x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Anca Boagiu bagă deja CFR Călători în insolvenţă

0
Autor: Iulia Barbu 18 Oct 2010 - 00:00
Anca Boagiu bagă deja CFR Călători în insolvenţă /Mediafax
Vezi galeria foto


Ministerul vrea să îngroape pierderile cu companie cu tot
Jurnalul Naţional a intrat în posesia unui document oficial pe care Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, scrie cu propria mână despre insolvenţa CFR Călători. La 10 septembrie, Secretariatul General al Guver­nu­lui trimitea o notă ministrului Transporturilor în care i se comunica faptul că în şedinţa de la 1 septembrie Guvernul a luat act de nota privind propunerea de majorare a ta­ri­felor pentru transportul de călători pe calea ferată. Drept răspuns, Anca Boagiu contrasemnează: "În contextul insolvenţei mai e necesară creş­te­rea? Rog analiză". În vreme ce sindi­ca­tele din domeniul feroviar nici nu se gândesc la o astfel de decizie şi în con­diţiile în care rectificarea bugetară a pompat alte mi­lioane de euro în sis­temul feroviar românesc, chiar şi o analiză privind insolvenţa CFR Că­lători poate bloca împrumuturi de mi­li­oane de euro pentru infrastructura feroviară. Anca Boagiu doreşte însă să îşi lege numele de momente cruciale ale CFR.

În 2000, pe când Boagiu a deţinut pentru o scurtă perioadă funcţia de ministru al Transporturilor, l-a numit, imediat după plecarea lui Traian Băsescu la Primăria Capitalei, pe Mihai Necolaiciuc la con­ducerea CFR SA. Necolaiciuc avea să devină emblema celui mai mare prejudiciu pe care l-a cunoscut vreodată CFR. DNA a declanşat ur­mărirea penală împotriva lui Mihai Necolaiciuc în martie 2006 în legătură cu o fraudă de peste 27 de milioane de euro.

În 2010, CFR pare să se afle la o altă răscruce de drumuri. Anca Boa­giu se arată interesată de insolvenţa CFR. Întrebat dacă acest lucru ar fi o decizie binevenită, Voicu Sala, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, a precizat pentru Jurnalul Naţional: "Declararea insolvenţei operatorului naţional de cale ferată ar fi o gafă monumentală. Nu se poate aşa ceva. Noi am propus alte me­to­de de reducere a costurilor, me­to­de care respectă şi cerinţele FMI: eli­minăm accizele, nu mai fa­cem an­gajări, dar insolvenţa ar fi un dezastru". În condiţiile în care chiar şeful ie­rarhic al ministrului Transportu­ri­lor, Emil Boc, vorbeşte despre in­ves­ti­ţ­i­ile care vor scoate ţara din criză, ne în­trebăm ca­re este comunicarea la ni­velul co­le­gi­lor de cabinet ai premierului Ro­mâ­niei. Este cumva de­clararea în in­sol­venţă a singurului operator na­ţi­o­nal de transport o me­todă de a încu­ra­ja operatorii privaţi, pe care oricum statul îi plăteşte la con­curenţă ne­lo­ia­lă cu CFR Că­lă­tori? Declararea unei insolvenţe după ce statul a făcut un efort financiar numai pentru plata salariilor com­pensatorii a celor 8.000 de dis­po­ni­bi­lizaţi din CFR arată in­co­e­­renţa cu care statul manageriază una dintre cele mai deficitare compa­nii na­ţi­o­nale din ţară.

Rectificarea bugetară din acest an nu a uitat Ministerul Transporturilor: 210.629 de mii de lei s-au alocat numai pentru Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "CFR Călători" SA. Decizia la care Anca Boagiu se gândeşte, cea privind declararea insolvenţei la CFR Călători, va avea consecinţe pe mă­su­ră. Vom fi scoşi rapid de pe harta strategică a sistemului feroviar european. Contextul european obligă Ro­mâ­nia la dezvoltarea sistemului fero­viar pe diferite segmente. Insolvenţa va duce la reanalizarea rutelor strategice fără România.

De altfel, în momentul în care CFR Călători va intra în insolvenţă, CFR Infrastructură o va urma pro­babil în scurt timp şi va intra rapid în faliment. Practic, majoritatea cre­ditelor pe care CFR Infrastructură le-a luat de la băncile din ţară au fost realizate în baza creanţelor pe care le are la CFR Călători. Cum valoarea împrumuturilor se ridică la suma de 1 miliard de euro, insolvenţa CFR Călători şi iminentul faliment al CFR Infrastructură vor zdruncina serios şi băncile care au creditat sistemul fe­roviar românesc. Declararea în insolvenţă va avea, de asemenea, efecte negative şi asupra furnizorilor de servicii, întrucât vor fi blocate plăţile către aceştia. Acest lucru înseamnă alte 4 miliarde de euro blocaţi şi proiecte care nu se vor mai face nici la Paştele Cailor.

În timp ce vecinii noştri fac eforturi pentru crearea unor noi locuri de muncă, România îşi permite să pună pe butuci una dintre cele mai ief­tine metode de transport. Din pă­cate însă, rezultatele managementului defectuos de care sistemul fero­viar a avut parte ani de-a rândul l-au transformat într-o gaură neagră la bugetul de stat. FMI a solicitat, de altfel, în acordul de împrumut, moni­to­rizarea situaţiilor companiilor CFR. Bilanţul nu este deloc îmbucurător: pierderi de aproape 1 mi­liard de euro la sfârşitul lunii august 2010.

Toate acestea în condiţiile în care UE a pus la dispoziţia României 3,6 mi­liarde de euro numai pentru ca­lea fe­rată. În România însă, singurii bani eu­ropeni care au ajuns sunt 300.000 de euro pentru realizarea unor studii de fezabilitate pentru hărţi de zgomot. Jurnalul Naţional a re­la­tat, de alt­fel, într-un articol publicat în urmă cu o lună, că implementarea proiec­tu­­lui în ţara noastră este practic im­po­sibilă, întrucât nu îndepli­nim nici mă­car cerinţele de bază. Nu mai este ne­voie să spunem că alţi 230 de mili­oa­ne de euro ne stau la dispo­ziţie pentru reînnoirea materialului rulant. Deo­camdată, banii sunt încă la Bruxe­lles. Statul român a preferat însă să pom­peze milioane de euro operatori­lor privaţi, în loc să distri­buie banii că­tre cofinanţarea proiec­telor euro­pe­ne. Numai în ul­ti­mii doi ani, prin grija fos­tului minis­tru al Transporturilor, Ra­du Ber­cea­nu, 80 de milioane de euro au fost văr­saţi din bugetul statului că­tre ope­ra­torii de cale ferată. Declararea insolvenţei după ce milioane de euro au fost alocaţi pentru salvarea CFR Călători pare o decizie posibilă numai în România.

5974-134171-06_ed2.jpg
click pentru a mări imaginea
Citeşte mai multe despre:   special

 



Mai multe titluri din categorie

Bolintin Vale - viața sub amenințarea cuțitului

Bolintin Vale - viața sub amenințarea cuțitului
Galerie Foto De vreo zece ani stă Bolintinul Vale sub amenințarea șișului cocalarilor. Țiganii au apărut prin 2013, fugiți de la Răcari-Dâmbovița, după ce crăpaseră unuia capul cu toporul. Legenda urbei zice cum cocalarii au ajuns la Bolintin după o înțelegere cu fostul primar: edilul le face intrarea în periferia așezării, ei dau voturi la alegerile locale. Încă de la descălecare au început cu găinăriile prin mahala, iar, în timp, au evoluat până la perceperea de taxe de protecție. Degeaba a scris actualul primar la “Interne”, să se plângă că  oamenii din oraș rămân fără garduri, găini sau mașini. Răspunsul a fost sec: e pandemie.

Vânătoare de mașini în sectorul 6, timp de 350 de zile pe an. Ocazional, și în weekend, dar și în zilele de sărbătoare

Vânătoare de mașini în sectorul 6, timp de 350 de zile pe an. Ocazional, și în weekend, dar și în zilele de sărbătoare
Galerie Foto Primăria condusă de liderul liberalilor bucureșteni, Ciprian Ciucu, le-a pus gând rău proprietarilor de mașini care parchează sau staționează neregulamentar pe raza sectorului 6.

„Jacques”, maestrul masonilor din umbra „Junimii”

„Jacques”, maestrul masonilor din umbra „Junimii”
Galerie Foto În 1863, împreună cu Petre P. Carp, Titu Maiorescu, Vasile Pogor și Theodor Rosetti, filogermanul Iacob „Jacques” Negruzzi (1842-1932) înființa la Iași societatea culturală „Junimea” și revista acesteia „Convorbiri literare”, pe care o va conduce neîntrerupt vreme de 28 de ani (1867-1895).

Cum a fost construit aspiratorul de bani al USR. „Filiera Ghinea”

Cum a fost construit aspiratorul de bani al USR. „Filiera Ghinea”
Galerie Foto Planurile USR cu privire la consultanța pentru implementarea PNRR par să fi fost făcute chiar de pe vremea când formațiunea se afla încă la Guvernare.

Nereguli constatate de AEP la PNL și USR, cu privire la veniturile și cheltuielile din anul electoral 2020

Nereguli constatate de AEP la PNL și USR, cu privire la veniturile și cheltuielile din anul electoral 2020
Galerie Foto Conform Autorității Electorale Permanente, Uniunea Salvați România și Partidul Național Liberal au încălcat mai multe articole din legea privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, în anul alegerilor 2020, când au avut loc, consecutiv, scrutinul pentru locale și cel pentru parlamentare.

S-a întors Udrea? Guvernul a revărsat 200 de milioane pe săli de sport și cămine culturale

S-a întors Udrea? Guvernul a revărsat 200 de milioane pe săli de sport și cămine culturale
Galerie Foto În ultimele trei zile ale anului trecut, pe 29, 30 și 31 decembrie 2021, Compania Națională de Investiții, celebră încă de pe vremea Guvernului Boc, dar mai ales din mandatul Elenei Udrea la Ministerul Dezvoltării și Turismului, pentru proiectele de investiții făcute la acel moment, a contractat pe bandă rulantă lucrări de proiectare, construcție și amenajare a 15 săli de sport școlare, în mai multe sate și câteva orașe, a șase cămine culturale, a unui bazin de înot olimpic și a unui cămin studențesc.

Henriette Yvonne Stahl, amorurile celei mai frumoase scriitoare din România

Henriette Yvonne Stahl, amorurile celei mai frumoase scriitoare din România
Galerie Foto Pe 9 ianuarie 1900 s-a născut, la Saint-Avold, Lorena, în sânul unei familii franco-bavareze care a întemeiat o dinastie culturală românească, Henriette Yvonne Stahl.

Statul împotriva tratamentului hiperbaric: România, zona crepusculară a barocamerelor

Statul împotriva tratamentului hiperbaric: România, zona crepusculară a barocamerelor
Galerie Foto De la începutul pandemiei s-a vorbit despre mai multe tratamente care au dat rezultate excepționale în mai multe țări, inclusiv în România.

Avocatul Poporului: ofițerii de informații, transformați abuziv în organe speciale de cercetare penală. Cadoul făcut de Cioloș SRI-ului, tranșat de Curtea Constituțională după 6 ani

Avocatul Poporului: ofițerii de informații, transformați abuziv în organe speciale de cercetare penală. Cadoul făcut de Cioloș SRI-ului, tranșat de Curtea Constituțională după 6 ani
Galerie Foto Legea adoptată, la finalul anului trecut, de către Parlamentul României, prin care s-a aprobat celebra Ordonanță de Urgență a Guvernului Cioloș, din 2016, care introducea SRI pe lista organelor speciale de cercetare penală, cu atribuții în executarea mandatelor de supraveghere tehnică, urmează să fie analizată, la finalul acestei luni, de către Curtea Constituțională.

Premieră după aproape doi ani de restricții: starea de alertă, desființată înainte de a fi prelungită. Consiliul Legislativ întreabă Guvernul: Ce e aia FFP2?

Premieră după aproape doi ani de restricții: starea de alertă, desființată înainte de a fi prelungită. Consiliul Legislativ întreabă Guvernul: Ce e aia FFP2?
Galerie Foto Consiliul Legislativ face zob, din punct de vedere juridic și constituțional, măsurile impuse în ultima Hotărâre de Guvern, privind prelungirea stării de alertă în România, începând cu data de 8 ianuarie, în special în ceea ce privește obligativitatea purtării măștilor de protecție de tip medical sau FFP2, dar și a condiționării accesului în anumite spații sau la anumite evenimente, de prezentarea unor dovezi privind situația de sănătate a persoanelor, de dovedirea administrării schemei de vaccinare sau de prezentarea unui test.
Serviciul de email marketing furnizat de