Dulciuri. grasimi. calorii. e-uri
V-a cuprins febra cumparaturilor de Sarbatori? Aveti grija sa nu va ardeti. In aceasta perioada,
"fabricantii de obezitate" va ispitesc cu etichete si reclame mincinoase. Aflati de la specialistii nostri cum sa evitati capcanele in care va pierdeti silueta.
MOS CRACIUN CU UN NOU LOOK
In aceasta perioada, producatorii apeleaza la spiritul Sarbatorilor nu pentru semnificatia lor, ci pentru beneficiile ce pot fi obtinute. Astfel, Mos Craciun, consumator de laptic pe vremuri, s-a reconvertit si pare a fi un adept consecvent al bauturilor racoritoare. Renii Mosului si-au reorientat preferintele catre berea rece si spumoasa, de bucurie sau poate de suparare ca Mosul i-a transformat in cai-putere. Saniuta de altadata e acum perimata si inlocuita cu trenulete, camioane... Astfel se imprima cumparatorilor dorinta de a fi ca Mosul, de a avea in casa, de Sarbatori, ceea ce are si el. Pe ce mecanisme psihologice mizeaza spoturile publicitare? Ne explica psihologul Stefania Nita, de la Centrul de Psihologie de Actiune si Psihoterapie din Bucuresti. "Condensat intr-un timp scurt si o imagine succinta, spotul publicitar este ca un «stimul-soc», urmarind sa activeze o arie cat mai extinsa a analizatorilor celui care priveste, trezind in acelasi timp dorinta, nevoia de a incerca, a proba, a cumpara produsul respectiv. Astfel, in timpul vizionarii unui spot publicitar receptam cu ajutorul analizatorilor vizuali, care la randul lor activeaza alti analizatori, constituindu-se intr-un cumul de stimuli, care ne bombardeaza simturile. In acest mod se da frau liber imaginatiei si se ajunge in cele din urma la... cumpararea produsului. Se creeaza senzatii olfactive, gustative, tactile la nivel imaginativ, trezindu-se dorinta si curiozitatea de a incerca. Fie cafeaua aburinda, care este cheia succesului pentru un flirt reusit. Fie ciocolata care nu numai ca este sanatoasa, fiind facuta din laptele unor vacute de elita, dar are si efecte magice, dandu-ne energie, daca suntem copii, sau asigurandu-ne clipe de neuitat intr-o seara romantica, daca suntem adulti. La acestea se adauga impactul auditiv din coloana sonora a spotului, melodii, ritmuri, tempouri care contribuie la alcatuirea propriei imagini despre produsul in cauza. Si astfel se intampla sa cumparam... propria imagine despre un produs si nicidecum ceea ce este real in produsul respectiv." Prin urmare, reclamele sunt o invitatie la construirea de iluzii, fiind benefice dezvoltarii imaginatiei si mai putin pentru a ne arata calitatea produsului.TRADITIONALUL "A AVEA DIN BELSUG"
Ambalajele frumoase, stralucitoare se pot constitui in "forme fara continut", iar cumparatorii beneficiaza de o "impachetare" stralucita, insa nu si de un continut pe masura ambalajului. Abundenta in cosuri armonios aranjate contribuie la un beneficiu cantitativ, dar nu obligatoriu si calitativ. Insa nu o data se dovedeste ca buna parte din produsele luate la "gramada" fie nu au gust, fie sunt expirate sau aproape de termenul-limita, fie se dovedesc a fi inutile sau nesatisfacatoare pentru asteptarile pe care le-am avut cand le-am cumparat.Citește pe Antena3.ro
STITI CE MANCATI
Daca vreti sa stiti ce mancati, cititi eticheta cu atentie! De cele mai multe ori, etichetele intind capcane sanatatii noastre: mult acuzatele E-uri, grasimi vegetale hidrogenate si partial hidrogenate (margarina), zahar. Chiar daca este incompleta, eticheta ramane principala sursa de informatii despre un aliment, despre compozitia, prospetimea sau substantele care ar putea sa ne faca rau. Sa incepem cu prima capcana: E-urile. Sfatul nutritionistilor: daca nu stii ce inseamna trei E-uri de pe o eticheta, mai bine nu cumperi alimentul respectiv. Exista insa etichete pe care nu mai regasim nici un E. Sa fie acele alimente mai sanatoase? In nici un caz! Legile romanesti le permit producatorilor sa treaca pe eticheta fie denumirea chimica a aditivilor, fie codul numeric format din trei sau patru cifre. Pentru a-si vinde marfa, producatorul pune denumirile chimice, in speranta ca majoritatea consumatorilor nu se vor prinde ca este vorba despre E-uri. Astfel se explica de ce in loc de E 102 pe eticheta bauturilor carbogazoase scrie tartrazina, in loc de E 210, pe ambalajul dulciurilor, branzeturilor vedem acid benzoic. Iar lista poate continua... Tulburarile induse de consumul de E-uri pe termen lung nu sunt deloc de neglijat: urticaria, durerile de cap, dar si tulburarile de crestere, hiperactivitatea, obezitatea, bolile cronice, aparitia unor tumori.GRASIMILE ASCUNSE
|
"De Sarbatori mancam mai multa ciocolata decat de obicei. Ciocolata de calitate, care tine cu silueta noastra, contine minimum 70% cacao, unt de cacao, si nu inlocuitori. Inlocuitorii de unt de cacao sunt grasimi hidrogenate si partial hidrogenate, care favorizeaza aparitia aterosclerozei si a bolilor cardiovasculare. Daca are un continut ridicat de cacao, ciocolata este o sursa buna de antioxidanti"
prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi |
|
|
|
REGULI. Ce ar trebui sa precizeze in mod normal o eticheta? La aceasta intrebare ne raspunde prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi: "Legile romanesti prevad ca eticheta unui aliment trebuie sa contina lista ingredientelor in ordinea descrescatoare a cantitatii, lista aditivilor alimentari folositi, termenul de valabilitate, numele producatorului. Toate acestea nu ii spun insa mare lucru consumatorului daca nu are cultura in domeniul nutritiei. De aceea este necesara etichetarea nutritionala: cate calorii, cate grasimi, cate proteine, cate glucide contine un aliment. Deocamdata, in tara noastra etichetarea nutritionala este facultativa".
AROME ARTIFICIALE. Natural este un alt cuvant de pe etichete care ar putea sa ne induca in eroare. Bomboane, sucuri de fructe cu "arome identic naturale". In realitate sunt arome artificiale. |