x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul În vizită la inspiraţie

În vizită la inspiraţie

de Eliza Dumitrescu    |    29 Iun 2008   •   00:00
În vizită la inspiraţie

PICTURĂ MODERNĂ ● Interbelicii în atelierele lor
Muzeul Naţional de Artă al României adăposteşte o expoziţie tematică, ce cuprinde 80 de picturi realizate din a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi pînă în perioada interbelică.



PICTURĂ MODERNĂ ● Interbelicii în atelierele lor
Muzeul Naţional de Artă al României adăposteşte o expoziţie tematică, ce cuprinde 80 de picturi realizate din a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi pînă în perioada interbelică.

Intitulată "Atelierul. Modelul. Pictorul", expoziţia se doreşte o incursiune în intimitatea creativă a pictorilor prin selectarea acelor lucrări ce reflectă spaţiul în care se infiripă opera de artă, fiinţa inspiratoare, modelul, şi ipostaze ale creatorilor prin intermediul autoportretelor.

Picturile expuse sînt semnate de artişti români renumiţi: Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Ion Andreescu, Nicolae Tonitza, dar şi de pictori mai puţin cunoscuţi, care vin cu abordări surprinzătoare: Tache Soroceanu, Ion Tincu, Theodorescu Romanati.

În arta modernă românească, tema atelierului a apărut sub influenţa artei franceze, a atelierelor lui Corot, Courbet, Matisse. În perioada acoperită de expoziţie, doi pictori români au recurs masiv la această temă: Theodor Aman şi Gheorghe Petraşcu.

Ruxandra Dreptu, organizatoarea expoziţiei, a fost multă vreme preocupată de "tema atelierului, ca loc în care se creează opera de artă, dar şi ca loc complex, care poate să fie casa pictorului, dar şi locul de prezentare monden, cum a fost atelierul lui Theodor Aman. Există şi atelierul acela subînţeles pe care îl putem bănui din naturi moarte şi nu în ultimul rînd atelierul în aer liber, aşa cum a fost Şcoala de la Barbizon în Franţa sau cea de la Balcic în pictura românească."

EXOTIC ŞI PITORESC. În epocă, ipostazele frecvente ale modelelor erau marcate de un anumit exotism. Se pictau ţigăncuşe ca în pînzele lui Nicolae Vermont, ţărăncuţe, un subiect preferat de Grigorescu. Odalisca este o temă venită tot pe filieră franceză şi cultivată mai ales de Iser. Între pictor şi model există o relaţie specială. "G.D. Mirea are o lucrare foarte mare în care soţia sa este înfăţişată în chip de marchiză. Theodor Pallady a pictat-o foarte mult pe Yvonne Cusin, modelul lui preferat." (Ruxandra Dreptu). La începuturi, autoportretul suplinea fotografia, fiind o mărturie, singura posibilă a figurii pictorului. Din perioada interbelică, pictorii încep să lase despre ei imagini ce sînt expresie mai ales a lumii lor interioare.
Expoziţia este realizată exclusiv din lucrări din Galeria Naţională şi va putea fi vizitată pînă la sfîrşitul lunii iulie.

×
Subiecte în articol: spectator