x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

06 Ian 2006   •   00:00

6 ianuarie 2006

Costea Maria, Pitesti:
"Familia mea a fost deportata in Transnistria si acum am auzit ca pot beneficia de unele drepturi. Ce trebuie sa facem, unde sa ne adresam si cu ce acte si ce anume vom putea primi?".

RASPUNS: De la societatea de avocati Stefanica, Dutu & Asociatii am primit pentru dumneavoastra urmatorul raspuns: "Ordonanta nr. 105/1999 reglementeaza acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice. Beneficiaza de prevederile prezentei ordonante persoana, cetatean roman, care in perioada regimurilor instaurate cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 a avut de suferit persecutii din motive etnice, dupa cum urmeaza: a) a fost deportata in ghetouri si lagare de concentrare din strainatate; b) a fost privata de libertate in locuri de detentie sau in lagare de concentrare; c) a fost refugiata, expulzata sau stramutata in alta localitate; d) a facut parte din detasamentele de munca fortata; e) a fost supravietuitoare a trenului mortii; f) este sotul sau sotia persoanei asasinate ori executate din motive etnice sau in urma masacrelor indreptate impotriva populatiei minoritare, daca ulterior nu s-a recasatorit; g) a fost evacuata din locuinta pe care o detinea. Persoanele care s-au aflat in situatiile prevazute la lit. a), b) si c) au dreptul, incepand cu luna noiembrie 2000, la o indemnizatie lunara de 300.000 lei pentru fiecare an de detentie, de deportare sau de stramutare in alte localitati. Persoanele care s-au aflat in situatiile prevazute la lit. d) si e) au dreptul, incepand cu luna noiembrie 2000, la o indemnizatie lunara de 150.000 lei pentru fiecare an in care au facut parte din detasamente de munca fortata sau au fost in trenul mortii. Persoanele care se afla in situatia prevazuta la lit. f) au dreptul, incepand cu luna noiembrie 2000, la o indemnizatie lunara de 300.000 lei. Persoanele care s-au aflat in situatia prevazuta la lit. g) au dreptul la o indemnizatie lunara in acelasi cuantum cu al indemnizatiei acordate persoanelor prevazute la lit. d) si e). Sotul supravietuitor al celui decedat, din categoria persoanelor prevazute mai sus, va beneficia incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care a fost depusa cererea, in conditiile prezentei ordonante, de o indemnizatie lunara neimpozabila, daca ulterior nu s-a recasatorit. Nivelul acestor indemnizatii vor fi indexate prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia preturilor si a tarifelor. Dovedirea situatiilor prevazute de ordonanta se face de persoanele interesate, cu acte oficiale eliberate, la cerere, de organele competente, iar in cazul in care aceasta nu este posibil, prin orice mijloc de proba prevazut de lege. Stabilirea si plata drepturilor prevazute in prezenta ordonanta se fac de Casa judeteana de pensii sau, dupa caz, de Casa de pensii a municipiului Bucuresti. In luarea hotararilor referitoare la stabilirea drepturilor prevazute de lege, comisia solicita avizul organizatiilor minoritatilor nationale legal constituite".

Dinca Geneva, Dolj:
"Sunt persoana cu handicap gradul I, iar mama, care este insotitorul meu, este proprietara locuintei noastre. Doresc sa stiu daca putem beneficia de scutire de la impozitul pe casa. De asemenea, as dori sa stiu ce suma trebuie sa primeasca exact insotitorul, deoarece noua nu ni se spune de la Primarie".

RASPUNS: Potrivit specialistilor de la Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap, "in conformitate cu reglementarile in vigoare, beneficiaza de scutire de la plata impozitului pe casa persoanele incadrate in gradul de handicap grav sau accentuat, in cazul in care persoanele respective, nu asistentii personali ai acestora, sunt titulare ale contractului de proprietate".

Moldovan Maria, Mures:
"Sunt invatatoare cu gradul II la o scoala din judetul Mures. Din anul 1995 sunt pensionata la limita de varsta (57 de ani) si vechime integrala (36 de ani de munca neintrerupta in invatamant), cu o cotizatie integrala la fondul de pensii. Am inteles ca in anul 2005 se face recalcularea pensiilor si tuturor pensionarilor impartiti pe etape dupa anul pensionarii. In 2005, pana la 1 septembrie, vor beneficia de recalculare inclusiv cei pensionati in 1996. In luna septembrie mi-am luat insa aceeasi pensie, fara modificare. Colegele mele din aceasta ramura si cu aceeasi vechime, aceeasi pregatire, pensionate in 1996, au luat pensii marite. Ce criterii obiective s-au aplicat pentru recalcularea pensiilor daca unii au beneficiat de marirea pensiilor prin recalculare si eu nu? Am dreptul la marirea pensiei?".

RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns: "Potrivit prevederilor OUG nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, s-a accelerat procesul de recalculare a tuturor pensiilor stabilite potrivit legislatiei in vigoare pana la data de 1 aprilie 2001. Scopul acestei actiuni este de a realiza egalitatea de tratament, mentinerea drepturilor castigate si unicitatea legislatiei aplicabile, pentru pensiile din sistemul public, indiferent de legislatia care a fost in vigoare la data stabilirii initiale a drepturilor de pensie, prin aplicarea aceleiasi formule de calcul al pensiei. De asemenea, va informam ca recalcularea pensiilor se efectueaza din oficiu, nefiind nevoie de o cerere depusa din partea pensionarului. Procesul de recalculare a pensiilor stabilite potrivit legislatiei in vigoare pana la data de 1 aprilie 2001 nu este un proces de majorare a pensiilor. In urma recalcularii, o parte dintre aceste pensii va inregistra o crestere a punctajului mediu anual, implicit a cuantumului, in timp ce alte pensii vor inregistra o scadere a punctajului mediu anual, dar nu vor suferi o modificare a cuantumului. Ca urmare, se vor acorda diferentele rezultate din obtinerea unui punctaj individual mai mare sau se va mentine punctajul corespunzator pensiei aflate in plata, daca punctajul individual recalculat este mai mic. Din dosarele recalculate pana in prezent rezulta ca se inregistreaza cresteri in general in cazul persoanelor care au avut: vechime mai mare, efectiv lucrata si nu rezultata din adaugarea unor sporuri la vechime pentru activitati desfasurate in grupe de munca; beneficiarii unor salarii mai mari decat salariul mediu pe economie. Toate aceste elemente au condus la contributii mai mari la sistemul de pensii. In continuare, va exemplificam modul in care se efectueaza recalcularea pensiilor: dosarele de pensie (care contin carnetele de munca sau copia acestora) sunt supuse prelucrarii in cadrul Caselor teritoriale de pensii. In acest proces sunt valorificate toate datele, informatiile si elementele existente in dosarele de pensii si se calculeaza punctajul mediu anual pe baza salariilor obtinute in toata perioada de activitate. Acest element, punctajul mediu, este elementul comun cu care se opereaza de la 1 aprilie 2001, atunci cand se stabilesc pensii si se adopta masuri in domeniul pensiilor (a se vedea recorelarea, indexarile, actualizarea pensiilor). Concret, pentru fiecare pensionar in parte se determina punctajul mediu anual, dupa cum urmeaza: 1 - se imparte salariul din carnetul de munca la salariul mediu pe economie din fiecare an, dupa care se face suma punctajelor anuale, rezultand un numar total de puncte; 2 - acest numar total de puncte se imparte la stagiul de cotizare (vechimea in munca), care este de 20 ani pentru femei si 25 ani pentru barbati in cazul celor pensionati pana in iulie 1977 si 25 ani pentru femei si 30 ani pentru barbati in cazul celor pensionati dupa iulie 1977 si pana in luna martie 2001, inclusiv; 3 - ceea ce rezulta este punctajul mediu anual care se atribuie pensionarului si pe baza caruia se determina cuantumul pensiei; 4 - cuantumul pensiei se determina prin inmultirea punctajului mediu anual cu valoarea punctului de pensie, aceasta fiind de 2.955.592 ROL, respectiv 295,56 RON. La determinarea punctajului mediu anual al pensionarului, pe langa salarii se au in vedere si alte sporuri, indemnizatii si majorari ale retributiei care, asa cum precizeaza Legea nr. 19/2000, au fost luate in calcul la stabilirea pensiei anterior datei de 01.04.2001. Aceste majorari si sporuri cu caracter permanent sunt cele prevazute de Legea nr. 57/1974, precum si cele prevazute de Legea nr. 49/1992. Insistam asupra precizarii ca aceste sporuri sunt doar cele cu caracter permanent si nu cele ocazionale. In general, salariile sunt inscrise in carnetul de munca existent - in original sau copie - in dosarul de pensie al pensionarului. Daca salariile nu sunt inregistrate, pot fi dovedite cu adeverinte eliberate, in conditiile legii, de fostele unitati angajatoare. In acelasi mod pot fi dovedite si sporurile cu caracter permanent sau majorarile de salarii mentionate mai sus. In situatia in care salariile nu pot fi dovedite prin inscrisuri, legea prevede ca pentru perioadele respective se va folosi, in comparatia cu salariul mediu pe economie avuta in vedere la determinarea punctajului mediu anual, in mod automat, salariul minim pe economie. O particularitate se inregistreaza in ceea ce priveste sporul de vechime. Pentru valorificarea sporului de vechime la determinarea punctajului mediu anual, dovedirea acestuia prin adeverinta este necesara doar daca acest spor nu este inregistrat in carnetul de munca pentru perioade ulterioare datei de 1 aprilie 1992. Pentru perioada anterioara datei de 01.04.1992 nu este necesara o astfel de adeverinta, procentele de spor de vechime, care se iau in calcul la determinarea punctajului mediu anual, fiind prevazute la art. 164 din Legea nr. 19/2000, si se calculeaza automat. In cazul in care unele persoane prezinta adeverinte cu salarii sau sporuri ulterior recalcularii dosarului de pensie, se procedeaza la revizuirea recalcularii. Prezentarea acestor dovezi se poate face oricand, inainte sau dupa data aplicarii etapei de recalculare din care fac parte. Daca dovezile se prezinta in termen de trei ani de la data la care s-a efectuat plata drepturilor recalculate, atunci noile drepturi se acorda de la data initiala. In situatia in care dovezile se aduc dupa cei trei ani, drepturile se platesc cu luna urmatoare celei in care dovezile au fost depuse la Casele teritoriale de pensii. In concluzie, exista un termen de trei ani, calculat de la data platii drepturilor recalculate, in care pensionarul poate aduce dovezi suplimentare cu privire la salarii sau la perioade de vechime in munca neutilizate la inscrierea initiala la pensie, situatie in care va primi drepturile retroactiv, incepand cu data acestei plati. Acest aspect nu trebuie interpretat in sensul «prelungirii procesului de recalculare», ci ca o facilitate acordata pensionarilor de a-si procura dovezi suplimentare in scopul modificarii punctajului mediu individual rezultat in urma recalcularii. Ca urmare, apreciem ca s-au luat in considerare majoritatea aspectelor care pot aparea in situatia in care pensionarii au de obtinut adeverinte pentru perioadele lucrate si care nu sunt inscrise in carnetul de munca sau pentru sporurile cu caracter permanent. In ceea ce priveste corectitudinea privind calculul punctajului mediu anual obtinut ca urmare a recalcularii drepturilor de pensie, va informam ca, in situatia in care aveti nelamuriri cu privire la drepturile stabilite, va indrumam sa va adresati Casei Judetene de Pensii Mures, institutia care are competenta in ceea ce priveste stabilirea si plata pensiilor, pentru a solicita buletinul de calcul din care reies elementele utilizate in procesul de recalculare. Totodata, va informam ca, avand in vedere procesul complex al recalcularii pensiilor care trebuie definitivat pana la sfarsitul anului curent, in programul de guvernare s-a prevazut indexarea ulterioara a pensiilor cu indicele de crestere a preturilor de consum, astfel incat sa fie acoperit cu 100% indicele de crestere al preturilor".
×