Probabil că nu mulţi ar fi pus pariu pe reuşita metamorforzării unui model comercial într-unul de familie, dar Fiat a bifat cu succes această provocare. Doblo a ajuns deja la cea de-a doua sa generaţie, Panorama, una care înglobează tot şapte locuri la interior cu posibilităţi multiple de versatilitate, dar care acum vine cu un design cu totul nou, mult mai atractiv. Graţie „artificiilor” folosite la exterior, constructorul italian a transformat imaginea de utilitară într-o maşină mult mai plăcută.
Ba chiar pe alocuri agresivă, dacă ne uităm la grupurile optice frontale, ce dau senzaţia unui animal de pradă, în timp ce grila radiatorului este şi ea de efect, fără prea mare legătură cu încercările anterioare pe zona respectivă făcute de Fiat. În lateral, liniile domoale şi asemănătoare cu Skoda Roomster au fost înlocuite de nişte linii drepte ferme şi groase, care, în ansamblul maşinii, dau foarte bine caracterului său de robusteţe. Mai pe scurt, progresul estetic este evident şi binevenit.
Modelul Doblo Panorama testat a fost dotat cu un motor 1.6 Multijet 105 CP DPF, care oferă puterea maximă la 4.000 rpm. Mulţumită sistemului de injecţie directă „Common Rail”, cuplul de 290 Nm este disponibil foarte de jos, de la 1.500 rpm, maşina lucrând cu ajutorul unei transmisii manuale în şase trepte. Ce înseamnă asta? În primul rând, autonomia de care se bucură este impresionantă, indiferent că vorbim despre trafic în mediu urban sau despre extra. În fişa tehnică, constructorul avansează o cifră de 6,1 l/100 km în condiţii de oraş, în timp ce realitatea din test a indicat ceva mai mult, dar tot sub 7 litri, asta şi datorită sistemului Start&Stop, care închide motorul la fiecare oprire din trafic, pentru ca apoi să-l repornească instantaneu în momentul apăsării pedalei de ambreiaj.
În afara Bucureştiului, Doblo Panorama 1.6 Multijet a înregistrat un consum de 5,8 l/100 km, cu patru pasageri în maşină şi ceva bagaje. Chiar dacă poate părea mult comparativ cu valoarea de 4,7 din fişa tehnică, gândiţi-vă că maşina oferea o autonomie peste pragul psihologic de 1.000 de kilometri, având un rezervor cu o capacitate de 60 de litri. Cât priveşte senzaţia la condus, aceasta este reconfortantă. Reprizele motorului sunt bine echilibrate, iar acesta nu este deloc zgomotos. Poziţia la volan este suficient de înaltă pentru a da siguranţă şoferului, iar suspensiile sunt destul de adecvate şi absorb fără mari eforturi craterele sistemului rutier de pe plaiul mioritic, deşi există şi momente când îşi deconspiră ascendenţa într-un model utilitar şi te hurducăie dacă iei mai tare denivelările.
N-am simţit raliu în Doblo Panorama mai deloc, dar asta în primul rând pentru că am ţinut cont de profilul său şi nu l-am pus să facă altceva decât ştie şi îi place: să ruleze corect şi economic pe drumuri extraurbane.
Marele argument al lui Doblo Panorama este interiorul. La fel ca generaţia anterioară, a primit tot şapte locuri, dar cele din spate sunt şi acum mai degrabă destinate unor copii, deoarece nişte adulţi de talie înaltă ar putea mai greu să facă faţă la drumuri lungi din cauza spaţiului mic pentru genunchi. Pentru drumuri scurte merge, totuşi! Locurile de depozitare sunt numeroase, cu o menţiune pentru spaţiul imens situat deasupra parasolarelor. Fără ultimul rând de scaune, spaţiul portbagajului este de 790 de litri. Sistemul Stop&Start este oferit în standard, iar sistemul audio cu MP3 este standard pentru versiunea Dynamic, precum cea testată, care mai cuprinde aer condiţionat automat, oglinzi electrice, telecomandă închidere centralizată _i o priză de 12 volţi în portbagaj.
Preţul pentru Fiat Doblo Panorama 1.6 Multijet 105 CP S&S în versiunea Dynamic este de 17.530 de euro, ofertă promoţională în această perioadă, maşina venind cu o garanţie pe cinci ani sau o limită de 500.000 de kilometri.
Date tehnice
Cilindree: 1.598 cmc
Putere: 105 CP/4.000 rpm
Cuplu maxim: 290 Nm/1.500 rpm
Transmisie: manuală, şase trepte
Acceleraţie 0-100 km: 13,4 secunde
Viteză maximă: 164 km/h
Consum mixt (oficial): 5,2 l/100 km