x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Taie-l pe taur

Taie-l pe taur

de Sam Phillip    |    29 Iun 2012   •   13:05
Taie-l pe taur

Compatimeste-i pe cei de la Ford. Si pe cei de la Mercedes. Poti sa-i compatimesti – desi e ceva mai greu – si pe cei de la Audi. Compatimeste-i pe toti producatorii maturi si perseverenti care au avut nevoie de ani buni pentru a-si pregati noile masini mature si perseverente – toate B-Maxurile, Clasele A sau A 3-urile – pentru Salonul de la Geneva. Masini care au necesitat mii de sedinte asidue pentru a prinde viata, masini care reprezinta milioane de ore de munca pline de cerinte bifate, compromisuri si revizuiri, masini care au fost complet ignorate in clipa in care Lamborghini a ridicat cuvertura de pe uluitorul Aventador J.

Care a fost produs in sase saptamani.

Sase saptamani. Nu pentru constructia propriu-zisa a masinii, dupa ce s-au terminat simularile pe calculator, modelul din lut si schitele, ci sase saptamani din clipa in care seful Lamborghini, Stephan Winkelmann, s-a dus la cei din echipa lui de design si le-a spus “Hei, ce-ar fi daca ne-am face cu adevarat de cap anul asta?'.

“Eram pe 14 ianuarie cand domnul Winkelmann ne-a cerut sa facem ceva pentru Geneva', spune designerul-sef Filippo Perini, intr-o discutie la standul Lamborghini de la Salon. “Aveam mana libera. Puteam sa facem orice. Am desenat masina asta intr-un weekend...'

Nu-i rau pentru cateva zile, singur impreuna cu un carnetel. O supermasina rosu-aprins va atrage intotdeauna mai multa atentie decat o masina rationala, de oras, insa stand alaturi de Aventador J poti fi martor la o adevarata isterie. Directori din lumea auto, in costume gri monotone, plictisiti de viata, trec pe langa stand adanciti in discutii cu alti directorasi in costume gri, pana cand zaresc silueta joasa, lata si amenintatoare a speedster-ului, iar atunci se transforma in niste copii cu supradoza de zahar, inghiontind oglinzile masinii si cautand cu fervoare aparatele foto. Dintotdeauna, Lamborghini si-a decorat standurile cu fete suple, atletice, de o frumusete revoltatoare. Rareori asa ceva devine un lucru rau, insa in cazul lui Aventador, ele sunt gonite pentru a putea vedea mai bine masina.

Deci ce este J, in afara celei mai depravate mostre de pornografie auto a anului? Pe scurt, este o versiune decapotabila unicat a lui Aventador, cea mai joasa masina facuta vreodata de Lamborghini. Varfurile acelor inele de protectie din fibra de carbon se afla la doar 111 cm de sol. Poate parea si mai turtit: ieri, stand la standul Lamborghini acoperit cu o panza – la fel de discret precum un rinocer roz – J parea atat de nefiresc de scund, incat iti faceai griji ca cineva i-a scapat un pian in cap.

Insa J este mult mai mult decat un Aventador fara parbriz si acoperis. La exterior, capota, spoilerele fata si spate si farurile sunt singurele lucruri pe care le are in comun cu mai marele coupé: restul caroseriei este nou. Difuzorul frontal a crescut, ajutat de o pereche de aripioare de fiecare parte; pragurile laterale s-au umflat si le-au crescut alte aripioare; un difuzor nou pentru spate gazduieste patru tevi de evacuare furioase. Spatele inclinat al Aventadorului a disparut, fiind inlocuit de doua cocoase care ascund goliciunea motorului printr-un singur strat de fibra de carbon. Exista un eleron nou, suspendat de doi suporti in forma de “C', care se intind precum doi bicepsi incordati. “Tipul asta de prindere e inspirat din motorsport', ne explica Perini. “Poate micsora unghiul la viteze mari, ceea ce reduce frecarea – un fel de eleron adaptiv...'

Priveste-l alaturi de Aventadorul standard (iata un oximoron perfect) si devine evident faptul ca decapotabila a fost dusa la nivelul 11 sub fiecare aspect. Oglinda retrovizoare, insa, merita cu prisosinta un 14. Problema modelelor speedster lipsite de parbriz este ca nu mai ai unde sa montezi oglinda centrala. Cele mai multe masini aflate in situatia asta rezolva in mod convenabil problema... renuntand la ea. Nu si Lamborghini. Inaltandu-se din mijlocul consolei centrale a lui J se afla un brat lung si zvelt – cei de la Lambo ii spun “periscop' – care are la capat o carcasa eleganta, despre care poti sa juri ca e progenitura dronei militare X-45 de la Boeing.

Dupa ce s-au deranjat atat sa produca un suport pentru oglinda centrala, inginerii de la Lambo mereu preocupati de siguranta si-au dat in petic lasand loc pentru o oglinda propriu-zisa inalta de doar 1,5 cm si, deci, absolut inutila in scopul de a vedea ceva in spate. Oglinzile laterale sunt la fel de frumoase –suprafetele lor frontale sunt atat de agresive, incat par capabile sa smulga bucati din masinile care trec prea aproape - insa si la fel de inutile in povestea cu privitul inapoi. Ntz! E aproape ca si cum Lamborghini ar pune mai mult pret pe aspect decat pe usurinta gararii cu spatele in parcarea supraetajata de la mall. Cat despre unghiurile moarte... ei bine, trebuie sa presupui ca noul proprietar e suficient de bogat pentru a angaja o escadrila de motociclisti care sa-l urmeze si sa scape de orice Citroën Saxo care ar putea merge prea aproape de bara din spate.

Ah, da. Noul proprietar. Nu l-am pomenit? Asta e cel mai tare lucru la Aventador J: nu e un concept. E un supercar complet functional, cu drept de deplasare pe drumurile publice si inmatriculat in Italia. A fost deja vandut pentru 2,15 milioane de euro (plus taxe) unui cumparator anonim care, evident, nu duce lipsa de bani. “Domnul Winkelmann ii cunoaste personal pe cei mai importanti clienti ai nostri', spune Perini. “Unul dintre primii carora le-am prezentat proiectul s-a aratat interesat. Intr-un minut, a trimis si banii'.

Ah, cum isi duc viata cei 1%... Totusi, avem doua intrebari. Ne joaca noua feste capacitatea de a evalua pretul corect al unui hipercar sau 2,15 milioane de euro este un pret rezonabil pentru un Aventador J? Si, doi: cum naiba gatesti o masina noua, inmatriculabila, in doar sase saptamani?

“Procesul este foarte sofisticat', ne explica Perini. “La doua zile (dupa ce am desenat-o) lucram deja cu departamentul tehnic facand teste de aerodinamica si gasind solutii pentru a o omologa. Stim cum sa facem o masina intr-un timp foarte scurt'.

Omologarea masinii in Italia probabil ca a ajutat (“Ciao. Departament omologare? Bene. Avem un Lamborghini nou si debil. Fara acoperis. Fara parbriz. Periculoso? Si. Un pic. E OK? Grazie. Arrivederci...') la fel ca si decizia de a nu modifica structura tehnica de baza a lui Aventador. “Aventador coupé e una dintre cele mai radicale supermasini de pe piata, asa ca nu era vital sa-i modificam performantele', spune Perini. “Scopul nostru era sa obtinem o masina frumoasa'.

Asta inseamna ca noul proprietar al lui Aventador J trebuie sa se descurce cu un V12 de 6,5 litri care trimite 700 CP spre toate cele patru roti prin intermediul unei transmisii in sapte trepte brutale. Avand doar o pereche de deflectoare minuscule care sa-l apere de viteze ale vantului formate din trei cifre, ar trebui sa se dovedeasca suficient. Aventador J nu e o masina pentru cei care-si doresc sa-si pastreze intacta coafura. Sau fata. Castile sunt obligatorii.

In ciuda unui amestec de tras de limba si alcool, cei de la Lambo nu au divulgat alte detalii despre performante in afara confirmarii faptului ca – scutit de acoperis, sticla, aer conditionat si de alte delicateturi – J este semnificativ mai usor decat cele 1.575 kg ale lui Aventador. Ne putem gandi la o acceleratie 0-100 in trei secunde si o viteza maxima de peste 320 km/h. Acel “J', zicem noi, vine de la JaponiaInMaiPutinDeTrei-OreOriundeAiFi.

De fapt, Lambo pretinde ca “J' se refera la “Apendixul J' al reglementarilor FIA, documentul care dicteaza regulile de omologare si specificatiile masinilor sport. E o jumatate de minciuna. “J', de fapt, vine de la Jota: numele versiunii de curse a lui Lamborghini Miura, construita in 1970 de seful pilotilor de teste ai companiei, Bob Wallace. “Mereu mi-am dorit sa fac ceva cu numele “Jota', spune Perini. “Inspiratia vine din trecut, iar Jota este adevarata mostenire a companiei noastre'.

La fel ca Aventador J, Jota a fost tot un unicat – o versiune mai usoara, mai dura si mai rapida a primei masini cu motor median produsa de Lamborghini, care folosea cele mai avansate materiale ale momentului. Atat de venerat era acel nume, incat Lambo s-a abtinut de la a-l folosi pentru orice masina de serie, de atunci si pana in prezent. Din cauza asta J, spune Perini, nu e avanpremiera unui Aventador Spyder. “Aceea va fi o alta masina, cu totul diferita', spune Perini. Confirmarea ca va exista un Aventador Spyder ar putea fi considerata o reusita, presupun, daca nu ar fi fost atat de previzibil. In sensul bun al cuvantului.

In loc de un inaintas manga al viitorului Spyder, Aventador J a fost conceput ca o reclama de 320 km/h pentru expertiza companiei in folosirea fibrei de carbon.

“Poti vedea o gramada de fibra de carbon falsa la salonul asta', spune Perini, agitandu-si bratul spre o zona unde activeaza multe companii de tuning. “Dar, pe masina asta, toata e veritabila. E un experiment pentru a testa materiale noi, pentru a arata ce stim sa facem'.

Scaunele lui J sunt facute din materiale compozite, iar la bord si la insertiile din scaune s-a folosit un material propriu, numit CarbonSkin: o tesatura din fibra de carbon care a fost imbibata cu rasina epoxidica este aproape indestructibila, si totusi usoara si flexibila. Fasii negre si lucioase care stralucesc sub lumini... iti cam fura ochii. Lambo ameninta ca, in viitor, ar putea face o linie de vestimentatie din CarbonSkin. Sa nu zici ca nu te-am prevenit...

Cand nu decoreaza fundurile si coapsele celor cu gusturi deficitare, ai putea gasi CarbonSkin pe viitoarele modele Lamborghini. Insa seria de Aventador J, insista ei, va numara un singur exemplar. In filmuletul pompos de prezentare a lui J, cuvantul “unico' apare de cel putin o suta de ori. Ai prins mesajul?

Dar, il intreb pe Perini, ce se intampla daca un miliardar binevoitor – probabil genul de miliardar binevoitor care sta intr-un buncar subteran din titan, intr-un vulcan de pe Luna - ar veni la Lamborghini cu un cec in alb si le-ar cere sa completeze o suma potrivit de extravaganta in schimbul unui Aventador J? Ar mai face unul?

“Nu', spune el hotarat. Un oftat puternic se aude din pantecele miliardarilor ascunsi in vulcani care gravitau in jurul standului Lambo. “Este unicat. Punct'.

Perini face o pauza. “Dar, presupun, ar trebui sa-l intrebe si pe D. Winkelmann...'

×