x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

de Anca Ardeleanu    |    19 Ian 2007   •   00:00
Scrisori

Ioan Gheorghe, Giurgiu: "Va rog foarte mult sa ma ajutati sa-mi rezolv urmatoarea problema. La data de 5.05.2005 am depus la Casa Judeteana de Pensii Giurgiu adeverinta numarul 20136/21.03.2005, eliberata de Ministerul Apararii Nationale - U.M. numarul 2.405 Pitesti cu soldele mele intre anii 1946 si 1947. In acea perioada am fost cadru militar, in vederea recalcularii pensiei mele civile. La data de 13.12.2005 am constatat ca aceasta adeverinta nu este rezolvata, deoarece cei de la Casa Judeteana de Pensii au spus ca nu se intelegea nimic din ea. Ca urmare a acestui fapt am depus o noua adeverinta la data de 14.06.2006. Dar nici de data aceasta nu am primit un raspuns favorabil. Raspunsul dansilor a fost acela ca nu se iau in calcul soldele din adeverinta, deoarece acestea sunt prea mari fata de salariile medii brute din aceasta perioada. Nu inteleg de ce trebuie sa sufar eu acum ca in anii 1946-1947, inainte de stabilizarea monetara din anul 1947, soldele militare erau mari. Erau in lei nestabilizati, dar si in prezent soldele militare sunt mult mai mari decat salariile civile. Sunt mereu amanat sa astept si nu mi se pare corect, pentru ca este dreptul meu la recalcularea pensiei. Va rog sa-mi spuneti ce pot sa fac ca aceasta situatie in care ma aflu sa se poata rezolva?".

Bathory Elisabeta, Mures: "Din presa am aflat ca, incepand cu 1 septembrie 2006, tuturor pensionarilor li se va majora valoarea punctajului cu 6,3 conform hotararii Ministerului Muncii. Dar eu de atunci tot astept schimbarea pensiei. Colegele mele au primit, incepand cu luna septembrie, in plus cateva sute de mii de lei vechi. Desi m-am adresat in luna octombrie in scrisoare recomandata Casei Judetene de Pensii Mures, nu am primit nici un raspuns. Dar am primit de la Casa Judeteana de Pensii Mures un certificat privind stagiul de cotizare si punctajul anual realizat in sistemul public, ce contine mai putin de 5 valori de puncte, dar de aici nu reiese raspunsul la intrebarea mea. De aceea va rog sa-mi spuneti dumneavoastra de ce, daca toti pensionarii beneficiaza de cresterea punctajului cu procentul sus-mentionat, eu fac exceptie? Va multumesc".

RASPUNS: Va indrumam sa va adresati la Casa Judeteana de Pensii sau la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu adresa in Strada Latina numarul 8, Sector 2, Bucuresti, telefon infoline - 021-250.91.11 sau 0800.826.727 (linie telefonica gratuita), pentru a oferi amanuntele necesare rezolvarii situatiei dumneavoastra.

Tuglea Mircea, Comanesti: "La data de 25.02.1961 am fost angajat la santierul Combinatului de Industrie a lemnului Comanesti, unde am lucrat ca muncitor sef de formatie pana la data de 14.08.1962. Atunci am fost transferat la alt santier. Perioada cat am lucrat mi-a fost trecuta in cartea de munca, dar nu si castigul realizat. Nu pot gasi arhiva acestor doua santiere si prin urmare nu pot sa fac rost de adeverinta necesara pentru recalcularea pensiei".

RASPUNS: Nu va putem ajuta sa gasiti arhivele, dar va putem spune ce prevede legea referitor la dovedirea salariilor sau a sporurilor cu caracter permanent. Daca salariile nu sunt inregistrate, ele pot fi dovedite cu adeverinte eliberate, in conditiile legii, de fostele unitati angajatoare. In acelasi mod pot fi dovedite si sporurile cu caracter permanent sau majorarile de salarii. In situatia in care salariile nu pot fi dovedite prin inscrisuri, legea prevede ca, pentru perioadele respective, in comparatie cu salariul mediu pe economie avut in vedere la determinarea punctajului mediu anual, se va folosi, in mod automat, salariul minim pe economie.

Manea Vasile, Buzau: "Problema mea este ca nu pot sa aflu ce trebuie sa fac cu certificatele de actionar pe care le am de la tatal meu, care a decedat in luna noiembrie a anului trecut. Va rog sa-mi spuneti unde sa ma adresez si daca este posibil sa primim bani pe ele? Va multumesc".

Paraschiv Ioana, Slobozia: "In anul 1996 am primit certificate de actionar de la o anume societate. Am in prezent 85 de actiuni, dar din momentul primirii lor si pana in prezent nu am primit nici un ban pentru ele. Va rog sa-mi spuneti ce pot face in acest caz si unde trebuie sa ma adresez?".

RASPUNS: Orice societate care are actiuni distribuite public este obligata sa anunte burselor unde sunt tranzactionate, in presa si in Monitorul Oficial, datele AGA, ca si date despre activitatea sa. Informatii puteti obtine si de la o filiala locala a unei societati de servicii de investitii financiare, care este autorizata sa intermedieze tranzactionarea actiunilor la una dintre cele doua burse. Publicul interesat poate consulta si site-urile: www.rasd.ro (pentru societatile cotate la Bursa Electronica Rasdaq) si www.bvb.ro (pentru cele cotate la Bursa de Valori Bucuresti), unde sunt disponibile rapoartele societatilor emitente de actiuni, facute publice conform legii.

Alexandra Panait, Buzau: "Sora mea a decedat recent, in decembrie 2006, iar noi, familia, nu stim de unde putem lua banii de la stat pentru inmormantare. Va rugam sa ne ajutati, sa ne spuneti daca este adevarat ceea ce noi am auzit, cu totul intamplator, ma refer la faptul ca se dau bani ca ajutor de inmormantare?".

RASPUNS: Potrivit art. 126 din Legea 19/2000, ajutorul de deces se acorda la cerere, in cazul decesului asiguratului, al pensionarului sau al unui membru de familie aflat in intretinerea acestora. Trebuie sa stiti faptul ca acest ajutor nu este conditionat de indeplinirea stagiului de cotizare. In cazul decesului unei persoane asigurate sau al unui pensionar, ajutorul de deces se acorda unei singure persoane (sotul, sotia, copilul, parintele, tutorele etc.) sau, in lipsa acesteia, oricarei persoane care dovedeste ca a suportat cheltuielile de inmormantare. In cazul decesului unui membru de familie care nu are drept propriu de asigurari sociale si se afla in intretinerea cuiva, ajutorul de deces se acorda acestei persoane. Valoarea sumei pentru un membru de familie reprezinta jumatate din valoarea prevazuta pentru asigurati si nu poate fi mai mica decat salariul mediu brut pe economie. Ajutorul de deces se plateste in termen de 24 de ore de la momentul solicitarii si poate fi solicitat in maximum trei ani de la data decesului. Pentru plata ajutorului de deces, solicitantii trebuie sa se adreseze angajatorului (in cazul salariatului), institutiei care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj (in cazul somerilor) sau casei teritoriale de pensii (in cazul decesului unui pensionar). Acte necesare: cerere-tip, certificat de deces, actul de identitate al solicitantului, acte de stare civila ale solicitantului sau actul ce atesta calitatea de mostenitor, tutore, curator etc., acte din care sa rezulte ca s-au suportat cheltuielile ocazionate de deces, certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap (dupa caz).
Apel
"Sunt mamica unei fetite autiste. Ema implineste 5 ani la data de 25 februarie 2007, iar sansa ei de recuperare se numeste ABA, terapia comportamentala aplicata. Prin aceasta metoda, Ema ar putea sa se apropie cat mai mult de... normalitate. Sunt mama si nu pot sa nu imi ajut copilul, chiar daca recurg la asemenea metode disperate. Modelul de aplicare a analizei comportamentale a UCLA este o interventie intensiva pentru copiii cu autism, ce implica 40 ore/saptamana de terapie intensiva unu la unu. Asta inseamna ca pacientul lucreaza opt ore pe zi, cinci zile pe saptamana. Sunt cateva elemente cruciale in acest proces: predarea unu la unu, atunci cand copilul este pregatit (initial se porneste lucrul cu doi terapeuti pentru a invata copilul abilitati precum: imitatia, comenzi simple, de aceea este necesar ca unul din terapeuti sa fie in spatele copilului mereu pentru a-l ajuta sistematic, ajutorul variaza in functie de capacitatile copilului, adica este nevoie de lucrul cu doi terapeuti deodata timp de 1-3 luni); invatarea sistematica a abilitatilor; programul acopera un curriculum comprehensiv; parintii trebuie sa se implice total; iar interventia terapeutica are loc de obicei acasa.

Fiecare copil are de obicei intre trei si cinci terapeuti care lucreaza cu el. Copilul trebuie sa invete sa raspunda tuturor persoanelor cu care intra in contact, de aceea e important sa ia contact cu mai mult de doi terapeuti. Important este ca toate costurile lunare sunt in jurul a 1.010 euro pe luna. Donatiile se pot face in conturile deschise in Romania la: RAIFFEISEN BANK SA, Sucursala Ialomita, Slobozia, Bdul Chimiei nr. 13. Titularul contului: Baba-Paun Mariana
  • Cont in LEI: RO20 RZBR 0000 0600 0177 2029;
  • Cont in EURO: RO98 RZBR 0000 0600 0777 3179;
  • Cont in USD: RO87 RZBR 0000 0600 0777 3183.
  • Va multumesc si astept raspuns. Pentru mai multe informatii puteti suna la telefonul: 0729.12.45.96. (Mariana Baba-Paun)"
  • ×
    Subiecte în articol: arhiva jurnalul pensii deces