Contractul de credit reprezinta actul juridic in temeiul caruia creditorul acorda sau se angajeaza sa acorde, iar consumatorul accepta un credit in forma unui imprumut, a unei amanari a platii sau a altei facilitati financiare similare.
|
|
PLATA. In cazul in care achitati anticipat creditul, aveti dreptul la o reducere a valorii acestuia, stabilita proportional cu perioada de utilizare |
RETURNAREA BUNURILOR NEACHITATE
|
In cazul contractelor de credit pentru achizitia de bunuri, daca consumatorul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale, creditorul poate apela la caile legale in vederea returnarii bunurilor dupa expirarea unui termen suplimentar de 30 de zile de la data scadentei ultimei obligatii de plata neonorate. In cadrul acestui termen suplimentar, inainte de a apela la caile legale pentru returnarea bunurilor, creditorul are obligatia de a notifica fara intarziere consumatorul, justificand decizia sa, si de a solicita acordul scris al acestuia privind returnarea bunului. Notificarea consumatorului se face prin scrisoare recomandata. In cazul in care creditorul intra in posesia bunurilor, obligatiile dintre parti sunt astfel reglate incat sa se asigure ca repunerea in posesie nu atrage beneficii nejustificate. Aceste bunuri vor fi ridicate de vanzator, cu obligatia acestuia de a restitui creditorului contravaloarea bunurilor respective. Consumatorul are dreptul sa achite anticipat, integral sau partial, obligatiile sale rezultate din contractul de credit. In cazul achitarii anticipate a obligatiilor sale contractuale, consumatorul are dreptul la o reducere echitabila a costului creditului, stabilita proportional cu perioada de utilizare a creditului respectiv.
|
FACILITATI PENTRU ANGAJATORI |
Maria Marina, Baile Herculane, Caras- Severin: "Ma intereseaza continutul articolului 85
alin. 1 din Legea 76/2002 modificat prin Legea 107/2004".
RASPUNS: Art. 85 alin. 1. din Legea nr. 76/2002 cu modificarile intervenite pana la data de 20.12.2004 prevede faptul ca: "Angajatorii care incadreaza in munca pe perioada nedeterminata someri in varsta de peste 45 de ani sau someri intretinatori unici de familie primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, o suma egala cu un salariu de baza minim brut pe tara in vigoare, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 2 ani". De facilitatile prevazute de art. 85 alin. 1 beneficiaza si angajatorii care, in raport cu numarul de angajati, nu au obligatia, potrivit legii, de a incadra in munca persoane cu handicap, daca incadreaza in munca pe durata nedeterminata persoane cu handicap si le mentin raporturile de munca sau de serviciu cel putin 2 ani. Angajatorii care incadreaza in munca, potrivit legii, someri care in termen de 3 ani de la data angajarii indeplinesc, conform legii, conditiile pentru a solicita pensia anticipata partiala sau de acordare a pensiei pentru limita de varsta, daca nu indeplinesc conditiile de a solicita pensia anticipata partial, beneficiaza lunar, pe perioada angajarii, pana la data indeplinirii conditiilor respective, de o suma egala cu un salariu minim brut pe tara in vigoare, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj. Nu beneficiaza de facilitatile descrise mai sus angajatorii care in ultimii 2 ani au fost in raporturi de munca sau de serviciu cu persoanele angajate din categoriile prevazute mai sus.
|
REVENDICAREA CASEI PARINTESTI |
Dragan Demetra, Iasi: "Sunt nemultumita cu privire la modul in care se aplica Legea 10/2001 si va rog sa ma ajutati la restituirea in natura a fostei mele case parintesti. Aceasta a fost preluata abuziv de RS Romania prin act de donatie in decembrie 1966. Conform Legii 10/2001, ma incadrez la articlolul 2, alineatul C. Imobilul in cauza este abandonat si devastat. In octombrie anul trecut am telefonat la comisie si am aflat ca s-a dat aprobarea de restituire in natura si ca s-a trimis decizia la primarie, dar de atunci zace pentru a fi semnata. Cui sa ma adresez?".
RASPUNS: Stimata doamna, pentru rezolvarea problemei va sfatuim sa va adresati Autoritatii pentru Urmarirea Aplicarii Unitare a Legii 10/2001 (Bucuresti, Strada Smardan 3, Sector 3), care functioneaza sub autoritatea Cancelariei primului-ministru si care are competenta de a dispune demararea unui control privind modul de aplicare a Legii 10/2001. Insa entitatile obligate la restituire, respectiv unitatile detinatoare, au plenitudine de competenta in solutionarea notificarilor care fac obiectul procedurii administrative de restituire prevazute de Legea nr. 10/2001. Asadar, controlul aplicarii fazei administrative a legii de catre ministere si celelalte institutii publice centrale se efectueaza de catre Autoritatea pentru Urmarirea Aplicarii Unitare a Legii 10, iar controlul aplicarii fazei administrative cu privire la entitatile implicate in solutionarea notificarilor, situate pe raza teritoriala a judetului se exercita de catre prefect, Autoritatea fiind competenta sa solicite prefecturii initierea unui control cu privire la aspectele semnalate. Avand insa in vedere numarul mare al notificarilor pe Legea 10/2001, aceasta procedura este anevoioasa si presupune timp.
|