x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Crestinii nu renuntau la sarbatoare

Crestinii nu renuntau la sarbatoare

09 Apr 2004   •   00:00

La 6 martie 1945 guvernul comunist se instala la putere in Romania. Au urmat abolirea monarhiei, instaurarea „democratiei populare", prima Constitutie comunista. Marea industrie a tarii era nationalizata.

Mai 1971. Piata Aviatorilor din Bucuresti. Muncitorimea demonstreaza cu prilejul Zilei Internationale a Muncii. Tineretul comunist celebreaza cu ovatii „victoria socialismului" in Romania. Relatarile presei vremii descriu entuziasmul clasei muncitoare.

Cu cateva zile inainte, romanii sarbatorisera Pastile. Dar nici vorba despre asta in ofiocioasele Partidului. O zi interzisa, dar sarbatorita cu aceeasi dragoste si aceeasi implinire de toti crestinii, chiar daca erau nevoiti sa se ascunda de ochii Securitatii, spune Parintele Nicolae Bordasiu, paroh la Biserica „Sfantul Silvestru" din Bucuresti.

„In anumite ramuri de activitate - armata, militie - oamenii erau urmariti daca merg la biserica. Din pricina aceasta, cei de la oras mergeau in alte cartiere sau la tara. In ciuda tuturor masurilor luate impotriva crestinilor practicanti, bisericile erau si atunci arhipline", spune parintele.

Slujba in inchisoare

In 1949 a inceput colectivizarea agriculturii, iar in 1951 se trecea la sistemul planurilor cincinale in economie. Totul dupa model sovietic. Preotii si intelectualii sarbatoreau deja Invierea Domnului in celulele de „reeducare". Preotii au fost „izolati" inca din 1948. Parintele Mina Dobzeu de la Manastirea Sfintii Apostoli Petru si Pavel din Husi isi aminteste si astazi pedepsele pe care le-a indurat pentru ca a cantat Prohodul Domnului si „Hristos a Inviat din morti". Parintele Nicolae Bordasiu isi aminteste o slujba de Pasti la inchisoarea Jilava. Se facuse liniste in celula, iar gardienii nu pricepeau ca se intampla. Toti prizonierii se rugau si murmurau „Hristos a inviat".

Parintele Bordasiu spune ca nu totdeauna detinutii erau norocosi sa aiba parte de slujba. „Erau si alte forme de traire a Invierii Domnului, prin bataia semnalelor Morse pe tevile de calorifer in noaptea de Pasti, fie cum s-a intamplat in mina de la Cavnic. Acolo, toti detinutii, deveniti mineri fara voie, s-au adunat la un orizont si, imitand bataia clopotelor cu diferite instrumente improvizate, au cantat „Hristos a inviat!". Ana-Maria Luca, Catalin Pruteanu


Manifestari diversioniste

Putini romani s-au indepartat de Biserica si de sarbatorile traditionale in timpul comunismului. Pentru a-i atrage pe tineri, autoritatile, in conlucrare cu UTC-ul si celelalte forme ale partidului comunist, organizau pentru noaptea de Inviere tot felul de manifestari cat mai atractive: dicoteci, excursii, baluri, spune parintele Nicolae Bordasiu, paroh la Biserica „Sfantul Silvestru" din Bucuresti. Aceasta numai pentru a-i face sa nu mearga la biserica. Insa tineretul era foarte prezent la slujba de Inviere. „Eu, personal, am lipsit din viata sociala intre 1948 si 1964. Dar dupa 1948 si pana in 1955, cand am fost arestat, am trait frumusetea sarbatorii in familiile unde eram gazduit si i-am admirat pe toti cei care, infruntand pericolele la care erau expusi, mergeau de Pasti la biserica." (Catalin Pruteanu)


CONTINUARE: Zi de lucru muncitoare

×
Subiecte în articol: special