
Cele mai multe pachete turistice care includ cazare, masă și alte servicii oferite de hotelieri se vând în regim „early booking” și beneficiază de reduceri, ceea ce înseamnă că hotelurile și agențiile de turism nu-și pot permite să oblige clienții să suporte diferența de TVA, după ce deja le-au vândut un produs la preț prestabilit. Au fost certuri și discuții în contradictoriu între parteneri de afaceri - hotelieri și agenții de turism - pentru a stabili cine plătește această diferență, dacă nu o poate suporta clientul final. Nu se știe cum se vor face calculele contabile, cum vor fi normele de aplicare și nici cum vor proceda platformele online de rezervări.
Măsura luată pe neașteptate de Guvern, de a majora TVA la 11% de la 1 august pentru HoReCa, în mijlocul sezonului estival și al anului fiscal, a dus la discuții aprinse, ieri, între hotelieri și agențiile de turism, pentru că nimeni nu înțelege cum se vor putea face plățile majorate.
„Avem discuții cu touroperatorii și nu sunt de acord să luăm TVA de la client. Clientul a plătit în avans și trebuie să facem stornarea avansului cu cota veche de TVA, iar sistemul electronic nu va mai fi setat cu cota veche, ci cu cea nouă. Nici fiscal nu știm cum să ne închidem. De aceea nu se fac astfel de schimbări în mijlocul anului fiscal. Touroperatorii spun să suportăm noi diferența”, a declarat, pentru Jurnalul, Anca Nedea, fost secretar de stat și șefă a Autorității Naționale pentru Turism (ANT), proprietară hotelului Opal, de la Cap Aurora.
Anca Nedea a prezentat și un studiu de caz: „Un turist a achitat în regim Early Booking integral, prin agenție, în luna noiembrie a anului trecut, în avans, cu TVA 9%. Perioada sejurului este în august. Vine la cazare. În fiecare noapte care trece din sejur se încarcă în PMS (Property Management System - soft-ul care gestionează veniturile hotelului) servicii prestate, cu „+”. Și TVA 11%. Vine momentul decazării (check-out). Turistul nu a consumat extraservicii, deci are totul achitat în avans. Conform legii, la plecare, societatea care operează hotelul trebuie să îi emită din PMS factura finală și să storneze avansul achitat. Cu ce TVA se stornează avansul achitat în noiembrie 2024? Având în vedere că serviciile prestate la momentul concretizării sejurului vor avea TVA 11%, factura rezultată o să prezinte un rest de plată de 2% (diferența dintre TVA-uri). Fără achitarea acestei diferențe, nu se va putea emite factura, nu permite softul. Cum procedăm? Cum închidem financiar-contabil factura? Situatiile sunt multiple și se complică. Turistul poate să vină prin touroperator, la charter sau allotment. Poate să fi plătit integral sau parțial - Early Booking flexibil”, subliniază Nedea.
Doar rezervările pe platforme ar fi problematice
Unele agenții au obținut deja răspunsuri de la hotelierii care au decis să suporte diferența de TVA. „Noi ne-am asigurat, ca agenție. Avem eveniment în august, încasăm acum și am vorbit cu hotelul, pentru că ar trebui să ne factureze în august, dar prețurile le-am primit în mai. Probabil că ei fac facturile de avans acum, stornează apoi, dar e complicat, pentru că lucrurile încă sunt neclare. Trebuie să vedem normele pe care le va da Ministerul de Finanțe”, a explicat și Corina Martin, Președinte Asociația Patronală RESTO Constanța.
Cu toate acestea, turiștii care au făcut rezervări prin Booking.com sau alte platforme s-ar putea să fie puși să achite diferența de 2%. Aceste platforme practică astfel de solicitări, fără să le anunțe, nu doar pentru serviciile hoteliere cumpărate pe teritoriul României, ci și pentru cele din alte țări. Singurii clienți care ar putea scoate bani în plus din buzunar pentru cazările deja plătite la prețuri reduse ar putea fi cei care au apelat la aceste platforme online, în loc să cumpere prin agențiile de turism sau direct de la hoteluri.

Mulțumiți că nu a crescut mai mult
Deși sunt speriați de calcule, hotelierii și reprezentanții agențiilor de turism se bucură că TVA a crescut doar la 11% și nu la 21%, în acest sector economic. Nicolae Istrate, vicepreședinte Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), a declarat, pentru Jurnalul, că hotelierii nu majorează tarifele în acest an, ci vor aștepta normele de la Ministerul Finanțelor, iar dacă nu sunt favorabile, cei mai mulți au acceptat să suporte diferența de 2% la TVA.
„În urma intervenției FPTR, cu sprijinul semnificativ al Patronatului HORA și al altor organizații patronale din turism, s-a reușit menținerea unei cote reduse de TVA pentru serviciile turistice aferente cazării și alimentației publice. Ținând cont că Guvernul a propus majorarea cotei standard de TVA de la 19% la 21%, este de așteptat ca, în mod corespunzător, cota redusă aplicabilă acestor servicii să fie ajustată la 11%, cel mai probabil începând cu 1 august 2025, conform proiectelor de acte normative aflate în dezbatere”, a transmis Nicolae Istrate, din partea FPTR.
Patronatul a explicat că majoritatea semnificativă a angajatorilor membri ai federației consideră că valoarea diferentei celor 2 puncte procentuale ar trebui, în cel mai rău caz, să fie suportată de operatorii economici sau de agențiile de turism, în funcție de clauzele contractuale existente, până la adoptarea normelor finale. Dar încă se așteaptă o revenire asupra deciziei de aplicare a cotei majorate a TVA de anul acesta, pentru serviciile deja achitate.
„FPTR își exprimă încrederea că Ministerul Finanțelor va elabora măsuri tranzitorii pentru avansurile încasate anterior datei de aplicare a noii cote de TVA, astfel încât evidențierea acestora în contabilitate să nu afecteze în mod negativ profitul operatorilor economici”, mai explică FPTR.
Mai puțini turiști înseamnă mai puțini bani la buget
Patronatele din turism mai spun că membrii Executivului nu au înțeles ce pierderi vor genera la colectarea bugetară, chiar și cu procentul de 2% aplicat din luna august la TVA. Patronatele se pregătesc să se alieze în lupta pentru protejarea sectorului HoReCa și a turismului, urmând să mai încerce să convingă Guvernul că acest sector economic aduce mai mulți bani la buget dacă este sprijinit prin măsuri fiscale corecte.
„Dacă nu avem acum un TVA de 21%, motivul este munca, lupta, războiul și în final victoria întregii industrii care a luptat! Iar dacă avem o creștere chiar și de 2%, acum, este înfrângerea noastră și pierderea întregii industrii, dar și a României! (...) Astăzi, guvernul a înțeles că va pierde mai mulți bani mărind TVA. Dar tot nu a înțeles deplin că și această mărire de 2% de TVA aduce pierderi unei industrii care ar fi trebuit să fie susținută și nu împovărată”, a declarat Corina Martin, reprezentanta asociațiilor RESTO și FPIOR, amintind că deja multe firme se mută în Bulgaria, iar prin astfel de măsuri va crește activitatea „la negru”, în timp ce mai puțini turiști înseamnă mai puțini bani la bugetul statului.