x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vernisaj - Grigorescu, redescoperit

0
Autor: Tudor Cires 02 Iul 2006 - 00:00

>Muzeul National Cotroceni prezinta pana la 15 septembrie expozitia "Nicolae Grigorescu - maestrul de la Campina".

DE EXCEPTIE. O expozitie cu 53 de lucrari din epoci diferite. Intre ele, unele mai putin cunoscute.

Muzeul National Cotroceni prezinta pana la 15 septembrie expozitia "Nicolae Grigorescu - maestrul de la Campina".

Cu un an inainte de a muri, in 1906, Nicolae Grigorescu deschidea o expozitie retrospectiva la Bucuresti. Avea 68 de ani si lumea stia ca este cel mai mare pictor roman. Drumul lui artistic urmase acelasi traseu cu al pionierilor artei moderne franceze, pe care i-a admirat si carora le-a fost elev: trecand de la neintelegere si dispret - in perioada de inceput - , pana la glorie - in partea a doua a vietii.

BARBIZON. A pictat mai intai icoane la manastirile din tara; pe urma, 20 de ani, si-a desavarsit tehnica in Franta. "Scoala de la Barbizon", unde i-a intalnit pe Corot, Daubigny si Millet (pe a carui fiica a iubit-o), a fost pentru el, ca si pentru alti artisti romani - Aman, Andreescu, Luchian - , o experienta fundamentala. Barbizonul era un satuc langa Padurea Fontainebleau, unde cineva deschisese un han cu pensiune completa pentru artisti. Aici, neinfluentat de stilul academic, Grigorescu a pictat natura, distingandu-se de generatia impresionistilor prin volume nediluate si planuri distincte. La Barbizon (definit, ulterior, ca "Scoala europeana a peisagistilor"), Grigorescu a dobandit gustul pentru anotimpuri, pentru lumina (marea lui obsesie) si pentru raporturile intre tonuri. Tot aici, Millet l-a invatat lectia personajelor integrate in natura.

VALOARE. Revenit in Romania, Nicolae Grigorescu si-a desavarsit opera, explorand cu predilectie natura si zonele rurale. Misiunea sa de a "arde etapele" si de a crea o sinteza artistica in masura sa racordeze arta romaneasca la tendintele occidentale fusese indeplinita. Pictor de factura clasica si intemeietor, prin excelenta, el poate fi revazut acum - dupa 100 de ani de la ultima expozitie din timpul vietii - in saloanele de arta ale Palatului Cotroceni, spatiu care subliniaza cu atat mai mult valoarea sa nationala. Este o expozitie cu 53 de lucrari din epoci diferite. Intre ele, unele mai putin cunoscute, provenind din colectii particulare. Interesant e si faptul ca zilele acestea Grigorescu e prezent, de asemenea, in Franta, la Muzeul de Arta din Agen, cu prima mare retrospectiva. National si universal, intemeietorul Scolii romanesti de arta moderna poate fi, deci, redescoperit. Uneori, chiar si dincolo de stereotipul carelor cu boi prin care suntem inclinati sa-l definim.
Citeşte mai multe despre:   spectator,   grigorescu
Serviciul de email marketing furnizat de