului AUR.

Firma de casă a AUR, îmbuibată cu bani de același partid

Până când Autoritatea Electorală Permanentă va analiza acest contract din SUA, există și alte cheltuieli mai mult decât interesante pe care partidul condus de George Simion le-a efectuat, în actuala campanie prezidențială, în România. „Jurnalul” a dezvăluit, recent, că o companie care controlează mai multe site-uri de propagandă în favoarea AUR a încasat de la partidul lui George Simion, potrivit datelor furnizate de Autoritatea Electorală Permanentă, aproape 5,3 milioane de lei pentru furnizarea de pliante, broșuri și alte materiale de propagandă electorală tipărită. 

Prestațiile sunt finanțate de AUR din bani împrumutați pentru alegerile prezidențiale din 4 mai. Compania, condusă de Doina Grosu, are sediul într-o locație deținută de liderul AUR Băicoi și, la alegerile locale, europarlamentare și prezidențiale din anul 2024, a emis către AUR facturi pentru care formațiunea condusă de George Simion a achitat 24,5 milioane de lei. Însă, așa cum vom arăta mai jos, plățile au fost char și mai mari.

De altfel, există, în presa locală, dar și în cea centrală, mai multe informații despre patroana firmei DGI Multimedia Design SRL. Una dintre acestea se referă la faptul că Doina Grosu se recomandă a fi jurnalist pe unele site-uri de internet care sunt cunoscute pentru propagandă în favoarea AUR și chiar a lui Călin Georgescu. 

Aceeași Doina Grosu a coordonat, la Iași, organizația Unionistă „Acțiunea 2012”, înființată și condusă de George Simion.

Fără număr, fără număr

Potrivit unui document remis de AEP, privind situația sumelor rambursate la alegerile locale din data de 9 iunie 2024, AUR a reprimit de la bugetul statului suma de 21.873.207,21 lei. Un alt document arată că AUR a primit o returnare de fonduri cheltuite la alegerile europarlamentare din data de 9 iunie 2024 în cuantum de 11.488.330 de lei. Iar al treilea document similar arată că AUR a primit o rambursare de la AEP, aferentă cheltuielilor electorale făcute în campania electorală pentru alegerile parlamentare din data de 1 decembrie 2024 în cuantum de 27.537.439,95 de lei.

Mai mult, într-un al patrulea document depus la AEP, partidul AUR declară că, din finanțări private, a plătit pentru campania electorală prezidențială a lui George Simion, din data de 24 noiembrie 2024, suma de 1.350.000 de lei.

Ei bine, din această sumă totală de 34.711.537,21 de lei, partidul lui George Simion a efectuat plăți către compania Doinei Grosu, SC DGI Multimedia Design SRL, de 28.145.013,45 de lei, adică de 5.743.880,3 euro.

Concret, la alegerile prezidențiale anulate din 2024, compania Doinei Grosu a încasat de la AUR, în baza unor facturi declarate la AEP, 285.600 de lei. La alegerile locale, aceeași firmă a emis către AUR facturi, care au și fost achitate, în sumă de 5.034.396,37 de lei. La alegerile europarlamentare, SC DGI Multimedia Design SRL a fost plătită, cu facturi, de către AUR cu 18.980.917,08 lei. Iar pentru alegerile parlamentare din 1 decembrie 2024, firma în cauză a fost plătită de AUR cu încă 1.987.050 lei.

Tarife preferențiale pentru panotaj, de la firma prietenilor lui Matei Păun, pentru Nicușor Dan

Nu doar AUR ar urma să fie verificat de către AEP, ci și alți candidați. Printre aceștia, se numără și candidatul independent Nicușor Dan. Publicația „Newsweek” dezvăluie că, între 26 februarie și 31 martie 2025, compania de panotaj Getica OOH SRL, controlată, prin apropiați, de sfătuitorul lui Nicușor Dan, afaceristul Matei Păun, a emis 20 de facturi către stafful de campanie al lui Nicușor Dan, în valoare totală de 1.091.614,66 lei, adică de 222.778.5 euro.

Conform afirmațiilor publice ale lui Nicușor Dan, el calculase, până la 1 aprilie 2025, că a primit donații de la 8.848 de persoane în sumă de 2,8 milioane de lei, adică de 571.428.6 euro. Acestea reprezintă fonduri din precampania electorală și nu vor putea face obiectul cererilor de rambursare de la bugetul de stat.

Conform documentelor citate, SC Getica OOH SRL a facturat către Nicușor Dan plăți de trei sau chiar de patru ori mai mici față de tarifele percepute de aceeași firmă unor alți clienți comerciali. Spre exemplu, printr-o factură din 26 februarie 2025, SC Getica OOH SRL i-a închiriat lui Nicușor Dan un spațiu publicitar în Sibiu cu 159,15 lei. În 20 martie 2025, Getica OOH a facturat un alt client cu 685,65 de lei pentru un spațiu similar în Sibiu. 

„Diferența dintre prețul pentru cele două tipuri de clienți – politic și comercial – practicat de compania controlată de Păun este cu atât mai inexplicabilă cu cât campania publicitară a lui Nicușor Dan s-a întins pe o perioadă de două luni, în timp ce cele ale clienților săi comerciali se întind pe un an de zile”, arată jurnaliștii, care adaugă că „diferența dintre prețul facturat de Getica OOH către Nicușor Dan și plățile efectuate de către alți clienți comerciali ai acestei companii poate fi încadrată în categoria unei finanțări mascate pe care Matei Păun o realizează către Nicușor Dan”.

 

Chemați în judecată pentru că ocupă ilegal domeniul public

Compania Getica OOH SRL, controlată de un offshore din Cipru, controlat, la rândul lui, de strategul campaniilor electorale din anii trecuți ale lui Nicușor Dan, omul de afaceri Matei Păun, a înregistrat, luna aceasta, prima înfrângere în justiție, în speța despre care „Jurnalul” a scris în exclusivitate și care vizează evacuarea  panourilor publicitare de pe domeniul public.

Vestea deloc bună pentru publicitarii lui Nicușor Dan a venit pe data de 10 aprilie 2025 de la Judecătoria Sectorului 1, în dosarul nr. 1433/2025, format, la solicitarea Administrației Lacuri Parcuri și Agrement București (ALPAB), la data de 21 ianuarie 2025.

În acest proces, ALPAB, în calitate de reclamant, a chemat în judecată SC Getica OOH SRL, în calitate de pârât, solicitând instanței evacuarea acesteia din urmă.

Getica OOH SRL, firma de publicitate care deține panourile stradale pentru reclame din Capitală și care a încheiat, în februarie, un contract de promovare outdoor a lui Nicușor Dan, la alegerile prezidențiale, a fost acționată în judecată, în luna ianuarie a acestui an, în nu mai puțin de patru procese, de către Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement București SA, care cere Judecătoriei Sectorului 1, Judecătoriei Sectorului 3, Judecătoriei Sectorului 4 și Judecătoriei Sectorului 5 evacuarea acestei firme de pe spațiile publice. Litigiile pleacă de la mai multe petiții înaintate de un grup de inițiativă civică, începând cu luna noiembrie a anului trecut, care a semnalat că panourile publicitare ale Getica OOH sunt instalate ilegal pe domeniul public.

A cheltuit 4 milioane pe producția și difuzarea de materiale de propagandă

Potrivit AEP, până la data de 17 aprilie 2025, Nicușor Dan a făcut plăți, de data aceasta aferente campaniei electorale și care vor putea fi decontate de la stat, în cuantum de 4.019.045 de lei, adică de 820.213,3 euro. Cea mai mare sumă s-a dus pe cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor publicitare politice și a materialelor de propagandă electorală online și a fost încasată de către compania SC Terramin Mesh Marketing SRL.

Mai exact, această firmă a încasat de la Nicușor Dan, la data de 4 aprilie 2024, suma de 2 milioane de lei. Iar la data de 14 aprilie 2025, societatea în cauză a mai încasat alte 2 milioane de lei de la Nicușor Dan.

Apoi, în 9 aprilie 2025, Nicușor Dan a făcut către SC Cross Country Serv SRL trei plăți. Prima, de 12.133 de lei, a fost pentru transport, a doua, de 5.023 lei, a fost pentru cazare, iar a treia, de 1.889 lei, a fost pentru închirierea unui spațiu.

SC Terramin Mesh Marketing SRL este deținută de către cetățeanul canadian Meshoulam Oren Benjamin, cu 76% din capital social, și de Maria Elena Popescu, cu 24%.

Fondurile de campanie cheltuite de Nicușor Dan, conform acestor documente, în precampanie și în campanie, au fost, până acum, de 5.110.659,66 de lei, adică de 1.042.991,8 euro. 

Lasconi, sabotată chiar și înainte de marele puci: fonduri de campanie de la USR de 280.000 de lei

Spre comparație, în cazul Elenei Lasconi, trădată de conducerea USR în folosul lui Nicușor Dan, USR a transferat în contul acesteia de campanie, la datele de 7 și 14 aprilie 2025, suma totală de 280.000 de lei, din subvenția primită de partid de la bugetul de stat. Din această sumă, campania Elenei Lasconi a efectuat plăți totale de 275.961,21 lei, adică de 18,5 ori mai puțin decât cheltuielile lui Nicușor Dan. 

USR a plătit pentru Elena Lasconi, în 7 aprilie, 11 aprilie și 14 aprilie, pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online, 119.000 de lei către Zenvertising SRL, 36.808, 4 lei către G4 Global Journalism SRL, 62.475 lei către Lemana Efect SRL, 21.977,81 lei către ZYX Publishing Group SRL și 35.700 de lei către Getknow SRL.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×