9 ianuarie 2005
PERMISELE DE MUNCA
Potrivit Legii nr. 203/1999, permisul de munca poate fi eliberat, la cerere, strainilor care indeplinesc conditiile prevazute de legislatia romana cu privire la incadrarea in munca si care au aplicata pe documentele de trecere a frontierei viza de lunga sedere pentru angajare in munca. Viza de lunga sedere pentru angajare in munca se acorda strainului in baza avizului favorabil al Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca si al Autoritatii pentru Straini. Permisul de munca poate fi eliberat, cu respectarea reglementarilor in vigoare, fara a fi necesara obtinerea vizei de lunga sedere pentru angajare in munca anumitor categorii de straini aflati in cateva situatii strict reglementate de Legea 203/1999. Permisul de munca se elibereaza de Oficiul pentru Migratia Fortei de Munca, institutie publica aflata in subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
a) Permis de munca de tip A (lucratori permanenti) - da dreptul titularului sa fie incadrat in munca pe baza contractului individual de munca pe o perioada de cel mult 12 luni, cu posibilitatea prelungirii pe noi intervale de pana la 12 luni, la o singura persoana fizica sau juridica din Romania ori la o reprezentanta, sucursala sau filiala din Romania a unei persoane juridice cu sediul in strainatate;
b) Permis de munca de tip B (lucratori detasati) - da dreptul titularului sa presteze munca in baza deciziei de detasare a unui angajator persoana juridica straina la un angajator persoana juridica din Romania ori la o reprezentanta, sucursala sau filiala din Romania a unei persoane juridice cu sediul in strainatate, pentru o perioada de cel mult 12 luni;
c) Permis de munca de tip C (lucratori sezonieri) - da dreptul titularului sa fie incadrat in munca pe teritoriul Romaniei pentru o perioada de cel mult 6 luni intr-un interval de 12 luni, neputand fi prelungit in vederea ocuparii unui loc de munca de alta natura;
d) Permis de munca de tip D (lucratori stagiari) - da dreptul titularului sa fie incadrat in munca pe teritoriul Romaniei pentru o perioada de stagiu de cel mult 12 luni, cu posibilitatea de prelungire pana la obtinerea calificarii profesionale pentru care s-a organizat stagiul;
e) Permis de munca de tip E (sportivi) - da dreptul sportivilor profesionisti sa fie incadrati in munca la un singur angajator roman, al carui obiect principal de activitate il constituie desfasurarea de activitati sportive, pe o perioada de cel mult 12 luni, cu posibilitatea prelungirii pe noi intervale de pana la 12 luni;
f) Permis de munca de tip F (nominal) - se elibereaza pentru activitati sezoniere strainului care a desfasurat anterior activitati in baza unui permis de munca de tip C, la acelasi angajator de pe teritoriul Romaniei, si care a respectat obligatia de a parasi teritoriul Romaniei la expirarea duratei contractului individual de munca anterior, potrivit conditiilor impuse prin lege;
g) Permis de munca de tip G (lucratori transfrontalieri) - da dreptul titularului sa fie incadrat in munca pe baza contractului individual de munca pe o perioada de cel mult 12 luni, cu posibilitatea prelungirii pe noi intervale de pana la 12 luni la o singura persoana fizica sau juridica din Romania ori la o reprezentanta, sucursala sau filiala din Romania a unei persoane juridice cu sediul in strainatate. La data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii straini angajati ai persoanelor juridice stabilite intr-unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau intr-unul dintre statele semnatare ale Acordului privind Spatiul Economic European pot fi detasati in Romania fara a fi necesara obtinerea permisului de munca. Stefanica, Dutu & Asociatii, societate de avocati
|
RASPUNS: Orice societate care are actiuni distribuite public este obligata sa anunte burselor unde sunt tranzactionate, in presa si in Monitorul Oficial, datele AGA, ca si date despre activitatea sa. Informatii puteti obtine si de la o filiala locala a unei societati de servicii de investitii financiare, care este autorizata sa intermedieze tranzactionarea actiunilor la una dintre cele doua burse. Publicul interesat poate consulta si site-urile: www.rasd.ro (pentru societatile cotate la Bursa Electronica Rasdaq) si www.bvb.ro (pentru ele cotate la Bursa de Valori Bucuresti), unde sunt disponibile rapoartele societatilor emitente de actiuni, facute publice conform legii. RASPUNS: Ne-am interesat pentru dvs. la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, de unde am aflat ca: "Urmare a cererii nr. 10885/28.07.2003, doamna Alexandru Petra a fost inscrisa la pensie de limita de varsta incepand cu 01.08.2003. Stagiul de cotizare a fost de 12 ani, 11 luni in sectorul de stat si 28 ani in sector agricol ca timp util. Dupa implinirea varstei standard de pensionare a mai lucrat un an care a fost valorificat ca stagiu suplimentar de cotizare conform Legii nr.19/2000. Punctajul mediu anual calculat a fost de 0,55801. Pentru perioada lucrata la stat au fost valorificate salariile de incadrare asa cum au fost ele mentionate in carnetul de munca, precum si compensatiile si sporul de vechime consemnate in carnetul de munca. Pentru perioada 01.04.2001-01.07.2003 au fost luate in considerare sumele la care s-a constituit CAS pe baza datelor din evidenta CJPAS Calarasi privind asiguratii in sistemul public, intrucat a lucrat la o unitate in raza judetului Calarasi, respectiv Scoala cu clasele I-VIII, nr. 2, Orasti. Drepturile de pensie calculate la data de 01.08.2003 au fost in cuantum de 1.343.865 lei. In prezent, cuantumul pensiei aflate in plata este de 174 RON, corespunzator unui punctaj mediu anual de 0,58592. Totodata a beneficiat de majorarea punctajului pentru perioada lucrata in sectorul agricol conform HG nr.777/ 2005. CJPAS Calarasi ne-a comunicat ca drepturile de pensie ale doamnei Alexandru Petra sunt corect si legal stabilite conform prevederilor Legii nr.19/2000 si acesteia i-au fost valorificate toate documentele existente in dosarul de pensie". RASPUNS: De la Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat am primit urmatorul raspuns: "Modul de defalcare al consumurilor de apa reiese din aplicarea prevederilor Hotararii de Guvern nr.400/2003, coroborat cu Ordinul MLPAT nr. 29/N/93, in care se stabilesc normele de consum in functie de dotarile apartamentului. Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 41/14.02.2002, Anexa 1 - Regulamentul privind contorizarea consumurilor de apa rece, apa calda menajera si caldura, la apartamentele din cadrul Asociatiilor de locatari-proprietari din Municipiul Bucuresti" - art. 5 - reglementeaza modul de calcul al pierderilor din retea. Diferentele dintre suma contoarelor pe apartament si contorul de bransament sunt considerate pierderi pe parti comune si se repartizeaza proportional cu cota indiviza (conform Hotararii de Guvern 400/2003, modificata prin 1386/2003). In orice situatie, Adunarea Generala trebuie sa aprobe modalitatile de calcul, durata de timp la care se face regularizarea citirilor, persoana care face aceasta verificare, precum si efectuarea unei revizii periodice a tuturor contoarelor instalate in apartamentele din cadrul condominiului". |