x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Codul Rutier, modificat în favoarea vehiculelor pe două roți

Codul Rutier, modificat în favoarea vehiculelor pe două roți

de Monica Cosac    |    18 Iun 2025   •   08:00
Codul Rutier, modificat în favoarea vehiculelor pe două roți

Benzile speciale pentru transportul în comun vor putea fi folosite și de către conducătorii de motociclete și mopede. De asemenea, motocicliștii vor avea voie să circule printre benzile ocupate de mașinile oprite la semafor - manevră care acum se sancționează cu 1.200 de lei amendă

Congestiile din trafic au devenit o problemă cotidiană în marile orașe ale României, însă câțiva parlamentari susțin că au găsit soluția pentru fluidizarea circulației, și anume încurajarea oamenilor să recurgă la transportul pe două roți, prin legalizarea unor practici interzise, dar folosite deja de mulți scuteriști și motocicliști. Astfel, benzile speciale pentru autobuze vor putea fi folosite și de către conducătorii de motociclete și mopede, potrivit unui proiect de lege depus, luni, la Parlament. Inițiativa prevede, de asemenea, legalizarea circulației printre benzi, precum și amenajarea unor zone speciale de așteptare pentru motocicliști în fața intersecțiilor cu semafor, astfel încât aceștia să poată pleca în siguranță înaintea mașinilor.

Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice (Codul Rutier), pusă la începutul acestei săptămâni pe masa senatorilor, este semnată de 37 de deputați de la mai multe formațiuni politice (UDMR, PSD, PNL și USR) și are scopul de a fluidiza traficul în marile aglomerări urbane. 

Conducătorii auto pierd zile întregi de-a lungul unui an din cauza blocajelor de pe șosele, iar bucureștenii resimt din plin această problemă, capitala României fiind pe locul 4 în Europa la indicatorul aglomerația în trafic. 

„La orele de vârf de trafic, un șofer petrece 155 de ore blocat în trafic în fiecare an, ceea ce înseamnă mai mult de 6 zile”, spun inițiatorii proiectului legislativ în expunerea de motive, precizând că o posibilă soluție o constituie recurgerea „la mijloace de transport alternative, cum ar fi bicicletele, motocicletele, mopedele”. 

Însă, deoarece motocicliștii și scuteriștii fac parte din categoria participanților vulnerabili la trafic, parlamentarii vin cu câteva măsuri care ar crește gradul de siguranță și, implicit, ar încuraja circulația pe două roți. 

O primă măsură este utilizarea benzilor dedicate circulației mijloacelor de transport în comun și de către motocicliști și scuteriști. 

„Banda destinată mijloacelor de transport în comun poate fi utilizată de motociclete și mopede”, prevede proiectul legislativ.

Conform legislației în vigoare, benzile speciale sunt doar pentru autobuze, troleibuze și taxiuri. Nici măcar mașinile de ridesharing nu pot intra pe aceste coridoare destinate transportului în comun.

Se legalizează circulația printre benzi cu cel mult 20 km/h

Mai mult, proiectul dă undă verde circulației printre benzi, o manevră care, deși în prezent e interzisă și sancționată cu amenzi de până la 1.200 de lei, este frecvent întâlnită în trafic.  

Mai exact, cei cu biciclete, motociclete fără ataș și mopede vor putea înainta printre sau pe lângă coloanele de mașini oprite la semafor sau la bariera de trecere la nivel cu calea ferată „dacă distanța laterală este suficientă, nu stânjenesc manevrele celorlalți participanți la trafic și viteza de deplasare este de cel mult 20 km/h”.

De asemenea, pe timpul deplasării pe drumurile publice, atât conducătorii motocicletelor și mopedelor, cât și persoanele transportate pe acestea au obligația să poarte cască de protecție omologată pentru această categorie de vehicul și „cu elementele de siguranță cuplate în mod corespunzător”. 

Zone de așteptare pentru motocicliști, la semafor

Pentru evitarea blocării intersecțiilor, se propune crearea unor spații de siguranță pentru motociclete și mopede, între marcajul pentru pietoni și mașinile care staționează Ia semafoare, respectiv înaintea barierelor de trecere la nivel cu calea ferată.

Aceste zone speciale de așteptare pentru motocicliști în fața intersecțiilor cu semafor vor fi făcute pentru ca aceștia să poată pleca în siguranță înaintea celorlalte vehicule. 

Conform documentului, acest spațiu va fi „marcat perpendicular pe axa drumului, pe toată lățimea acestuia și cu lungimea de 3 m măsurată de la marcajul transversal de oprire la intrarea în intersecții, treceri de pietoni și treceri la nivel cu calea ferată”.

Fără cozi în spatele celor care merg încet

Mai mult, nu se va mai considera depășire dacă un scuter sau o motocicletă trece înaintea unui alt autovehicul sau ocolește un obstacol în condițiile în care nu încalcă marcajul de demarcare a benzii de circulație. 

„Regula va fi valabilă pentru toți participanții la trafic, în sprijinul evitării formării de coloane de autovehicule în spatele unui vehicul lent”, se precizează în expunerea de motive.

Tot pentru evitarea blocajelor provocate de parcarea autovehiculelor, se prevede posibilitatea ca vehiculele pe două roți să poată staționa pe trotuar, paralel cu marginea carosabilului, cu obligația de a păstra o distanță de un metru pe trotuar, pentru circulația pietonilor și altor participanți la trafic. 

Regula se va aplica și autovehiculelor aflate în proprietatea persoanelor cu dizabilități sau a însoțitorilor, respectiv a asistenților personali ale acestora, autovehiculelor destinate transportului bolnavilor și bicicletelor. 

Autoritățile administrațiilor publice locale vor trebui să amenajeze, de asemenea, „locuri de parcare gratuite dedicate motocicletelor și mopedelor în toate parcările publice care au minim 6 locuri de parcare auto”, stipulează proiectul de lege. 

Inițiatorii susțin că noile reguli vor contribui la reducerea blocajelor din traficul marilor orașe ale țării, cu efecte pozitive asupra timpului risipit în trafic și asupra calității aerului, precum și la scăderea numărului de accidente în care sunt implicate motociclete și mopede.

×