x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

09 Noi 2005   •   00:00

9 noiembrie 2005

Motoanga Maria, Olt:
"Am 70 de ani si sunt pensionata din anul 1993, cu o vechime de 17 ani (1976-1993) in cadrul Cooperativei de Consum, dosar de pensie 98648. Pana a ma angaja la Cooperativa de Consum am lucrat o perioada la CAP, pentru care am primit, o perioada, pensie. Dar, prin decizia numarul 844140 a Casei Judetene de Pensii Olt, din 2.03.2004 mi s-au anulat drepturile de pensie de CAP, mentionandu-se ca nu indeplinesc prevederile articolului 32, alineatul 4, din Legea 80/1992. Astfel, mi s-a imputat suma de 6.207.568 de lei incepand cu 1.11.1992. Lunar mi se opreste din pensia de stat suma de 470.000 de lei. De ce? Ce trebuie sa fac pentru ca perioada lucrata la CAP sa mi se considere vechime in munca sau in cel mai rau caz aceasta perioada sa mi se cumuleze cu vechimea de la Cooperativa de Consum? Mentionez ca dupa pensionare, in 1993, am mai lucrat doi ani, vechime care nu mi s-a luat in calcul la stabilirea pensiei de stat. Cui trebuie sa ma adresez pentru a se verifica daca pensia pe care o primesc, 1.625.000 de lei, a fost corect calculata, si de asemenea sa-mi rezolv si celelalte probleme legate de vechime?".

RASPUNS: Pentru verificare trebuie sa va adresati la Casa Judeteana de Pensii Olt si apoi, daca nu sunteti multumita, la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, cu adresa in Strada Latina numarul 8, Sector 2, Bucuresti, telefon Infoline - 021/250.91.11. In cazul in care considerati ca ati fost nedreptatita in calcularea pensiei, puteti actiona in justitie Casa de Pensii.

Tolan Maria, Mures:
"In perioada 14.11.1980-01.05.1999 am lucrat ca telefonista in comuna Suplac. Din 01.05.1999 am fost trecuta in somaj pana la 26.01.2000. Dupa aceasta data, din cauza sanatatii, am fost pensionata pe caz de boala. Pentru a obtine scutirea de la plata abonamentului telefonic, am fost in audienta in repetate randuri, dar nu am rezolvat nimic. Am auzit si eu la o emisiune ca cei care au lucrat in telefonie cel putin 15 ani beneficiaza de scutire la abonament. Va rog sa ma informati ce sa fac pentru a beneficia de acest drept".

RASPUNS: De la RomTelecom am primit pentru dumneavoastra urmatorul raspuns: "Gratuitatea abonamentului telefonic pentru pensionarii din sistemul de telecomunicatii se acorda conform procedurilor comerciale, care au la baza mai multe hotarari ale Consiliului de Administratie. Astfel, conform procedurii nr. 205.1.03/245 din 22.03. 2001, emisa de Directia Comerciala, respectiv Divizia Relatia cu Clientul, nu se acorda gratuitate la abonamentul telefonic fostilor salariati din sistemul de telecomunicatii care s-au pensionat pentru invaliditate dupa ce au fost disponibilizati, conform articolului 130, alineat 1, litera a), din Codul Muncii".

Toma Doina, Galati:
"In luna aprilie 2004, intreprinderea electrica din Galati a intrerupt alimentarea cu curent electric la apartamentul fiului meu. In luna decembrie 2004, am solicitat realimentarea cu curent electric. Pentru aceasta, in urma dosarului intocmit de intreprindere, am platit o suma de 14 milioane de lei. Vreau sa stiu daca sumele cerute si achitate se inscriu in normativele sau legile existente pentru realimentarea unui apartament cu curent electric. Din documente reiese ca realimentarea s-a efectuat ca in cazul unei instalatii la o cladire nou-construita. Am facut o reclamatie directorului de la intreprindere, insa nu mi-a fost luata in considerare. Ce trebuie sa fac? E normal ce au facut ei sau este o ilegalitate?".

RASPUNS: Noi am incercat sa va ajutam, insa cei de la Electrica Galati au nevoie de numele si de adresa titularului de contract, deci ale fiului dvs. Va rugam, prin urmare, sa reveniti cat de curand posibil cu aceste informatii, pe adresa redactiei noastre.

Chera Gheorghe, Tg. Jiu:
"Am lucrat ca muncitor necalificat la un santier din Bucuresti in perioada 1964-1967. Rugamintea mea este daca puteti lua legatura cu intreprinerea sau cu societatea la care am lucrat si daca imi poate trimite si mie adeverinta cu vechimea de trei ani ca muncitor necalificat, pentru ca imi este necesara la recalcularea pensiei. Eu fiind bolnav, cu sotia imobilizata la pat, nu pot sa ma deplasez sa-mi iau adeverinta respectiva".

Trandafir Ionel, Olt:
"Va rog sa ma ajutati sa aflu de unde pot obtine o adeverinta necesara la dosarul de pensionare. In perioada 01.03.1972 am fost angajat la Comitetul Judetean PCR Olt. Mentionez ca perioada respectiva este inscrisa in cartea de munca fara a fi specificate si salariile ce mi-au fost acordate. Ce trebuie sa fac?".

RASPUNS: O varianta ar fi sa incercati la arhive. Daca nu reusiti sa obtineti aceasta adeverinta, trebuie sa stiti faptul ca in situatia in care salariile nu pot fi dovedite prin inscrisuri, legea prevede ca, pentru perioadele respective, in comparatie cu salariul mediu pe economie avut in vedere la determinarea punctajului mediu anual, se va folosi, in mod automat, la recalcularea pensiei, salariul minim pe economie. Pentru mai multe amanunte va puteti adresa la Casa Judeteana de Pensii sau la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu adresa in Strada Latina numarul 8, Sector 2, Bucuresti, telefon Infoline - 021/ 250.91.11 sau 0800.826.727 (linie telefonica gratuita).

DREPTURILE DE CARE BENEFICIAZA COPIII CU HANDICAP
Dispozitiile Capitolului IV din OUG nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, cu modificarile si completarile ulterioare, consacra drepturile si obligatiile persoanelor cu handicap. Legea distinge intre drepturile copiilor cu handicap si drepturile adultilor cu handicap.

In vederea asigurarii integrarii cu sanse egale in viata sociala, copiii cu handicap beneficiaza de urmatoarele drepturi:
  • acces liber si egal in orice institutie de invatamant obisnuit, in raport cu restantul functional si potentialul recuperator, cu respectarea prevederilor legislatiei in domeniul invatamantului;
  • pregatire scolara la domiciliu a copiilor cu handicap, nedeplasabili, pe durata invatamantului obligatoriu prevazut de lege; pregatirea scolara la domiciliul copiilor cu handicap, nedeplasabili, se va stabili potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin comun al ministrului Sanatatii si Familiei si al ministrului Educatiei si Cercetarii, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I;
  • alocatie de stat pentru copiii cu handicap, in conditiile si incuantumul prevazute de lege, majorat cu 100%;
  • alocatie de intretinere pentru copiii cu handicap, aflati in plasament familial sau incredintati, potrivit legii, unei familii ori persoane sau unui organism privat autorizat potrivit legii, in cuantumul prevazut de lege, majorat cu 50%;
  • locuri de odihna gratuite in tabere pentru copiii prescolari, elevi si studenti cu handicap, o data pe an, conform conventiilor incheiate intre Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap si Ministerul Educatiei si Cercetarii;
  • asistent personal pentru copilul cu handicap grav, angajat de catre autoritatile Administratiei Publice Locale, cu avizul inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap, pe baza recomandarilor anchetei sociale realizate de catre o comisie din cadrul compartimentului specializat al primariei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta copilul cu handicap grav; parintii sau reprezentantii legali ai copilului cu handicap grav pot opta pentru primirea unei indemnizatii echivalente cu salariul net al asistentului social debutant din unitatile bugetare sau pentru asistent personal; modalitatea de plata a indemnizatiei se va stabili prin ordin comun al ministrului Sanatatii si Familiei si al ministrului Administratiei Publice, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I;
  • bilete de intrare la spectacole, muzee, manifestari artistice si sportive, in aceleasi conditii ca pentru elevi si studenti sau militari in termen;
  • asistenta medicala pentru copilul cu handicap, in conditiile Legii asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • obtinerea gratuita a protezelor, carjelor, ghetelor ortopedice, carucioarelor din Fondul de asigurari sociale de sanatate, gestionat de Casele de Asigurari de Sanatate de care asiguratul apartine si asigurarea, cu prioritate si in conditii avantajoase, a aparatelor auditive si a implanturilor cardiace;
  • gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport in comun de suprafata sau cu metroul, pentru copiii cu handicap accentuat si grav si pentru asistentii personali ai acestora, acordata pe baza unei anchete sociale realizate de catre asistentul social din cadrul compartimentului specializat al primariei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta copilul cu handicap; modalitatea de acordare a gratuitatii si cuantumul acesteia se stabilesc prin ordin comun al ministrului Sanatatii si Familiei si al ministrului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I;
  • gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane, clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, in limita a 12 calatorii dus-intors pe an pentru copiii cu handicap grav si pentru asistentii personali ai acestora si in limita a sase calatorii dus-intors pe an pentru copiii cu handicap accentuat si pentru insotitorii acestora; copiii cu afectiuni renale care necesita hemodializa in alte localitati decat cele de domiciliu, precum si asistentii personali ai acestora beneficiaza de gratuitate si peste limita mentionata, in functie de recomandarea centrului de dializa;
  • alocatia lunara de hrana pentru copiii bolnavi de HIV/SIDA, calculata pe baza alocatiei zilnice de hrana stabilite pentru consumurile colective din unitatile sanitare publice.

    Stefanica, Dtu & Asociatii societate de avocati
  • APEL UMANITAR
    "Vreau sa va fac cunoscuta starea de sanatate a fiului meu, Daniel Cosmin, in varsta de 16 ani. In urma cu trei ani eram o familie normala, cu bucurii si necazuri. Locuim in judetul Dambovita. In 2003, Cosmin a acuzat dureri mari de burta si a fost diagnosticat cu o banala gastrita. Desi starea sa de sanatate s-a agravat pe parcursul urmatoarelor luni, medicii nu au considerat ca este ceva grav pentru a putea fi trimis la investigatii in Bucuresti. La 2 iulie 2005, Cosmin a ajuns in stare grava la un spital din Bucuresti, unde a fost operat de doua ori. De atunci, viata lui atarna de un fir de ata. Din baiatul vesel si optimist a mai ramas o umbra de 30 de kilograme, un copil ce nu mai are vise sau sperante. Cosmin crede azi doar intr-o minune, pe care i-o mai cere lui Dumnezeu. Diagnosticul lui a fost sindrom de intestin suprascurt, rezectie intestinala extinsa, anemie corontiala. Eforturile personalului medical din spital au dus la acceptarea unui transplant ce-i poate salva viata, transplant in valoare de 100.000 de euro, ce poate fi efectuat la o clinica din Paris. Medicii de acolo il asteapta pe Cosmin. Pentru cei care pot sa-i ofere din nou zambetul pe buze a fost deschis un cont la BCR Bucuresti, pe numele mamei, Grigorescu Camelia: RO65RNCB5010000445970002 in euro si IBAN RO92RNCB 5010000445970001 in lei noi. Va multumim mult si ne puteti gasi la Spitalul "Grigore Alexandrescu", pediatrie 2, sectia gastrointestinale, telefon 021 - 212.93.66 (int. 158 sau 160)".
    ×