x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Magnificul şi magica

0
Autor: Eugenia Voda 14 Mai 2010 - 00:00
Magnificul şi magica Valery Hache/Afp/Mediafax
Vezi galeria foto
● corespondenţă de la Cannes

Ca să fie pregătit pentru toate intemperiile anunţate de meteorologi, festivalul şi-a achiziţionat, pe post de umbrelă de vreme rea, o copertină uriaşă, pe cât de inestetică, pe atât de practică, montată în dreptul scării cu covor roşu. Lumea îşi imagina deja o ploaie cu spume, iar vedetele baletând la adăpost sub copertină, spre satisfacţia fotografilor de serviciu, şi ovaţionate de mulţimea udă ciuciulete.

Dar capriciile timpului au făcut copertina absolut inutilă: a fost soare, a fost frumos, a fost ca în vremurile bune! Totul e bine când începe cu bine!

Cea aleasă să prezinte ceremonia a fost Kristin Scott Thomas, cu care organizatorii au mers la sigur, în sensul că actriţa aduce cu sine, în orice context, eleganţă, clasă, distincţie. Dar, de astă dată, machiajul şi coafura i-au făcut un deserviciu: feminitatea ei sofisticată şi diafană a fost echipată cu un coc rigid şi sever şi cu un machiaj strident, o faţă ca o mască albă şi buze prea roşii (şi comentez acest aspect, pentru că, fiind vorba despre o artă a spectacolului, se vede, o dată în plus, cât de important e, pentru un actor, ochiul unui regizor, şi cât de puţin îşi aparţine un actor sieşi...

În aceeaşi ordine de idei, la un festival ai prilejul să vezi, foarte de aproape, actriţe cotate ca frumuseţi ale planetei, gen Ornella Mutti sau Penelope Cruz, sau Angelina Jolie, ei bine, oricare dintre ele ar putea trece total neobservată, "în civil", aparent fără nimic special!)... Aşadar, norocul unui actor ţine de regizorii cu care joacă, pentru că un actor, oricât de talentat, nu va deveni niciodată mare sub bagheta unor regizori mici.

Kristin Scott Thomas i-a invitat pe scenă pe interpreţii principali ai filmului de deschidere, "Robin Hood", numindu-i emfatic, cu un ton care plasa elogiul undeva între admiraţie şi ironie colegială: "Magica Cate Blanchett şi magnificul Russell Crowe". Tocmai văzusem filmul la proiecţia de presă şi era evident faptul că, de astă dată, nici Russell Crowe nu era magnific şi nici Cate Blanchett nu era magică.

Deşi au avut un regizor respectabil, Ridley Scott ("Dueliştii", "Thelma şi Louise", "Gladiatorul"). Cu o mână în buzunar, cu un aer pendulând între nonşalanţă şi uşoară impoliteţe, Russell Crowe a transmis un mesaj din partea regizorului, absent pentru că tocmai s-a operat la genunchi; dacă ar fi să fac o glumă proastă, aş spune că şi filmul e şchiop. E un "Robin Hood" fără Robin Hood, un fals film de aventuri şi un fals film istoric.

Există filme care transformă istoria în legendă, dar şi filme care vor să transforme legenda în istorie. Din a doua categorie face parte superproducţia lui Ridley Scott: regizorul pare interesat mai puţin de un portret al lui Robin Hood şi mai mult de un portret de epocă (violenţă, jaf, cruciade, sărăcie, regi fără cuvânt, mediocri sau malefici, ura franco-engleză etc.), dar îşi asumă, paradoxal, tocmai în ordinea adevărului istoric, o bogată serie de licenţe, inventând şi bătălii, şi debarcări care nu au avut loc niciodată!

Pentru o dată, Russell Crowe nu pare prea credibil în rolul celui care avea să devină Robin Hood, şi nici în amorul cu Marion (o Cate Blanchett aspră şi cu multă personalitate, amintindu-ţi, fără să vrea, că rolul a fost scris iniţial pentru Kate Winslet!). Deci Robin Hood e un simplu pretext. Istoria e şi ea un pretext - pentru ce? Pentru un cinema lipsit de orice noutate, de o monumentală banalitate, dar, e adevărat, bine pus în mişcare.

O jucărie filmată şi montată trepidant, şi jucată decent de mari actori. Rămâne de văzut dacă o să-şi scoată banii.
La ceremonia inaugurală a festivalului a fost proiectat şi un montaj de clipuri ale filmelor din selecţie (inclusiv o imagine cu "odiosul şi sinistra" foarte veseli, în documentarul românesc "O autobiografie a lui Nicolae Ceauşescu") şi, pur intuitiv (pentru că nu poţi deduce logic, judecând nişte clipuri!), aş spune că vom avea o ediţie bună!

Prima proiecţie din competiţie a fost un foarte interesant film francez, "Turneul", regizat (şi jucat) de Mathieu Amalric. Un producător de televiziune a evadat din meseria sa, din familia sa, din ţara sa, din ipocrizia vieţii sale, şi acum se întoarce din America, împreună cu o trupă de cinci stripteuse felliniene, ca nişte monştri de o feminitate fascinantă, cu care face un turneu prin provincia franceză.

Trupa se cheamă Noul Burlesc, iar "ele" şi numerele lor sunt memorabile! Filmul e conceput ca o ficţiune la graniţa documentarului, ca un discurs savant discursiv, în care "una vedem, şi alta fumăm": vezi un număr "burlesc" de cabaret, cu un trup de halterofilă multicoloră făcând strip-tease şi scuturându-şi sânii, şi înţelegi câtă singurătate, câtă nebunie şi câtă frumuseţe există în toată acea urâţenie.

Filmul iradiază sentimentul că, dincolo de "ce se întîmplă", e vorba, mereu, "despre altceva": o comedie despre durerea de a trăi, iată un pariu câştigat! S-ar putea ca preşedintelui juriului, Tim Burton - un spirit liber, unul dintre cei mai originali cineaşti ai lumii la ora asta - să-i placă ciudăţenia "Turneului"... Apropo de Tim Burton, vorba unui membru al juriului: "Toţi suntem fericiţi să-l avem preşedinte"!

Ştirea importantă pentru noi e că, în secţiunea "Un Certain Regard", sunt programate, două zile la rând, cele două filme româneşti, "Marţi, după Crăciun", de Radu Muntean, şi "Aurora" lui Cristi Puiu. Pe luni, aşadar!

Citeşte mai multe despre:   arte,   cannes,   premiera,   robin hood

 



Mai multe titluri din categorie

California Suite, primul spectacol regizat de Andrei Huțuleac, în premieră la unteatru

California Suite, primul spectacol regizat de Andrei Huțuleac, în premieră la unteatru
Ce au în comun un bărbat conservator care și-a înșelat soția, o actriță nominalizată la Oscar, profund nefericită în viața personală, și două cupluri aflate la finalul unei vacanțe nereușite? E simplu....

Constantin Chiriac, doctor honoris causa al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova

Constantin Chiriac, doctor honoris causa al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova
Galerie Foto Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Republica Moldova i-a acordat, miercuri, titlul de doctor honoris causa prof. univ. dr. habil. Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu...

REGARD SATIRIQUES SUR FRIBOURG Expoziții simultane ale artistului Florian Doru Crihană în Elveția

REGARD SATIRIQUES SUR FRIBOURG  Expoziții simultane ale artistului Florian Doru Crihană în Elveția
Galerie Foto În perioada 1 decembrie 2021 – 28 ianuarie 2022, la Cafeneaua socio-culturală Le Tunnel din Fribourg – Elveția, respectiv în perioada 6 decembrie 2021 – 28 ianuarie 2022, la Școala „Centrul de Orientare Prof...

Opera Națională București și Corul Madrigal anunță Târgul de Crăciun CLASSICAL CHRISTMAS MARKET

Opera Națională București și Corul Madrigal anunță Târgul de Crăciun  CLASSICAL CHRISTMAS MARKET
Opera Națională București și Corul Național de Cameră „Madrigal - Marin Constantin”, alături de Programul Național Cantus Mundi anunță organizarea primului Târg de Crăciun din România care va pune în...

Ce cadouri aduce Moș Nicolae anul acesta

Ce cadouri aduce Moș Nicolae anul acesta
Galerie Foto Cele mai potrivite cadouri de Moș Nicolae sunt cărțile și e un prilej bun să ne aducem la zi listele de cumpărături.  O nouă apariție de la Humanitas este Un băiat ca toți ceilalți, o carte despre...

Lansarea volumului „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție” de Mugur Arvunescu la Odeon

Lansarea volumului „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție” de Mugur Arvunescu la Odeon
Luni, 29 noiembrie, ora 18:00, în Sala Majestic, vă invităm la o triplă aniversare. Teatrul Odeon sărbătorește în acest an 75 de ani de existență și 110 ani de la inaugurarea clădirii din Calea Victoriei,...

Mariana Nicolesco prezintă Recitalul Extraordinar Liedul Românesc – Cântec de dor

Mariana Nicolesco prezintă Recitalul Extraordinar Liedul Românesc – Cântec de dor
“Se apropie o zi binecuvântată a istoriei noastre – ne spune marea soprană Mariana Nicolesco  – ziua împlinirii viselor dintotdeauna ale acestui neam, ziua Marii Uniri. Zi pe care o sărbătorim cu...

VISUL AMERICAN LA TEATRUL DE COMEDIE. TUDOR CHIRILĂ REVINE PE SCENĂ DUPĂ DOI ANI  ÎNTR-UN SPECTACOL MARCA IARINA DEMIAN

VISUL AMERICAN LA TEATRUL DE COMEDIE.  TUDOR CHIRILĂ REVINE PE SCENĂ DUPĂ DOI ANI  ÎNTR-UN SPECTACOL MARCA IARINA DEMIAN
Galerie Foto Teatrul de Comedie în parteneriat cu Fundația Culturală artEST anunță premiera națională a spectacolului VISUL AMERICAN (Drinking in America) de Eric Bogosian, un spectacol de Iarina Demian, cu Tudor Chirilă, o...

Orchestra Română de Tineret la Expo 2020 Dubai Concert pentru Ziua Naţională a României pe scena Millenium Amphitheater

Orchestra Română de Tineret la Expo 2020 Dubai  Concert pentru Ziua Naţională a României pe scena Millenium Amphitheater
Galerie Foto Orchestra Română de Tineret dirijată de Gabriel Bebeşelea semnează primul eveniment cultural românesc de anvergură de la Expo 2020 Dubai, solişti fiind laureaţii Concursului Internaţional “George Enescu”...

„Seara tinerilor coregrafi”, pe scena Operei Naționale București

„Seara tinerilor coregrafi”, pe scena Operei Naționale București
„Seara tinerilor coregrafi” va avea loc marți, 14 decembrie, ora 18:30, pe scena Operei Naționale București, conceptul regizoral al evenimentului va purta semnătura Andreei Tănăsescu. ,,Seara tinerilor...

When Night Meets Dawn, scurtmetrajul regizat de Andreea Cristina Borțun, câștigă Marele Premiu BIEFF 2021

When Night Meets Dawn, scurtmetrajul regizat de Andreea Cristina Borțun,  câștigă Marele Premiu BIEFF 2021
Galerie Foto Cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București (BIEFF) s-a încheiat duminică seară, pe 21 noiembrie, cu o ceremonie de decernare a premiilor oferite celor mai bune experimente...

Andrei Șerban, regizor emblematic al scenei europene și americane, și Tang Shu Wing, unul dintre cei mai apreciați artiști ai momentului în Asia, se întâlnesc într-un schimb memorabil de idei despre Shakespeare la „Anotimpurile dialogului despre teatru

Andrei Șerban, regizor emblematic al scenei europene și americane,  și Tang Shu Wing, unul dintre cei mai apreciați artiști ai momentului în Asia, se întâlnesc într-un schimb memorabil de idei  despre Shakespeare  la „Anotimpurile dialogului despre teatru
Galerie Foto Ediția de toamnă a „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu” continuă la Teatrelli cu o întâlnire de excepție. Invitați: regizorii Andrei Șerban și Tang Shu Wing. Pornind de la „Regele...

Concert „Omagiu Stelian Olariu” pe scena Operei Naționale București

Concert „Omagiu Stelian Olariu” pe scena Operei Naționale București
Opera Națională București prezintă vineri, 26 noiembrie, începând cu ora 18:30, concertul „Omagiu Stelian Olariu” in memoriam celui care a fost dirijorul cu cea mai lungă şi remarcabilă activitate...

Pe 1 Decembrie, Ușile Teatrului Național din București rămân deschise!

Pe 1 Decembrie,  Ușile Teatrului Național din București rămân deschise!
În zi de Sărbătoare, la Teatrul Național din București ușile rămân deschise pentru public. Teatrul va putea fi vizitat iar cei care aleg această dată, de 1 Decembrie, vor avea ocazia de a participa la vizita...

Cel mai comentat debut literar al anului 2020, distins cu Booker International, tradus în colecția Anansi. World Fiction

Cel mai comentat debut literar al anului 2020, distins cu Booker International,  tradus în colecția Anansi. World Fiction
Mult-așteptata traducere în limba română a cărții distinse anul trecut cu International Booker Prize, romanul Neliniștea serii de Marieke Lucas Rijneveld, ajunge zilele acestea în librăriile fizice și online...
Serviciul de email marketing furnizat de