x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

59% dintre români, dependenţi de televiziune

0
02 Dec 2009 - 00:00
59% dintre români, dependenţi de televiziune /stockxpertcom
Vezi galeria foto


Dorel Abraham, sociolog

Dacă înainte de 1989, 58% dintre români se uitau zilnic la televizor, în prezent ponderea consumatorilor zilnici de televiziune este de 92%, arată un sondaj CURS realizat în exclusivitate pentru Jurnalul Naţional. Rezultatele sondajului pe ansamblu arată că, în mare, consumul de radio are aceeaşi pondere, înainte de 1989 şi în prezent, în timp ce numărul celor care citesc presa mai des decât săptămânal sau "foarte des" şi "des" a crescut cu şase procente.

Aşa cum se observă în toate studiile de specialitate, în cele de evaluare a ratingurilor, dar şi a modalităţilor de petrecere a timpului liber, televiziunea este cea care domină cultura populaţiei.

Televiziunea nu este numai un mare consumator de timp liber, ci are efecte majore în ceea ce priveşte informarea populaţiei, divertismentul acesteia şi chiar asupra orientărilor valorice (afectând mai ales orientările valorice ale tinerilor). Tot mai puţini oameni se pot sustrage impactului direct sau indirect al televiziunii, aceasta fiind  zeul modern la care se închină majoritatea oamenilor.

92% SE UITĂ ZILNIC LA TELEVIZOR
Importanţa televiziunii era mult mai redusă înainte de 1989 comparativ cu situaţia din prezent, din două motive asupra cărora nu insistăm aici (dar ele erau legate indiscutabil de timpul de emisie şi de structura programelor). Consumul diferit de televiziune în cele două perioade de timp se observă din graficul "Cât de des vă uitaţi la tv înainte de 1989 şi în prezent?".

Se observă că, dacă înainte de 1989, 58% din populaţie se uita zilnic la televiziune, în prezent ponderea consumatorilor zilnici de televiziune este de 92%.

Mai mult, ponderea consumatorilor "grei" de televiziune, respectiv a celor care petrec zilnic peste trei ore în faţa televizorului, a crescut de la 31% înainte de 1989 la 59% în prezent, această categorie reprezentând de fapt ceea ce se cheamă "audienţa dependentă", categoria celor care nu se pot sustrage "alcoolului" televiziunii, chiar dacă nu conştientizează acest lucru. Am putea spune, forţând puţin lucrurile, că o anumită parte a populaţiei este în pragul înecării în cultura televizuală, nerecepţionând alte produse culturale. Partea optimistă a lucrurilor, dacă există, este că majoritatea acestora sunt pensionari. Partea proastă este că această categorie de populaţie poate suferi de ceea ce specialiştii numesc "pierderea controlului asupra proprietăţii spirituale".

Mai rar decât săptămânal urmăresc emisiunile tv 29% dintre cei intervievaţi, dar numai 2% dintre cetăţenii din România fac parte, în prezent, din categoria "slabi consumatori de televiziune". Dacă înainte de 1989, populaţia consuma produsele televiziuale încercând să reziste îndoctrinării propagandistice, astăzi populaţia nu se protejează deoarece nu cunoaşte, deşi au început să existe tot mai multe studii, impactul negativ al consumului exagerat, şi mai ales de la vârste tinere, de emisiuni de televiziune.

CONSUMUL DE ZIARE/PRESĂ SCRISĂ

Obişnuinţa sau preocupare de a citi ziare împarte populaţia în trei categorii: cea a cititorilor frecvenţi, cea a cititorilor de ziare ocazionali şi cea a celor care nu citesc ziare, niciodată (conform declaraţiei celor intervievaţi în cadrul sondajului).

O asemenea clasificare a tipurilor de cititori facilitează analiza datelor care vizează acest tip de comportament cultural înainte de 1989 comparativ cu situaţia din prezent. Astfel, în ceea ce priveşte prima categorie a cititorilor de ziare, respectiv a celor care citesc presa mai des decât săptămânal sau "foarte des" şi "des", ca variante ale scalei de măsurare a acestui tip de activitate era mai mică înainte de 1989 (30%) comparativ cu ponderea celor care citesc frecvent ziarele în prezent (36%). Vezi graficul "Cât de des obişnuiaţi/obişnuiţi să citiţi ziare?".

Procentul cititorilor ocazionali, respectiv cei care declară că citesc presa mai rar decât săptămânal, lunar, şi chiar mai rar decât lunar, era de 53% în 1989, mai mare decât în prezent, când ponderea este de 43%. Este vorba despre o categorie de cititori care apelează "la ziare" pentru anumite evenimente, când au interes sau sunt "atenţionaţi" în acest sens.

În fine, cea de-a treia categorie, a "necititorilor de ziare", a crescut de la 16% la 21% în cele două perioade de timp, deşi este vorba despre aceeaşi populaţie, evident mai îmbătrânită în prezent. Se pare că unii dintre aceştia au renunţat total la ziare în favoarea televiziunii.

CONSUMUL DE RADIO
Frecvenţa cu care oamenii ascultă programele radio reprezintă un indicator important al consumului cultural, în general, şi de mass-media, în principal. Ascultarea radioului are o suprafaţă de cuprindere (un reach, cum se spune în studiile de audienţă, comparabilă cu cea a televiziunii). Intensitatea consumului, ca medie de audienţă zilnică, de exemplu, este mai redusă.În general, consumatorii de radio se împart în cei care ascultă radio zilnic sau foarte des, cei care ascultă radio de câteva ori pe săptămână sau săptămânal, care pot fi asimilaţi cu cei care ascultă radio des, şi cei care ascultă radio mai rar decât săptămânal, asimilaţi cu cei care ascultă radio rar. Categoria celor care susţin că nu ascultă deloc radio nu apare, de regulă, în sondaje, ceea ce presupune că are o pondere foare mică.

Analiza comparativă a audienţei radio înainte de 1989 comparativ cu situaţia din prezent este realizată de răspunsurile la întrebările "Cât de des ascultaţi radio înainte de 1989 şi în prezent?" (vezi graficul).

Rezultatele arată că, în mare, consumul de radio are aceeaşi pondere înainte de 1989 şi în prezent.

Astfel, cei mai mulţi ascultau radio zilnic, atât înainte de 1989 (57%), cât şi în prezent (60%). Ponderea celor care ascultau radio peste trei ore zilnic era de 30% înainte de 1989 şi de 31% în prezent. Proporţia acelora care ascultau radio sub trei ore zilnic înainte de 1989 era de 27% şi a celor care ascultă în prezent radio sub trei ore zilnic este de 29%. Nici între ponderile celor care ascultă radio de câteva ori pe săptămână sau a celor care ascultă radio mai rar nu sunt diferenţe mari.
Similaritatea consumului de radio pentru cele două perioade, de aceeaşi populaţie, mai îmbătrânită astăzi, arată rolul important şi credibilitatea acestui mijloc de informare în masă într-o perioadă lungă de timp.

Pe de altă parte, ponderile similare ale ascultătorilor de radio, mai ales ale consumatorilor de radio cu frecvenţă zilnică, pot ascunde şi anumite particularităţi legate de motivaţia ascultării radioului înainte de 1989, când apăreau oportunităţi faţă de alte mass-media de a "prinde" posturi străine sau postul Europa Liberă, sau legate de prezent, când o parte semnificativă din populaţie ascultă radio în maşină, ca o modalitate de a valorifica superior (cultural) timpul.

Consumul de radio este mai omogen decât alte mass-media în raport cu diferite categorii socio-profesionale. Diferenţele mari apar, în special, în ceea ce priveşte structura emisiunilor audiate, aşa cum se ştie din studiile de audienţă.

STATUL LA COZI PENTRU A CUMPĂRA ALIMENTE

Apariţia şi utilizarea cozilor pentru a cumpăra alimente poate fi asociată modalităţilor de petrecere a timpului liber doar în măsura în care timpul alocat acestei activităţi consuma din timpul liber al populaţiei, cel puţin înainte de 1989, şi în măsura în care shopping-ul, în special în supermarketuri, începe să devină un obicei de aprovizionare utilizat în prezent şi cu funcţie de divertisment. Înainte de 1989, "statul la coadă" era un fenomen social. După decembrie '89 a fost analizat ca atare în literatura sociologică (vezi Pavel Campeanu România: coada pentru hrană, un mod de viaţă, Bucureşti, Editura Litera, 1994). Dimensiunile reale ale fenomenului statului la coadă nu au fost evaluate până în prezent, deşi el este mereu invocat în studiile care analizează consumul, cu precădere cel din România. Răspunsurile la întrebările "Cât de des stăteaţi/staţi la cozi pentru a cumpăra alimente înainte de 1989 şi în prezent?" (vezi graficul) arată diferenţe definitorii pentru cele două regimuri.

Astfel, 76%, adică peste trei sferturi din populaţia intervievată care a cunoscut situaţia de dinainte de 1989, "stătea la cozi pentru a cumpăra alimente mai des decât lunar, iar peste jumătate (55%) stătea la cozi pentru a cumpăra alimente mai des sau săptămânal. Timpul mediu consumat pentru această "activitate" nu poate fi calculat, dar se ştie că de multe ori se stătea (cu scăunel) de noaptea până ziua la prânz, adică se consumau frecvent 10-12 ore la cozi. Coada începuse să aibă o funcţie de socializare. Se spuneau bancuri la cozi şi există multe bancuri despre statul la coadă.

În prezent, obiceiul de a sta frecvent la coadă pentru a cumpăra alimente (săptămânal sau mai des) deţine un procent de 5% din această populaţie, aici fiind incluşi şi cei care fac cumpărături la hipermarketuri, în special în week-end, când este, de obicei, aglomeraţie. Oricum timpul mediu presupus că este consumat cu această activitate este mult mai redus.

În concluzie, schimbările din stilul de viaţă după 20 de ani de la colapsul comunismului în România sunt semnificative pentru cele două tipuri de societăţi, dar ele devin şi mai relevante atunci când sunt puse în legătură cu diferenţierile sociale, cu realitatea vieţii din comunităţile rurale, urbane şi periurbane, cu devianţa, precum şi cu apariţia stilurilor de viaţă alternative.
5423-108439-06copy.jpg

5423-108440-06copy.jpg

5423-108441-06copy.jpg

5423-108442-07copy.jpg

Sondaj la nivel naţional pe un eşantion N=1.039 subiecţi care aveau în 1989 cel puţin 18 ani împliniţi (curs sept-oct 2009)
Citeşte mai multe despre:   special

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Tragedia de la Onești, analizată de veterani din Poliție  

Tragedia de la Onești, analizată de veterani din Poliție  
Galerie Foto Intervenția eșuată de la luarea de ostatici din Onești va avea efecte dezastruoase pe termen lung, dacă nu se schimbă urgent modalitatea de pregătire a polițiștilor și maniera în care sunt comunicate...

Medici: Pierdem vieți care pot fi salvate! STOP discriminării pacienților!

Medici: Pierdem vieți care pot fi salvate! STOP discriminării pacienților!
Peste 40.000 de morți în plus au fost, în România, în 2020, față de 2019, potrivit datelor statistice, și doar o treime dintre aceste decese în exces sunt atribuite infecțiilor cu SARS-CoV-2. Grosul provine...

Cum arată „Cartierul Elena Udrea”, construit la Cluj

Cum arată „Cartierul Elena Udrea”, construit la Cluj
Galerie Foto Adrian Alexandrov, soțul fostului ministru PDL al Dezvoltării și Turismului, a intrat, anul trecut, ca acționar majoritar într-o companie care a funcționat ca societate pe acțiuni la purtător și care este...

CNAIR nu poate ţine ritmul cu gogoşile electorale ale PNL. 1 metru/oră, viteza autostrăzilor promise de PNL

CNAIR nu poate ţine ritmul cu gogoşile electorale ale PNL. 1 metru/oră, viteza autostrăzilor promise de PNL
Galerie Foto Pariul electoral al PNL că în România se vor inaugura 3.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri extreme până în 2030 este contrazis puternic de realitate. Deşi ar trebui să termine în fiecare an 300 de...

Campaniile pentru prezidențiale, covor roșu spre pușcărie

Campaniile pentru prezidențiale, covor roșu spre pușcărie
Corupția mustește în campaniile pentru alegerile prezidențiale la Paris și în Micul Paris. Nicolas Sarkozy și Traian Băsescu au ajuns în cele mai înalte funcții publice ale statului francez și român...

Din ciclul “Și eu, acum, ce mă fac, dacă am rămas fără coledzi?”. Simplu, te angajezi la Parlament. Consilier sau director

Din ciclul “Și eu, acum, ce mă fac, dacă am rămas fără coledzi?”. Simplu, te angajezi la Parlament. Consilier sau director
Galerie Foto Nimic nu se pierde, totul se transformă, spune un vechi proverb românesc. Asta pare să fie și regula nescrisă care funcționează la nivelul Parlamentului și al Guvernului României. Un deputat și un senator,...

SPP bagă 3,2 milioane de euro în avioane fără pilot. Bodyguarzii demnitarilor se pregătesc pentru dezastre

SPP bagă 3,2 milioane de euro în avioane fără pilot. Bodyguarzii demnitarilor se pregătesc pentru dezastre
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază a contractat, luna trecută, aeronave fără pilot, un punct mobil autonom de comandă și un complet de balize luminoase portabile, pentru care va plăti suma de 3,2 milioane de euro....

Inima, o „baterie” care lansează stimuli electrici 

Inima, o „baterie” care lansează stimuli electrici 
Galerie Foto Mulţi au tulburări de ritm ale inimii, stare destul de greu de ţinut în frâu de cardiologie. Cunoscutul cardiolog Gabriel Tatu-Chiţoiu, șef departament la Spitalul de Urgenţă Floreasca, ne spune care este...

Polivalenta de la Tulcea, pariul lui Cîţu pentru relansarea economiei

Polivalenta de la Tulcea, pariul lui Cîţu pentru relansarea economiei
Galerie Foto Guvernul se laudă cu un program de investiţii ambiţios, alocând pentru susţinerea lui 61,4 miliarde de lei. O listă cu nu mai puţin de 160 de proiecte publice este promisiunea Guvernului condus de Florin Vasile C

Ca pe vremea PDL. Guvernul Orban a „spart” peste un miliard pe săli de sport și bazine de înot, în anul pandemiei

Ca pe vremea PDL. Guvernul Orban a „spart” peste un miliard pe săli de sport și bazine de înot, în anul pandemiei
Galerie Foto Anul 2020, cunoscut drept anul pandemiei de SARS-CoV-2, în care toate resursele financiare au fost, teoretic, alocate pentru adoptarea măsurilor de combatere a răspândirii COVID-19, precum și pentru diminuarea...

Rețeta de succes a familiei unui liberal celebru. Ghinion în alegeri, noroc la numiri

Rețeta de succes a familiei unui liberal celebru. Ghinion în alegeri, noroc la numiri
Galerie Foto S-a terminat cu pilele, relațiile și cumetriile în funcțiile publice. Cel puțin asta se înțelege din retorica pe care USR-PLUS, dar mai ales PNL o au, încă din campania electorală, dar și după, când...

Activitatea DNA în 2020, mai dezastruoasă decât se invocă pentru desființarea SIIJ. Rată de achitare de 50%

Activitatea DNA în 2020, mai dezastruoasă decât se invocă pentru desființarea SIIJ. Rată de achitare de 50%
Galerie Foto Guvernul Cîțu și o parte a majorității parlamentare vor să desființeze Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), acuzând, printre altele, și lipsa de „productivitate” a celor șapte...

Croitoria surorii lui Dan Barna, vizată de ancheta DLAF, și-a cerut falimentul. Finanțele au executat silit toate utilajele

Croitoria surorii lui Dan Barna, vizată de ancheta DLAF, și-a cerut falimentul. Finanțele au executat silit toate utilajele
Galerie Foto Tribunalul Sibiu a admis, în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare, cererea formulată de asociația fondată de sora lui Dan Barna, președinte USR și actual vicepremier, Gabriela Raluca Popa, de...

Mentenanță postgaranție de 6 milioane de euro de la ROMATSA către firma fiicei generalului SRI Dumitru Zamfir

Mentenanță postgaranție de 6 milioane de euro de la ROMATSA către firma fiicei generalului SRI Dumitru Zamfir
Galerie Foto Seria contractelor încheiate de instituțiile statului cu companii private controlate direct sau indirect de foști ofițeri de rang înalt din serviciile secrete continuă și sub oblăduirea noii guvernări. ROMATSA,...

Regina videochatului din România câștigă în două săptămâni cât Iohannis în trei ani

Regina videochatului din România câștigă în două săptămâni cât Iohannis în trei ani
Îşi desfăşoară activitatea în cele mai frumoase decoruri, nu se expun nici unui pericol şi fac câteva mii de dolari pe lună. Cei mai profesionişti îşi pot adăuga în conturi din prestaţia lor sume cu ceva...
Serviciul de email marketing furnizat de