x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Divorţ în stil românesc

0
Autor: Eugenia Voda 17 Mai 2010 - 00:00
Divorţ în stil românesc
● corespondenţă de la Cannes

Pe scena secţiunii Un Certain Regard, selecţionerul şi delegatul general al festivalului, Thierry Fremaux (un om plin de energie, iubitor de cinema, dar şi practicant de judo), prezintă "Aurora", filmul lui Cristi Puiu (şi masiva lui echipă venită aici - douăzeci în cap!), vorbind plin de elan şi de simpatie despre "aceşti români, care au invadat în ultimii ani festivalul" (din păcate, în 2010 n-am reuşit să invadăm marea competiţie, dar asta e altă poveste).

Iată, numai în prestigioasa secţiune Un Certain Regard (unde concurează, anul ăsta, şi un nume demult intrat în istoria filmului, Jean-Luc Godard), există două filme româneşti: "Aurora" de Cristi Puiu şi "Marţi, după Crăciun" de Radu Muntean.

Dincolo de performanţa pe care o reprezintă această dublă selecţie, dincolo de şansa de a expune două filme româneşti în inegalabila vitrină care e Festivalul de la Cannes, au existat, în discursul lui Thierry Fremaux, două idei care mi se par eronate. Vorbind despre noul val de cineaşti români, gazda a folosit aceeaşi expresie pe care a folosit-o şi anul trecut, deci e vorba de un fel de idee fixă: "generaţie spontanee"!

Dacă Thierry Fremaux ar vedea, să zicem, numai trei filme româneşti făcute în alte decenii, "Reconstituirea" lui Pintilie, "Secvenţe" de Alexandru Tatos şi "Patul conjugal", de Daneliuc, ar renunţa, poate, la această expresie absolut inexactă: nu e vorba câtuşi de puţin de o miraculoasă "generaţie spontanee", care, în fine, a descoperit pentru filmul românesc America, e vorba de o generaţie NORMALĂ, ca să zic aşa, în istoria unei cinematografii, adică de nişte cineaşti mai mult sau mai puţin talentaţi, care au avut şi au şansa să trăiască şi să lucreze într-un moment istoric al libertăţii de expresie. Atât şi nimic mai mult.

O altă idee a lui Thierry Fremaux, rostită pe scenă, era aceea că acest cinema (al "generaţiei spontanee") ar fi un "cinema colectiv", asta fiind impresia cu care a rămas "în urma unei vizite făcute la Bucureşti". Probabil că vizita a fost prea scurtă! Îmi pare rău că trebuie să o spun, dar e o impresie cât se poate de falsă. Nu e vorba, câtuşi de puţin, în România, la nivelul noului val de cineaşti, de un "cinema colectiv"; e vorba, dimpotrivă, de individualităţi distincte şi de creatori foarte diferiţi între ei (plusând, aş putea spune că e vorba chiar mai mult de alergii decât de afinităţi, dar şi asta e altă poveste).

Mă întreb dacă o simplă coincidenţă sau subconştientul "cinema-ului colectiv" au făcut ca, într-un program care se întinde pe zece zile, cele două filme româneşti să fie programate unul după altul, două zile la rând (bine că nu în aceeaşi zi!). Drept care, dezavantajul e că şi articolele şi corespondenţele de la festival tratează filmele, vrând-nevrând, "împreună", ceea ce, pentru orice creator, e inevitabil dezamăgitor şi iritant - pe bună dreptate, pentru că fiecare creator e unic şi are dreptul să fie perceput şi tratat ca atare.

Totuşi, e greu să rezişti tentaţiei de a privi cele două filme "în oglindă"; nu poţi să nu remarci că, dincolo de privirile lor diferite, amândoi cineaştii nu sunt interesaţi de elementul politic, nici de cel social (decât la modul implicit şi indirect), nici de criza economică, ci de "universul intim" şi de criza lui morală.

În filmul lui Radu Muntean, toată povestea e traseul unui om ajuns în pragul unui divorţ; în filmul lui Cristi Puiu, povestea e consecinţa unui divorţ încă nedigerat şi toxic. Amândouă filmele mizează pe ceea ce s-ar putea numi o "expandare a banalităţii", o aşezare artistică a banalului în prim-plan. Amândouă au o combustie lentă şi cresc spectaculos spre sfârşit. Amândouă au, teoretic, şanse să se plaseze în palmares, totul ţine de gustul juriului, condus de regizoarea franceză Claire Denis.

În "Marţi, după Craciun", un bărbat încă tânăr (jucat cu o robusteţe enigmatică de Mimi Brănescu), hotărăşte să părăsească un univers casnic confortabil, atunci când dragostea se situează în afara lui. Vulgarizând cât se poate subiectul, un om hotărăşte, după zece ani de căsnicie, să îşi părăsească fetiţa şi nevasta (Mirela Oprişor, plină de nuanţe în faţa camerei), ca să plece la blonda iubită (Maria Popistaşu, puternică în vulnerabilitatea ei), care e şi dentista fetiţei; în scena de vârf a filmului, în care El îşi anunţă nevasta că pleacă, o replică şuierată apocaliptic, în isteria şi durerea femeii părăsite, combină, cu un umor monstruos, condiţia de amantă a rivalei cu condiţia de dentistă: "Cu mâna cu care îţi umblă ţie la p..., să umble în gura fetiţei mele!" - evoc replica în speranţa că asta va mări, câtuşi de puţin, numărul de spectatori, care află astfel că, spre sfârşitul filmului, există şi o secvenţă "hot", doar că, până atunci, trebuie să suporte un parcurs destul de plat ("expandarea..."!), chiar dacă migălos muncit şi pus în pagină.

Din punctul meu de vedere, dar poate mă înşel, Radu Muntean ar putea fi, la noi, un fel de Oliver Stone: i s-ar potrivi subiectele puternice şi de anvergură, ar avea forţă, ritm şi "furie" pentru aşa ceva. Regizorul a ales să evolueaze într-o zonă intimistă, analitică şi "pisălogică", în care cred că nu dă ce are mai bun în el.

Cât despre "Aurora" lui Cristi Puiu..., rămâne pe mâine!Cannes 2010: "Marţi, după Crăciun" de Radu Muntean şi "Aurora" de Cristi Puiu, în secţiunea Un Certain Regard

Citeşte mai multe despre:   cannes,   film,   festival,   film românesc

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Profesorul şi violoncelistul Marin Cazacu a primit ordinul „Meritul Cultural” în numele Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”

Profesorul şi violoncelistul Marin Cazacu a primit ordinul „Meritul Cultural” în numele Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”
Galerie Foto În urma ceremoniei desfăşurate la Palatul Cotroceni în ziua de 15 ianuarie, cu ocazia Zilei Culturii Naționale, mai multe personalităţi ale vieţii culturale au participat la festivitatea prin care Preşedintele...

Eveniment online de excepție dedicat Zilei Culturii Naționale

Eveniment online de excepție dedicat Zilei Culturii Naționale
Primăria Municipiului București, prin Teatrul Dramaturgilor Români, a organizat un eveniment online de excepție dedicat Zilei Culturii Naționale. Spectacolul aniversar, structurat în două părți, a propus...

România văzută de Eminescu. Despre școală, biserică, parlament, cultură, armată, fiscalitate, judecători, imigranți, americanism

România văzută de Eminescu. Despre școală, biserică, parlament, cultură, armată, fiscalitate, judecători, imigranți, americanism
Galerie Foto Textele și comentariile pe care vi le prezentăm astăzi au fost extrase din lucrarea „Eminescu. Articole politice”, volumele I, II, III, Academia Română, Fundația Națională pentru Știință și Artă....

Ziua Culturii Naţionale, sărbătorită la Televiziunea Română prin numeroase programe speciale ce vor fi transmise pe toate posturile sale

Ziua Culturii Naţionale, sărbătorită la Televiziunea Română prin numeroase programe speciale ce vor fi transmise pe toate posturile sale
Galerie Foto Vineri, 15 ianuarie, aniversăm 171 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu şi serbăm Ziua Culturii Naţionale urmărind, la TVR1, TVR2, TVR3, TVR Internaţional şi TVR MOLDOVA diversele emisiuni, documentare,...

Începe Spectacolul!

Începe Spectacolul!
Galerie Foto A fost finalizat primul episod din seria de dialoguri teatrale reunite sub titlul SPECTACOLUL! – episod care va fi proiectat luni, 18 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Tamási Áron, în...

TNB, între Bilanţ de pandemie şi perspective pentru un an mai bun

TNB, între Bilanţ de pandemie şi perspective pentru un an mai bun
Galerie Foto Teatrul Național din București întâmpină Ziua Culturii Naționale atât cu un bilanț și o privire întoarsă către complicatul an recent încheiat, în care au existat, în pofida condițiilor impuse de...

Program online de filme românești pe TIFF Unlimited, de Ziua Culturii Naționale

Program online de filme românești pe TIFF Unlimited, de Ziua Culturii Naționale
Galerie Foto Zece zile de filme românești și discuții cu profesioniști din cinematografie îi așteaptă pe iubitorii de cinema între 15 și 24 ianuarie, pe platforma de streaming TIFF Unlimited, cu prilejul Zilei Culturii...

Ziua Culturii Române

Ziua Culturii Române
Centrul Cultural ”Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” organizează în perioada 15 – 18 ianuarie 2021 o serie de evenimente, cu rolul de a celebra Ziua Culturii Române. Astfel, avem...

Sibiu – prima destinație din itinerariul expoziției ”Eroii care au făcut Istorie”

Sibiu – prima destinație din itinerariul expoziției ”Eroii care au făcut Istorie”
Galerie Foto Evenimentul ”Ziua Culturii în Capitala Culturii”, organizat de Filarmonica de Stat Sibiu, aduce pe Esplanada Sălii Thalia expoziția ”Eroii care au făcut istorie” realizată cu lucrările primite în urma...

De Ziua Culturii Naționale, Teatrelli sărbătorește arta imaginii pe scena lumii, într-o ediție specială dedicată scenografiei în seria „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu”

De Ziua Culturii Naționale, Teatrelli sărbătorește arta imaginii pe scena lumii, într-o ediție specială dedicată scenografiei în seria „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu”
Dragoș Buhagiar, cel mai premiat scenograf al spațiului românesc, aflat la a doua colaborare cu Tokyo Metropolitan Theatre, Adrian Damian, autorul unor veritabile instalații aduse la viață de energiile actorilor,

Ziua Culturii Naţionale sărbătorită la Televiziunea Română

Ziua Culturii Naţionale sărbătorită la Televiziunea Română
Galerie Foto Vineri, 15 ianuarie, aniversăm 171 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu şi serbăm Ziua Culturii Naţionale urmărind, la TVR1, TVR2, TVR3, TVR Internaţional şi TVR MOLDOVA diversele emisiuni, documentare,...

ZIUA CULTURII NAȚIONALE. Mirel Taloș: „Creativitatea românească ne menține pe harta lumii în orice timpuri“

ZIUA CULTURII NAȚIONALE. Mirel Taloș: „Creativitatea românească ne menține pe harta lumii în orice timpuri“
Galerie Foto ICR NEW YORK     Peste 20 de proiecte culturale, într-o singură zi. O zi dedicată creativității românești, 15 ianuarie, dată la care Institutul Cultural Român, prin rețeaua reprezentanțelor...

De Ziua Culturii Naționale - maraton de spectacole lectură, la Teatrul Național Târgu-Mureș

De Ziua Culturii Naționale - maraton de spectacole lectură, la Teatrul Național Târgu-Mureș
Galerie Foto De Ziua Culturii Naționale (15 ianuarie), Teatrul Național Târgu-Mureș va găzdui un maraton de spectacole lectură (15 ianuarie ora 00:00 - 15 ianuarie ora 24:00), eveniment desfășurat în cadrul proiectului...

Cărți care au devenit filme de succes

Cărți care au devenit filme de succes
Galerie Foto Dilema ”ce ne place mai mult, cartea sau filmul” tinde să devină la fel de fără răspuns precum întrebarea ”ce a fost mai întâi, oul sau găina?”. Sigur, pentru mulți filmele sunt mai agreabile, pentru...

Eveniment la Naționalul din Iași: Sindromul Quijote - spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale, pe textul câștigător al proiectului Lecturi³

Eveniment la Naționalul din Iași: Sindromul Quijote - spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale, pe textul câștigător al proiectului Lecturi³
Galerie Foto Teatrul Național Iași anunță spectacolul „Sindromul Quijote”, de Carmen Dominte, pe 14 și 15 ianuarie, la Sala Studio, de la ora 18:00, un eveniment dedicat Zilei Culturii Naționale. Piesa a fost desemnată...
Serviciul de email marketing furnizat de