x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

15 Iul 2005   •   00:00
Scrisori

15 iulie 2005

CONTRACTUL COLECTIV DE MUNCA, UNIC LA NIVEL NATIONAL - Partea a II-a


Pentru munca prestata in conditiile prevazute in contractul individual de munca, fiecare salariat are dreptul la un salariu in bani convenit la incheierea contractului de munca. La unitatile producatoare de produse agricole, o parte din salariu se poate plati si in natura. Plata in natura, stabilita prin negocieri colective in unitati, nu poate depasi 30% din salariu.

Plata in natura a unei parti din salariu este posibila numai daca este prevazuta expres in contractul colectiv de munca aplicabil sau in contractul individual de munca. Salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri. Salariul de baza minim brut negociat pentru un program complet de lucru de 170 de ore, in medie, este de 3.300.000 lei, adica 19.412 lei/ora, incepand cu 1 ianuarie 2005.

Partile contractante sunt de acord ca in perioada urmatoare sa actioneze pentru includerea unor sporuri in salariul de baza, care sa reprezinte retributia pentru munca prestata si conditiile de la locul de munca, astfel incat salariul de baza sa aiba pondere majoritara in salariu.

BENEFICII. Sporurile se acorda numai la locurile de munca unde acestea nu sunt cuprinse in salariul de baza. Sporurile minime ce se acorda in conditiile prezentului contract sunt:
a) pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile, 10% din salariul de baza;
b) pentru conditii nocive de munca, 10% din salariul minim negociat la nivel de unitate;
c) pentru orele suplimentare si pentru orele lucrate in zilele libere si in zilele de sarbatori legale se acorda un spor de 100% din salariul de baza, pana la 120 de ore/salariat/an; ceea ce depaseste 120 de ore/salariat/an se plateste cu un spor de 50% din salariul de baza;
d) pentru vechime in munca, minimum 5% pentru 3 ani vechime si maximum 25% la o vechime de peste 20 de ani, din salariul de baza;
e) pentru lucrul in timpul noptii, 25% din salariul de baza;
f) pentru exercitarea si a unei alte functii se poate acorda un spor de pana la 50% din salariul de baza al functiei inlocuite; cazurile in care se aplica aceasta prevedere si cuantumul se vor stabili prin negocieri la contractele colective de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati sau unitati.

Adaosurile la salariul de baza sunt:
a) adaosul de acord;
b) premiile acordate din fondul de premiere, calculate intr-o proportie de minimum 1,5% din fondul de salarii realizat lunar si cumulat;
c) alte adaosuri, convenite la nivelul unitatilor si institutiilor.

Alte venituri sunt:
a) cota-parte din profit ce se repartizeaza salariatilor, care este de pana la 10% in cazul societatilor comerciale si de pana la 5% in cazul regiilor autonome;
b) tichetele de masa acordate conform prevederilor legale si intelegerii partilor.

Special. In cazuri exceptionale, cand din motive tehnice sau din alte motive activitatea a fost intrerupta, salariatii vor primi 75% din salariul de baza individual avut, cu conditia ca incetarea lucrului sa nu se fi produs din vina lor si daca in tot acest timp au ramas la dispozitia unitatii. Prin negocieri la nivelul unitatii sau institutiei se va stabili modul concret de realizare a prevederii de a ramane la dispozitia unitatii, prezenti in incinta unitatii in asteptarea reluarii activitatii sau la domiciliu, de unde sa poata fi convocati de unitate.

Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati

  • Jianu Steliana, Campulung Muscel: "Am primit prin posta ca aceia cu pensia pana in 2.000.000 lei sunt scutiti la abonamentul RomTelecom. Am trimis actele doveditoare si ultima factura a venit la data de 17.02.2005; 17.02.2005 si asa mai departe. Ultima factura nu am platit-o, deoarece nu am avut bani, nu imi ajungeau de medicamente. A mers o vecina cu cererea mea si nu au vrut sa o primeasca, deoarece au spus ca trebuie sa mearga titularul. Eu nu am folosit telefonul, pentru ca nu stau acasa, din motive de sanatate. Mi-a venit factura 275.000 si, la pensia mea, este imposibil sa o platesc. Am dreptul macar la o subventie de 50% pentru veteran de razboi si, daca da, ce se sa fac?".
    RASPUNS: De la RomTelecom am primit urmatorul raspuns: "Veteranii de razboi se incadreaza in prevederile Legii 44/1994 si beneficiaza de scutire de la plata abonamentului fara minute incluse - confort standard. In acest sens, trebuie sa depuneti la orice oficiu comercial sau magazin RomTelecom urmatoarele acte: cerere scrisa, prin care solicitati scutirea respectiva, talon de achitare drepturi veteran (care sa contina numarul dosarului de pensie) si copie dupa legitimatia de veteran".

  • Cazacu Elena:
  • "Va rog sa-mi spuneti ce trebuie sa fac daca am fost returnata in mod ilegal din Elvetia, pentru a intra in posesia documentelor ce mi-au fost intocmite acolo? La sosirea pe Aeroportul Bucuresti nu am primit nimic".
    RASPUNS: Va indrumam sa va adresati Ambasadaei Elvetiei, cu adresa in Bucuresti, Strada Pitar Mos numarul 12, Sector 1, telefon 021-307.92.47; 021-307.92.55, fax 021-210.03.24.

  • Gheorghe Raileanu, Bucuresti:
  • "Care sunt formalitatile si actele necesare intocmirii cadastrului si unde se face acesta?".
    RASPUNS: Pentru apartamente, dosarul cadastral trebuie sa cuprinda: declaratia proprietarului, cererea de avizare, memoriu tehnic, plan de incadrare in zona la scara 1:500, fisa corpului de proprietate, releveu apartament, copie de pe actele de proprietate, copia actului de identitate al proprietarului. Pentru case, vile sau terenuri, sunt necesare: declaratia proprietarului privind identificarea si individualizarea limitelor bunului imobil masurat, cererea de avizare, memoriu tehnic, inventar de coordonate, calculul analitic al suprafetelor, descrierile topografice ale punctelor vechi si noi, plan de incadrare in zona la scarile 1:500 si 1:2.000, fisa corpului de proprietate, releveu imobil, drumuire, copie de pe actele de proprietate, copie de pe actul de identitate al proprietarului. Tineti cont de faptul ca persoana fizica/juridica autorizata sa intocmeasca documentatia va aplica stampila sa pe fisa corpului de proprietate, pe toate celelalte schite, precum si pe memoriul tehnic pe care il ataseaza lucrarii. Stampila trebuie sa fie rotunda, avand inscriptionat pe margini Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, iar in centrul acesteia se va afla inscriptia: "Certificat de autorizare seria... nr..." si numele sau. Pe coperta dosarului va aparea stampila Oficiului National (sau Judetean) de Cadastru si Cartografie, avand o forma dreptunghiulara si pe care se afla inscriptionat numarul si data inregistrarii dosarului respectiv, iar in interior va fi atribuit numarul cadastral provizoriu, insotit de stampila rotunda a Oficiului si semnatura inspectorului care a verificat si a avizat documentatia".

  • Georgescu Valentina, Campulung:
  • "Dupa ce mi s-a aprobat contractul de inchiriere de catre Primaria orasului Campulung, cu nr. 1/2003, m-am prezentat la IBE pentru intocmirea si eliberarea contractului de energie, pe baza caruia sa pot plati consumul de energie electrica. Conducerea Electrica a refuzat acest lucru, obligandu-ma sa platesc consumul de kw consumati de chiriasii care locuiesc in acelasi imobil. Asa am ajuns sa platesc pe numele fostei titulare, care este decedata. La un moment dat, am primit o factura exorbitanta. Acest lucru s-a mai intamplat, pana am aflat ca chiriasii foloseau un sistem improvizat, prin care furau energie electrica de la mine. Cei de la Electrica au venit si mi-au demontat contorul, dar refuza sa-mi instaleze altul pana ce nu achit suma de 10 milioane de lei pentru a incheia contractul. Este corect? Ce pot face in acest caz?".
    RASPUNS: De la Electrica SA am primit urmatorul raspuns pentru dumneavoastra: "Contorul pentru masurarea consumului de energie electrica din acest apartament este amplasat in camera locuita de doamna Dicu Eleonora, motiv pentru care s-a incheiat contract de furnizare energie electrica pe numele dansei (inaintea doamnei Dicu, acolo a locuit doamna Pitigoi, persoana decedata despre care pomeneste doamna Georgescu). Deoarece doamna Georgescu a solicitat incheierea unui contract de furnizare a energiei electrice pe numele dansei, i s-a comunicat de catre CRC Campulung ca acest lucru va fi posibil in momentul realizarii unei separari in alimentarea cu energie electrica, cand va putea avea un grup de masura pentru consumul propriu al energiei electrice. Cu aceasta ocazie i s-a estimat ca valoare a lucrarilor de separare, inclusiv bransamentul, suma de 10 milioane de lei. S-a optat pentru solutia cu bransament separat, deoarece aceasta ofera securitate in conditii de deconectare pentru neplata (de ridicare inclusiv a bransamentului, daca este cazul). Precizam ca solutia cu nisa separata de alimentare ar fi mai putin costisitoare, dar nu ofera siguranta maxima la deconectare pentru o posibila neachitare a debitelor. Pe numele doamnei Georgescu Valentina nu se emit facturi pentru consumul de energie electrica, deoarece, in conditiile actuale de functionare a instalatiei de furnizare, dansa are calitate de subconsumator. Dansa plateste consumul de energie electrica catre doamna Dicu Eleonora, in baza unui contor pasant pe care si l-a instalat singura. Nemultumirea dansei provine din faptul ca Dicu Eleonora ii cere sume mult prea mari fata de consumul realizat. In cursul anului 2003, doamna Georgescu a inaintat o plangere catre presa locala, pe o tema asemanatoare celei mentionate in Jurnalul National. Cu aceasta ocazie, s-a deplasat o echipa mixta SDFEE Pitesti - CRC Campulung la domiciliul danse, s-au analizat cele prezentate si s-a inaintat ca solutie realizarea unei separari in alimentarea cu energie electrica. Deoarece, intr-o astfel de situatie, costurile sunt suportate de catre consumator, iar doamna Georgescu reprezinta un caz social, din punct de vedere al veniturilor, solutia nu a fost realizata pana la aceasta data, nefiind obligatia SDFEE Pitesti sa realizeze gratuit astfel de lucrari". Acestea fiind zise, puteti incerca sa va adresati Primariei de care apartineti, pentru sprijin.

  • Iordachescu Ileana, Suceava:
  • "La inceputul lunii mai am facut o cerere la un sindicat pentru un bilet de tratament in statiunea Covasna, incepand cu 1 iunie, unde eu si sotul meu am fost doi ani la rand. La cateva zile, lidera de sindicat mi-a spus sa iau legatura cu presedintele de la sindicatul CNSLR FRATIA Suceava. Imediat am dat telefon si mi s-a spus ca cererea mea s-a rezolvat. I-am dat 10.500.000 si de atunci tot sun sa pot intra in posesia biletului. La cateva zile, mi s-a spus ca adeverinta mea nu este buna si am mai dat 1.000.000. Nici acum nu am intrat in posesia biletului si nici banii nu i-am mai recuperat. Ce pot sa fac?".
    RASPUNS: In cazul in care ati primit in schimbul banilor o chitanta, puteti actiona in Justitie conducerea sindicatului.
    REMUNERATIE. Incepand din acest an, salariul minim brut pentru 170 de ore, in medie, este de 3.300.000 lei, adica 19.412 lei/ora
    ×