x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cannes - Cum ne-am petrecut sfarsitul lumii?

0
Autor: Eugenia Voda 24 Mai 2006 - 00:00

Corespondenta de la Cannes
Cum vede un copil in ’89 eliminarea din joc a lui Ceausescu?

Corespondenta de la Cannes
Ieri a fost, la Cannes, Ziua Europei.
Ministri europeni ai culturii au urcat, impreuna, pe covorul rosu. Evenimentul si dezbaterile aferente au loc in fiecare an, din pacate rezultatele intarzie sa se vada. Filmul european continua sa faca, pe glob, figura de marginal, zdrobit de filmul american. Pana si in Rusia, 80% din piata e ocupata de filmul american (in timp ce in Statele Unite, constata cu jale Almodovar la conferinta de presa, doar 2% din cinematografe accepta sa proiecteze si filme care nu sunt de limba engleza). Nici un film european nu figureaza pe lista primelor 20 mari succese de audienta - nici in Brazilia, nici in Coreea de Sud, nici in India! Difuzarea numerica a filmelor (o problema aproape rezolvata, o revolutie care bate la usa) va ajuta oare filmele europene sa-si cucereasca un public in restul lumii? Ramane de vazut.
Ofensiva Estului. Deocamdata, s-a constatat la Cannes, filmul european e infuzat cu energie proaspata, venita din Est. Chiar daca in competitie nu exista nici un film din Europa centrala si orientala, in celelalte sectiuni figureaza 12 titluri, ceea ce nu s-a mai intamplat niciodata, de la caderea cortinei de fier incoace.

Filmul lui Catalin Mitulescu se cheama, frumos, "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii" ( cum a trait un copil un "sfarsit de lume", adica ’89, caderea lui Ceausescu - pe care pustiul comploteaza sa-l excluda definitiv din joc, cu o prastie).
Resuscitari. Pentru cinematografiile din Est, dupa ’89, au urmat cativa ani de "sfarsitul lumii", de absenta si deruta. Asistam acum la resuscitari spectaculoase: anul trecut, in Ungaria s-au lansat 19 premiere nationale, in Polonia 24, iar in Rusia 62! La noi au fost 6. Ca sa continuam cu datele pe care le-am aflat la Cannes, si care ar trebui sa ne puna pe ganduri, daca nu sa ne ingrijoreze, aflati ca, in 2005, in Rusia au fost in total 92 de milioane de spectatori la cinema, in Polonia 23,3 milioane, iar in Romania… 2,2 milioane! Incredibil, mai ales comparand cu Ungaria, care a avut 10,8 milioane de spectatori!
"…Tara noastra-i tara noastra, dulce pajiste albastra." Multa vreme, dupa ce iesi de la filmul lui Mitulescu, iti vajaie prin cap cantecele pe care le-ai auzit, cantate de voci de copii, "Sunt roman, roman voinic si n-am frica de nimic, tra-la-la, tara noastra-i tara noastra, dulce pajiste albastra, noi suntem romani ca brazii, ca graul" si asa mai departe, un univers sonor care iti evoca o intreaga istorie, de dinainte de "sfarsitul lumii"…
Profesionalism. Un lucru foarte important privind acest film romanesc de debut este ca el nu are nimic artizanal sau provincial, din punctul de vedere al productiei; dimpotriva, toata "intreprinderea" are aripi, antreneaza zeci de participari internationale, iar pe generic, printre producatorii asociati, citesti numele Martin Scorsese si Wim Wenders! (nu, nu-i o gluma!). Ani de zile, regizorii romani intai isi terminau filmul si apoi incercau, pe bajbaite si fara succes, sa-l vanda undeva in strainatate; acum, desi premiera romaneasca va fi abia la toamna, distributia si vanzarile internationale - citesti in caietul program - le face deja o prestigioasa societate franceza, Pyramide. (Un statut asemanator are si celalalt lungmetraj romanesc de debut prezent la Cannes, al lui Corneliu Porumboiu). De aici se poate deduce ca ne-am profesionalizat, ne-am integrat, suntem, cinematografic vorbind, europeni fara complexe. Iar Catalin Mitulescu ofera (cel putin de la distanta!) portretul stenic al unui cineast cu un traseu de o splendida normalitate. Din fisa biografica aflam ca s-a nascut in 1972, la Bucuresti, a studiat mai intai geologia, a calatorit si a lucrat in strainatate, in Austria, Ungaria, Polonia si Italia, la intoarcere s-a apucat de regie, a absolvit UNATC-ul in 2000, a cucerit Palme d’or pentru scurtmetraj la Cannes in 2004, si acum iata-l candidand in sectiunea Un certain regard, dar si pentru premiul Camera d’or, acordat celui mai bun film de debut din festival, indiferent de sectiune. Un singur lucru n-am inteles citind in caietul program o lista de "Repere istorice ale Romaniei", in care se spune ca la 1 decembrie 1918 "Valahia, Moldova si Transilvania se reunesc cu Romania" (in engleza) sau "au fost atasate Romaniei" (in franceza)! Ce sa inteleaga omul? Ca pe langa cele trei, mai exista inca o Romanie? Aceasta neglijenta ar trebui sa fie o mica invatatura de minte pentru Mitulescu, si anume ca orice ai face, ca regizor, si oricate "piramide" ai avea in jur, tot e bine sa stai cu lupa pe ultimul detaliu, pana la capat.

Universul. Mitulescu isi plaseaza filmul intr-o mahala bucuresteana, pestrita, tiganita, cu strazi desfundate, cu o mizerie parca in afara timpului - unul dintre acele locuri uitate, pe care le zarim eventual pe la stiri, o data pe an, cand ploua prea mult si e rost de filmarea unei inundatii. O lume marginala, defavorizata, limitata, careia cineastul ii dezvaluie umanitatea profunda, fraternitatea, umorul si misterul (ca intr-un fel de alchimie emotionala - ca sa va faceti o idee, pana la premiera de la toamna - intre "Domnisoara Nastasia", a lui G.M.Zamfirescu, si, sa zicem, "De veghe in lanul de secara"!). Partitura pe care o abordeaza Mitulescu e una foarte dificila, cu multe adrese, registre si tonalitati diferite; daca puritatea liniei e uneori bruiata si panza prea incarcata, asta vine dintr-un prea plin, si intra, de regula, in pretul de cost al debuturilor foarte ambitioase.
Din mahalaua preistorica, filmul evadeaza, in final, pe o mare albastra, pe care pluteste o nava somptuoasa, ca imaginea insasi a evaziunii posibile…
Si daca la sfarsit, privind acea nava, nu-ti dau lacrimile, inseamna ca habar n-ai ce inseamna sa fi trait intr-o dictatura, la margine de Europa.
Si sa-ti fi petrecut, in felul tau, sfarsitul lumii.
Citeşte mai multe despre:   arte,   cannes,   filmul

 



Mai multe titluri din categorie

Trei expoziţii atractive şi interesante, în foaierele TNB!

Trei expoziţii atractive şi interesante, în foaierele TNB!
Galerie Foto În paralel cu spectacolele programate să se desfășoare în această perioadă pe scenele teatrului, în foaiere spectatorii pot admira câteva expoziţii intresante şi atractive, pe teme...

A început ce-a de-a 12-e ediție a Les Films de Cannes à Bucarest

A început ce-a de-a 12-e ediție a Les Films de Cannes à Bucarest
Les Films de Cannes à Bucarest are loc între 22 și 31 octombrie și prezintă publicului bucureștean o selecție de peste 80 de filme, majoritatea în premieră, pentru multe dintre ele festivalul...

„Întâlnire la muzeu” cu Horea Avram 

„Întâlnire la muzeu” cu Horea Avram 
Muzeul Național de Artă al României vă invită marți, 26 octombrie, ora 18.00, la o nouă Întâlnire la muzeu. De această dată, invitatul lui Călin Stegerean va fi Horea Avram, președinte al Consiliului...

Artistul spaniol Luis Moro prezintă expoziția de gravuri „Versuri încrucișate. Blandiana - Cărtărescu”

Artistul spaniol Luis Moro prezintă expoziția de gravuri „Versuri încrucișate. Blandiana - Cărtărescu”
Galerie Foto Pe simezele galeriei Institutului Cultural Român de la Madrid va fi prezentată, pentru public, în perioada 25 octombrie - 5 noiembrie 2021, expoziția de gravuri „Versuri încrucișate. Blandiana –...

Două colecții istorice, scoase la licitație în cel mai mare eveniment al pieței de artă

Două colecții istorice, scoase la licitație în cel mai mare eveniment al pieței de artă
Galerie Foto În cadrul celui mai însemnat eveniment al pieței românești de artă – Licitația de Toamnă, sunt scoase la vânzare opere semnate de mari maeștri ai artei românești ce provin din două colecții istorice:...

Aplauze pentru poet / A Hand for the Poet – repere poetice din cultura română

Aplauze pentru poet / A Hand for the Poet – repere poetice din cultura română
Galerie Foto Aplauze pentru poet / A Hand for the Poet este un proiect inedit, de promovare a poeziei româneşti clasice şi moderne, pentru publicul autohton, dar şi internaţional. O producţie a asociaţiei culturale The...

Top 3 cele mai rare monede românești, scoase la licitație

Top 3 cele mai rare monede românești, scoase la licitație
Galerie Foto Peste 400 de monede de colecție, între care primele monede românești moderne ori cea mai rară monedă din aur vor fi scoase la licitație în cadrul evenimentului „Din tată în fiu”, organizat de Casa de...

ABBA revine. A lansat cea de-a treia melodie de pe albumul "Voyage"

ABBA revine. A lansat cea de-a treia melodie de pe albumul "Voyage"
Celebra formație suedeză ABBA continuă să-și lanseze melodiile de pe ultimul său album "Voyage". Single-ul se numeste "Just A Notion" și este cel de-al treilea lansat în ultimul timp, scrie...

Expoziție de pictură la Palatul Suțu: „Margareta Sterian. Realism magic - Ipostaze”

Expoziție de pictură la Palatul Suțu:  „Margareta Sterian. Realism magic - Ipostaze”
Muzeul Municipiului București invită publicul să vadă, începând cu data de 27 octombrie 2021, expoziția de pictură „Margareta Sterian. Realism magic - Ipostaze”. Expoziția va putea fi vizitată în spațiul...

NeoNlitic 3.0, între 23 - 31 octombrie în România, la Casa Artelor din Timișoara

NeoNlitic 3.0, între 23 - 31 octombrie în România, la Casa Artelor din Timișoara
Galerie Foto Cea de-a treia ediție a proiectulului NeoNlitic, ce își propune încă o inițiativă internațională complexă, cu documentări pe teren ale civilizațiilor neolitice din trei țări (România, Grecia și Serbia),...

“Războiul filmelor”, la Warner TV! Telespectatorii votează filmul preferat și pot câștiga săptămânal un Smart TV

“Războiul filmelor”, la Warner TV!  Telespectatorii votează filmul preferat  și pot câștiga săptămânal un Smart TV
Galerie Foto Fanii lui Keanu Reeves, Brad Pitt, Christian Bale, Robert Downey Jr. și Tom Hanks intră în competiție, la Warner TV, din 23 octombrie.              ...

Răzvan Suma, Ştefan Cazacu, Ella Bokor şi Mircea Marian. Turneul naţional UVERTURA 18-28 octombrie 2021

Răzvan Suma, Ştefan Cazacu, Ella Bokor şi Mircea Marian. Turneul naţional UVERTURA 18-28 octombrie 2021
Răzvan Suma, Ştefan Cazacu, Ella Bokor şi Mircea Marian, unii dintre cei mai talentați violonceliști români din prezent, propun publicului o incursiune muzicală inedită, ce cuprinde aranjamente ale unora dintre...

UNSEEN.CONCERT IN THE DARK –  cum să ai experiența muzicală a anului la un concert pe întuneric

UNSEEN.CONCERT IN THE DARK –  cum să ai experiența muzicală a anului la un concert pe întuneric
Galerie Foto Pe  22, 23 și 25 octombrie, pianistul Florian Mitrea, unul dintre cei mai apreciați tineri muzicieni de origine română ai momentului, al cărui debut a avut loc pe celebra scenă Carnegie Hall din New York, aduc...

Magnificul, în premieră, la Teatrul Nottara

Magnificul, în premieră, la Teatrul Nottara
Galerie Foto Primăria Municipiului București, prin Teatrul Nottara, anunță premiera spectacolului Magnificul de Mihai Ispirescu. Regia este semnată de Lucian Sabados, scenografia îi aparține lui Vladimir Turturica, iar muzica...

5 romane românești de neratat 

5 romane românești de neratat 
În ultimii ani, în sfârșit, aș spune, romanul românesc contemporan a început să fie din nou la modă. Și nu doar printre cititori, cât în rândul scriitorilor. Sunt câteva voci remarcabile pe care e păcat s
Serviciul de email marketing furnizat de