x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

25 Oct 2005   •   00:00

25 octombrie 2005

Boboc Adriana, Dolj:
"Am 30 de ani si sufar de insuficienta renala cronica. Fac hemodializa de trei ori pe saptamana, la Craiova, si sunt anemica si imi scade tensiunea foarte mult. Anul acesta este al doilea an de cand trec prin Comisia de expertiza a persoanelor cu handicap. Mi-au dat si anul trecut si anul acesta gradul I, insa fara asistent personal. As vrea sa stiu daca am dreptul la asistent personal chiar daca nu am lucrat niciodata. Sunt multi bolnavi care fac dializa ca mine si care nu au lucrat niciodata, iar Comisia de expertiza le-a dat certificatul cu asistent personal. As vrea sa ma indrumati cumva. Ce trebuie sa fac si unde sa ma duc sa-mi castig drepturile?".

RASPUNS: De la Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap am aflat ca "dreptul la asistent personal se acorda numai la persoanele incadrate in gradul I de handicap care au mentionat pe certificat «cu drept de asistent personal», indiferent daca persoanele respective cu handicap sunt sau nu incadrate in munca. Cu alte cuvinte, statutul de angajat al unei persoane nu influenteaza dreptul de a avea un asistent personal, in cazul in care conditiile mai sus-mentionate sunt indeplinite. Dreptul unei persoane cu handicap de a beneficia de un asistent personal este mentionat in art. 19, litera c) din OUG nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, cu modificarile ulterioare. In cazul in care o persoana este nemultumita de incadrarea pe care a facut-o Comisia de evaluare a persoanelor cu handicap, in termen de 30 zile de la emiterea certificatului, aceasta poate contesta certificatul la Comisia superioara de evaluare a persoanelor adulte cu handicap din Bucuresti, strada Cauzasi 26, sector 3, Bucuresti".

Jirculescu Costica, Craiova:
"La data de 19 mai m-am adresat Prefecturii Judetului Mehedinti cu rugamintea de a dispune eliberarea din arhiva institutiilor la care am lucrat a unor adeverinte din care sa rezulte ce salariu am avut in perioada 1 august 1953 - 3 ianuarie 1958 si respectiv 10 august 1959 - octombrie 1959. Prefectura mi-a recomandat sa ma adresez Directiei Judetene Mehedinti a Arhivelor. Nu am primit nici un raspuns. M-am adresat Primariei Strehaia, unde am avut al doilea loc de munca, si nu am primit raspuns. Adeverinta imi este necesara pentru recalcularea pensiei".

Maciuceanu Margareta, Bucuresti:
"Va rugam sa ne ajutati, atat pe mine, cat si pe alti pensionari cu studii superioare, in varsta de 70-80 de ani, care nu avem posibilitatea de a procura adeverinte cu salariile respective din anii 1950-1960 pentru recalcularea pensiilor. Cartile de munca s-au introdus in 1960. Pana atunci se eliberau numai adeverinte cu perioada lucrata, fara sa se specifice salariile care au fost trecute in cartile de munca. Ma straduiesc de un an sa obtin aceste adeverinte, dar toate institutiile si intreprinderile la care am lucrat sunt desfiintate, falimentate sau privatizate si nu se mai gasesc in evidentele de la Arhivele de Stat. Ce ma sfatuiti?".

Florea Predescu, Bucuresti:
"Sunt pensionar si in perioada 1 aprilie 1948 - 15 octombrie 1950 am fost activist salariat al PCR, Salonul Grivita-Rosie Bucuresti. In anul 1967, la cerere, mi s-a eliberat adeverinta numarul 262/25 noiembrie 1967, pe baza careia mi s-a inscris in carnetul de munca perioada de mai sus, fara precizarea salariului primit lunar, acesta nefiind mentionat in documentul obtinut. In prezent, trebuie sa fac cunoscut la Casa de Pensii venitul din perioada in cauza, pentru recalcularea corecta a pensiei".

Ana Radu, Capidava:
"Sunt invatatoare pensionara din 1985 si dupa 32 de ani vechime pensia recalculata mi s-a marit cu numai 7.000 de lei. Asta pentru ca in cartea de munca este trecuta vechimea, dar nu si salariul tarifar pe o perioada mare. Am facut toate demersurile la scolile la care am functionat, insa toti m-au indreptat spre Primarie. Acolo mi s-a spus ca nu mai au state de plata. La Biblioteca Municipala nu au gasit decat doua date: marirea salariului din 1964 si sporul de vechime acordat cadrelor didactice din 1984. Primaria a gasit statul de plata numai pe luna octombrie 1950 cu salariul de 4.888 lei, plus 1.000 de lei directia. Aceeasi Primarie mi-a gasit si salariul pe septembrie si octombrie 1953, cate 400 de lei lunar. Pentru a putea beneficia de recalcularea pensiei trebuie sa am acoperita cu acte intreaga perioada. Cum pot beneficia de toate actele?".

Gavrila Maria, Arges:
"Am fost angajata ca muncitoare calificata la o institutie din Bucuresti, care are filiala si in Oltenita. Am lucrat ca operator mase plastice la sucursala din Oltenita in perioada 01.02.1979 - 01.01.1989, cand sectia s-a desfiintat. Fiind unitate cu grupa a II-a de munca, am solicitat unitatii, in martie 2005, o adeverinta din care sa reiasa aceasta, fiindu-mi necesara la intocmirea dosarului de pensionare. Mi-a fost imposibil sa obtin aceasta adeverinta. Desi am dreptul la pensionare de aproape cinci luni, nu pot depune dosarul din vina celor de la unitate. Ce trebuie sa fac?".

Caplescu Pavel, Turnu Severin:
"Sunt pensionar din 29.12.1990. Anul acesta, o data cu aparitia Ordonantei de Urgenta privind recalcularea pensiilor, am facut si eu cereri pe la unitatile in care mi-am desfasurat activitatea de constructor pe santierele tarii, pana m-am pensionat. Am solicitat sporurile la salariu, care nu au fost consemnate in cartea de munca, completandu-mi, in acest fel, si dosarul de pensie. Am trimis cereri la trei unitati la care am lucrat si nu am primit nici un raspuns. Va rog sa ma ajutati".

RASPUNS: In cazul in care nu reusiti sa obtineti adeverintele de care aveti nevoie, nici de la fostele unitati angajatoare, nici de la arhive, trebuie sa stiti ca in situatia in care salariile nu pot fi dovedite prin inscrisuri, legea prevede ca, pentru perioadele respective, in comparatie cu salariul mediu pe economie avut in vedere la determinarea punctajului mediu anual, se va folosi, in mod automat, la recalcularea pensiei, salariul minim pe economie. Pentru mai multe amanunte va puteti adresa la Casa Judeteana de Pensii sau la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu adresa in strada Latina numarul 8, sector 2, Bucuresti, telefon Infoline 021-250.91.11, sau 0800.826.727 (linie telefonica gratuita).

DREPTURILE COPILULUI SI TANARULUI
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, adoptata in 1948, face doar unele referiri sumare la situatia copilului. In 1959 a fost adoptata Declaratia drepturilor copilului, document care recunoaste ca drepturile copilului sunt diferite calitativ de cele ale adultilor.

Printre principiile proclamate in Declaratie, ce vor fi preluate 30 de ani mai tarziu in Conventia privind drepturile copilului, sunt si urmatoarele:
  • copilul trebuie sa beneficieze de o protectie speciala, trebuie sa i se acorde posibilitati si facilitati prin efectul legii si prin alte mijloace pentru a fi in masura sa se dezvolte sanatos si normal, pe plan fizic, intelectual, moral, spiritual si social interesul copilului e determinant;
  • copilul, de la nasterea sa, are drept la un nume si o nationalitate;
  • copilul dezavantajat fizic, mental sau social trebuie sa primeasca tratamentul, educatia si ingrijirile speciale pe care situatia lui le necesita;
  • pentru a-si dezvolta armonios personalitatea, copilul are nevoie de dragoste si intelegere, pe cat posibil el trebuie sa creasca sub responsabilitatea parintilor, intr-o atmosfera de afectiune, in securitate morala si materiala;
  • copilul are dreptul la o educatie, care trebuie sa fie gratuita si obligatorie, cel putin la nivel elementar;
  • copilul, in orice circumstanta, va trebui sa primeasca printre primii protectie si ajutor;
    - copilul trebuie protejat impotriva oricarei forme de neglijenta, cruzime sau exploatare;
    - copilul trebuie protejat contra practicilor ce pot duce la discriminare rasiala, religioasa sau la oricare alta forma de discriminare.

    AJUTOR. Inca din 1996, prin Rezolutia Adunarii Generale de la 11 decembrie, s-a creat Fondul International de Ajutorare a Copilariei, destinat copiilor si adolescentilor din tarile victime ale agresiunii. S-a recunoscut si necesitatea unei actiuni continue pentru a se usura suferintele copiilor, cu deosebire in tarile in curs de dezvoltare si cele care au suferit cel mai mult de pe urma razboiului sau a diferitelor calamitati. Ca urmare, in 1953 (Rezolutia 802 - VIII - de la 6 octombrie), s-a hotarat continuarea actiunii sub alta titulatura, Fondul Natiunilor pentru Copilarie (FISE/UNICEF). Fondul sprijina programele in favoarea copiilor, cu deosebire a celor aproximativ un miliard ce se afla in foarte multe din tarile din Africa, America, Asia, in Mediterana rasariteana.

    Prin Rezolutia 31/169 de la 21 decembrie 1976, Adunarea Generala a proclamat anul 1979 drept Anul International al Copilului, adica exact la 20 de ani de la adoptarea Declaratiei drepturilor copilului. Anul a fost marcat in principal la nivel national, prin masuri destinate sa imbunatateasca situatia copiilor, masuri sprijinite prin activitati si consultari la nivel regional si international, conducerea acestor operatii fiind asumata de UNICEF.

    CONVENTIE. Abia la 20 noiembrie 1989, Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite a adoptat Conventia privind drepturile copilului. Aceasta se prezinta ca un document de certa valoare, consfintind un ansamblu de norme si de institutii destinate sa contureze cadrul juridic si institutional in care sa se desfasoare ocrotirea copilului, sa stabileasca o serie de standarde care sa impuna ridicarea cotelor acestei protectii in toate tarile care au ratificat Conventia.

    Romania a ratificat Conventia la 25 septembrie 1990, obligandu-se prin aceasta sa respecte prevederile ei.

    Principiul ocrotirii intereselor minorului a depasit Codul Familiei, capatand o consacrare constitutionala, prin inscrierea in noua Constitutie a art. 49, care reglementeaza protectia copiilor si a tinerilor. "(1) Copiii si tinerii se bucura de un regim special de protectie si de asistenta in realizarea drepturilor lor. (2) Statul acorda alocatii pentru copii si ajutoare pentru ingrijirea copilului bolnav ori cu handicap. Alte forme de protectie sociala a copiilor si a tinerilor se stabilesc prin lege. (3) Exploatarea minorilor, folosirea lor in activitati care le-ar dauna sanatatii, moralitatii sau care le-ar pune in primejdie viata ori dezvoltarea normala sunt interzise. (4) Minorii sub varsta de 15 ani nu pot fi angajati ca salariati. (5) Autoritatile publice au obligatia sa contribuie la asigurarea conditiilor pentru participarea libera a tinerilor la viata politica, sociala, economica, culturala si sportiva a tarii."

    Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati
  • ×