x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

07 Apr 2006   •   00:00
Scrisori

Raspunsuri avizate la intrebarile dvs.

SCHIMBAREA NUMELUI PE CALE ADMINISTRATIVA


Cetatenii romani pot obtine, pentru motive temeinice, schimbarea pe cale administrativa a numelui de familie si a prenumelui sau numai a unuia dintre acestea, in conditiile prevazute de lege.

Situatii:
Sunt considerate ca intemeiate cererile de schimbare a numelui in urmatoarele cazuri:
  • a) cand numele este format din expresii indecente, ridicole ori transformat prin traducere sau in alt mod;
  • b) cand persoana in cauza a folosit, in exercitarea profesiei, numele pe care doreste sa il obtina, facand dovada cu privire la aceasta, precum si asupra faptului ca este cunoscuta in societate sub acest nume;
  • c) cand, din neatentia ofiterilor de stare civila ori ca urmare a necunoasterii reglementarilor legale in materie, au fost efectuate mentiuni gresite in registrele de stare civila ori au fost eliberate certificate de stare civila cu nume eronate, in baza carora au fost eliberate alte acte;
  • d) cand persoana in cauza are nume de familie sau prenume format din mai multe cuvinte, de regula reunite, si doreste schimbarea acestuia;
  • e) cand persoana in cauza poarta un nume de familie de provenienta straina si solicita sa poarte un nume romanesc;
  • f) cand persoana si-a schimbat numele de origine straina intr-un nume romanesc, pe cale administrativa, si doreste sa revina la numele dobandit la nastere;
  • g) cand parintii si-au schimbat numele pe cale administrativa, iar copiii solicita sa poarte un nume de familie comun cu al parintilor lor;
  • h) cand persoana in cauza solicita sa poarte un nume de familie comun cu al celorlalti membri ai familiei, nume care a fost dobandit ca urmare a adoptiei, a mentinerii numelui la casatorie, a stabilirii filiatiei ori a unor schimbari de nume aprobate anterior pe cale administrativa;
  • i) cand sotii au convenit, cu ocazia incheierii casatoriei, sa poarte numele de familie reunite si ambii solicita schimbarea acestuia pe cale administrativa, optand pentru numele de familie dobandit la nastere de catre unul dintre ei ori sa revina fiecare la numele avut anterior casatoriei;
  • j) cand persoana in cauza face dovada ca a fost recunoscuta de catre parinte ulterior inregistrarii nasterii, insa, intrucat nu a sesizat instanta pentru incuviintarea purtarii numelui de familie al acestuia in timpul vietii, nu exista alta posibilitate de dobandire a numelui parintelui decat pe cale administrativa;
  • k) cand prenumele purtat este specific sexului opus;
  • l) cand persoanei i s-a incuviintat schimbarea sexului prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila si solicita sa poarte un prenume corespunzator, prezentand un act medico-legal din care sa rezulte sexul acesteia;
  • m) alte asemenea cazuri temeinic justificate. Persoana care solicita schimbarea numelui pe cale administrativa va depune o cerere la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor, denumit in continuare serviciu public, aflat in subordinea Consiliului Local al comunei, orasului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucuresti, in a carui raza teritoriala isi are domiciliul.

    Acte necesare:
    Cererea de schimbare a numelui trebuie sa fie motivata prin unul din cazurile prevazute de lege si sa fie insotita de urmatoarele acte:
  • a) copii legalizate de pe certificatele de stare civila ale persoanei care solicita schimbarea numelui;
  • b) un exemplar al Monitorului Oficial al Romaniei, Partea a III-a, in care a fost publicat, extrasul din cererea de schimbare a numelui, exemplar de la publicarea caruia sa nu fi trecut mai mult de un an;
  • c) consimtamantul, dat in forma autentica, al celuilalt sot, in cazul schimbarii numelui de familie comun purtat in timpul casatoriei;
  • d) copie de pe decizia de aprobare a autoritatii tutelare, in cazurile in care aceasta este necesara;
  • e) cazierul judiciar si cazierul fiscal ale solicitantului;
  • f) orice alte acte pe care solicitantul le considera necesare pentru motivarea cererii sale.
    Schimbarea numelui se inscrie, prin mentiune, pe marginea actului de nastere, precum si a celui de casatorie, atunci cand este cazul.

    Stefanica, Dutu & Asociatii
    societate de avocati

  • Diconescu Cristina, Bucuresti: "Problema mea este ca in 1997 am cumparat de la o societate, actiuni in valoare de 700.000 de lei. Daca din 1996, 1997 nici un actionar nu a primit dividende, atunci societatea cum mai functioneaza? Cum ne putem recupera banii si la ce pret in acest moment?".
  • Capanaru Alfons, Buftea: "In anul 1996 am primit certificatul de actionar la o societate. In acesta se spune ca sunt detinatorul unui numar de 614 actiuni. Din 1996 si pana in prezent nu mai stiu nimic de soarta societatii respective. Va rog sa-mi spuneti ce trebuie sa fac cu acest certificat, unde trebuie sa ma adresez?".
  • Cojocaru Stancu, Teleorman: "Am doua certificate de actionar. In 1996 am fost inregistrat la o societate. Nu am primit nici un raspuns de la dansii. Va rog sa-mi spuneti ce pot sa fac si unde sa ma adresez?".
    RASPUNS: Orice societate care are actiuni distribuite public este obligata sa anunte burselor unde sunt tranzactionate, in presa si in Monitorul Oficial datele AGA, ca si date despre activitatea sa. Informatii puteti obtine si de la o filiala locala a unei societati de servicii de investitii financiare, care este autorizata sa intermedieze tranzactionarea actiunilor la una dintre cele doua burse. Publicul interesat poate consulta si site-urile: www.rasd.ro (pentru societatile cotate la Bursa Electronica Rasdaq) si www.bvb.ro (pentru cele cotate la Bursa de Valori Bucuresti), unde sunt disponibile rapoartele societatilor emitente de actiuni, facute publice conform legii.

  • Apetrei Domnica, Targu Neamt:
  • "Pe la jumatatea lui 2003 eram insarcinata in a 20-a saptamana si lucram la o societate de patru ani. Din cauza conditiilor grele de munca am fost nevoita sa-mi iau concediu medical. Apoi, la scurt timp, a venit vestea pe care o asteptam de la cumnata mea, care se afla in afara tarii, ca o sa ma ajute sa plec la un centru pentru mame si copii de acolo. Asadar, nu am mai avut timp sa-mi dau demisia de la serviciu. La sfarsitul lui 2003 ne-am intors in tara, eu si copilul, si am fost la camera de munca sa vad daca pot beneficia de indemnizatia pentru cresterea copilului pana la doi ani si mi s-a spus ca nu este posibil. In primavara lui 2005 am auzit ca s-a schimbat Codul Muncii si am fost sa ridic cartea de munca si sa intreb din nou daca pot beneficia de indemnizatie. Atunci am aflat ca imi fusese desfacut contractul de munca conform articolului 130, litera «i», din Codul Muncii de la acea vreme. Fusesem reangajata la 11.02.2002 si mi s-a desfacut contractul la 20.02.2003. As dori sa stiu de ce nu pot beneficia de indemnizatie".
    RASPUNS: "In cazul indemnizatiilor pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani si in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani, stabilite pana la data de 31 decembrie 2003, inclusiv, se disting doua situatii: a) In conformitate cu prevederile art. III, pct. 5 din Legea nr. 577/2003, pentru persoanele care, anterior datei de 17 martie 2003, au avut calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, stabilirea indemnizatiei pentru cresterea copilului se face avandu-se in vedere stagiul de cotizare realizat pana la data nasterii copilului, respectiv 6 luni in ultimele 12 luni anterioare datei nasterii copilului. b) Persoanele care au devenit asigurate ale sistemului public de pensii dupa data de 17 martie 2003 trebuie sa dovedeasca un stagiu de cotizare de cel putin 10 luni in ultimele 12 luni anterioare datei nasterii copilului. Mentionam ca aceste dispozitii au fost in vigoare pana la data de 31 decembrie 2003 si se aplica in cazul drepturilor care se deschid pana la aceasta data, inclusiv. In cazul indemnizatiilor pentru cresterea copilului stabilite dupa data de 31 decembrie 2003, stagiul de cotizare necesar acordarii acestei indemnizatii este de cel putin 10 luni in ultimele 12 luni anterioare datei nasterii copilului. Conform prevederilor art. 38, alin. (1), din actul normativ mentionat, perioadele in care ati beneficiat de concediu pentru incapacitate temporara de munca se asimileaza stagiului de cotizare in sistemul public. In concluzie, pentru a fi putut beneficia de concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani in cursul anului 2003, trebuia sa aveti calitatea de asigurata in sistemul public de pensii la data solicitarii prestatiei si sa faceti dovada unui stagiu de cotizare de 6 luni in ultimele 12 luni anterioare datei nasterii copilului. In situatia in care ati solicitat acest drept dupa data de 31.12.2003, trebuia sa aveti calitatea de asigurat in sistemul public de pensii si sa faceti dovada unui stagiu de cotizare de 10 luni in ultimele 12 luni anterioare datei nasterii copilului".
  • ×