x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

26 Apr 2005   •   00:00


  • 27 aprilie 2005
  • Bogran Magdaleca, Baia Mare:
    "Sunt asistent personal al fiicei mele si as vrea sa stiu daca am dreptul la al 13-lea salariu si la concediu".

    RASPUNS: De la Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap am primit urmatorul raspuns pentru dumneavoastra: "Asistentul personal are toate drepturile prevazute de Codul Muncii; in legatura cu plata celui de-al 13-lea salariu si concediul la care aveti dreptul, trebuie sa va adresati angajatorului, adica Consiliului local al localitatii de domiciliu".

    Groza Silvestru, Falticeni, Suceava:
    "Sunt pensionar si veteran de razboi. Pentru statutul meu de veteran am nevoie de o serie de acte ce se gasesc la arhiva unitatii militare unde am facut armata. Serviciul militar l-am efectuat in Bucuresti la Regimentul 3 Artilerie Antiaeriana intre anii 1942 si 1945. Toate incercarile mele de a afla adresa arhivei s-au soldat cu esecuri".

    RASPUNS: Trebuie sa va adresati in scris Unitatii Militare 02405 din Pitesti, care este unitatea de arhiva a Armatei Romane.

    Anca Crai, Resita:
    "Sunt insarcinata, am terminat Facultatea de Medicina la Bucuresti in 2001, cu licenta luata in acelasi an. Neluandu-mi rezidentiatul, mi-am facut anul de stagiu din ianuarie pana in decembrie 2002. Am luat rezidentiatul in decembrie 2004 si am inceput lucrul la 1 februarie 2005. Pana voi naste voi avea doar opt luni lucrate. Va rog sa-mi spuneti daca voi putea beneficia de ajutorul tinerelor mame".

    RASPUNS: Pentru a putea beneficia de concediu pentru cresterea copilului pana la varsta de 2 ani si de indemnizatia aferenta trebuie sa aveti lucrate 10 luni consecutiv pe cartea de munca.

    Ustea Ioan, Bucuresti:
    "In anul 1973 am fost incorporat la Unitatea Militara 01770 Ramnicu-Valcea. Din cauza conditiilor de munca foarte grele si periculoase m-am imbolnavit si am fost internat patru luni. Aici am suferit o interventie chirurgicala la genunchiul drept, in urma careia am ramas paralizat. Am fost astfel pensionat. As vrea sa imi spuneti si mie daca as putea sa ies la pensie anticipat".

    RASPUNS: Va indrumam sa va adresati Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, telefon Infoline - 021-250.91.11 pentru a va oferi toate amanuntele necesare.

    Marin Gheorghe, Urziceni, jud. Ialomita:
    "Va scriu aceasta scrisoare in numele a mii de locuitori ai orasului Urziceni. De mai bine de doi ani, orasul nostru a fost debransat de la sistemul termic, cei mai multi locatari si-au instalat centrale termice de apartament sau folosesc alte mijloace de incalzire a apartamentelor. Desi nu mai primim agentul termic de doi ani, Asociatiile de locatari continua sa existe, chiar daca nu au nici un fel de activitate. Toate blocurile sunt particulare, sunt contorizate la gaze si la energie electrica si apa, iar plata acestora se face direct la beneficiar prin facturile emise de acesta lunar. Singura activitate a Asociatiei este aceea de a incarca facturile la apa rece si gunoi sau se ocupa de incarcarea salariilor din contributia locatarilor, care este de peste 32.000 de lei de persoana pe luna. Daca te adresezi lor cu o problema, spun ca nu-i intereseaza, blocurile sunt de locatari si trebuie sa ne rezolvam singuri problemele. Nu credem ca este corect ca noi, locatarii, sa platim niste oameni care nu ne mai reprezinta. Va rugam sa ne ajutati sa ne rezolvam aceasta problema".

    RASPUNS: Potrivit specialistilor de la Liga Asociatiilor de Proprietari - Habitat, "administrarea imobilului a fost vazuta ca o simpla impartire a cotelor de intretinere, de aici rezultand perceptia dvs. privind utilitatea existentei Asociatiei de Proprietari si posibilitatea ca intr-un imobil sa nu functioneze Asociatia de Proprietari. Faptul ca administratorul angajat de proprietari nu respecta conditiile legale si nu-si indeplineste atributiile necesare pentru existenta unui management performant nu presupune desfiintarea Asociatiei de Proprietari, ci schimbarea administratorului.

    Scutariu Magdalena, jud. Prahova:
    "Am lucrat la o societate timp de sase ani. La data de 31.05.2004 am nascut tripleti, doi baieti si o fata, dar la scurt timp dupa nastere mi-a murit un baiat. De la data intrarii in concediu prenatal, societatea nu mi-a dat banii care mi se cuveneau, ba chiar m-a impiedicat sa beneficiez de ajutorul pentru cresterea copiilor pana la 2 ani. Patronul a refuzat sa-mi elibereze decizia de incetare a activitatii, care imi era necesara pentru intocmirea dosarului la Camera de Munca Campina. Aceeasi decizie mi s-a cerut si la Casa de Pensii Ploiesti, unde m-am dus in speranta ca-mi vor rezolva problema. Au trecut sapte luni de cand incerc sa obtin acest drept si nu am reusit. Sunt disperata, deoarece mai am doi copii minori care merg la scoala si nu am nici un venit. Va rog sa ma ajutati sa-mi rezolv aceasta situatie".

    RASPUNS: Pentru a pune capat acestor nelegalitati trebuie sa va adresati Inspectoratului Teritorial de Munca Prahova cu sediul in Ploiesti, strada Anul 1848 nr. 4, telefon: 0244-510.372, fax 0244-511.171, 0244-594.394.

    Trasca Daniel, Filiasi:
    "As dori sa infiintez o crescatorie de melci. Ce acte imi sunt necesare si unde ar trebui sa ma adresez?".

    RASPUNS: Va indrumam sa apelati la Camera de Comert si Industrie a Romaniei, la Directia pentru Dezvoltarea Afacerilor, cu adresa in Bd. Octavian Goga 2, Sector 3, Bucuresti, telefon 021-327.34.02, 021-327.35.65, fax: 021-327.34.68, e-mail: ddab@ccir.ro sau sa va documentati pe Internet despre aceasta afacere.

    Andrei Marius Evelin, com. Fantanele, jud. Teleorman:
    "Ma pregatesc sa dau admitere la UMF "Carol Davila" si nu stiu daca se mai sustine proba de admitere la fizica. La inscriere, ce taxa se percepe si ce acte imi trebuie pentru dosar si pana la ce data se fac inscrierile? Se ia in considerare si media de la Bacalaureat?"

    RASPUNS: Trebuie sa va adresati la rectoratul Universitatii de Medicina si Farmacie "Carol Davila" din Capitala, cu sediul in Strada Dionisie Lupu nr. 37, telefoane: 021 - 210.31.09, 021 - 210.31.08 pentru a oferi amanuntele necesare.

    Mitulescu Victoria, Bucuresti:
    "Am observat pe lista de intretinere faptul ca ni s-au adaugat 96.000 de lei pentru «control gaze». Eu stiam ca aceste controale sunt gratuite. Dupa ce ca s-au scumpit atat de mult gazele, ne mai iau si bani in plus? La o pensie de 2.400.000 de lei, conteaza 100.000 de lei..."

    RASPUNS: Controlul este gratuit, numai reparatiile sunt contracost. Dumneavoastra trebuie sa mergeti la administrator si sa va interesati ce anume s-a efectuat la instalatia de gaze.

    Mitran Maria, Slobozia:
    Mi-a fost eliberat anul trecut de catre Primaria Slobozia un certificat de producator cu nr. 124/01.07.2004 pentru producerea si vanzarea plantelor de apartament. La ridicarea acestuia am platit 500.000 lei si mi s-a spus ca este valabil pentru un an, respectiv pana la 30.06.2005. Acum, in 2005, cand am trecut pe la Primarie sa platesc taxele si impozitele pentru locuinta, mi s-a spus ca certificatul nu mai este valabil, pentru ca cele de anul acesta au alt format si ca trebuie sa platesc alti 300.000 de lei sa mi se elibereze altul. Este o lege care prevede ca persoanele cu handicap sunt scutite de taxa de eliberare a acestor certificate de producator? Care?"

    RASPUNS: Ne-am interesat pentru dumneavoastra la Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap, de unde am aflat ca nu sunt prevazute facilitati pentru persoanele cu handicap de catre Codul Fiscal, in acest sens.

    TAXA PENTRU SERVICIUL PUBLIC DE TELEVIZIUNE
    Potrivit Hotararii nr. 978/2003 persoanele cu domiciliul in Romania, cu exceptia celor care declara pe proprie raspundere ca nu detin receptoare TV, au obligatia sa plateasca o taxa lunara pentru serviciul public de televiziune.

    FIZIC. Taxa lunara pentru serviciul public de televiziune se plateste pe familie. Prin familie, in intelesul acestei hotarari, se intelege: sotul, sotia, copiii, precum si orice alte persoane, in cazul in care locuiesc in comun si gospodaresc impreuna. Taxa lunara pentru serviciul public de televiziune se plateste si de catre persoanele fizice care locuiesc singure.

    JURIDIC. Persoanele juridice cu sediul in Romania care se incadreaza in categoria microintreprinderilor au obligatia sa plateasca pentru sediul social o taxa lunara pentru serviciul public de televiziune. Persoanele juridice cu sediul in Romania, inclusiv filialele acestora, precum si sucursalele si celelalte subunitati ale lor fara personalitate juridica si sucursalele sau reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine au obligatia sa plateasca o taxa lunara pentru serviciul public de televiziune.

    CONTRACT. Taxa lunara pentru serviciul public de televiziune se va incasa de la platitorii acesteia de catre Societatea Comerciala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice Electrica SA prin filialele sale, in baza unui contract de mandat, o data cu plata energiei electrice consumate.

    Pentru neplata la termen a taxei lunare pentru serviciul public de televiziune, platitorii platesc penalitati pentru fiecare zi de intarziere. Penalitatile se determina in conformitate cu metodologia de calcul a Societatii Comerciale de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice Electrica SA pentru intarzierea la plata a facturii de energie electrica.

    SCUTIRI. Sunt scutite de plata taxei lunare pentru serviciul public de televiziune: familiile si persoanele singure care beneficiaza de ajutor social lunar, asociatiile si fundatiile nonprofit, misiunile diplomatice straine si membrii acestora, azilurile de batrani, unitatile sanitare de stat, unitatile militare, unitatile de invatamant de stat (unitati de invatamant superior, scoli, gradinite), caminele de copii si cresele de stat, pensionarii proveniti din sistemul pensiilor pentru agricultori, ale caror drepturi au fost stabilite in baza legislatiei anterioare intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, salariatii si pensionarii Societatii Romane de Televiziune si ai Societatii Romane de Radiodifuziune, unitatile de cult apartinand cultelor religioase recunoscute din Romania, precum si alte categorii prevazute de legi speciale.

    CONTRAVENTIE. Fapta persoanei fizice care declara in mod eronat ca nu detine receptoare TV constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500.000 de lei la 1.000.000 de lei plus plata unor despagubiri civile la nivelul dublului taxei pe 1 an.

    INCASARI. Din sumele incasate de la persoanele fizice si de la cele juridice Societatea Comerciala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice Electrica SA va deduce comisionul cuvenit, iar restul sumelor va fi virat integral in contul Societatii Romane de Televiziune, la termenele si in conditiile stabilite prin contractul de mandat, care va cuprinde, pe langa nivelul comisionului, si modalitatile de incasare si urmarire a creantelor restante. Societatea Romana de Televiziune poate emite precizari in aplicarea prevederilor Hotararii nr. 978/2003 privind taxa pentru serviciul public de televiziune.

    Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati
    ×