x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Renaşterea designului de obiect

Renaşterea designului de obiect

de Otilia Vintilă-Bolchiş    |    28 Aug 2008   •   00:00

Am ales pentru exemplificare cîteva propuneri interesante pentru cotidianul şi atît de răspînditul obicei de a bea un ceai sau o cafea.

Nu vrem să se înţeleagă din titlul de mai sus faptul că designul de obiect a fost vreodată abandonat în vreun domeniu. Vorbim despre o revitalizare a acestei activităţi şi, mai cu seamă, despre o intervenţie vitală, evidentă, a unor tineri profesionişti în domeniu. Am ales pentru exemplificare cîteva propuneri interesante pentru cotidianul şi atît de răspînditul obicei de a bea un ceai sau o cafea.

 

Eternul alb…

Albul este purtătorul delicateţii. Cafetiera, zaharniţa, ceaşca şi farfurioara de sub ea, toate de un alb imaculat, dau bine pe orice fundal. Lumina şi umbra se aşază definind volumele, urmărind conturul impecabil al trunchiului de con. Toarta are forma ideală pentru a fi apucată cu siguranţă în deplină stabilitate. Simetrie şi echilibru, dublate de un fel de nobleţe a perfecţiunii. Cîţi dintre noi, ţinînd în mînă un astfel de obiect, ne gîndim la munca acelora care l-au imaginat şi l-au creat cu precizie de bijutier? Designerul de azi lucrează cu programe sofisticate, pe computer, face echipă cu tehnicieni din industria de resort, cu doctori în marketing sau cu cercetători capabili să creeze noi formule ale materialului. Obiectul, trecut prin procese industriale şi ajuns pe rafturile magazinelor, are o istorie fascinantă şi, mai întotdeauna, necunoscută de publicul larg.

 

Arta ceramicii

Ce dovadă mai bună pentru afirmaţiile de mai sus decît evoluţia industriei ceramicii, un material care s-a aflat dintotdeauna la graniţa dintre artă şi industrie utilitară? Nobleţea ceramicii, aflată la mare preţ încă din Antichitate, îşi reafirmă statutul de “vedetă” şi forţa de persuasiune asupra spiritului uman.

 

Pe masă, glastra şi fructiera

Decorarea mesei, fără a fi în mod obligatoriu o masă festivă, a trecut dincolo de accesoriile şi trucurile binecunoscute (flori, şerveţele colorate, fructe exotice etc.) şi se îndreaptă către esenţa conceptuală a obiectului utilitar. Glastra pentru flori devine ea însăşi atractivă prin formă, culoare sau material. Ea se transformă în spectacol de sine stătător capabil să capteze interesul şi să înveselească atmosfera.

Suportul pentru fructe te invită să-ţi foloseşti imaginaţia, să completezi spirala tăvilor concentrice. Realizînd în trei linii esenţiale forma bradului, el sugerează podoaba suplimentară a fructului proaspăt, dar rămîne în acelaşi timp o prezenţă bine definită din punct de vedere estetic.

×