O analiză făcută de Departamentul de Educație al Coaliției pentru Dezvoltarea României (CDR) arată că din generaţia copiilor născuţi în anul 1999, care au început anul şcolar 2005-2006, 58% dintre ei s-au pierdut, nu s-au prezentat, au abandonat şcoala sau nu au luat Bacalaureatul. În aceste statistici au fost incluşi şi elevii care au terminat o şcoală profesională sau o specializare din cadrul învăţământului dual.
Potrivit datelor oferite de Institutul pentru Științele Educației și UNICEF, în 1999 s-au născut aproximativ 235.000 de copii, dintre care 226.000 au ajuns în clasa I, o pierdere de peste 8.000 de şcolari. Dacă până în clasa a patra au ajuns 202.000 de copii, la finalul clasei a XII-a doar 111.000 au susţinut examenul de Bacalaureat, adică jumătate din generaţia care începuse şcoala în urmă cu 12 ani.
La final, doar 87.000 dintre elevii care s-au prezentat la examen au şi promovat. Asta înseamnă că doar 42% dintre cei care au început şcoala au și absolvit studiile cu diplomă de Bacalaureat.
Abandonul, principala cauză
Totodată, Coaliția pentru Dezvoltarea României atrage atenţia asupra creşterii abandonului şcolar. Potrivit acesteia, 8,5% dintre elevii care renunţă o fac în ciclul primar, 16 la sută până termină clasa a VIII-a şi 22% la finalul celor zece clase obligatorii.
„Ăsta este un lucru foarte trist, pentru că dacă ne plângem de lipsa forței de muncă, putem spune că de fapt avem un număr foarte mare de copii pe care-i putem salva”,
Măriuca Talpeș, coordonatoarea CDR