x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Buzunărind moartea

Buzunărind moartea

de Roxana Vintila    |    17 Feb 2008   •   00:00
Buzunărind moartea

O poveste emoţionantă. Pe fundalul unei păduri, la capătul căreia veghează doar un nuc bătrân, două destine se întâlnesc, aparent, fără vreun motiv anume…

O poveste emoţionantă. Pe fundalul unei păduri, la capătul căreia veghează doar un nuc bătrân, două destine se întâlnesc, aparent, fără vreun motiv anume…

 

Piele şi cer. O dimensiune umană ală­turi de una a… ce­rului. Dragoste şi război. Liniştea vieţii şi a morţii alături de vuietul războiului. O formă uriaşă a pământului văzut ca o groapă din care nu ai scăpare. Două personaje stranii –  Ea buzunăreşte moartea, El se ocupă cu moartea, şi o scenă cutremurătoare: ea – firavă şi suavă, el – puternic şi de nedo­borât, şi o situaţie de viaţă şi moarte: fiind rănit, bărbatul trebuie cusut cu aţă pe spatele plin de sânge. La început, ea ezită, nu este capabilă să vadă sânge, darămite să mai şi coasă pielea unui om. În asemena situaţii nu este loc de filosofie şi frică, ci de dorinţa de a-i salva viaţa. Şi o va face.

 “Două fiinţe care se hrănesc cu moarte: un mercenar, o hoaţă de leşuri. Noapte. Război. Unul din războaiele în care viaţa unui om costă ceva mai mult decât o pâine, dar sigur este mai ieftină decât o sticlă de băutură. O întâlnire în pădurea devenită câmp de luptă. Iată elementele din care drama­turgul Dimitré Dinev desenează două destine. O oră devenită răscrucea vieţii…”, spune regizorul Dan Stoica.

 

După cum aţi ghicit, Tania Popa este hoaţa de leşuri. Ce găseşti în “buzunarele” unor morţi? Nu contează că este vorba despre bani, portofele sau medalioane, amintiri cu care pleci, dar care sigur nu-ţi mai sunt de folos. Pentru ea este o formă de su­pra­vieţuire. Soldatul, rănit în luptă (Cristian Iacob), o descoperă şi-i ameninţă viaţa pentru că e capabilă de un lucru atât de mârşav. Şi aşa începe totul…

Ea este fiinţa bătută de tatăl care îşi dorea un băiat. Nu a avut, ea a devenit “partener de pahar” şi tratată ca atare. El, mercenarul, un destin incert despre care nu aflăm mare lucru, dar în schimb îl descoperim prin desen. Are tatuată pe corp o poveste ce nu încape într-o singură viaţă: Statuia Liber­tăţii, Raiul, Îngerii, Şarpele, numele femeilor din viaţa sa, fiecare cu un gust şi cu o poveste aparte. De ce se intersectează aceste două destine? Într-o lume în care întâlneşti deopotrivă răul, minciuna, urâtul, durerea, ceva trebuie să vină în salvarea acestor coordonate profund umane. Ce poate fi? Bineînţeles, iubirea!

 

Multe scene presărate cu umor, în care cei doi se cunosc, se destăinuie, se apropie, se gustă, de parcă din fiecare parte a corpului ar descoperi mereu altceva. Ruperea mirajului acestei poveşti este întreruptă de soldatul (Viorel Cojanu) care îi ameninţă pe cei doi că le va lua viaţa. Cum se salvează totul? Este o scenă pe care nu o povestesc, pot spune doar că farmecul feminin te salvează de la moarte. Iar finalul nici atât, pentru că la Teatrul Foarte Mic mergi să vezi un spectacol de la care pleci cu un noian de sentimente greu de explicat în cuvinte.

 

roxana.vintila@jurnalul.ro

×
Subiecte în articol: spectator