x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Lancia Ypsilon, divă de oraş

Lancia Ypsilon, divă de oraş

de Dragos Stoica    |    13 Apr 2012   •   21:00
Lancia Ypsilon, divă de oraş

Dupa ce ca arata senzational, modelul premium de clasa mica rezerva surprize si sub capota, unde propune un motor de 0,9 litri si 85 de cai-putere. In plus, parcheaza singura!

Auzisem tot felul de pareri despre masinuta cu inima de motocicleta de la diferiti colegi de breasla, pareri asezate evident pe tot palierul, de la fani declarati la dezamagiti irecuperabili. Asa ca cel mai inteligent lucru care mi s-a parut de facut a fost sa ma conving personal de calitatile si defectele lui Lancia Ypsilon.

Inca de la prima privire, Ypsilon se infatiseaza drept o masina cu public-tinta feminin. E cocheta si futurista, dar respira si un aer usor retro, asta datorita grilei frontale. Cromatica in doua culori atrage instantaneu privirile, iar tinerele de pe marginea drumului nu-si pot ascunde dorinta, uitandu-se la modelul premium de clasa mica cu aceeasi voluptate pe care o au in fata unei genti semnate de Louis Vuiton. Manerele ingropate ale portierelor din spate dau senzatia unui coupé si nu de putine ori pasagerii destinati locurilor din spate asteptau sa le fac loc pe la scaunul soferului.

De efect sunt si stopurile spate, a caror forma coincide cu initiala modelului. Ca masina se adreseaza preponderent damelor este si mai evident la interior. Scaunele din fata sunt mai inguste, capabile sa se muleze pe talia unor domnisoare si nu tocmai adecvate unor barbati mai corpolenti, in timp ce distantele dintre pedale sunt mai mici decat in mod normal. Surprinzator, pe bancheta din spate pot intra trei adulti, ba chiar unii de talie superioara. Tabloul de bord este amplasat central, fiind practic vizibil de toti cei din masina, in timp ce soferul (soferita?) are vizibilitate sporita in fata.

Varianta testata a fost dotata cu cel mai interesant motor din gama Ypsilon, respectiv Twin Air Turbo in doi cilindri, de numai 0.9 litri, care vine insa numai in versiunile superioare de echipare, Gold&Platinum. In afara propulsorului de care vom vorbi, mai exista doua motorizari, 1.2 litri (69 CP) si 1.3 Multijet (95 CP). Oricum, Twin Air ofera comportament dinamic mai apropiat de o motocicleta decat de un motor aspirat. La turatii joase nu te da pe spate, in schimb sarit de 3.000 de turatii este spectacol, miscand Ypsilon precum un kart. Poate fi accelerat fara probleme pana la 6.000 rpm, iar masina are viata in ea de nebanuit. In oras este ideal, exista si un mod economic de rulare, plus sistemul Start&Stop. Cu ultimul trebuie insa putina rabdare, deoarece mai da rateuri, existand o diferenta perceptibila intre momentul apasarii ambreiajului si momentul cand motorul reporneste. Evident insa puteti dezactiva sistemul daca doriti.

La nivel oficial, consumul mixt este de 4.2 litri la suta de kilometri, in timp ce in mediu urban ar trebui sa se situeze la 5 litri. In realitate, valoarea ultimului a fost undeva in jurul a 8,5 litri, cu mentiunea ca n-am circulat in modul economic recomandat, plus cateva reprize sanatoase de sprint in trepte inferioare, provocate de curiozitatea legitima de a vedea cum se comporta motorasul. Transmisia manuala in cinci trepte este adecvata, iar Ypsilon 0.9 Twin Turbo poate adopta o viteza relaxata de croaziera, cu 120 de kilometri pe autostrada. In standard, modelul este echipat cu ABS+EBD, ESP+ASR si Hill Holder, airbag sofer si pasager (cu posibilitate dezactivare), windowbag-uri, centuri de siguranta fata cu pretensionare si limitator de sarcina si sistem isofix pentru bancheta posterioara.

Nu putem insa incheia fara a remarca sistemul Magic Parking, care, activat prin apasarea unui buton de pe consola centrala, cauta locurile potrivite de parcare laterala din partea dreapta, pentru ca apoi sa faca singur toata treaba, cu exceptia trecerii in marsarier si actionarii pedalelor. Inca o data, aviz soferitelor inspaimantate de ideea parcarii in centrul Bucurestiului! Lancia Ypsilon pleaca de la 10.990 de euro plus TVA, in cazul motorului de 1.2 litri. Cu propulsorul 0.9 Twin Air, in versiune Gold, masina costa 14.860 de euro, dar lista optionalelor poate urca factura la 18.000 de euro.

Lancia Ypsilon 0.9 Twin Air Turbo
Cilindree: 875 cmc
Putere: 85 CP/5.500 rpm
Cuplu maxim: 145 Nm/1.900 rpm
Transmisie: manuala, in cinci trepte
Acceleratie 0-100 km: 11,9 s
Viteza maxima: 176 km/h
Masa: 975 kg
Consum mixt oficial: 4,2 l/100 km
Volum rezervor: 40 l
Volum portbagaj: 275 l

×
Subiecte în articol: auto&moto