x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cu ochii in patru la volan

0
11 Oct 2005 - 00:00
OFTALMOLOGIE
"Vederea este unul dintre cele mai importante simturi. Depindem foarte mult de acest simt: ne orientam in spatiu, recunoastem, comparam, primim cea mai importanta cantitate de informatii, ne ajuta in viata de zi cu zi: casnica, profesionala, relationala", arata asistent universitar doctor Florentina Grigoriu, medic primar oftalmolog la Spitalul Universitar de Urgenta Bucuresti. La volan, 90% dintre decizii si gesturi depind direct de vederea conducatorului auto, in mai mare masura decat pentru o alta activitate.

Ce inseamna de fapt sa vedem bine explica dr. Florentina Grigoriu. Inseamna sa distingem detaliile din jurul nostru, fie ca sunt aproape, fie la distanta. Adica sa vedem clar sau sa avem o acuitate vizuala buna. A vedea bine mai inseamna sa acoperim o arie mare de detalii in jurul nostru, atunci cand mentinem privirea inainte. Cu alte cuvinte trebuie sa avem un camp vizual bun. Vederea buna presupune, de asemenea, capacitatea de a ne adapta rapid la trecerea de la lumina la intuneric. "Par firesti toate aceste capacitati ale ochiului pentru ca marea majoritate a oamenilor le au. Fiecare capacitate este importanta separat, dar toate sunt necesare. O singura veriga daca lipseste sau este incompleta, si omul sesizeaza dificultati de vedere", spune medicul.

Tipurile de vedere

Pentru a conduce autovehiculul sunt solicitate toate tipurile de vedere. Vederea periferica ne permite sa privim inainte si in acelasi timp sa observam ce se intampla in jur fara a fi nevoiti sa miscam capul. Vederea centrala este cea de acuratete maxima. Vederea binoculara ne ajuta sa distingem formele: este esentiala pentru a aprecia corect distantele. Vederea la distanta, foarte solicitata la volan, ne permite sa privim in departare si astfel sa anticipam actiunile. Sunt necesare una-doua secunde intre perceperea vizuala a unui obstacol si primul gest de a reactiona. Vederea de aproape ne ajuta sa consultam informatiile de la bordul masinii, iar vederea intermediara este necesara pentru a privi oglinzile retrovizoare.

Atentie la soare!

Din cauza luminii puternice, ochii sunt foarte solicitati cand ne aflam la volan. De aceea este necesar sa ne inarmam contra ebluisarii cu ochelari de soare corespunzatori. Atentie, la volan nu sunt recomandate lentilele foarte inchise. Daca purtati ochelari pentru corectarea vederii, este indicat sa alegeti lentile corectoare heliomate.

Un pericol considerabil il reprezinta contrastele puternice: cand rulam in plin soare si brusc trecem intr-o zona umbrita sau intr-un tunel, pret de cateva secunde avem impresia ca nu mai vedem nimic. Mai mult decat atat, timpul de recuperare a capacitatii vizuale in asemenea situatii creste o data cu varsta. De aceea, intotdeauna este bine sa reduceti viteza la apropierea de zonele intunecate.

Noaptea, perceperea contrastelor si culorilor se estompeaza. Astfel, evaluam mai putin bine distantele. Din acest motiv, trebuie sa ne adaptam comportamentul la volan si sa rulam cu viteza mai mica.

Orbirea provocata de farurile masinilor din sens opus reprezinta un dusman de temut al soferilor. Dupa ce suntem orbiti de luminile puternice, avem nevoie de cateva secunde pentru a recupera capacitatile vizuale. De asemenea, o data cu trecerea anilor, recuperarea este mai lenta. La ora actuala exista ochelari speciali de protectie pentru conducerea de noapte.

OCHELARI. Problemele de vedere pot avea consecinte majore asupra conducerii auto. Insa, daca este bine corectat, nici un defect de vedere nu poate impiedica o persoana sa obtina permis de conducere. Daca aveti nevoie de ochelari de vedere, aveti obligatia sa-i purtati ori de cate ori va aflati la volan. Daca trebuie sa purtati ochelari numai cand conduceti, este indicat sa aveti o pereche de rezerva in masina. Mergeti periodic la oftalmolog pentru a verifica dioptriile.

OBOSEALA OCULARA. Ochii obosesc repede pe timpul noptii, dar asta se intampla si cand conducem pe timp de ceata, ploaie sau ninsoare. De aceea, cand parcurgem distante lungi trebuie sa ne oprim din cand in cand: ochii au nevoie de odihna.

INSERARE. Acuitatea vizuala scade o data cu inserarea, cand se reduce contrastul dintre mediul inconjurator si obiecte. Atunci identificam cu dificultate unele obstacole si apreciem cu greu dimensiunile si distantele. De aceea in acest moment al zilei se pot comite mai multe greseli sau accidente de circulatie, semnaleaza dr. Florentina Grigoriu. Si culoarea obiectelor influenteaza acuitatea vizuala. Cel mai bine distingem albul, apoi in ordine descrescatoare galben, rosu, verde, albastru.
Citeşte mai multe despre:   arhiva jurnalul,   volan,   vederea

Serviciul de email marketing furnizat de