x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Scrisori - 20 ianuarie 2006

Scrisori - 20 ianuarie 2006

20 Ian 2006   •   00:00

Pantazi Aurel, Calarasi:
"Suntem un grup de pensionari care am studiat legea care reglementeaza modul de recalculare a pensiilor. Vrem sa stim si noi de ce angajatorii nu elibereaza adeverinta cu salarii brute individuale, conform art. 164 din Legea 19/2000 cu privire la recalcularea pensiilor? De ce Casa de Pensii Judeteana nu da dispozitie angajatorilor sa ne elibereze adeverinte?"

RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns: "In situatia in care in documentatia de pensionare sunt inscrise perioade care constituie vechime in munca, fara insa a exista si date referitoare la salariile avute de persoana in cauza in perioadele respective, casele teritoriale de pensii vor determina punctajul mediu anual utilizand salariile minime pe tara, brute sau nete, dupa caz, prevazute pentru acele perioade la art. 164 si in anexa nr. 7 la Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare. De asemenea, va informam ca, potrivit prevederilor art. 9 alin (2), prezentarea actelor doveditoare necesare reconstituirii documentatiei de pensii intra in sarcina pensionarilor in cauza. Totodata, precizam ca eliberarea adeverintelor cu privire la salarii sau alte sporuri cu caracter permanent intra exclusiv in sarcina angajatorului".

Laghi Ioan, Bucuresti:
"Am 94 de ani si va rog sa ma ajutati in urmatoarea problema. Sunt proprietar a trei camere, denumite generos «apartamente», din care una, dispusa la parter, este bucatarie. Acum zece ani, vecina de deasupra mi-a inundat in repetate randuri bucataria, plafonul fiind intr-un stadiu avansat de degradare. Precizez ca acest bloc este construit in 1890, iar atunci betonul nu era inventat, astfel incat la plansee s-au folosit scanduri si stuf. Deoarece aceasta vecina refuza orice dialog pentru rezolvarea problemei, va rog sa ma indrumati unde sa ma adresez. Daca numai prin justitie se poate rezolva, la deschiderea actiunii trebuie sa prezint si o expertiza a unui specialist, pericolul caderii plafonului fiind previzibil?"

RASPUNS: Potrivit specialistilor de la Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat, "daca nu se iau masuri de catre Asociatia de Proprietari in sensul consolidarii cladirii si pastrarii sigurantei folosintei, sfatuim pe toti cei care se afla in situatii asemanatoare sa se adreseze urmatoarelor foruri: Primaria de sector - Serviciul pentru relatii cu Asociatiile de Proprietari; Inspectoratul de Stat in Constructii - careia i se poate solicita analizarea situatiei de catre un specialist; Corpul expertilor tehnici pentru efectuarea unei expertize tehnice ce poate fi folosita ulterior ca proba in instanta".

Voica Otilia, Pitesti:
"Va rog sa ma ajutati, facand publica o situatie fara precedent, o incalcare a legilor statului si ale bunului-simt. Domnul presedinte al Asociatiei de proprietari Valahia P29, a reziliat contractele asociatiei cu SC Distrigaz SA si SC Termoficare 2000 SA, fara o hotarare judecatoreasca si fara acordul proprietarilor, lasand trei apartamente fara caldura, apa calda si gaze. Restul de 16 apartamente au contracte individuale cu SC Distrigaz si centrale termice proprii. Domnul in cauza si-a motivat gestul prin faptul ca asociatia are o datorie de 89.000.000 ROL la SC Termoficare 2000, dar conducerea societatii l-a atentionat in scris ca e ilegal sa rezilieze contractul fara acordul tuturor proprietarilor, cu un preaviz de cel putin trei luni inainte de inceperea sezonului rece. Acest lucru nu l-a oprit, a amenintat ca, incepand cu 1.10.2005, asociatia nu va mai achita nici o factura. La SC Distrigaz, asociatia nu are restante si a cerut reziliere pe motiv ca exista contorizari individuale pe scara, "uitand" sa mentioneze ca trei apartamente nu au contorizari individuale. O parte din datoria asociatiei e a apartamentelor care au centrale proprii, iar jumatate din suma, aproape 50.000.000, apartine unui singur apartament, care a primit acordul dumnealui sa-si faca contract individual si si-a montat centrala de apartament. Din cele doua apartamente ramase fara gaze si agent termic unul nu are restante, unul e al meu. Am restante nu mai vechi de 2004, cand, in urma disponibilizarii am ramas fara venituri si am platit sporadic. Presedintele avea posibilitatea, conform legii, sa ma actioneze in justitie. Singura solutie pentru noi este refacerea contractelor asociatiei, dar presedintele nu este de acord. M-am adresat Primariei, unde mi s-a raspuns ca e un abuz. M-am adresat Justitiei, dar s-a amanat de doua ori si nu stiu cat va mai dura, iar noi nu mai rezistam in gerul din casa noastra. Ce putem sa mai facem?"

RASPUNS: In aceasta situatie trebuie sa obtineti o sentinta definitiva si irevocabila care sa-l oblige pe presedintele asociatiei de proprietari sa intre in legalitate si sa va respecte drepturile. Urmariti punerea in aplicare a acestei sentinte prin intermediul unui executor judecatoresc cat de curand.

FUNCTIONAREA ENTITATILOR DE SCHIMB VALUTAR
Operatiunile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice pe teritoriul Romaniei pot fi efectuate numai de urmatoarele categorii de entitati - intermediari, cu indeplinirea conditiilor legale aplicabile:
  • institutii de credit, autorizate de Banca Nationala a Romaniei sa functioneze in Romania;
  • case de schimb valutar, organizate ca persoane juridice conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, avand ca obiect principal de activitate schimbul valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice. Activitatile secundare nu pot fi altele decat cele incluse in grupa 67 - Activitati auxiliare intermedierilor financiare din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN - actualizata;
  • persoanele juridice si alte entitati care beneficiaza de prevederi legale exprese si au stipulat in actele constitutive care le reglementeaza infiintarea si functionarea activitatii de schimb valutar pentru persoane fizice;
  • entitatile care detin in administrare structuri de primire turistice cu functiuni de cazare turistica si au in obiectul de activitate operatiuni de cumparare de valute cotate sub forma de numerar si substitute de numerar.

    CONDITII. Norma BNR nr. 4 din 1.04.2005 prevede ca la sediul fiecarui punct de schimb valutar vor fi afisate la loc vizibil fotocopia scrisorii Bancii Nationale a Romaniei - Directia reglementare si autorizare de atribuire a codului statistic, precum si programul zilnic de functionare ce trebuie respectat. Operatiunile de vanzare/cumparare pentru persoane fizice se fac pe baza de document de identitate legal valabil. Se interzice inscrierea in documentul de identitate de mentiuni privind efectuarea operatiunilor de schimb valutar. Punctele de schimb valutar isi stabilesc in mod liber cursurile de schimb valutar, atat cele de cumparare, cat si cele de vanzare.

    Listele cursurilor de schimb de vanzare/cumparare pentru valutele cotate si substitute de numerar, semnate de persoanele imputernicite de conducerea entitatilor de schimb valutar, purtand stampila acestora, vor fi afisate la loc vizibil, pe perioada programului zilnic de lucru, urmand ca la sfarsitul zilei de lucru sa fie anexate la registrul tranzactiilor.

    Entitatile care fuctioneaza ca punct de schimb valutar intocmesc buletine de schimb valutar sau bonuri fiscale (pentru schimb valutar), potrivit prevederilor legale aplicabile.

    Pentru fiecare tranzactie se vor intocmi bonuri fiscale (pentru schimb valutar) sau buletine de schimb valutar, dupa caz, care trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente: denumirea emitentului; adresa emitentului; codul statistic al punctului de schimb valutar; data emiterii; seria si numarul buletinului de schimb valutar/bonului fiscal (pentru schimb valutar); numele si prenumele clientului; tara clientului; categoria rezident/nerezident; documentul de identitate al clientului: tip, serie, numar; rezident/nerezident; suma incasata de la client (valute cotate/moneda nationala); cursul de schimb valutar; suma platita clientului (valute cotate/moneda nationala); semnatura casierului; stampila punctului de schimb valutar.

    Pe perioada cand tehnica de calcul (aparatele de marcat electronice fiscale, calculatoarele) nu functioneaza din cauze obiective, se vor emite buletine de schimb valutar, in conditiile prevazute de prezenta norma, prin oricare alte mijloace de editare. La remedierea defectiunii, aceste buletine de schimb valutar vor fi preluate in memoria aparatelor de marcat electronice fiscale/calculatoarelor, dupa caz, cu efectuarea mentiunii "preluat in baza de date" pe buletinele de schimb valutar respective.

    Pentru fiecare tranzactie efectuata prin intermediul aparatelor automate de schimb valutar se vor emite bonuri fiscale (pentru schimb valutar) sau buletine de schimb valutar, dupa caz, care trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente: denumirea emitentului; adresa emitentului; codul statistic al punctului de schimb valutar; data emiterii; seria si numarul buletinului de schimb valutar/bonului fiscal (pentru schimb valutar); categoria rezident/nerezident; suma incasata de la client (valute cotate); cursul de schimb valutar; suma platita clientului (moneda nationala). La solicitarea clientului se vor inscrie pe versoul bonului fiscal (pentru schimb valutar) sau al buletinului de schimb valutar, dupa caz, seriile si numerele bancnotelor vandute acestuia.

    Entitatile reprezentand puncte de schimb valutar vor tine un registru zilnic al tranzactiilor, in care vor fi evidentiate cumpararile si vanzarile de valute cotate, pe feluri de valute cotate si sumele in moneda nationala platite/incasate sau, dupa caz, transferate. Numai personalul angajat are dreptul sa efectueze operatiuni de schimb valutar.

    Stefanica, Dutu & Asociatii, societate de avocati
  • ×