x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Procesul Bologna - Tranzitie grea de la romanesc la european

0
Autor: Laura Toma 24 Ian 2007 - 00:00
De patru luni, procesul Bologna face cunostinta cu sistemul universitar de la noi. Un prim bilant al implementarii a fost facut in cadrul unei dezbateri organizate de Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti. Concluziile ANOSR: creditele transferabile dau inca batai de cap, comunicarea este slaba si reticenta studentilor romani in fata legislatei europene este de actualitate. Una peste alta, procesul Bologna ne da de furca.

"In cel putin doua mari universitati, din Iasi si Cluj, am intampinat unele piedici, nu profesorii sau rectorii s-au opus, ci chiar reprezentantii studentilor in Senat au refuzat sa difuzeze materialele Bologna pentru ca se temeau de profesori. Ei sustin ca multi profesori nu se identifica cu schimbarea si din punctul asta de vedere ar fi vazut in ei niste promotori a ceva «dezavantajos». Si n-au vrut sa riste", a spus Vlad Atanasiu, ANOSR.

BURSA CREDITELOR. Nici sistemul european de credite transferabile (ECTS) nu face casa buna cu universitatile de la noi. "Practica cimentata este ca decanul sau seful de catedra sa atribuie cel mai mare numar de credite la obiectul de studiu pe care il preda. In sistemul european, creditele reflecta volumul de munca pe care il cere un obiect de studiu", a spus Dumitru Oprea, rectorul Universitatii "Al.I. Cuza" din Iasi. In legislatia europeana un credit echivaleaza cu 25-30 de ore de studiu. ECTS este bazat pe principiul ca 60 de credite masoara volumul de munca depus de un student cu program normal intr-un an universitar. "Romania este total in afara legii europene, sistemul de la noi este unul populist, nu competitiv. La noi, universitatile au ca miza sa obtina bani, incat unui student i se permite sa faca si trei facultati in paralel", a adaugat Oprea.

CU OCHELARI DE CAL. Un alt minus punctat de reprezentantii universitari ieseni este legat de suplimentul de diploma, cu care absolventii romani vor intra in mobilitate in Spatiul European de Invatamant Superior prin faptul ca este valabil doar pentru o singura specializare, chiar daca sectia a presupus o dubla competenta. "Nu se poate sa limitam mobilitatea doar prin faptul ca Ministerul Educatiei poarta uneori ochelari de cal; daca la Facultatea de Litere putem trece dubla specializare pe supliment, de ce n-am putea trece si matematica-fizica", i-a intrebat rectorul Oprea pe reprezentantii ministerului.
Citeşte mai multe despre:   arhiva jurnalul

Serviciul de email marketing furnizat de