x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Drumul lui Băsescu distruge ultima pădure virgină din UE

0
Autor: Vali Blanaru 28 Iul 2011 - 21:00
Drumul lui Băsescu distruge ultima pădure virgină din UE
Vezi galeria foto


In numele "sigurantei nationale", buldozerele si excavatoarele pot distruge oricand 30 de hectare din ulti­mul Peisaj Forestier Intact din zona de clima temperata a Europei pentru a face loc tronsonului trei din DN 66A, cunoscut drept "drumul lui Ba­sescu", ctitorul initial al acestui pro­iect. Drumul de 19 km va face le­ga­tu­ra dintre Petrosani si Baile Hercula­ne si strabate ma­sivul Retezat si zone de protectie integrala din Parcul Na­tural Domogled. Prin constructia lui se va distruge ultima padure virgina din Europa si vor fi puse in pericol animale, pasari si plante protejate sau pe cale de disparitie.

Legislatia europeana este incalcata in mod repetat fara nici o jena, iar autoritatile statului s-au folosit de documente false pentru a da avize care sa mentina aparenta de legalitate. Ecologistii au pierdut rand pe rand luptele duse pentru stoparea constructiei "Drumului lui Basescu", desi au demonstrat fara echivoc faptul ca lucrarile din Retezat incalca legislatia europeana, iar autorizatia de mediu, pe baza careia se va turna asfalt in Retezat, e bazata pe documente de un fals grosolan.

Primele avize pentru DN 66A au fost date pe vremea cand Traian Basescu era ministru al Transporturilor. Urmasii sai portocalii nu au precupetit nici un efort pentru ca aceasta lucrare sa fie dusa la bun sfarsit. Radu Berceanu, Elena Udrea, dar si ministrul Mediului, Laszlo Borbely, au pus rand pe rand umarul pentru asfaltarea ultimei paduri virgine din Europa.

In 2009, Radu Berceanu a profitat de perioada in care a fost sef peste Transporturi si interimar la Agricultura si a transferat printr-o hotarare de guvern 30,4 hectare din fondul forestier catre Compania Natioanala de Autostrazi si Drumuri Natioanale din Romania (CNADNR). Din acestea, 13,16 hectare au fost propuse din start pentru defrisare, fara a tine cont de faptul ca drumul trece printr-un Sit Natura 2000 protejat de UE.

In 2010, Ministerul Mediului a schimbat zonarea interna a Parcului National Domogled–Valea Cernei pentru ca zonele de protectie integrala sa nu mai impiedice constructia drumului. In loc sa apere mediul, mi­nistrul Laszlo Borbely a ajuns in si­tuatia de a fi varful de lance pentru ilegalitatile care favorizeaza asfaltarea Retezatului si a Domogledului.

Studiul de impact asupra mediului pe baza caruia Agentia Natioanala de Protectia Mediului (ANPM) a dat avizul de mediu a fost realizat in timp record de doar cinci zile de munca in teren!!!! Cu atata graba, nu este de mirare ca studiul are confuzii grave intre diferite specii de pasari (sorecarul comun a fost confundat cu un viespar), nu au fost observate specii de pasari rapitoare cum ar fi acvila de munte, soimul calator si bufnite si nici macar liliecii. Studiul a identificat un singur loc pe unde ursul traverseaza traseul drumului, dar nici un ras, lup sau alte specii de animale mari nu ar trece pe acolo.

Ca si cum aceste lacune nu ar fi fost suficiente, dr Dan Stanescu de la Universitatea de Vest Timisoara, unul dintre profesorii a caror sem­natura apare pe studiul de biodiversitate, sustine ca firma Ecoterra a fraudat studiul de impact. El sustine ca nu ar fi semnat acest studiu, ci o lucrare preliminara. Firma Eco­terra a consi­derat lucrarea pe care a depus-o la ANPM drept studiu de biodiversitate. Firma risca pana la 100.000 lei amenda penala, iar persoanele responsabile pana la trei ani de in­chi­soare. Romania risca sa isi piarda ul­tima zona virgina pentru un drum care timp de sase luni va fi impracticabil si acoperit cu zapada. Organizatiile de protectie a mediului, prin­tre care Agent Green, WWF Ro­ma­nia, Grupul Milvus, Asociatia pentru Protectia Liliecilor, Societatea Romana de Herpetologie, oamenii de stiinta de la catedra de biologie a Universitatii "Babes Bolyai" din Cluj au reactionat rapid. Agent Green a realizat chiar un contrastudiu de biodiversitate care sa le deschida ochii autoritatilor. "Avem de-a face cu cea mai vasta zona salbatica fara drumuri pavate din Europa. Daca nu aici, atunci unde sa intalnim atatea specii de animale salbatice? Un studiu serios ar trebui realizat in cel putin doi-trei ani", a declarat Gabriel Paun, presedintele Agent Green.

ANPM nu numai ca nu a tinut cont de contrastudiu, dar a incalcat si articolul 5 al Ordinului Ministerului Mediului 135/2010, care preci­zea­za ca in situatia in care o investitie se rea­lizeaza etapizat sau se am­pla­sea­za pe terenuri aflate in raza teritoriala a mai multor unitati administrativ-teri­to­riale invecinate, evalua­rea impactului asupra mediului se realizeaza pentru intreaga investitie. Ori DN 66A ar urma sa aiba pana la finalizare cel putin cinci tronsoane si sa strabata patru judete. "Evaluarea impactului DN 66A asu­pra mediului este ilegala. Acesta trebuie evaluat pentru intreaga in­ves­titie. Am cerut ANPM sa respecte le­gislatia si sa opreasca procedura pentru elibe­rarea acordului de mediu la tronsonul 3 al dru­mului. Nu numai ca nu ne-au as­cultat, dar ANPM a dat avizul de mediu in data de 4 iulie, iar pe 6 iulie, cand am avut o intalnire cu secretarul de stat Marin Anton, acesta ne-a asigurat ca stie cazul si va lua in cal­cul observatiile noastre. Ne-au min­tit in fata, deoarece in acel mo­ment avizul de mediu era deja emis", ne-a declarat Magor Csibi, directorul WWF Romania. El spune ca asfaltul este doar primul pas pentru distrugerea padurii. Ramificarea infrastructurii si puzderia de vile care deja se ridica in zona vor conduce la scaderea drastica a biodiversitatii. Agent Green, alaturi de WWF vor da in judecata ANPM pentru emi­te­rea actorului de mediu si vor incerca sa blocheze inceperea lucrarilor.

Ce specii si habitate protejate risca sa dispara din Masivul Retezat
Contrastudiul de biodiversitate a aratat ca tronsonul 3 al Drumului National 66A, care masoara 19 km ar urma sa afecteaze semnificativ ariile protejate si habitate prioritare pe care le traverseaza. 2.552 ha din ultimul Peisaj Forestier Intact din zona de clima temperata a Europei adapostit in Muntii Retezat, Go­dea­nu, Tarcu si Valcan vor fi compromise. "Echipa noastra a identificat in 38 de zile de teren din toate ano­timpurile anului de-a lungul a 19 km de drum 213 de puncte de tre­ce­re pentru mamifere: 31 de lup, 15 urs, 7 ras, 46 cerb, 41 caprior, 62 vulpe, 30 jder, 21 mistret, 16 pentru pisica salbatica si 5 de capra neagra. Sunt foarte ingrijorata ca in ultimii patru ani nu am mai observat nici o vidra pe Raul Jiul de Vest. Este foarte posibil ca aceasta sa fi disparut complet dupa ce tronsonul 2 al DN 66A realizat deja in mod ilegal a distrus complet habitatul acestui mamifer pe timpul santierului", spune Anca Serban, coordonator echipa ma­mifere, Agent Green. "Am identificat 25 de specii de lilieci reprezentate de 2.290 de indivizi. Pentru zona cercetata, au fost gasite trei specii noi, nesemnalate pana in prezent, si o specie cu totul noua pentru Ro­ma­nia, liliacul cu cap de buldog", a adau­gat Farkas Szodoray-Paradi, Pre­sedintele Asociatiei pentru Protectia Liliecilor din Romania. "Am facut observatii din trei puncte cu vizibilitate de cel putin 3 km si am identificat 37 de specii de pasari, dintre care patru se regasesc in anexa I a Directivei Consiliului 79/409/CEE. Una dintre acestea este acvila de munte. O pereche are cuibul la o distanta de numai 500 m de DN 66A. Santierul si traficul intens care vor urma realizarii drumului vor afecta semnificativ cui­ba­ri­rea acvilei de munte in apropierea amplasamentului", a spus Istvan Kovacs, Grupul Milvus, specialist in pasari. Doctorul Ioan Ghira, pre­se­dintele Societatii Romane de Herpetologie si fost custode al Parcului National Retezat in anii ’80, avertizeaza ca "toate cele cinci specii de amfibieni care traiesc in zona stu­diata ar putea disparea complet, intrucat vor fi distruse locurile pentru reproducere prin amenajarea drumului. Din opt specii de reptile pe care le-am identificat la drum si in vecinatate, patru sunt amenintate cu disparitia: soparla de ziduri, soparla de munte, sarpele de alun si vipera comuna. O specie va fi periclitata (soparla de camp) si una va fi partial periclitata (sarpele de sticla sau naparca)".

Citeşte mai multe despre:   valea cernei,   drumul lui băsescu,   parcul natural domogled

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Dezastrul ecologic de la Smârdan - 150.000 de tone de deșeuri animaliere aruncate pe câmp

Dezastrul ecologic de la Smârdan - 150.000 de tone de deșeuri animaliere aruncate pe câmp
Dosarul lui Gelu Cazacioc, patronul incineratorului din comuna tulceană Smârdan, care, în loc să ardă leșurile oilor moarte scoase de pe nava Queen Hind, răsturnată din cauza supraîncărcării la sfârșitul...

Contrabanda cu țigări a înflorit la sat

Contrabanda cu țigări a înflorit la sat
Țigări de contrabandă, păzite cu câini periculoși, au ajuns în mai multe comune din Argeș. Ofițerii de la Combaterea Criminalității Organizate au descoperit că, timp de un an de zile, zeci de mii de baxuri...

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural
Anul școlar a debutat cu stângul, din punct de vedere al transportului elevilor la școli și licee. După ce aproape i-a falimentat pe transportatori, anul trecut, Guvernul încă nu înțelege de ce unii dintre ei...

Un nou scandal în educație, generat de Ministerul Sănătății

Un nou scandal în educație, generat de Ministerul Sănătății
În prima săptămână de școală din sistemul preuniversitar se revoltă deja cadrele didactice. Sindicatele din învățământ anunță că vor da statul în judecată pentru decizia de a le cere cadrelor didactice...

România nu poate rezista mai mult de 14 zile în fața frigului

România nu poate rezista mai mult de 14 zile în fața frigului
Agenda publică este acoperită de panica facturilor mari la gaze naturale. Există însă vești și mai îngrijorătoare pentru perioada următoare și care fac referire la asigurarea efectivă a gazelor naturale în s...

Afaceri pe bani publici, antamate în valul doi, finalizate în valul patru. Pe ce mai sparg banii instituțiile statului

Afaceri pe bani publici, antamate în valul doi, finalizate în valul patru. Pe ce mai sparg banii instituțiile statului
Galerie Foto Mai multe instituții publice, unele extrem de vizibile în planul politic al perioadei pe care o traversăm, se întrec în achiziții care mai de care mai interesante. Vorbim despre Consiliul Superior al Magistraturii,...

Pacienții cu COVID, plimbați din nou între spitale

Pacienții cu COVID, plimbați din nou între spitale
Deși, începând din luna martie a acestui an, spitalele din România nu mai sunt împărțite în COVID și non-COVID, conform Ordinului MS 434/2021, pacienții cu COVID-19 aflați în stare critică au început să...

Noul „munțoman” vrea iluminat stradal pe potecă și dozatoare cu apă pe vârf

Noul „munțoman” vrea iluminat stradal pe potecă și dozatoare cu apă pe vârf
Galerie Foto Salvamontiștii argeșeni au fost certați de tatăl unei tinere că traseul montan pe care îl parcurgea fiica lui nu era iluminat. În jur de 10 apeluri a dat omul, atât la 112, cât și la Dispeceratul Național...

Angajații CJ Suceava, puși să învețe cum stă treaba cu planificarea strategică 

Achizițiile trăsnite au devenit un sport național când vorbim despre administrațiile locale. De la an la an, tot mai inventivi, edilii găsesc cele mai ingenioase contracte pentru a sifona banii publici, fie pentru...

“Alba-neagra” cu funcții guvernamentale, după ruperea Coaliției. Violeta Vijulie s-a reîntors la conducerea ANFP, în locul USR-istului care a înlocuit-o

“Alba-neagra” cu funcții guvernamentale, după ruperea Coaliției. Violeta Vijulie s-a reîntors la conducerea ANFP, în locul USR-istului care a înlocuit-o
Pe toate vocile, comunicatorii PNL susțin că singura soluție pentru România este refacerea Coaliției de „dreapta”, alături de cei de la USR-PLUS. Iar una dintre aceste voci care militează pentru o împăcare p...

Campionat de atacuri la adresa lui Iohannis, din zona anti-PSD. În Parlament, moțiunea USR și AUR, blocată

Campionat de atacuri la adresa lui Iohannis, din zona anti-PSD. În Parlament, moțiunea USR și AUR, blocată
Galerie Foto De la declanșarea crizei politice, atacurile venite dinspre USR-PLUS către foștii parteneri de guvernare de la PNL – aripa „Cîțu” s-au mutat și către Palatul Cotroceni, iar, în ultimele zile, aceste atacuri...
Serviciul de email marketing furnizat de