x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Codul consumului

Codul consumului

04 Feb 2006   •   00:00
Codul consumului

Codul Consumului are ca obiect reglementarea raporturilor juridice create intre agentii economici si consumatori, cu privire la achizitionarea de produse si servicii, inclusiv a serviciilor financiare, asigurand cadrul necesar accesului la produse si servicii, informarii lor complete si corecte despre caracteristicile esentiale ale acestora, apararii si asigurarii drepturilor si intereselor legitime ale consumatorilor impotriva unor practici abuzive, participarii acestora la fundamentarea si luarea deciziilor ce ii intereseaza in calitate de consumatori.

Agentii economici sunt obligati sa puna pe piata numai produse sau servicii sigure, care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, sa se comporte in mod corect in relatiile cu consumatorii si sa nu foloseasca practici comerciale abuzive. Sunt interzise importul, fabricatia, distributia, precum si comercializarea produselor falsificate ori contrafacute, periculoase sau care au parametrii de securitate neconformi care pot afecta viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor. Este interzisa conditionarea vanzarii catre consumator a unui produs, de cumpararea unei cantitati impuse sau de cumpararea concomitenta a unui alt produs sau serviciu. De asemenea, este interzisa prestarea unui serviciu catre consumator, conditionata de prestarea altui serviciu sau de cumpararea unui produs. Orice vanzare fortata este interzisa. Expedierea unui produs sau prestarea unui serviciu catre o persoana se face numai in baza unei comenzi prealabile din partea acesteia.

Cheltuielile legate de inlocuirea produselor defecte, de remedierea sau de restituirea contravalorii acestora vor fi suportate de vanzator si recuperate de acesta de la producator sau, dupa caz, de la importator sau de la furnizorul anterior aflat pe lantul de distributie, daca prin contractul incheiat intre acestia nu s-a stabilit altfel.

Orice persoana care are calitatea de producator, distribuitor sau vanzator de produse alimentare va comercializa numai alimente care prezinta siguranta pentru consumator, sunt salubre si apte pentru consum uman. Orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord intre vanzator si consumator si fara nici un inconvenient semnificativ pentru consumator, luand in considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a solicitat produsele, in conditiile legii.

DREPTURILE CONSUMATORILOR. Consumatorii beneficiaza de urmatoarele drepturi:
  • a) de a fi protejati impotriva riscului de a achizitiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea sa le prejudicieze viata, sanatatea sau securitatea ori sa le aduca atingere drepturilor si intereselor legitime;
  • b) de a fi informati complet, corect si precis, asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor, astfel incat decizia pe care o adopta in legatura cu acestea sa corespunda cat mai bine nevoilor lor, precum si de a fi educati in calitatea lor de consumatori;
  • c) de a avea acces la piete care le asigura o gama variata de produse si servicii de calitate;
  • d) de a fi despagubiti in mod real si corespunzator pentru pagubele generate de calitatea necorespunzatoare a produselor si serviciilor, folosind in acest scop mijloace prevazute de lege;
  • e) de a se organiza in asociatii ale consumatorilor, in scopul apararii drepturilor si intereselor lor;
  • f) de a refuza incheierea contractelor care cuprind clauze abuzive, conform prevederilor legale in vigoare;
  • g) de a nu li se interzice de catre un agent economic sa obtina un beneficiu prevazut in mod expres de lege.

    Se interzice refuzul vanzarii unui produs sau pres-tarii unui serviciu catre un consumator fara un motiv justificat conform prevederilor legale in vigoare.

    PRETURI SI TARIFE. Agentul economic care, in reteaua de distributie, ofera spre vanzare produse/servicii trebuie sa indice pretul de vanzare/tariful practicat si pretul pe unitatea de masura, conform reglementarilor legale in vigoare. Preturile si tarifele trebuie indicate in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit, prin marcare, etichetare si/sau afisare.

    Informatiile furnizate de aparatele de masura utilizate pentru determinarea cantitatii produselor vandute in vrac trebuie sa fie clare si usor vizibile pentru consumator. Cand livrarea produsului sau prestarea serviciului se face ulterior platii unei sume de bani cu titlu de avans, agentul economic este obligat sa elibereze consumatorului, la plata acontului, un document fiscal conform legislatiei in vigoare sau, dupa caz, un contract scris si sa respecte conditiile contractuale.

    Agentii economici care, potrivit legislatiei in vigoare, sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale vor elibera bonuri fiscale consumatorilor de produse/servicii, acestia avand obligatia de a pastra aceste documente, cel putin pana la momentul parasirii spatiului comercial respectiv.

    COMERCIALIZARE
    Ambalajele produselor trebuie sa asigure integritatea si protectia calitatii acestora, fiind, totodata, conforme prevederilor legale referitoare la protectia muncii, mediului si a securitatii consumatorilor. Agentii economici sunt obligati sa comercializeze alimente care: a) sunt insotite de documente care le atesta originea, provenienta si securitatea, dupa caz; b) sunt manipulate si comercializate in conditii corespunzatoare de igiena, care nu pun in pericol viata si sanatatea consumatorilor si care respecta normele sanitare in vigoare; c) nu afecteaza viata si sanatatea consumatorilor. Se interzice comercializarea produselor ce imita produsele alimentare, fara a fi astfel de produse si care prezinta riscul de a pune in pericol sanatatea sau securitatea consumatorilor, conform reglementarilor legale in vigoare.

    RASPUNSURI COMPETENTE LA INTREBARILE DUMNEAVOASTRA
    Andrei Traian, Dolj:
    "Sunt nascut la data de 12.02.1935. Parintii mei isi doreau o fata, iar sora mamei mele, un baiat. De aceea, atunci cand mama a nascut un alt baiat, in anul 1938, sora sa l-a declarat la primarie si a crescut baiatul. Vreau sa va intreb daca cei doi baieti sunt frati sau nu, din punct de vedere legal".

    RASPUNS: Potrivit Codului Familiei, filiatia reprezinta raportul de descendenta dintre un copil si fiecare dintre parintii lui. Filiatia se intemeiaza pe legatura de sange dintre copil si parinti, care rezulta din faptul nasterii si cel al conceptiei. Filiatia fata de mama rezulta din faptul nasterii. Potrivit regulilor de drept comun, dovada elementelor filiatiei fata de mama ar urma sa se faca prin orice mijloc de proba, deoarece este vorba de fapte materiale. Cu toate acestea, art. 47 din Codul Familiei prevede ca dovada filiatiei fata de mama se face prin certificatul constatator al nasterii. Cazurile in care prezumtia rezultand din certificatul de nastere conform cu folosirea starii civile sunt rare. Astfel, ar fi ipoteza in care mama isi insuseste un copil caruia ii constituie, in mod fals, prin declaratia si purtarea sa, certificatul de nastere si folosirea starii civile conforme intre ele, dar care nu corespund cu realitatea. Aceasta este situatia substituirii copilului, intervenita inainte de intocmirea certificatului de nastere. In aceasta situatie copilul poate introduce actiune in justitie pentru stabilirea adevaratei filiatii."

    Stefan Ionel, Calarasi:
    "Am o nelamurire juridica si va rog sa ma ajutati. In urma unei hotarari judecatoresti ramase definitive s-a procedat la iesirea din indiviziune. Dupa consumarea acestui act si dupa trecerea unui termen care nu mai permitea vreo cale de atac, se constata o eroare materiala evidenta in contradictie cu hotararea judecatoreasca. Mai poate fi indreptata aceasta eroare si cum?".

    RASPUNS: Potrivit art. 281 Cod Procedura Civila, "erorile sau omisiunile cu privire la numele, calitatea si sustinerile partilor sau cele de calcul, precum si orice alte erori materiale din hotarari sau incheieri pot fi indreptate din oficiu sau la cerere. In cazul hotararilor, indreptarea se va face in ambele exemplare ale hotararii". Cererea de indreptare a erorilor materiale se judeca in aceeasi compunere ca si fondul. Instanta se pronunta prin incheiere data in camera de consiliu. Partile vor fi citate numai daca instanta socoteste ca este necesar sa dea anumite lamuriri. In ceea ce priveste termenul in care poate fi solicitata indreptarea greselilor materiale strecurate intr-o hotarare/incheiere, art. 281 nu prevede nici o limitare in timp. Astfel, se apreciaza ca partea care ar justifica un interes poate solicita oricand indreptarea. Partile nu pot fi obligate la plata cheltuielilor legate de indreptarea hotararii. Intrucat cititorul nu a mentionat in ce consta eroarea, astfel incat sa puteam aprecia caracterul acesteia, subliniem ca procedura prevazuta de art. 281 Cod Procedura Civila nu poate fi folosita pentru remedierea greselilor de judecata. Oricat de evidente ar fi acestea.
  • ×