x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

De la "Azil..." la "Sfârşit de partidă"

0
Autor: Maria Sârbu 17 Noi 2009 - 00:00
De la Maria Ştefănescu/
Vezi galeria foto

La "Metropolis" a avut loc în week-end premiera spectacolului "Sfârşit de partidă" de Samuel Beckett, în regia lui Alexandru Tocilescu. Asta după ce, cu doar câteva zile înainte, fusese lansată aici o altă producţie - "Azilul de noapte" de Maxim Gorki, în regia lui Mircea Marin.



Unii se întreabă de ce mulţi regizori vor să pună în scenă piesa lui Beckett "Sfârşit de partidă", un text filosofic în care cuvântul partidă echivalează cu "viaţa", iar sfârşitul acesteia apare o dată cu... începutul. Doar cei mai abili creatori pot pune în scenă "absurdul" beckettian, iar dacă distribuie şi actori care pricep meseria şi percep ceea ce vrea să spună regizorul, putem avea parte de o montare desăvârşită, aşa cum i-a ieşit echipei care a lucrat "Sfârşit de partidă" la Teatrul Metropolis. O montare atât de clară şi curată din punct de vedere artistic, cum rar ai ocazia să vezi. Pleci de la teatru pătruns de o tulburare generală, pe care ţi-o provoacă textul, dar cu satisfacţia deplină că a fost jucat perfect, pe indicaţii regizorale preţioase.

DECOR CENUŞIU, CU CENUŞĂ
Apare, la ridicarea cortinei, un spaţiu cenuşiu care îţi acaparează privirea. Cenuşa din şemineul din fundul camerei şi cea din jurul celor două pubele închise, în care "trăiesc" doi părinţi bătrâni, puse în stânga scenei, reprezintă gunoiul, mizeria. Când capacul la fiecare pubelă se deschide, se iţeşte întâi o fiinţă, apoi a doua. Cer de mâncare, dar nu se supără dacă nu li se dă. Par ca nişte copii slab dezvoltaţi mintal. Asistăm la moartea lor lentă, dar nu o vedem. Cuvintele rostite de cei doi interpreţi ai acestor personaje  Irina Petrescu şi Ion Besoiu - îţi sfâşie sufletul. Nu au noimă. Amândoi joacă excelent. În centrul spaţiului de joc e un fotoliu în care este ţintuit fiul celor doi, pe nume Hamm - un despot, un infirm orb, pe care îl întruchipează Răzvan Vasilescu, actorul cu inepuizabile însuşiri interpretative. O singură persoană îşi mişcă picioarele - este sluga credincioasă, Clov, rol realizat, după mine, genial, de Mihai Constantin. El abia păşeşte pe podeaua aproape goală, urcând pe o scăriţă ca să spună stăpânului ce se vede dincolo de cele două geamuri necurăţate. Prin unul, spune Clov, se vede apa, marea, prin celălalt - copacii, pământul. Poate e doar o imaginaţie sau un fel de a spune, de a da "sens" (?) vieţii care tot mai mult se subţiază între aceşti pereţi. Între Hamm şi Clov are loc un fel de schimb de vorbe. Primul îl ceartă, al doilea ameninţă că pleacă. Spectatorul soarbe orice detaliu al jocului din scenă, pentru că e fascinant. Nu vedem moartea personajelor, acestea se sting lent, fiecare în colţul său. Sluga, care a fost un câine credincios, stă în pragul uşii, încheind parcă nişte socoteli, gata de a pleca. Unde? Poate în neant.

Scenografia, foarte sugestivă, funcţională, deloc supărătoare, a fost realizată de Vanda Maria Sturdza. Alexandru Tocilescu a utilizat o muzică pe potriva ideii sale regizorale: sunt melodii interpretate de Stan Laurel şi de Oliver Hardy. Are sens să mergi la teatru!

5387-107070-teatrulmetropolis_mircearusu_in_aziluldenoapte_.jpg

Partituri actoriceşti de luat în seamă
Regizorul Mircea Marin a pus în scenă "Azilul de noapte" din dorinţa, poate, de a arăta că această piesă scrisă de clasicul Maxim Gorki este foarte modernă ca scriitură. A ales actori diferiţi, unii tratându-şi rolul cu multă responsabilitate, alţii cu superficialitate. Merită de văzut fie şi pentru câţiva extraordinari interpreţi. Nu vă va dezamăgi în primul rând Ştefan Radof. Poate convinge în continuare de forţa sa actoricească Mircea Rusu (foto). Dar şi Niculae Urs. O să-l vedeţi cât de credibil poate fi Igor Caras. La acest spectacol, unde este "urmărită" tot condiţia umană, a lucrat şi scenografa Ştefania Cenean.

Mâine, la Teatrul Metropolis va avea loc o altă premieră oficială  "Tarelkin" de A.V. Suhovo-Kobîlin, în regia lui Gelu Colceag. Este a cincea în această stagiune la teatrul care împlineşte în noiembrie doi ani. Distribuţia include nume cunoscute în teatrul românesc: George Ivaşcu, Doru Ana, Dan Aştilean, Radu Gabriel. De această dată e vorba despre o "comedie-glumă în două părţi", cu un prolog şi inserturi din "Procesul". Conducerea teatrului susţine că este "o comedie acidă, cu puternice accente parodice", având la bază "o crimă care face furori în Rusia ţaristă a secolului al XIX-lea".


 



Mai multe titluri din categorie

Continuând direcția de laborator artistic,Teatrelli aduce publicului o nouă versiune a spectacolului semnat de dramaturgul și regizorul Gabriel Sandu: „Dușmănie v.2.0”

Continuând direcția de laborator artistic,Teatrelli aduce publicului o nouă versiune a spectacolului semnat de dramaturgul și regizorul Gabriel Sandu: „Dușmănie v.2.0”
„Pandemia a schimbat dinamica vieților noastre, a modului în care lucrăm în teatru și a formulei în care ne vedem în sala de spectacol!” Într-o nouă versiune și cu o nouă distribuție - Mihaela Teleoacă,...

Hortensia Papadat-Bengescu, calvarul din spatele măștii literare

Hortensia Papadat-Bengescu, calvarul din spatele măștii literare
Galerie Foto Căsătorită cu un bărbat cu zece ani mai în vârstă decât ea (fără acordul părinților) tocmai pentru a scăpa de rigorile familiale impuse de colonelul Bengescu, tatăl autoarei, Hortensia a nimerit prost,...

Sonată de toamnă, în premieră pe țară, la Teatrul Nottara

Sonată de toamnă, în premieră pe țară, la Teatrul Nottara
Galerie Foto Primăria Municipiului București, prin Teatrul Nottara, are plăcerea să anunțe premiera spectacolului Sonată de toamnă de Ingmar Bergman (traducerea: Monica Andronescu), o montare în premieră pe țară, în...

Sinestezia 2021 – o experiență artistică

Sinestezia 2021 – o experiență artistică
Galerie Foto Episodul pilot al Sinestezia, proiectul cultural al Asociației Industrii Creative, s-a încheiat. Pe scurt, acesta a însemnat 5 zile în care 14 artiști au adus arta în fața publicului pe 5 scene, sub forme de manif...

László Krasznahorkai, scriitor nominalizat an de an la câștigarea Nobelului literar, tradus în colecția Anansi. World Fiction

László Krasznahorkai, scriitor nominalizat an de an la câștigarea  Nobelului literar, tradus în colecția Anansi. World Fiction
Zilele acestea a plecat spre librăriile fizice și online din întreaga țară ediția în limba română a romanului Întoarcerea acasă a baronului Wenckheim de László Krasznahorkai, „una dintre realizările...

Purcelușul „Rostogol” în spectacol – lectură la Teatrul „Gong” din Sibiu

Purcelușul „Rostogol” în spectacol – lectură la Teatrul „Gong” din Sibiu
Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu prezintă miercuri, 8 decembrie, de la ora 18:00, spectacolul – lectură „Rostogol iluzionist” de Lavinia Braniște, în regia Letei Popescu. Intrarea publicului se...

Capodopera repertoriului pentru chitară clasică: Concierto de Aranjuez la SALA RADIO

Capodopera repertoriului pentru chitară clasică:  Concierto de Aranjuez la SALA RADIO
Galerie Foto Istoria muzicii este plină de povești fascinante de viață, care ar putea constitui oricând subiectul unor pelicule de succes. În 1901, în provincia Valenciei se năștea unul dintre cei mai mari compozitori...

Doina Ruști, prezentă la Circolo dei Lettori din Torino

Doina Ruști, prezentă la Circolo dei Lettori din Torino
Volumul „Omulețul roșu”, publicat într-o nouă ediție în italiană, revizuită și modificată la cunoscuta editură Sandro Teti Editore din Roma, va fi prezentat sâmbătă, 18 decembrie, ora 18.00, la Circolo...

„Lohengrin” în regia lui Silviu Purcărete în premieră la centenarul Operei Naționale București

„Lohengrin” în regia lui Silviu Purcărete în premieră la centenarul Operei Naționale București
Galerie Foto La 100 de ani de la momentul istoric, în care George Enescu a dirijat „Lohengrin” la Opera Națională București, în seara de 8 decembrie 2021, va avea loc principalul eveniment al stagiunii „Opera 100”:...

Casa Gucci, scandalul din jurul filmului

Casa Gucci, scandalul din jurul filmului
Filmul care a stârnit cea mai mare vâlvă anul acesta este Casa Gucci. Că e bun, că e prost, că e  adevărat, că sunt multe lucruri false, cert este că s-a vorbit mult despre el, așa cum se vorbește și...

Memoria și capcanele ei – despre amintirile false și memoria-scut împotriva durerii în Bazarul memoriei de Veronica O'Keane

Memoria și capcanele ei – despre amintirile false și memoria-scut împotriva durerii în Bazarul memoriei de Veronica O'Keane
Memoria este considerată de cei mai mulți drept procesul prin care sunt întipărite în creier cunoștințe, date biografice, sentimente și senzații, tot ceea ce ține de istoricul nostru ca persoană prin...

Iuliana Tudor s-a îmbolnăvit de covid

Iuliana Tudor s-a îmbolnăvit de covid
S-a întâmplat în luna octombrie, în urma unei vizite la părinţi, mama sa fiind ulterior depistată pozitiv. Aflată în mijlocul filmărilor pentru pentru sezonul 7 al emisiunii „Vedeta populară”, de la TVR 1,...

Repertoriul TNB în săptămâna 6 12 decembrie

Repertoriul TNB în săptămâna 6 12 decembrie
Galerie Foto Teatrul Național București vă propune în săptămâna 6-12 decembrie o serie de spectacole excepționale, pe care vă invită să nu le ratați. FOAIER SALA “Ion Caramitru” Turul ghidat al...

DANTE IN LOVE. O iubire dincolo de timp de Giuseppe Conte

DANTE IN LOVE. O iubire dincolo de timp de Giuseppe Conte
După șase sute nouăzeci și nouă de ani, Tatăl Ceresc îi permite lui Dante să coboare din Paradis în Florența zilelor noastre, pentru a-i răsplăti iubirea pentru poezie și frumusețea...

„Dispărute, strămutate, salvate”, expoziție foto-documentară la Muzeul Național Cotroceni

„Dispărute, strămutate, salvate”, expoziție foto-documentară  la Muzeul Național Cotroceni
Muzeul Național Cotroceni prezintă, în perioada 9 decembrie 2021 – 9 februarie 2022, în Spațiile Medievale, expoziția foto-documentară „Dispărute, strămutate, salvate”. Proiectul expozițional își...
Serviciul de email marketing furnizat de