x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Impozitul pe venit

Impozitul pe venit

27 Mai 2005   •   00:00


  • de Eduard Fagaraseanu
  • SFATURI JURIDICE
  • BIR. Perioada impozabila este anul fiscal care corespunde anului calendaristic
    Potrivit Codului Fiscal, urmatoarele persoane datoreaza plata impozitului pe venit si sunt numite in continuare contribuabili: persoanele fizice rezidente; persoanele fizice nerezidente care desfasoara o activitate independenta prin intermediul unui sediu permanent in Romania; persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitati dependente in Romania; persoanele fizice nerezidente care obtin venituri.

    Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit sunt urmatoarele:
  • a) venituri din activitati independente;
  • b) venituri din salarii;
  • c) venituri din cedarea folosintei bunurilor;
  • d) venituri din investitii;
  • e) venituri din pensii;
  • f) venituri din activitati agricole;
  • g) venituri din premii si din jocuri de noroc;
  • h) venituri din alte surse.

    NEIMPOZABIL. In intelesul impozitului pe venit, urmatoarele venituri nu sunt impozabile:
  • a) ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice, precum si cele de aceeasi natura primite de la alte persoane, cu exceptia indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca. Nu sunt venituri impozabile indemnizatiile pentru: risc maternal, maternitate, cresterea copilului si ingrijirea copilului bolnav, suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, potrivit legii;
  • b) sumele incasate din asigurari de orice fel reprezentand despagubiri, sume asigurate, precum si orice alte drepturi, cu exceptia castigurilor primite de la societatile de asigurari ca urmare a contractului de asigurare incheiat intre parti, cu ocazia tragerilor de amortizare. Nu sunt venituri impozabile despagubirile in bani sau in natura primite de catre o persoana fizica ca urmare a unui prejudiciu material suferit de aceasta, inclusiv despagubirile reprezentand daunele morale;
  • c) sumele primite drept despagubiri pentru pagube suportate ca urmare a calamitatilor naturale, precum si pentru cazurile de invaliditate sau deces, conform legii;
  • d) pensiile pentru invalizii de razboi, orfanii, vaduvele/vaduvii de razboi, sumele fixe pentru ingrijirea pensionarilor care au fost incadrati in gradul I de invaliditate, precum si pensiile, altele decat pensiile platite din fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurari sociale, inclusiv cele din scheme facultative de pensii ocupationale si cele finantate de la bugetul de stat;
  • e) contravaloarea cupoanelor ce reprezinta bonuri de valoare care se acorda cu titlu gratuit persoanelor fizice conform dispozitiilor legale in vigoare;
  • f) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizare sau mecenat;
  • g) veniturile primite ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile si mobile corporale din patrimoniul personal, altele decat castigurile din transferul titlurilor de valoare;
  • h) drepturile in bani si in natura primite de militarii in termen, militarii cu termen redus, studentii si elevii unitatilor de invatamant din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala si persoanele civile, precum si cele ale gradatilor si soldatilor concentrati sau mobilizati;
  • i) bursele primite de persoanele care urmeaza orice forma de scolarizare sau perfectionare in cadru institutionalizat;
  • j) sumele sau bunurile primite cu titlu de mostenire si donatie;
  • k) veniturile din agricultura si silvicultura, cu exceptia anumitor categorii prevazute de Codul Fiscal;
  • l) veniturile primite de membrii misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare pentru activitatile desfasurate in Romania in calitatea lor oficiala, in conditii de reciprocitate, in virtutea regulilor generale ale dreptului international sau a prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte;
  • m) veniturile nete in valuta primite de membrii misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si institutelor culturale ale Romaniei amplasate in strainatate, in conformitate cu legislatia in vigoare;
  • n) veniturile primite de oficialii organismelor si organizatiilor internationale din activitatile desfasurate in Romania in calitatea lor oficiala, cu conditia ca pozitia acestora, de oficial, sa fie confirmata de Ministerul Afacerilor Externe;
  • o) veniturile primite de cetateni straini pentru activitatea de consultanta desfasurata in Romania, in conformitate cu acordurile de finantare nerambursabila incheiate de Romania cu alte state, cu organisme internationale si organizatii neguvernamentale;
  • p) veniturile primite de cetateni straini pentru activitati desfasurate in Romania, in calitate de corespondenti de presa, cu conditia reciprocitatii acordate cetatenilor romani pentru venituri din astfel de activitati si cu conditia ca pozitia acestor persoane sa fie confirmata de Ministerul Afacerilor Externe;
  • q) sumele reprezentand diferenta de dobanda subventionata pentru creditele primite in conformitate cu legislatia in vigoare;
  • r) subventiile primite pentru achizitionarea de bunuri, daca subventiile sunt acordate in conformitate cu legislatia in vigoare;
  • s) veniturile reprezentand avantaje in bani si/sau in natura primite de persoanele cu handicap, veteranii de razboi, invalizii si vaduvele de razboi, accidentatii de razboi in afara serviciului ordonat, persoanele persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, cele deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, urmasii eroilor-martiri, ranitilor, luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, precum si persoanele persecutate din motive etnice de regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945;
  • t) premiile obtinute de sportivii medaliati la campionatele mondiale, europene si la jocurile olimpice. Nu sunt venituri impozabile premiile, primele si indemnizatiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti, prevazuti in legislatia in materie, in vederea realizarii obiectivelor de inalta performanta: clasarea pe podiumul de premiere la campionatele europene, campionatele mondiale si jocurile olimpice, precum si calificarea si participarea la turneele finale ale campionatelor mondiale si europene, prima grupa valorica, precum si la jocurile olimpice, in cazul jocurilor sportive. Nu sunt venituri impozabile primele si indemnizatiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti, prevazuti de legislatia in materie, in vederea pregatirii si participarii la competitiile internationale oficiale ale loturilor reprezentative ale Romaniei; u) premiile si alte drepturi sub forma de cazare, masa, transport si altele asemenea, obtinute de elevi si studenti in cadrul competitiilor interne si internationale, inclusiv elevi si studenti nerezidenti in cadrul competitiilor desfasurate in Romania;
  • v) prima de stat acordata in conformitate cu prevederile Legii nr. 541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • x) alte venituri care nu sunt impozabile, asa cum sunt precizate la fiecare categorie de venit.

    VALOARE
    Cota de impozit pentru determinarea impozitului pe veniturile din: a) activitati independente; b) salarii; c) cedarea folosintei bunurilor; d) pensii; e) activitati agricole; f) premii; g) alte surse este de 16% aplicata asupra venitului impozabil corespunzator fiecarei surse din categoria respectiva, cu exceptia cotelor de impozit prevazute in categoriile de venituri din investitii, din jocuri de noroc si din transferul proprietatilor imobiliare. Perioada impozabila este anul fiscal care corespunde anului calendaristic. Deducerea personala, precum si celelalte sume fixe, exprimate in lei, se stabilesc prin ordin al ministrului Finantelor Publice. Sumele sunt calculate prin rotunjire la suta de mii de lei, in sensul ca fractiunile sub 100.000 lei se majoreaza la 100.000 lei.

    RETROCEDAREA BUNURILOR
    Mocofanescu Stefan, Bucuresti: "In amintirea tatalui socru, Dumitrescu Grigore, caruia comunistii i-au luat viata in 1971, dupa 1990 am apelat la toate organele statului pentru retrocedarea bunurilor luate de comunisti. Dupa sapte ani, prin justitie, am castigat revendicarea, dar ne-am impotmolit la punerea in posesie. Pentru aceasta este necesara prezenta domnilor executori judecatoresti care ne-au solicitat 400 de milioane de lei. Ce cai sunt pentru punerea in posesie?".

    RASPUNS: Actiunile in justitie conduc, in general, la pronuntarea unor hotarari susceptibile de executare silita. Asadar, executarea silita reprezinta procedura prin care creditorul, titularul dreptului recunoscut printr-o hotarare judecatoreasca, cu ajutorul organelor competente, il constrange pe debitorul sau, care nu isi executa de bunavoie obligatiile decurgand din titlu, sa le aduca la indeplinire. In mod normal, obligatia stabilita printr-o hotarare judecatoreasca se aduce la indeplinire de bunavoie. Problema cheltuielilor de executare este reglementata de Codul de Procedura Civila in felul urmator: partea care solicita indeplinirea unui act/activitate care intereseaza executarea silita este obligata sa avanseze cheltuielile necesare in acest scop. Cheltuielile dispuse din oficiu sunt achitate de creditor, urmand ca acestea sa fie recuperate de la debitorul urmarit, afara de cazul cand creditorul renunta la executare sau legea prevede altfel. Sumele ce urmeaza a fi platite se stabilesc de catre executorul judecatoresc, prin proces-verbal, pe baza dovezilor prezentate de partea interesata. Asadar, executarea silita are loc pana la realizarea dreptului recunoscut prin titlul executoriu, achitarea dobanzilor, penalitatilor sau altor sume, acordate potrivit legii prin acesta, precum si a cheltuielilor de executare.

    REZISTENTA ANTICOMUNISTA
    Tulceanu Petru, Tulcea: "M-am adresat Comisiei pentru constatrea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista pentru a se pronunta asupra documentelor inaintate - dosarul nr. 293/2003. Nu am primit nici un raspuns, decat o solicitare de a legaliza copia de pe certificatul de nastere, de aceea va rog sa imi spuneti daca m-am adresat unde trebuia si, daca nu, unde ar fi trebuit sa ma adresez? De asemenea, spuneti-mi ce acte fac obiectul Ordonantei de Urgenta 214/1999 cu modificarile ulterioare?".

    RASPUNS: Ordonanta de Urgenta nr. 214/1999 reglementeaza conditiile privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, precum si persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive. In ceea ce priveste organul catre care ati facut cererea, acesta este intr-adevar Comisia pentru constatarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista. Comisia verifica indeplinirea conditiilor prevazute de lege si, in cazul in care constata ca persoana condamnata sau supusa unei masuri administrative se incadreaza in prevederile prezentei ordonante de urgenta, solutioneaza cererea prin decizie, acordand calitatea de luptator in rezistenta anticomunista persoanei in favoarea careia s-a introdus cererea sau respinge cererea de constatare. Comisia este obligata sa se pronunte asupra cererii, in termen de cel mult 30 de zile de la sesizare, prin decizie motivata. Impotriva deciziei Comisiei pentru constatarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista, precum si in cazul refuzului nejustificat de a rezolva cererea persoana interesata poate introduce plangere la instanta de contencios administrativ competenta, potrivit art. 6 din OUG nr. 214/1999.
  • ×