x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Scrisori - 15 aprilie 2005

Scrisori - 15 aprilie 2005

14 Apr 2005   •   00:00
Zanfirache Ion, Turceni, jud. Gorj:
"Sunt posesorul a doua certificate de actionar la doua societati comerciale. De ani buni de cand am aceste certificate de actionar, nu am beneficiat de nici un dividend. Va rog sa-mi spuneti ce pot sa fac si cui sa ma adresez? Aceste societati nu sunt familiare si nici in curs de faliment".

RASPUNS: Orice societate care are actiuni distribuite public este obligata sa anunte burselor unde sunt tranzactionate, in presa si in Monitorul Oficial datele AGA, ca si date despre activitatea sa. Informatii puteti obtine si de la o filiala locala a unei societati de servicii de investitii financiare, care este autorizata sa intermedieze tranzactionarea actiunilor la una dintre cele doua burse. Daca sunteti interesat si aveti posibilitatea, puteti consulta si site-urile: www.rasd.ro (pentru societatile cotate la Bursa Electronica Rasdaq) si www.bvb.ro (pentru cele cotate la Bursa de Valori Bucuresti), unde sunt disponibile rapoartele societatilor emitente de actiuni, facute publice conform legii.

Georgescu Dragos, Bucuresti:
"Va rog sa imi spuneti daca facturile care vin de la casa de vacanta de la tara (comuna Dascalu, Ilfov) pot fi platite si in Bucuresti. Daca nu, se poate schimba adresa la care vin facturile sau se pot achita prin banca? Va multumesc".

RASPUNS: De la Electrica Muntenia Sud SA am primit pentru dumneavoastra urmatorul raspuns: "Pentru facturile aferente casei de vacanta a domnului Georgescu, din comuna Dascalu, judetul Ilfov, domnia-sa are posibilitatea achitarii acestora si in municipiul Bucuresti, la oricare dintre cele 12 Centre de Relatii cu Clientii. Acest lucru este posibil deoarece, incepand cu luna octombrie 2004, Electrica Muntenia Sud SA a extins, pentru consumatorii casnici, sistemul de citire, facturare si incasare lunara pe baza de consum estimat si regularizare la trei luni, deja existent in municipiul Bucuresti, si la sucursalele Ilfov si Giurgiu. Sistemul presupune facturarea si incasarea lunara a energiei electrice, in baza unui consum estimat, urmand ca regularizarea consumului sa se faca la un interval de trei luni, o data cu citirea contorului. Optiunea pentru sistemul de citire, facturare si incasare pe baza consumului estimat a fost determinata de faptul ca acesta este un sistem modern, utilizat pe scara larga in Europa si deschide calea unei relatii transparente, bazate pe increderea reciproca intre furnizorul de energie electrica si client. Unul dintre avantajele optimizarii sistemului de citire, facturare si incasare la nivelul filialei Electrica Muntenia Sud SA este acela ca abonatii casnici pot achita factura de energie electrica la oricare Centru de Relatii cu Clientii din municipiul Bucuresti, jud. Ilfov si jud. Giurgiu, indiferent de zona de arondare. Totodata, va informam si asupra noilor modalitati de plata pe care Electrica Muntenia Sud SA le-a pus la dispozitia clientilor sai, ca raspuns la solicitarile actuale ale pietei, de a oferi persoanelor fizice mai multe posibilitati pentru plata facturilor de energie electrica. Posesorii de card bancar (de debit sau de credit) pot plati factura de energie electrica prin cele doua sisteme de plata existente la ora actuala: 1. Plata facturilor prin card bancar (de debit sau de credit) prin intermediul celor doua sisteme de plata existente la ora actuala prin intermediul terminalelor POS instalate in Centrele de Relatii cu Clientii ale Sucursalei Bucuresti sau prin intermediul bancomatelor, prin reteaua ATM a Bancii Comerciale Romane, cu care filiala a incheiat contract. In acest sens, este necesar ca abonatul sa se prezinte la banca cu o factura de energie electrica, in vederea incheierii conventiei de plata. Factura este necesara pentru completarea conventiei cu datele de identificare ale abonatului, respectiv cod client si numar contract de furnizare a energiei electrice. Dupa inregistrarea conventiei, se va putea efectua plata facturilor de energie electrica prin oricare dintre bancomatele bancii. 2. Plata facturilor prin automate de incasare, Easy Payments. Aceasta modalitate de plata permite plata in numerar a facturilor de energie electrica printr-un sistem automat de incasare, primul de acest gen pe piata romaneasca. Sistemul functioneaza la sediul CityBank din Bucuresti (B-dul Iancu de Hunedoara nr. 8, Sector 1) si la Avon Cosmetics Express Center (Piata Lahovari nr. 36-40, Sector 1). 3. Plata facturilor prin sistemul UniKasa la oricare benzinarie Agip din municipiul Bucuresti. 4. Plata facturilor prin direct debit. Aceasta modalitate de plata poate fi utilizata daca abonatul are cont deschis la Banca Raiffeisein, cu care societatea noastra a incheiat contract in acest sens. Pentru a achita factura de energie electrica prin acest sistem, este necesar ca abonatul sa incheie cu banca o conventie de plata in care va specifica codul client inscris pe factura. De asemenea, conform HG 1007/2004 pentru aprobarea regulamentului de furnizare a energiei electrice la consumatori, furnizorul transmite factura consumatorului prin modul de distribuire convenit cu acesta. Modul de primire a facturilor de energie electrica se alege de consumator, dintre cele practicate de furnizor. Furnizorul trebuie sa ofere mai multe modalitati de distribuire (de exemplu: distribuirea de catre reprezentantul furnizorului la sediul consumatorului, ridicarea de catre consumator de la sediul furnizorului, prin banca, prin posta, Internet).

Boteanu Laura Eliza, Campulung Muscel:
"In octombrie 2004 am dat nastere unei fetite care are acum sase luni. Tot in aceeasi luna am intrat in concediu de sarcina si lauzie. In februarie trebuia sa intru in concediu de crestere a copilului pana la varsta de doi ani, dar mi s-a spus de catre patroni ca nu pot beneficia de aceasta indemnizatie, deoarece imi lipsesc 4 zile din stagiul de cotizare. (am 207,5 zile, in loc de 211). Este posibil ca, pentru lipsa acestor zile, sa nu pot beneficia de indemnizatie".

RASPUNS: Nu veti putea beneficia de concediu de crestere a copilului pana la varsta de doi ani daca nu aveti numarul necesar de zile corespunzator stagiului de cotizare.

Irina Pop, Bucuresti:
"Sunt administratorul unui bloc. La parterul blocului sunt o cofetarie si un magazin. Problema este ca acestia nu vor sa se debranseze decat daca platim noi debransarea. Stiu ca exista o lege sau un act normativ dat de primarie prin care se spune ca ar trebui clar stabilite cheltuielile. Va rog sa-mi spuneti care este acel act normativ si ce trebuie noi sa facem si ce trebuie sa faca acele doua magazine".

RASPUNS: Potrivit specialistilor de la Liga Asociatiilor de Proprietari - Habitat, "separarea spatiilor comerciale de la parterul blocului este obligatorie, conform prevederilor Hotararii Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 41/14.02.2002, care nu face decat sa intareasca dispozitiile unei alte Hotarari a Consiliului Local din 1997. Doamna se poate adresa Primariei municipiului Bucuresti pentru a solicita aplicarea acestei hotarari. Asociatia de proprietari ar trebui sa detina la sediul administratiei blocului Legislatia locativa si conexa pentru a putea fi consultata de fiecare proprietar si in acest fel sa verifice daca si conducerea si administratia asociatiei respecta sau nu prevederile legislative din domeniu. Proprietarii au dreptul si obligatia sa ceara lamuriri conducerii asociatiei in orice probleme care apar in cadrul asociatiei. Pentru lamurirea oricaror altor probleme privind functionarea Asociatiilor de Proprietari, va asteptam la actiunile organizate de noi, in colaborare cu organele autoritatii de stat, la sediul din B-dul Natiunile Unite 5, Bloc 110, parter".

DREPTURILE CONSUMATORILOR LA INCHEIEREA CONTRACTELOR

Legea nr. 296/2004 reglementeaza conditiile in care se incheie contractele intre comercianti si consumatori pentru vanzare de bunuri sau prestare de servicii. Asadar, orice contract incheiat intre comercianti si consumatori, pentru vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii, va cuprinde clauze contractuale clare, fara echivoc, pentru intelegerea carora nu sunt necesare cunostinte de specialitate.

Orice informatii privind pachetele de servicii turistice, preturile acestora, contractele de credit pentru consum si toate celelalte conditii aplicabile contractului, comunicate de organizator sau de detailist consumatorului, trebuie sa contina indicatii corecte si clare, care sa nu permita interpretari echivoce ale acestora. In caz de dubiu asupra interpretarii unor clauze contractuale, acestea vor fi interpretate in favoarea consumatorului.

CLAUZE. Se interzice comerciantilor stipularea de clauze abuzive in contractele incheiate cu consumatorii. O clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu consumatorul va fi considerata abuziva daca, prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract, creeaza, in detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor.

O clauza contractuala va fi considerata ca nefiind negociata direct cu consumatorul, daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitatea consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele preformulate sau conditiile generale de vanzare practicate de comercianti pe piata produsului sau serviciului respectiv. Faptul ca anumite aspecte ale clauzelor contractuale sau numai una dintre clauze a fost negociata direct cu consumatorul nu exclude aplicarea prevederilor legale pentru restul contractului, in cazul in care o evaluare globala a contractului evidentiaza ca acesta a fost prestabilit unilateral de comerciant. Daca un comerciant pretinde ca o clauza preformulata a fost negociata direct cu consumatorul este de datoria lui sa prezinte probe in acest sens.

Contractul trebuie sa stipuleze, cu caractere mari si in imediata vecinatate a locului rezervat pentru semnatura consumatorului, clauza expresa despre dreptul de denuntare unilaterala a contractului, dupa caz, precum si numele si adresa comerciantului fata de care consumatorul poate sa isi exercite acest drept, conform dispozitiilor legale.

Comerciantul este obligat sa remita consumatorului un exemplar din contractul incheiat si sa poata proba acest lucru in fata organelor de control. Dreptul consumatorului la denuntarea contractului nu poate fi anulat de nici o clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept.

Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati

APEL UMANITAR

Ailioaei Adriana, com. Cornu de Jos, jud. Prahova: "Am trei fete. Cristina are 20 de ani si este bolnava de leucemie, a fost depistata acum un an si de atunci ma costa 9 milioane de lei tratamentul si perfuziile de sange pe care i le fac la fiecare doua luni. Nu am bani si nici nu cred ca voi avea pentru a ajunge in Germania pentru a i se face transplant de maduva. Eu lucrez la o firma ca femeie de serviciu. In speranta ca se vor gasi oameni de bine care sa ne ajute financiar am deschis un cont bancar la BCR, Campina: nr. cont: 459005038601; cod IBSN: RO74RNCB3910459005038601. Pot fi contactata la numarul de telefon: 0724.63.64.29, dupa ora 16:00. Va multumim".
×