x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Continutul contractului individual de munca

Continutul contractului individual de munca

23 Iul 2005   •   00:00
Continutul contractului individual de munca

In vederea stabilirii concrete a drepturilor si obligatiilor salariatilor, angajarea se face prin incheierea contractului individual de munca (CIM).

Contractul individual de munca este contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii, denumita salariu.

Incheierea CIM se face pe baza conditiilor stabilite de lege, cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetateanului si numai pe criteriul aptitudinilor si competentei profesionale.

Patronul se obliga sa aduca la cunostinta salariatilor posturile disponibile si conditiile de ocupare a lor.

DURATA. Incheierea CIM se va face pe perioada nedeterminata. Daca salariatul solicita asistenta din partea organizatiei sindicale, aceasta se poate acorda. Contractele individuale se pot incheia si pe durata determinata, in cazurile si in conditiile prevazute de lege.

Contractele individuale de munca se incheie in scris, cate un exemplar pentru fiecare parte, prin grija celui care angajeaza. CIM se poate modifica in ceea ce priveste felul muncii, locul muncii si drepturile salariale prin acordul partilor sau din initiativa uneia dintre parti in cazurile prevazute de Codul Muncii.

Refuzul salariatului de a accepta o modificare a clauzelor referitoare la felul muncii, la locul muncii sau la drepturile salariale nu da dreptul celui care angajeaza de a proceda la desfacerea unilaterala a CIM pentru acest motiv.

CONDITII. Executarea CIM se suspenda in cazurile prevazute de lege in mod expres, precum si pe perioada exercitarii unei functii eligibile remunerate de organizatia in care salariatul isi desfasoara activitatea pe timpul mandatului.

Incetarea CIM poate avea loc - in conditiile prevazute de lege - printr-unul dintre urmatoarele moduri:
a) de drept;
b) ca urmare a conventiei partilor, la data convenita de acestea;
c) ca urmare a vointei unilaterale a uneia dintre parti, in cazurile si conditiile limitative prevazute de lege.

PREAVIZ. In cazurile in care unitatea este obligata, potrivit legii, sa acorde un preaviz la desfacerea contractului de munca, durata preavizului va fi de 20 de zile lucratoare. In perioada preavizului, salariatii au dreptul sa absenteze patru ore pe zi de la programul unitatii, pentru a-si cauta un loc de munca, fara ca aceasta sa afecteze salariul si celelalte drepturi. Orele absentate se pot acorda prin cumul, in conditiile stabilite de patron.

In cazul in care unei persoane i se desface contractul de munca fara sa i se acorde preavizul, angajatorul are obligatia de a plati o indemnizatie egala cu salariul de baza pe o luna, avut la data desfacerii contractului de munca.

CIM nu poate fi desfacut din initiativa celui care angajeaza, in cazurile in care prin lege sau prin contractul colectiv de munca au fost prevazute asemenea interdictii.

Desfasurarea activitatii sindicale, precum si apartenenta la un sindicat nu pot constitui motive pentru desfacerea CIM din initiativa unitatii.

Pe o perioada de minimum sase luni de la reluarea activitatii, considerata perioada de readaptare, salariatii care au beneficiat de concediu de maternitate si/sau concediu legal platit pentru ingrijirea copilului in varsta de pana la 2 ani nu vor putea fi concediati o singura data pentru motivul de necorespundere profesionala prevazut de Codul Muncii.

MASURI. In cazul in care intentioneaza sa dispuna o masura disciplinara impotriva unui salariat, cu exceptia cazului in care masura disciplinara consta intr-un avertisment verbal, angajatorul este obligat sa efectueze o ancheta prealabila.

Salariatul are dreptul de a fi informat cu privire la fapta ce i se imputa si dreptul de a se apara, iar unitatea are obligatia de a-l asculta si de a verifica sustinerile facute de acesta in aparare.

Modul de desfasurare a anchetei disciplinare, precum si rezultatele acesteia se consemneaza intr-un proces-verbal.

La stabilirea sanctiunii se va tine seama de cauzele si gravitatea faptei, de imprejurarile in care a fost savarsita, de gradul de vinovatie a salariatului, de urmarile abaterii si de alte imprejurari.

La desfacerea contractului de munca din motive neimputabile salariatului, patronii vor acorda acestuia o compensatie de 50% din salariul lunar, in afara drepturilor cuvenite la zi.

Prevederile anterioare sunt aplicabile atunci cand desfacerea contractului de munca a intervenit din urmatoarele motive:
a) unitatea isi reduce personalul prin desfiintarea unor posturi de natura celui ocupat de cel in cauza, ca urmare a reorganizarii;
b) unitatea isi inceteaza activitatea;
c) unitatea se muta in alta localitate si are posibilitatea sa-si asigure pe plan local cadrele necesare;
d) unitatea se muta in alta localitate, iar persoana incadrata nu accepta sa o urmeze;
e) persoana nu corespunde sub aspect profesional postului in care a fost incadrata, din motive neimputabile acesteia, si nu i s-a oferit trecerea intr-o munca corespunzatoare;
f) in postul ocupat de persoana incadrata in munca este reintegrat, pe baza hotararii organelor competente, cel care a detinut anterior acel post.

DISPONIBILIZARE. In cazul in care unitatea este pusa in situatia de a efectua reduceri de personal ca urmare a restrangerii activitatii, retehnologizarii, automatizarii si robotizarii procesului de productie, partile convin asupra respectarii urmatoarelor principii:
a) patronul va pune la dispozitia sindicatului justificarea tehnico-economica in legatura cu masurile privind posibilitatile de redistribuire a personalului, modificarea programului de lucru, organizarea de cursuri de calificare, recalificare sau reorientare profesionala etc.;
b) justificarea tehnico-economica, impreuna cu obiectiile si propunerile sindicatului, va fi supusa spre analiza si avizare consiliului de administratie sau, dupa caz, adunarii generale;
c) concomitent, patronul va informa sindicatul asupra motivelor ce stau la baza reducerii numarului de salariati, precum si asupra eventualelor posibilitati de redistribuire a acestora.

In situatia in care disponibilizarile de personal nu pot fi evitate, conducerea unitatii va comunica in scris fiecarui salariat al carui post urmeaza a fi desfiintat daca i se ofera sau nu un alt loc de munca ori cuprinderea intr-o forma de recalificare profesionala in vederea ocuparii unui post in aceeasi unitate. In cazurile in care salariatilor nu li se pot oferi alte locuri de munca ori acestia refuza locul de munca oferit sau cuprinderea intr-o forma de recalificare, conducerea unitatii le va comunica in scris termenul de preaviz. In cazul in care la nivelul unitatii apare necesitatea unor concedieri colective, partile vor negocia acordarea de compensatii, in functie de posibilitatile unitatii.

La aplicarea efectiva a reducerii de personal, dupa reducerea posturilor vacante de natura celor desfiintate, masurile vor afecta in ordine:
a) CIM ale salariatilor care cumuleaza doua sau mai multe functii, precum si ale celor care cumuleaza pensia cu salariul;
b) CIM ale persoanelor care indeplinesc conditiile de pensionare la cererea unitatii;
c) CIM ale persoanelor care indeplinesc conditiile de pensionare la cererea lor.

In cazul in care masura desfacerii CIM ar afecta un salariat care a urmat o forma de calificare sau de perfectionare a pregatirii profesionale si a incheiat cu unitatea un act aditional la contractul de munca, prin care s-a obligat sa presteze o activitate intr-o anumita perioada de timp, administratia nu-i va putea pretinde acestuia despagubiri pentru perioada ramasa nelucrata pana la implinirea termenului, daca masura desfacerii contractului de munca nu-i este imputabila. In ipoteza in care doua sau mai multe persoane salariate sunt in aceeasi situatie, disponibilizarea se va face cu consultarea sindicatelor.

ANULAREA CONTRACTULUI
Drogeanu Ioana, Braila: "Dupa moartea sotului meu, neavand copii, am hotarat sa dau casa unor nepoate. Dupa ce am vandut casa, le-am dat banii si am cumparat un apartament cu doua camere. Am semnat actele, fara sa stiu ce inseamna respectivele cuvinte. Este posibil sa imi iau casa inapoi?".
  • RASPUNS: Posibilitatea pe care o aveti este aceea de a promova o actiune in anularea a contractului, invocand faptul ca nu v-ati dat un consimtamant valabil. Viciul de consimtamant pe care il puteti invoca e eroarea - art. 953 din Codul Civil: consimtamantul nu este valabil cand este dat prin eroare. Veti putea sustine ca eroarea a cazut asupra naturii actului pe care l-ati semnat. Insa trebuie sa stiti ca dumneavoastra ati incheiat un act autentic notarial, iar notarul respectiv se presupune ca v-a citit si explicat continutul actului juridic incheiat de dumneavoastra.
  • IMPOZIT PE TEREN
    Tarcatu Florentina, Tulcea: "Parintii mei sunt proprietarii unui teren administrat de Primaria Tulcea, aflat in extravilanul orasului. Este normal sa platim impozit pe acest teren?".
  • RASPUNS: Potrivit Codului Fiscal, orice persoana care are in proprietate teren situat in Romania datoreaza pentru acesta un impozit anual, numit impozit pe teren, care se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza caruia este situat terenul. Asadar, plata impozitului pe teren este obligatia proprietarului terenului si numai in situatia terenurilor proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, concesionate, inchiriate, date in administrare ori in folosinta, dupa caz, impozitul pe teren reprezinta sarcina fiscala a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz.
  • LEGEA 50/1991
    Delcea Danut, Bucuresti: "Care este distanta legala care trebuie pastrata intre doua case. Am un vecin care a construit o locuinta la 26 cm de noi".
  • RASPUNS: Potrivit Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, executarea lucrarilor de constructii este permisa pe baza unei autorizatii de construire ce se emite la solicitarea detinatorului titlului de proprietate asupra unui imobil ori a altui act ce confera dreptul de construire sau de desfiintare. Asadar, constructiile se pot realiza numai cu respectarea autorizatiei de construire, emisa in conditiile Legii nr. 50/1991 si a regulamentelor privind proiectarea si executarea constructiilor. Daca respectivul a ridicat constructia pe baza unei autorizatii de construire, atunci distanta este legala, iar in situatia in care a ridicat respectiva constructie fara autorizatie de construire, atunci fapta vecinului e contraventie.
  • ×