x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Palatul Dos Aguas din Valencia

Palatul Dos Aguas din Valencia

15 Mar 2007   •   00:00

CLADIRI DE PATRIMONIU
Muzeul national de ceramica "Gonzalez Marti"
CLADIRI DE PATRIMONIU
" Muzeul national de ceramica "Gonzalez Marti" Istoria ceramicii reprezinta o impletire uluitoare si complexa de traditii continue sau intrerupte. Valencia este renumita pentru ceramica sa cu insemne heraldice, fiind unul dintre cele mai importante centre europene, in perioada medievala.

Articolele de olarie si portelan sunt obiecte realizate din argila intarita prin procedee de uscare sau ardere, insa prin adaugarea cenusii de cositor la smaltul pe baza de plumb articolele de olarie de culoare crem au capatat o culoare alba, astfel au putut fi pictate si s-a ivit cel mai cautat produs din ceramica din Europa, maiolica. Aceasta tehnica a fost introdusa in Spania de mauri, unde a inflorit intre 1300 si 1400 datorita traditiei hispano-maure. De aceea, pentru muzeul ceramicii orasul Valencia a ales drept sediu una dintre cele mai frumoase cladiri ale sale.

PALATUL DOS AGUAS

Portalul din alabastru al Palatului Dos Aguas este opera sculptorului Ignacio Vergara, dupa desenul lui Hipolito Rovira, 1740-1744
Numele vine de la cele doua rauri ce strabat Valencia, JÃƒÂşcar si Turia, a caror alegorie este portalul din alabastru, intrucat acestea traversau si mosia marchizilor Rabassa de Perell"s, proprietari ai palatului inca din secolul al XV-lea.

Cladirea a suferit extinse transformari incepand cu sfarsitul secolului al XVI-lea. Fatada actuala dateaza din anul 1699. In schita fatadei se pot observa etapele constructiei, fiind vorba despre trei corpuri alipite in jurul unei curti interioare. In anul 1740, lucrarile de modernizare ale palatului baroc au fost realizate de Ignacio Vergara, Hipolito Rovira si Luis Domingo, autori ai portalului, ai scarii principale, ai decoratiilor interioare si exterioare din stucco si ai picturilor murale din camerele mari.

Redecorarile au continuat pana in secolul al XIX-lea, fapt ce demonstreaza importanta si dorinta familiei de a avea o resedinta mereu la moda. Interioarele au fost complet transformate intre anii 1854 si 1867, perioada din care dateaza elaboratele decoratii acoperite cu foita de aur, stucaturi pictate ocru, sienna, lapis lazuli, o parte din mobilier si pardoselile din marmura policroma cu modele complexe. monument

De-a lungul timpului succesivele transformari au modificat structura cladirii. Scara principala in forma sa actuala a fost construita in secolul al XVIII-lea. Intre 1999-2003 in holul principal au fost restaurate texturi, luciul si culoarea marmurei si detaliile in stucco ale peretilor si tavanelor. Dar in acelasi timp au fost amenajate in conditii optime serviciile necesare unui muzeu contemporan

Dupa primul razboi mondial, palatul a fost aproape abandonat. In timpul razboiului civil din Spania, guvernul provizoriu a rechizitionat cladirea, aceasta devenind sediul Consiliului de Stat. Propunerea de a deveni muzeu al ceramicii dateaza din 1937. O data cu moartea proprietarului, in 1941, palatul a fost declarat monument, autoritatile incepand demersurile pentru a-l cumpara, placand ideea unui muzeu in interiorul altui muzeu, resedinta marchizului fiind cadrul perfect pentru expunerea colectiilor de ceramica valenciana.

Muzeul National de ceramica "Gonzalez Marti" a fost deschis in anul 1954, dupa cinci ani de lucrari de restaurare a cladirii, care fusese achizitionata in 1949 cu 2 milioane de pesetas. Initial, colectiile de ceramica erau expuse in palat. In prezent, la parter si la mezanin au fost amenajate spatii pentru expozitii temporare si servicii didactice. La etajul I a fost redata ambianta baroca a Palatului Dos Aguas, cel de-al doilea etaj fiind exclusiv o prezentare sistematica a minunatelor colectii de ceramica.

LUCRARI DE RESTAURARE

Recent, muzeul a fost supus unui complex si complet proces de restaurare. Degradarea cladirii era evidenta, prezentand deficiente structurale, umiditate ridicata a zidurilor, mucegairea peretilor si a tavanului, termite si farmitarea decoratiilor. Principiul restaurarii a fost acela de a reda principalelor spatii ale Palatului ambianta initiala, prin interventii minime, justificabile, primand consolidarea, integrarea identificabila si reversibila si folosirea materialelor compatibile cu cele originale. Colectiile cuprind de la ceramica musulmana din secolele XI-XII pana la cele mai rafinate portelanuri cu decoratie B...rain, pictate manual sau portelanuri produse in fabricile din La Cartuja, Cartagena sau Santander. Printre numeroasele exponate se afla si cateva piese unicat realizate intre anii 1951 si 1953 si daruite muzeului de Pablo Picasso.

Decoratiile interioare si exterioare din stucco si picturile murale din camerele mari au fost refacute in anul 1740

Curtea interioara este strajuita de sculpturi neoclasice, printre care zeita Fortuna si Sfanta Agnes, dar si basoreliefuri reprezentand figuri alegorice din teracota


In urma interventiilor arhitecturale, atriumul a primit un acoperisdin sticla, astfel elegantul spatiu poate fi acum folosit pentru expozitii temporare


Multe dintre camerele palatului au fost numite dupa culoarea tapiteriei peretilor si a mobilierului. In imaginea de sus este camera rosie cu mobilier Ludovic XV. Jos este camera pompeiana, Faunul fiind opera lui Marco Diaz Pinatado, iar vasele din alabastru in stil Empire dateaza de la inceputul secolului al XIX-lea

  • imagini: COLLECTION "VER MUSEOS"
  • ×
    Subiecte în articol: arhiva jurnalul ceramica