x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Noul permis de conducere din UE

Noul permis de conducere din UE

24 Ian 2005   •   00:00

INTEGRARE
FARA DIFERENTE - Statele membre vor emite acelasi tip de licente auto Prevazut sa inlocuiasca o diversitate de modele inca valabile in cele 25 de state membre, noul permis de conducere va trebui sa reuneasca toate calitatile necesare asigurarii unei circulari cat mai eficiente si mai rapide a informatiilor despre conducatorii auto inregistrati in tarile Uniunii Europene (UE).
MARIA TOADER

AGITATIE. Pasiunea europenilor pentru sofat nu va fi ingradita de noul permis comun
Dupa ce un nou tip de pasaport, mai exact cel biometric care urmeaza sa fie un instrument comun cetatenilor europeni si care va contine masuri de securizare sporite, a primit aprobarea Parlamentului european, autoritatile de la Bruxelles si-au propus sa creeze si un model comun de permis de conducere pentru toti impatimitii de sofat din Uniune. Astfel, aceasta propunere a Comisiei Europene a primit deja primul vot de sustinere din partea europarlamentarilor, caci saptamana trecuta Comitetul pentru Transporturi al Legislativului european a aprobat cu o majoritate covarsitoare modelul standard pentru permisul de conducere al soferilor din UE.

CARACTERISTICI. Daca inainte, actul de conducere se gasea sub forme cat se poate de diferite depinzand de tara in care a fost emise de acum inainte acesta se vrea a fi de marimea unei carti de credit. Acesta ar urma sa contina si un microcip cu datele posesorului si sa aiba aceeasi perioada de valabilitate pentru toate statele membre.

PRO SI CONTRA. Noua legislatie isi doreste atat sa intareasca securitatea pe drumurile din Uniune, cat si sa stopeze falsificarea permiselor de conducere. Partea financiara este insa vizibil afectata deoarece aceste permise aduc costuri suplimentare in acest sector pentru fiecare stat al UE. Dintr-un alt punct de vedere, aceasta metoda comuna presupune si transformari importante si foarte dificile in practicile nationale ale fiecarei tari europene. Dupa ce directivele europene vor fi aprobate, statelor membre li se vor acorda 10 ani pentru implementarea acestora.

NEMULTUMIRI. Valabilitatea permiselor a dat insa nastere la dispute. Daca pentru autoturisme licentele ar urma sa fie valabile 10 ani, pentru motociclete si camioane perioada s-ar reduce la jumatate. Deputatii europeni au respins de altfel proiectul Comisiei care ii dezavantaja pe conducatorii auto cu varste trecute de 65 de ani, caci propunerea viza o reinnoire a permisului la fiecare cinci ani dupa depasirea acestei varste. Astfel de prevederi nu ar putea decat sa-i deranjeze pe cetatenii din unele state europene carora le-au fost acordate permise de conducere pe viata si care nu sunt obligati sa se mai supuna unor noi examinari in vederea reinnoirii licentei. Chiar si introducerea unor controale medicale obligatorii pentru soferi cu varste care depasesc 45 de ani ar putea fi considerata drept exagerata de catre unii europeni, de aceea Parlamentul european le-a respins.

COMPLETARI. Noile directive introduc permise de conducere chiar si pentru motorete. Pe langa acestea, liderii europeni au stabilit si niste "cereri minime" pentru calificarea instructorilor auto. In ceea ce priveste atasarea la noile permise, sub forma de carduri, a microcipurilor cu datele personale ale conducatorului auto, aceasta este o decizie care va ramane la latitudinea fiecarui stat membru daca o va pune in practica.
×
Subiecte în articol: arhiva jurnalul conducere