x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Filmul "Lebanon", marele câştigător

0
Autor: Eugenia Voda 14 Sep 2009 - 00:00
Filmul Tony Gentile/REUTERS
Corespondenţă de la Veneţia
Leul de aur a plecat în Israel pentru filmul "Lebanon" de Samuel Maoz. Un film de război, altfel decât altele. În primul rând nu e câtuşi de puţin politic; nu are absolut nici o importanţă, privind filmul, "cine cu cine ţine", între cine şi cine se duce bătălia, unde şi de ce. În al doilea rând, e filmul unui paradox: paradoxul de a fi profund pacifist şi antirăzboinic, dar de a miza tocmai pe violenţa fizică dusă la extrem. În al treilea rând, dar nu în ultimul rând, e filmul unei idei cinematografice interesante: ideea de a face un film întreg într-un tanc! Dar aici e o întreagă poveste...

În caietul program al Mostrei veneţiene, fiecare regizor se prezintă cu un text pe care îl consideră reprezentativ despre el, despre viaţa şi cariera lui. De pildă, Werner Herzog - singurul regizor prezent în aceeaşi competiţie cu două filme, fapt fără precedent, şi care a produs un efect ridicol, mai ales că nici n-a intrat în palmares în nici un fel! - consideră important pentru el şi pentru filmografia lui faptul că a crescut într-un sat de munte bavarez, fără filme şi fără televizor, şi că a dat primul telefon din viaţa lui la vârsta de 17 ani. Regizorul israelian consideră reprezentativ faptul că, în copilărie, a primit cadou o cameră de filmat de 8 mm, pe care, inspirat de westernurile pe care le vedea atunci, a aşezat-o pe şina unui tren de jucărie ca să filmeze trenul apropiindu-se; numai că trenul a venit în viteză şi i-a făcut camera praf! Experienţa aparatului de filmat pulverizat în timp ce filmează îşi arată roadele, iată, în filmul distins cu Leul de Aur. Ai senzaţia că zeci de camere de filmat, prizoniere ca şi eroii filmului, într-un tanc, se fac ţăndări, pentru că războiul trece peste ele. Mă întreb ce ar gândi membrii unei comisii de scenarii care ar citi un asemenea text. Personajele sunt abia schiţate, replicile sunt mai mult ordine şi interjecţii, povestea e de o simplitate aiuritoare: patru soldaţi tineri şi un prizonier sunt în tanc, încercuiţi de inamic, şi trebuie să scape de acolo. Iar tancurile nu pot zbura. Filmul e halucinant, o probă în plus că, în cinema, privirea regizorului e totul. Fără preocuparea de a construi suspans sau psihologii, te înşfacă în primele minute şi te transformă pe tine, privitorul, într-un prizonier dintr-un tanc destinat morţii. Regizorul ştie din proprie experienţă, ca fost soldat tanchist, ce înseamnă groaza în faţa morţii, oroarea de a apăsa pe trăgaci din instinct de supravieţuire şi de a transforma totul în ruine, carne sfârtecată şi sânge. Totul e conceput cu o disperare paroxistică, cu o senzorialitate şocantă, într-un regim de catastrofă continuă, ca într-un clip monstruos, de 93 de minute. Lumea nu se vede decât prin ferestruica prin care trebuie să fixezi ţinta, iar imaginile hidoase care se văd afară (dar şi înăuntru!) îţi transmit o stare de oroare şi de umilinţă: aşa arătăm noi, oamenii?

Regizorul îşi aminteşte că avea douăzeci de ani în 1982, când s-a trezit în războiul din Liban. Îşi aminteşte că, începând cu acea experienţă, "n-a mai fost om". A fost un şoc devastator. La întoarcere, mama l-a îmbrăţişat fericită că a supravieţuit. "Dar mama nu ştia că strânge la piept un cadavru viu, un corp din care sufletul plecase"... în fine, după o gestaţie chinuitoare, de peste douăzeci de ani, fostul soldat Samuel Maoz a reuşit să-şi transforme trauma personală în Cinema cu majusculă.

CONDIŢIA FEMEII MUSULMANE

Leul de argint a revenit, coincidenţă sau nu, unui film plasat în aceeaşi parte nevralgică a planetei, în Iran (dar e o coproducţie europeană), "Femei fără bărbaţi", de Shirin Neshat, artistă plastică de origine iraniană, dar cu o carieră internaţională, debutantă în cinema. Condiţia femeii musulmane în contextul anului 1953, lovitura de stat în care a fost implicată CIA şi consecinţa ei, revoluţia islamică...

Premiul special al juriului a mers în Germania, la un regizor născut aici (în 1973), de origine turcă, Fatih Akin (premiat până acum la Berlin şi la Cannes), pentru "Soul Kitchen", o oază de comedie nebună în contextul unui festival "serios"; zadarnicele chinuri ale dragostei în Hamburgul de azi, gaguri şi ganguri, muzică, dureri de coloană şi lupta unui tânăr ca să păstreze un restaurant vânat de mafioţi. Chiar dacă e unul dintre filmele minore ale lui Akin, va fi, probabil, filmul lui cu cel mai mare succes de public. Marele perdant al ediţiei e americanul Todd Solondz, al cărui "Life During Wartime", favoritul criticilor, a fost recompensat doar cu premiul pentru scenariu, deşi el străluceşte tocmai prin originalitate regizorală (dar scenariul e scris tot de regizor, deci a fost, probabil, un mod al juriului condus de Ang Lee de a încerca să împace cât mai multă lume).

ŞCOALA BRITANICĂ

Premiul de interpretare masculină (Cupa Volpi) i-a revenit lui Colin Firth, care are clasa actorilor de şcoală britanică. Portretul unui profesor plin de farmec, în ultima zi a existenţei sale, în plin flirt cu un student, după ce suferise trauma pierderii iubitului. Un fel de "Moarte la Veneţia" în mediul universitar american, acest "A Single Man", filmul de debut al celebrului creator de modă Tom Ford. Iar premiul de interpretare feminină i-a revenit unei actriţe de o frumuseţe aeriană, de o blândeţe înşelătoare, care seamănă cu Medeea Marinescu - Ksenia Rappoport, pentru rolul unei interlope deghizate într-o cameristă neajutorată, în filmul de debut al italianului Giuseppe Capotondi, "Ora dublă". Premiul Marcello Mastroianni pentru un actor la început de carieră a fost oferit unei tinere actriţe italiene, Jasmine Trinca, în rolul unei studente în zbuciumatul an '68, în "Marele vis", de Michele Placido, ex-comisarul Cattani din "Caracatiţa", care se dovedeşte din nou un regizor veritabil.

Premiul secţiunii Orizzonti (inaugurată de filmul românesc "Francesca" şi de acel mic scandal politic) a fost acordat unui film filipinez (iată, se fac şi în Filipine filme!) despre bătălia dintre două bande rivale de azi, a căror existenţă, zice regizorul, e negată de guvern...

Dar ediţia 2009, cea de-a 66-a, a celui mai vechi festival de film al lumii, va rămâne în istorie ca "ediţia Lebanon", pentru că întotdeauna Leul de Aur e cel care contează cu adevărat.

Când regizorul victorios se va întoarce acasă, şi mama îl va îmbrăţişa pentru acest triumf, de astă dată va îmbrăţişa un om care s-a regăsit pe sine. Prin cinema!

Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Profesorul şi violoncelistul Marin Cazacu a primit ordinul „Meritul Cultural” în numele Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”

Profesorul şi violoncelistul Marin Cazacu a primit ordinul „Meritul Cultural” în numele Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”
Galerie Foto În urma ceremoniei desfăşurate la Palatul Cotroceni în ziua de 15 ianuarie, cu ocazia Zilei Culturii Naționale, mai multe personalităţi ale vieţii culturale au participat la festivitatea prin care Preşedintele...

Eveniment online de excepție dedicat Zilei Culturii Naționale

Eveniment online de excepție dedicat Zilei Culturii Naționale
Primăria Municipiului București, prin Teatrul Dramaturgilor Români, a organizat un eveniment online de excepție dedicat Zilei Culturii Naționale. Spectacolul aniversar, structurat în două părți, a propus...

România văzută de Eminescu. Despre școală, biserică, parlament, cultură, armată, fiscalitate, judecători, imigranți, americanism

România văzută de Eminescu. Despre școală, biserică, parlament, cultură, armată, fiscalitate, judecători, imigranți, americanism
Galerie Foto Textele și comentariile pe care vi le prezentăm astăzi au fost extrase din lucrarea „Eminescu. Articole politice”, volumele I, II, III, Academia Română, Fundația Națională pentru Știință și Artă....

Ziua Culturii Naţionale, sărbătorită la Televiziunea Română prin numeroase programe speciale ce vor fi transmise pe toate posturile sale

Ziua Culturii Naţionale, sărbătorită la Televiziunea Română prin numeroase programe speciale ce vor fi transmise pe toate posturile sale
Galerie Foto Vineri, 15 ianuarie, aniversăm 171 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu şi serbăm Ziua Culturii Naţionale urmărind, la TVR1, TVR2, TVR3, TVR Internaţional şi TVR MOLDOVA diversele emisiuni, documentare,...

Începe Spectacolul!

Începe Spectacolul!
Galerie Foto A fost finalizat primul episod din seria de dialoguri teatrale reunite sub titlul SPECTACOLUL! – episod care va fi proiectat luni, 18 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Tamási Áron, în...

TNB, între Bilanţ de pandemie şi perspective pentru un an mai bun

TNB, între Bilanţ de pandemie şi perspective pentru un an mai bun
Galerie Foto Teatrul Național din București întâmpină Ziua Culturii Naționale atât cu un bilanț și o privire întoarsă către complicatul an recent încheiat, în care au existat, în pofida condițiilor impuse de...

Program online de filme românești pe TIFF Unlimited, de Ziua Culturii Naționale

Program online de filme românești pe TIFF Unlimited, de Ziua Culturii Naționale
Galerie Foto Zece zile de filme românești și discuții cu profesioniști din cinematografie îi așteaptă pe iubitorii de cinema între 15 și 24 ianuarie, pe platforma de streaming TIFF Unlimited, cu prilejul Zilei Culturii...

Ziua Culturii Române

Ziua Culturii Române
Centrul Cultural ”Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” organizează în perioada 15 – 18 ianuarie 2021 o serie de evenimente, cu rolul de a celebra Ziua Culturii Române. Astfel, avem...

Sibiu – prima destinație din itinerariul expoziției ”Eroii care au făcut Istorie”

Sibiu – prima destinație din itinerariul expoziției ”Eroii care au făcut Istorie”
Galerie Foto Evenimentul ”Ziua Culturii în Capitala Culturii”, organizat de Filarmonica de Stat Sibiu, aduce pe Esplanada Sălii Thalia expoziția ”Eroii care au făcut istorie” realizată cu lucrările primite în urma...

De Ziua Culturii Naționale, Teatrelli sărbătorește arta imaginii pe scena lumii, într-o ediție specială dedicată scenografiei în seria „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu”

De Ziua Culturii Naționale, Teatrelli sărbătorește arta imaginii pe scena lumii, într-o ediție specială dedicată scenografiei în seria „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu”
Dragoș Buhagiar, cel mai premiat scenograf al spațiului românesc, aflat la a doua colaborare cu Tokyo Metropolitan Theatre, Adrian Damian, autorul unor veritabile instalații aduse la viață de energiile actorilor,

Ziua Culturii Naţionale sărbătorită la Televiziunea Română

Ziua Culturii Naţionale sărbătorită la Televiziunea Română
Galerie Foto Vineri, 15 ianuarie, aniversăm 171 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu şi serbăm Ziua Culturii Naţionale urmărind, la TVR1, TVR2, TVR3, TVR Internaţional şi TVR MOLDOVA diversele emisiuni, documentare,...

ZIUA CULTURII NAȚIONALE. Mirel Taloș: „Creativitatea românească ne menține pe harta lumii în orice timpuri“

ZIUA CULTURII NAȚIONALE. Mirel Taloș: „Creativitatea românească ne menține pe harta lumii în orice timpuri“
Galerie Foto ICR NEW YORK     Peste 20 de proiecte culturale, într-o singură zi. O zi dedicată creativității românești, 15 ianuarie, dată la care Institutul Cultural Român, prin rețeaua reprezentanțelor...

De Ziua Culturii Naționale - maraton de spectacole lectură, la Teatrul Național Târgu-Mureș

De Ziua Culturii Naționale - maraton de spectacole lectură, la Teatrul Național Târgu-Mureș
Galerie Foto De Ziua Culturii Naționale (15 ianuarie), Teatrul Național Târgu-Mureș va găzdui un maraton de spectacole lectură (15 ianuarie ora 00:00 - 15 ianuarie ora 24:00), eveniment desfășurat în cadrul proiectului...

Cărți care au devenit filme de succes

Cărți care au devenit filme de succes
Galerie Foto Dilema ”ce ne place mai mult, cartea sau filmul” tinde să devină la fel de fără răspuns precum întrebarea ”ce a fost mai întâi, oul sau găina?”. Sigur, pentru mulți filmele sunt mai agreabile, pentru...

Eveniment la Naționalul din Iași: Sindromul Quijote - spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale, pe textul câștigător al proiectului Lecturi³

Eveniment la Naționalul din Iași: Sindromul Quijote - spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale, pe textul câștigător al proiectului Lecturi³
Galerie Foto Teatrul Național Iași anunță spectacolul „Sindromul Quijote”, de Carmen Dominte, pe 14 și 15 ianuarie, la Sala Studio, de la ora 18:00, un eveniment dedicat Zilei Culturii Naționale. Piesa a fost desemnată...
Serviciul de email marketing furnizat de