Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Cercetătorii au descoperit o enzimă care opreşte procesul de îmbătrânire

Cercetătorii au descoperit o enzimă care opreşte procesul de îmbătrânire

de Sînziana Stancu    |    19 Noi 2010   •   13:58
Cercetătorii au descoperit o enzimă care opreşte procesul de îmbătrânire
Cercetătorii au mai făcut un pas către crearea unui antidot pentru îmbătrânirea organismului.

O enzimă identificată de cercetătorii de la Universitatea Wisconsin-Madison ar putea fi cheia unei viitoare pastile împotriva îmbătrânirii şi distrugerii celulelor organismului uman.

Cercetările specialiştilor americani se bazează în primul rând pe observaţiile anterioare potrivit cărora reducerea aportului caloric zilnic poate diminua sensibil îmbătrânirea organismului şi menţine multă vreme starea de sănătate a acestuia.

Denumită Sirt3, enzima descoperită de către echipa de cercetători condusă de profesorul Tomas Prolla poate duce la crearea unui medicament împotriva îmbătrânirii şi, automat, la creşterea speranţei medii de viaţă.  Studiile lor făcute pe şoareci de laborator care-şi pierduseră auzul din cauza vârstei înaintate s-au concentrat pe mitocondrii – structuri producătoare de energie, din interiorul celulei, supranumite şi "uzine de energie" – care devin sursele unor forme agresive de oxigen, cunoscute sub denumirea de radicali liberi, ce oxidează celulele, îmbătrânindu-le şi distrugându-le, au explicat specialiştii americani.  Semnele cele mai evidente ale acţiunii dăunătoare a radicalilor liberi sunt cele de la nivelul pielii, care capătă un aspect ridat, tern, "uscat", "lăsat", lipsit de elasticitate.

Or, reducerea aportului caloric duce la creşterea nivelului de enzime antiîmbătrânire Sirt3, făcând să scadă cantitatea de radicali liberi produşi de mitocondrii.

Printre factorii care favorizează producerea de radicali liberi se numără fumatul, expunerea exagerată la soare, alimentele prăjite în ulei, infecţiile şi stresul. Organismul poate fi însă protejat de acţiunea radicalilor liberi prin consumul de legume cu frunze verzi şi de pâine integrală, alimente bogate în antioxidanţi, care neutralizează radicalii liberi.

Sirt3 este una din şapte enzime aparţinând unei singure grupe, ce pare să aibă un larg impact asupra fiziologiei celulare, au mai explicat speciliştii americani, al căror studiu a fost publicat în revista Cell.